HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Miks läskit peukuttaa kaikkee alas, mis jengi sanoo et liikunta auttaa? Tätä en ymmärrä.
No jos et ole huomannut, niin lihavat uhriutuu aina. Faktat muuttuu fiktioksi ja lumi mustaksi, kun keksitään tekosyitä yrittää asioita, jotka vaatii tahtoa.
Se on tahdonvoima mikä ratkaisee, minulla on vaikea masennus myös ja päiviä jolloin ei vaan jaksa, silti minä menen liikkumaan koska tiedän että sen jälkeen minulla on taas parempi olo.
Minua se auttoi paljon.. En ole edes koskaan ollut mikään liikunnallinen ihminen pahemmin.... Se oli vain se aloitus mikä oli vaikeaa mutta siitä se sitten lähti, on parantanut oloani paljon!
Vierailija kirjoitti:
Se on tahdonvoima mikä ratkaisee, minulla on vaikea masennus myös ja päiviä jolloin ei vaan jaksa, silti minä menen liikkumaan koska tiedän että sen jälkeen minulla on taas parempi olo.
Jep luja mieli pitää olla kukaan ei tuu hakemaan!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät kykene tuntemaan empatiaa. Tämän huomaa taas tässäkin ketjussa. "Mikä toimii itselle on pakko toimia kaikille muillekin".
Mutta kun ei se vaan mene niin.
Itse saan ahdistuneisuuskohtauksen liikunnasta. Nykyään JOKA KERTA!
Joten päät kiinni. Asia loppuun käsitelty
siis kävelystäkin? Oletko sohvalla koko päivän ja ryömit kämpässä ympäriinsä( ai sekin on liikuntaa...), onko sulla sähkömopo himassa? toki aina löytää syyn miksi on niin uniikki kukkanen, ettei mikään auta ja yhteiskunnan kuuluu maksaa miljoona siitä kärsimyksestä.
Liikunta on kaikki kaikessa, sen ymmärtää vasta sitten kun sitä oikeasti alkaa tekemään.... Musta tuntuu että kaikki ketkä väittää toista on vaan ihmisiä ketkä ovat saamattomia ja eivät ole edes koskaan kokeillut mitään....
Kävelykin on hyvää liikuntaa... Kävele kauppaan ja takaisin kun haet ostokset, sekin on plussaa. <3
Nyt se on tutkittu: Aurinko nousee aina idästä! WAU!
Voi hellanlettas sentään! Kyllä keskiluokka pysyy kondiksessa, kun on liikuntapalvelut ja työterveys. Työttömällä tms. vähävaraisella ei välttis ole varaa bussilippuihin ja uimahlli tms. maksuihin. Tai terveelliseen ruokaan. Tämmöistä hurskastelua tänään. Nim. En ole edes masentunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla on iso merkitys hyvinvointiimme mutta ei sitä ihme lääkkeenäkään pidä mainostaa. Ei paljon hyödyt paina syvästi masentuneen mielessä, jolla sosiaalisten tilanteiden pelkoja ja jonka saaminen ovesta ulos esim. postilaatikolla käymään on työn ja tuskan takana.
Silloin on hyvä ottaa niitä lääkkeitä ja pyrkiä saamaan terapiaa, mutta voitko kiistää ettei kävelylenkistä vaikka aikaisin aamusta kun ketään ei ole missään olisi vakavasti masentuneelle hyötyä? Masennusta on myös lievää ja keskivaikeaa joissa pystyy kyllä muutenkin toimimaan.
Miksi sinne kävelylle ei voi mennä myöhäisestä illasta? Silloin on vielä vähemmän yhtään ketään, yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
En mä näe masennusta esteenä esim kävelylle, kun moni väittää että on niin masentunut ettei pääse edes ulos... Tää menee vähän yli oman ymmärryksen...
Pieni kävelykin auttaa päivässä todella paljon... Se on vaan tehtävä se ensimmäinen liike siihen suuntaan että tämän aloittaa.
Jep. Minä raahauduin ulos ja kävelin puistonpenkille, jossa istuin aikani ja sitten jatkoin seuraavalle puistonpenkille. Ei siinä hirveästi tullut käveltyä, mutta aloitus se oli sekin. Yksi asia oli ehdoton, että jätti alkoholin pois.
Pitä paikkansa. Sihen ajan otto haltuun kuin ruoka rytmi. Tunen masetuneita vanhempia naisia,jo vaihdevuodet ohitaneet. Yöt valvovat,puoleen päivään nukuvat .Valittavat kaikesta. Kun on kelan etuuspäivät. Reipaasti iltapäivää jalka käy ostoskeksuksien paarin kaljalle ja sen edusta röökii vetää.Kunnes nenän valkaisuviikot ,sulketuvat kotiin.Hirvee lapsuus,hirvee EX mies elävät empatiaa etsien .Ottamatta ryhtiä nyky hetki , nyky elämä.Kuka heitä jaksaa pitää elämä ? Ei kukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen teinistä asti hoitanut masennustani liikunnalla. Koskaan siitä ei täysin tervehdy, mutta niin kauan kuin jaksan liikkua se pysyy taka-alalla. Nytkin koen tulevaisuuden optimistiseksi vaikka on mitä vaikeutta elämässä tälläkin hetkellä.
Niin ja täytän 37. Masennus johtuu lapsuuden vuosien koulukiusaamistaustasta.
Outo tämä palsta nykyään kun se ei näemmä ole hieno asia, että joku hoitaa terveyttään vaan tätä alapeukutetaan.
Alapeukutan, koska selvästikään liikunta ei auta kovin pitkälle, jos ihminen on ~20 vuotta masentunut siitä huolimatta.
Ja ei, perusteluksi minulle ei riitä se, että hän saattaisi olla vielä masentuneempi ilman liikuntaa.
Kannattaa vaikka tutustua kirjaan "juoksu on parasta terapiaa" missä useampikin kertoo juoksevansa, jotta masennus pysyisi edes jotenkin hallinnassa. Kaikilla ei pysy poissa, mutta vähemmän pahana.
Vierailija kirjoitti:
Voi hellanlettas sentään! Kyllä keskiluokka pysyy kondiksessa, kun on liikuntapalvelut ja työterveys. Työttömällä tms. vähävaraisella ei välttis ole varaa bussilippuihin ja uimahlli tms. maksuihin. Tai terveelliseen ruokaan. Tämmöistä hurskastelua tänään. Nim. En ole edes masentunut
Et Asu Helsinki? Jos asuisti Menisit netti F.B, D-asema Kallio esim.Sivuille! Aktivitia toimintaa ihan kaikki ilmasta. Sivut näkyy kirjautmatta. Uskoisin samaa on jokainen kaupunki jotain ilmasta kun etsit Diakonisa laitos,ps, D- asemat on diakonisalaitoksen. Lisäksi joka lähiö ainakin Helsinki on Asukastalot,myös ilmaista toimintaa.Uskon on joka Suomen Lähiöt sama asia.Mutta valitetan ei kysytä .Ei oteta Kirjstot esitetä mitä omalla aluella on.Kirkoilla paljon ilmasta toimintaa eikä puhuta Jeesuksesta.Vaan yhteistä toimintaa ,jonne pääsee mukaan Vaikka ei Kuulu Kirkoon. Joissa Kirkon toiminoissa on ilmanen jooga aamu.Monihan makaa koti puoleen päivään ei menen ne. Jokainen työtömys eläkellä oleva tai varsinainen eläke.On mahdolisuus menen Senjori talojen ilmassssssiin likunta tunnit ymm.Mut nekin aamu päivää.Ei päästä ylös,sepä se. Nivelrikoisillekin on erikseen ilmanen Nivel kuntopiir.Etsi aluesi kaupunkisi paikat. Jopa sossu ja kirkon diakoni neuvoo missä? Kun kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Työttömällä on aikaa kuntoilla. Eikä kuntoilusta tarvitse maksaa. Jos halua löytyy!
Pätkätöitä tehneenä minulla on kompetenssia.
Laiskuus ja mukavuudenhalu ovat todelliset syyt kotona makaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole keskiluokkaa, mutta silti aivan hyvin pystynyt treenaamaan ja syömään hyvin. Meillä päin uimahallimaksu työttömälle on 25 e/10 krt. Samalla pääsee myös saunaan. Lämpiminä aikoina pääsee luonnonvesiin ja isoissa kaupungeissa on ulkoliikuntatiloja. Ruokajonoissa voi käydä täydentämässä ruokatarpeita. Aivan näitä kaikkia olen itse soveltanut.
Täytyy itse osata myös ratkaista ongelmia ja olla oma-aloitteinen. Vai onko kaikilla työssäkäyvilläkään hirveästi rahaa tai mahdollisuuksia? Moni keskiluokkainen on kiireinen eikä välttämättä kerkeä edes mitään harrastamaan jos elää ruuhkavuosia tms. En todellakaan kadehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et Asu Helsinki? Jos asuisti Menisit netti F.B, D-asema Kallio esim.Sivuille! Aktivitia toimintaa ihan kaikki ilmasta. Sivut näkyy kirjautmatta. Uskoisin samaa on jokainen kaupunki jotain ilmasta kun etsit Diakonisa laitos,ps, D- asemat on diakonisalaitoksen. Lisäksi joka lähiö ainakin Helsinki on Asukastalot,myös ilmaista toimintaa.Uskon on joka Suomen Lähiöt sama asia.Mutta valitetan ei kysytä .Ei oteta Kirjstot esitetä mitä omalla aluella on.Kirkoilla paljon ilmasta toimintaa eikä puhuta Jeesuksesta.Vaan yhteistä toimintaa ,jonne pääsee mukaan Vaikka ei Kuulu Kirkoon. Joissa Kirkon toiminoissa on ilmanen jooga aamu.Monihan makaa koti puoleen päivään ei menen ne. Jokainen työtömys eläkellä oleva tai varsinainen eläke.On mahdolisuus menen Senjori talojen ilmassssssiin likunta tunnit ymm.Mut nekin aamu päivää.Ei päästä ylös,sepä se. Nivelrikoisillekin on erikseen ilmanen Nivel kuntopiir.Etsi aluesi kaupunkisi paikat. Jopa sossu ja kirkon diakoni neuvoo missä? Kun kysyt.
Puhelimeen voi myös hakea kuntoilusovelluksia joissa on ilmaisia ohjelmia. Niissä voi seurata ohjattuja tunteja (esim. pilates ja jooga) eikä maksa mitään.
Alkoholin pois jättäminen on toinen hyvä keinoa torjua liikunnan ohella... Toimii, voin sanoa omasta kokemuksesta.
Elän mielummin tasapaksua "tylsää" hyvinvoivaa arkea, kuin juhlin kaikki viikonloput ja poden vielä huonompaa oloa sen jälkeen. Se ei ole sen arvoista.
Liikkumiseen ei tarvitse salikortteja jne... Yksin voi kotonakin kuntoilla ja treenailla, ihan vaan vaikka kehonpainotreenejä tehden... Youtube on täynnä oppaita jos itse ei tiedä erilaisia variaatioita.
Myös kävelyllä voi käydä, ihan mitä vaan vaikka metsässä samoilemassa.
Itse kävin pilkillä viimeviikolla, sekin oli hyvää liikuntaa kun kävelin porailemassa reikiä!
Kaikki liikunta on hyväksi, se oli pointti !
En mä näe masennusta esteenä esim kävelylle, kun moni väittää että on niin masentunut ettei pääse edes ulos... Tää menee vähän yli oman ymmärryksen...
Pieni kävelykin auttaa päivässä todella paljon... Se on vaan tehtävä se ensimmäinen liike siihen suuntaan että tämän aloittaa.