elatusmaksut
Elatusmaksut pohdinnassa
Lasten isovanhemmat maksavat kaikki harrastuskulut ja välineet sekä ostavat suurilta osin uuden elektroniikan, vaatteet, kengät ym.
Onko reilua, että toinen vanhempi maksaa silti kulujen mukaan elatusmaksut vaikka oikeasti näitä kuluja ei toiselle vanhemmalle tule, kun lapsen isovanhemmat ne kerran maksavat.
Tietysti elatusmaksu maksetaan asumis-, ruoka- ym kuluihin sekä lasten laskuihin jne, mutta ymmärtääkseni elatusmaksua maksetaan myös harrastus-, vaate-, puhelin ym kuluja varten, joita toisella vanhemmalla ei siis ole.
Kommentit (83)
Eronneen ihanaa ja ah niin auvoisaa elämää. Pusipusi sinulle ap:)
Onhan tuo elatusmaksu 450e/kk kohtuuttoman kuuloinen. Etenkin, jos lähivanhemmalla on uusi puoliso jakamassa kuluja. Silti ainoa tie saada asiaan muutosta on viedä asia oikeuteen.
Oikeus tuskin katsoo isovanhempien antamaa tukea yhtään sen vähempää lahjaksi kuin lähivanhempikaan, koska isovanhemmilla ei ole velvollisuutta maksaa mitään. Jos sopimus tarkistetaan pienemmälle summalle, lasten harrastukset loppuvat, jos isovanhemmat lakkaavat maksamasta ja sinua ei huvita maksaa enempää kuin tarkistetussa sopimuksessa sanotaan.
Ymmärrän molempien näkökulmia tässä asiassa. Kaikki katkeruus joka tapauksessa on pitkässä juoksussa lapselta. Jos elatusmaksu ei aja sinua liian ahtaalle, yrittäisin sinuna vain sopeutua tilanteeseen.
Lakki kouraan ja nöyränä kysymään jos vanhempasi voisivat sponssata vähän myös omaa poikaansa. Kumma kun vaan lapsenlapsiaan elättää. Elämäsi kuullostaa sen verran rankalta, että kyllä joku kompensaatio pitää keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella vanhemmalla ei olisi halua osallistua lapsensa elatukseen?
Tätä mun on ollut aina vaikea ymmärtää. Miten vanhempi joka joskus on halunnut sen lapsen hankkia ja on kenties kutsunut itseään äidiksi tai isäksi päättää yhtäkkiä ettei hän halua tarjota lapselleen yhtään mitään? Tuntuu hurjalta että kaikkk tunteet omaa lasta kohtaan voivat katketa noin.
Mitä itse kysymykseen tulee niin kyllä, etävanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen (silloinkin kun kaikki tunteet lasta kohtaan ovat noin kuolleet eron myötä) oman maksukykynsä mukaan. Riippumatta siitä mitä vaatteita tai harrastusvälineitä isovanhemmat ovat lapselle hankkineet.
Niin, tässähän oli sellainen tilanne että se lähi ei halua maksaa lapsensa elatuskesta vaan hänen osuutensa maksaa isovanhemmat. Ihmettelen kyllä millainen vanhempi näin toimii, ettei itse halua maksaa.
Onko lähi tässä sanonut ettei hän maksa lapsensa elatuksesta mitään? Tosissaanko isovanhemmat maksavat kaikki lasten kulut?
Mä olen lähivanhempi ja ex (parempituloinen kuin minä) kieltäytyy maksamasta elareita ja saan ne nyt onneksi kelan kautta. Hän kanssa pitää tarkkaan kirjaa siitä jos kuulee vaikka jonkun lapsen saaneen käytettynä ilmaiseksi polkupyörän. Tai että joku läheinen on ostanut lapselle jotain syntymäpäivä- tai joululahjaksi. Hänen mielestään mä olisin nyt hänelle sen pyörän tai lahjan verran velkaa koska näiden lahjoitusten takia mulle jää nuo summat itselleni käytettäviksi.
Meillä ei tosissaan ole liian isot tulot ja siksi pyrin hankkimaan mahdollisimman paljon asioita käytettynä, niin lapsille kuin itsellenikin jotta meillä jäisi muuten enemmän marginaalia elämiseen sekä pystytään säästämään pahanpäivän varalle sekä lomia ja isompia hankintoja varten.
Jos mä kerran vuodessa pääsen kavereiden kanssa viettämään lapsivapaata viikonloppua on se sitä mun omaa aikaa ja omaa rahaa. Kaikki muu meneekin sitten lapsiin ja meidän perheen ja kodin pyörittämiseen. Näki ex nuo lasten lahjat sitten miten isoina vääryyksinä hyvänsä.
Kirjoituksesi ei ole totta. Kela ei maksa kenenkään hyvätuloisen puolesta elareita, vaan oikeudesta haetaan päätös että etä maksaa. Sitten jos etä kieltäytyy silti maksamasta, niin häneltä kyllä peritään se summa mitä kela maksaa hänen puolestaan, eli hän kyllä maksaa jos rahaa on, tavalla tai toisella.
Hän ei siis maksa suoraan mulle vaan saan rahat kelan kautta. Periaatekysymys ex:lle ja hänen mielestään väärin että häneltä nyhdetään sitten rahoja mun huvituksiin.
Ei mene noinkaan. Miksi valehtelet? Ei kela ole minään välikätenä maksuissa, ainoastaan silloin kun e-velvollinen EI maksa. Ei siis voi olla mahdollista että exäsi maksaa kelalle ja kela sitten sinulle.
Sä voit käydä itse sieltä kelan sivuilta lukemassa että kuinka tuo on mahdollista. En ole tuo jolta tivasit valehtelusta, mutta saanut itsekin elatusavun kelan kautta.
Exäni kuvitteli että pelkkä sopimus riittää ja sen päälle älytön ulina että hän on uhri tässä ja maksanut elarit.
En kyllä kehtaisi eksältäni tuossa tilanteessa järjettömiä pyytää elatusmaksua. Eksän ansioita se kuitenkin on, vaikkei hänen lompakostaan tulekkaan, että lapsilla olisi kalliit harrastukset, välineet, puhelimet, vaatteet ja muut. Tietysti silti pakolliset laskut voisi maksaa vaikka puoliksi (tuloista riippuen, meillä samankokoiset tulot) ja se kyllä riittäisi. Ja tätähän sitten tarkasteltaisiin uudestaan, mikäli ne sponssaukset loppuisivat.
Ymmärrän, että jos rahat on vähissä, niin asia aiheuttaa enemmän oikeita harmeja, mutta tässäkin tapauksessa se rahan määrä ei tainnut olla se ongelma kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tämä tähän liittyy mitenkään, on kyllä uusi mies ja uusia lapsiakin. Ei kai se uusi mies jonkun toisen lapsia elätä ja kuskaa.
ap
Jos eksäsi asuu uuden miehen kanssa niin eksältäsi jää saamatta yksinhuoltajalisä, sitä ei makseta jos on avo/avioliitossa. Että sen eksäsi jää saamatta uuden miehen vuoksi.
Meillä on uusperhe ja yhtälailla molemmat pyöritetään/eletetään toistemme edellisten suhteiden lapsia sekä yhteisiä ja välillä myös toisiamme. Ja todellakin kun kerran yhteistä perhettä ollaan niin mieheni kuskaa minun lapsia tai minä hänen lapsiaan, eilenkin olin miehen vanhimman lapsen kanssa lääkärissä, mies on ollut usein mun lasten vanhempainilloissa. yms hoidetaan toistemme lasten asioita ja maksetaan ristiin rastiin menoja.
Jos maksat elareita 450e niin puhutaanko tässä yhdestä, kahdesta vai kolmesta lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tämä tähän liittyy mitenkään, on kyllä uusi mies ja uusia lapsiakin. Ei kai se uusi mies jonkun toisen lapsia elätä ja kuskaa.
ap
Jos eksäsi asuu uuden miehen kanssa niin eksältäsi jää saamatta yksinhuoltajalisä, sitä ei makseta jos on avo/avioliitossa. Että sen eksäsi jää saamatta uuden miehen vuoksi.
Meillä on uusperhe ja yhtälailla molemmat pyöritetään/eletetään toistemme edellisten suhteiden lapsia sekä yhteisiä ja välillä myös toisiamme. Ja todellakin kun kerran yhteistä perhettä ollaan niin mieheni kuskaa minun lapsia tai minä hänen lapsiaan, eilenkin olin miehen vanhimman lapsen kanssa lääkärissä, mies on ollut usein mun lasten vanhempainilloissa. yms hoidetaan toistemme lasten asioita ja maksetaan ristiin rastiin menoja.
Voidaan ehkä olettaa että uusi puoliso maksaa kuitenkin oman osuutensa asumiskuluista, ja myös se, että se on enemmän kuin 2x yksinhuoltajalisä (136.60€).
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat elareita 450e niin puhutaanko tässä yhdestä, kahdesta vai kolmesta lapsesta?
kahdesta, tämä luonapitovähennyksen (77€) jälkeen.
Ja ennen kun joku ehtii taivastella, ettei sillä summalla saa mitään kahdelle, niin ei asuta missään isossa kaupungissa, joten asumiskulut on paljon huokeammat kuin esim pk-seudulla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten vanhemmat maksavat omista rahoistaan omat elämisensä, ja lastensa elämän puoliksi. Kaikki muu on väärin ja epäoikeudenmukaista.
Näinhän se on, mutta raukat etäisit kuvittelevat, että lapset elätetään roposilla ja kun hän laupeuttaan antaa kaksi ropoa yhden sijaan, niin kunnon kotka-ex törsää ne hänen hyvyyttään antamat heti irtoripsiin ja pyörii vosuna baarissa etsimässä uutta elättäjää.
Ei tuolla ole mitään merkitystä jos lapset maksetaan puoliksi, kun ne puoliksi kerran on tehtykin. Yhteinen tili, johon menee lapsilisät ja molempien vanhempien "roposet", ja sitten keskustellaan isommat hankinnat yhdessä. Jotain sukkia nyt varmaan osaa ostaa molemmat. Kyllä siinä pian näkee paljonko sitä rahaa menee, ja ennen kaikkea molemmat vanhemmat ovat näin vastuussa lastensa elättämisestä yhteisesti, eikä niin että toinen vain antaa rahaa toiselle.
Miten maksetaan esimerkiksi vuokrasta lapsen osuudesta 50% tuolta tililtä? Mitenkäs ruoka, jos lapsi on toisella vanhemmalla vaikka 26vrk ja toisella 4, niin 26:sta vuorokaudesta lapsen osuudesta ruokiin 50%. Voivoivoi, kun putkiaivot näkee vain ne sukat tai polkupyörän lapsen elatuksena, eikä ymmärrä, että siihen liittyy niiiiin paljon muutakin.
Meillä on kyllä ihan molemmilla omat talot, joissa lapsilla on kummankin luona omat huoneet. Kukaan ei maksa minulle näitä lasten huoneita täällä, enkä minä taatusti maksa niitä exän kotiin ja sillä tavoin maksa hänen asuntoaan ja anna siis ihan suoraan rahaa hänen omaisuutensa kartuttamiseksi. On ihan oma asia jos haluaa lapsille omat huoneet, ei siitä laskuteta exää. Jos niin huonosti kävisi että exäni joutuisi työttömäksi tai muulla tavoin estyisi maksamasta itse oman talonsa kuluja, niin kyllä ne lapset sitten minun luokseni muuttaisivat kokonaan, eikä niin että minä sitten makselisin exälle hänen asuntoaan. Joku raja nyt pitäisi ahenudella ja toisen hyväksikäytöllä ja itselle maksattamisellakin olla!
Lapset tottakai viikko-viikko-systeemiin, jos kerran molemmat vanhemmat haluavat olla lapsensa kanssa mahdollisimman paljon. Se on sitten eri asia jos etävanhempi ei edes halua lapsia itselleen, silloin joutaakin maksaa asumisen toisen luona puoliksi. Puoliksi maksamisestahan tässä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua, mutta noin se menee. Isovanhemmat voivat myös antaa exällesi rahaa elämiseen, eikä se alenna sinun elatusvastuutasi, vaikka exäsi ei maksaisi itse omasta elämisestään penniäkään.
On todellakin reilua!
Et ymmärrä mitä reiluus tarkoittaa. Ok. Sanan merkitys ei silti muutu vaikka sinä et sitä ymmärtäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kun joku ehtii taivastella, ettei sillä summalla saa mitään kahdelle, niin ei asuta missään isossa kaupungissa, joten asumiskulut on paljon huokeammat kuin esim pk-seudulla.
ap
No eipä tuo kahdesta lapsesta iso summa ole, eikä varmasti makseta mitään kalliita harrastuksia tuollaisella elarilla. Tämä tieto käänsi ap:n valituksen aivan turhaksi vinkumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No eipä tuo kahdesta lapsesta iso summa ole, eikä varmasti makseta mitään kalliita harrastuksia tuollaisella elarilla. Tämä tieto käänsi ap:n valituksen aivan turhaksi vinkumiseksi.
Elatusmaksulaskelmassa harrastuskuluihin on laskettu maksut, jotka tulevat kausimaksuista eli 280 euroa kuussa. Tämä ei sisällä harrastusvälineitä. Jos ajatellaan, että lapset lopettaisivat harrastuksena, ja nämä poistettaisiin laskelmalta, se alentaisi elatusmaksua 130€/kk. Eksän elatuskyky on puolisosta johtuen suurempi, vaikka minulla nettotulot ovat hieman suuremmat, joten eksä maksaisi loppuosan. Nyt hänen ei tarvitse maksaa mitään ja saa silti vielä tuon 130€ ylimääräistä elatusmaksua.
Lapset viikko - viikko ja kulut puoliksi, ei elareita.
Isovanhemmat voi jatkaa sponsorointiaan ja todelliset kulut jaetaaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli pyydän isovanhempia lopettamaan ostamisen tai toimittamaan kaiken rahana minulle, isovanhemmat kun on minun puolelta. Onhan se nyt idioottimaista että oma isä maksaa lasten harrastuskulut ja samalla annan itse niihin rahaa elatusmaksun muodossa.
ap
Tee näin.
Vierailija kirjoitti:
Näin tehtiinkin, kunnes lapset meni kouluun, koulukyytiä ei täältä saa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tehtiinkin, kunnes lapset meni kouluun, koulukyytiä ei täältä saa.
ap
Jos ei itse pysty pitämään lapsia puolet ajasta niin sitten pitää maksaa.
Olisiko helpompaa asua lähekkäin, että asiat olisi mahdollista hoitaa toisella tavalla?
[/quote]
Jos ei itse pysty pitämään lapsia puolet ajasta niin sitten pitää maksaa.
Olisiko helpompaa asua lähekkäin, että asiat olisi mahdollista hoitaa toisella tavalla?[/quote]
Kirjoitin jo pariin kertaan aiemmin, että ei ole ongelma maksaa ruoka-, elämis-, asumiskuluja, laskuja yms. Ongelma on se, että elatusmaksulaskelmassa on huomioitu sellaisia ylimääräisiä kuluja, joita ei maksa vanhemmat ollenkaan. Ja osaa niistä perusmenoistakaan.
Ymmärrän kyllä, että tuo harmittaa, mutta asia on sellainen, että et sille mitään mahda.
[/quote]
Hyvä. Riko välit isovanhempien ja lasten välillä, niin heistä ei ole riesaa sitten uusioperheessä.[/quote]
Ei ole uusioperhettä, jos se tähän nyt liittyy. Eksällä on. Isovanhemmat saa tottakai ostaa lahjoja ja auttaa, enemmän saisi olla läsnäkin, se melkein tärkeämpää olisi.
Maksankin kyllä mielelläni osuuteni niistä maksuista, joista oikeasti tulee maksettavaa.
Ap