Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!

Vierailija
21.03.2023 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.

Kommentit (501)

Vierailija
141/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta löytyi aikanaan paljon porukkaa, jotka tiesivät tasan tarkkaan, miten koronaa olisi pitänyt hoitaa ja estää.

Hämmentävän vankkaa asiantuntemusta.

Tässä on vähän sama juttu. On tehty huolellinen, laaja ja laadukas tutkimus, jossa todennetaan liikunnan teho osana masennuksen hoitoa. Tutkijoiden olisi kuitenkin kannattanut kysyä asiaa ensin tältä palstalta, jossa on valtava määrä myös masennuksen hoidon asiantuntijoita. Olisivat tutkijat saaneet kuulla, että vaikka heidän saamansa tulos vaikuttaa selvältä, se on väärä.

Vierailija
142/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa nähdä miten paljon järkeviä ihmisiä kommenteissa, näin se juurikin on, ihmisiä pitäisi kannustaa ulos <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas sentään! Kyllä keskiluokka pysyy kondiksessa, kun on liikuntapalvelut ja työterveys. Työttömällä tms. vähävaraisella ei välttis ole varaa bussilippuihin ja uimahlli tms. maksuihin. Tai terveelliseen ruokaan. Tämmöistä hurskastelua tänään. Nim. En ole edes masentunut

Et Asu Helsinki? Jos asuisti Menisit netti F.B, D-asema Kallio esim.Sivuille! Aktivitia toimintaa ihan kaikki ilmasta. Sivut näkyy kirjautmatta. Uskoisin samaa on jokainen kaupunki jotain ilmasta kun etsit Diakonisa laitos,ps, D- asemat on diakonisalaitoksen. Lisäksi joka lähiö ainakin Helsinki on Asukastalot,myös ilmaista toimintaa.Uskon on joka Suomen Lähiöt sama asia.Mutta valitetan ei kysytä .Ei oteta Kirjstot esitetä mitä omalla aluella on.Kirkoilla paljon ilmasta toimintaa eikä puhuta Jeesuksesta.Vaan yhteistä toimintaa ,jonne pääsee mukaan Vaikka ei Kuulu Kirkoon. Joissa Kirkon toiminoissa on ilmanen jooga aamu.Monihan makaa koti puoleen päivään ei menen ne. Jokainen työtömys eläkellä oleva tai varsinainen eläke.On mahdolisuus menen Senjori talojen ilmassssssiin likunta tunnit ymm.Mut nekin aamu päivää.Ei päästä ylös,sepä se. Nivelrikoisillekin on erikseen ilmanen Nivel kuntopiir.Etsi aluesi kaupunkisi paikat. Jopa sossu ja kirkon diakoni neuvoo missä? Kun kysyt. 

Puhelimeen voi myös hakea kuntoilusovelluksia joissa on ilmaisia ohjelmia. Niissä voi seurata ohjattuja tunteja (esim. pilates ja jooga) eikä maksa mitään.

Mitkä sovellukset ovat hyviä?

Vierailija
144/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas sentään! Kyllä keskiluokka pysyy kondiksessa, kun on liikuntapalvelut ja työterveys. Työttömällä tms. vähävaraisella ei välttis ole varaa bussilippuihin ja uimahlli tms. maksuihin. Tai terveelliseen ruokaan. Tämmöistä hurskastelua tänään. Nim. En ole edes masentunut

jep, Suomessa kun peritään pääsymaksua kaduilla ja metsissä kävelystä..eikun..

Vierailija
145/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä palstalta löytyi aikanaan paljon porukkaa, jotka tiesivät tasan tarkkaan, miten koronaa olisi pitänyt hoitaa ja estää.

Tässä on vähän sama juttu. On tehty huolellinen, laaja ja laadukas tutkimus, jossa todennetaan liikunnan teho osana masennuksen hoitoa. Tutkijoiden olisi kuitenkin kannattanut kysyä asiaa ensin tältä palstalta, jossa on valtava määrä myös masennuksen hoidon asiantuntijoita. Olisivat tutkijat saaneet kuulla, että vaikka heidän saamansa tulos vaikuttaa selvältä, se on väärä.

Suomi lienee ainoa maa maailmassa, jossa on löydetty liikunnan ilot. Muualla maailmassa lääkehoito ja terapia ovat edelleen mielenterveysongelmien hoidon kulmakiviä. Suomessa terapiaa ei irtoa, ilman massiivisia rahallisia panostuksia, mutta ei hätiämitiä, lenkkikengät riittävät. Rikkaat käyvät jatkossakin yksityisellä terapiassa, köyhät lenkillä.

Tutkimuksen hehkutus pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, että nuorisopsykiatriaan on valtavat jonot. Jotain pitää tehdä, rahaa kun ei ole, joten komennetaan sairaat joukolla hölkälle. Saa kelvata paremman puutteessa.

Eikä pidä unohtaa liikkumisen ohella työn iloja. Työ on parasta lääkettä. Keskustelusta haiskahtavat ikävästi "tietyt asenteet", höystettynä amerikkalaisilla life style -opeilla.

Yhteiskunnan kerman liikuntaharrastuksista on taottu näyttäviä uutisotsikoita. Terve sielu terveessä (menestyneessä?) kehossa. Mitäpä sitä lääkkeillä ja terapialla, kun roomalaiset tiesivät 2000 vuotta sitten asioiden oikean tolan. Rahantuhlausta.

Vierailija
146/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et Asu Helsinki? Jos asuisti Menisit netti F.B, D-asema Kallio esim.Sivuille! Aktivitia toimintaa ihan kaikki ilmasta. Sivut näkyy kirjautmatta. Uskoisin samaa on jokainen kaupunki jotain ilmasta kun etsit Diakonisa laitos,ps, D- asemat on diakonisalaitoksen. Lisäksi joka lähiö ainakin Helsinki on Asukastalot,myös ilmaista toimintaa.Uskon on joka Suomen Lähiöt sama asia.Mutta valitetan ei kysytä .Ei oteta Kirjstot esitetä mitä omalla aluella on.Kirkoilla paljon ilmasta toimintaa eikä puhuta Jeesuksesta.Vaan yhteistä toimintaa ,jonne pääsee mukaan Vaikka ei Kuulu Kirkoon. Joissa Kirkon toiminoissa on ilmanen jooga aamu.Monihan makaa koti puoleen päivään ei menen ne. Jokainen työtömys eläkellä oleva tai varsinainen eläke.On mahdolisuus menen Senjori talojen ilmassssssiin likunta tunnit ymm.Mut nekin aamu päivää.Ei päästä ylös,sepä se. Nivelrikoisillekin on erikseen ilmanen Nivel kuntopiir.Etsi aluesi kaupunkisi paikat. Jopa sossu ja kirkon diakoni neuvoo missä? Kun kysyt. 

Puhelimeen voi myös hakea kuntoilusovelluksia joissa on ilmaisia ohjelmia. Niissä voi seurata ohjattuja tunteja (esim. pilates ja jooga) eikä maksa mitään.

Mitkä sovellukset ovat hyviä?

FitOn, paljon ohjaajia, eri tunteja (käytännössä n. 20 min pituisia harjoituksia paljon, myös lyhyempiä ja pitempiä. Englantia tulee osata sen verran, että pysyy opetuksessa mukana. Tosi kätevä kun ei tarvitse poistua kotoakaan ja sopii introvertille.

Vierailija
147/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kirjoituksista aina näkee kuinka on olemassa "masentuneita" ja sitten meitä oikeasti masentuneita.

Sitten nämä "masentuneet" kuluttaa kaikki mielenterveyspalvelut.

Helppohan se on keulia niiden joiden masennusta aiheuttavat asiat on jo ohi.

Itse olen ollut historiassa psykoottisesti masentunut ja vakavasti masentunut. olen vakavassa masennuksessa käytännössä elintavoilla vetänyt itseni elintapojen ja terapian avulla opiskelukuntoon LOPETTAEN LÄÄKKEET eli siis ilman lääkkeitä kuntoutin itseni. Lopetin ne kun koin niistä haittaa ja lähtöpisteeni oli täysi toimintakyvyttömyys ja lähinnä kotona makasin sängyssä. Se toki vei aika paljon aikaa.

Tulen aina kritisoimaan jos joku väittää ettei muka vakavista masennustiloista voi mitenkään kuntouttaa itseään ilman lääkkeitä.

Tärkeimmässä asiassa kuntoutumisessa oli 1. säännöllinen päivärytmi eli päivässä on aina tietyt itsestä huolehtimisen asiat mistä en luista vaikka muuta ei aina jaksaisikaan 2. se että asteittain lisään tekemistä 3. se että käyn joka päivä kävelyllä 4. se että huolehdin ravintoainepitoisesta ruoasta ja korjaan vitamiininpuutokset. Samalla tuossa projektissa sain uneni huonolaatuisesta parempilaatuiseksi. Mielestäni kaikki osaset on tärkeitä missä huolehditaan kehon hyvinvoinnista: haasteet aivoille ,ravinto, valon saanti (auringonvalon piristävä vaikutus), fyysinen aktiviisuus, fyysisen aktiivisuuden ja levon oikea suhde ja sitten myös henkisen tason tarpeet esim. sosiaalisella puolella. Minulla on kantavia asioita elämässäni kuten sosiaaliset suhteet ja ystävät mitkä on tukeneet myös minun hyvinvointiani. Myöskin rahalliset asiat kuten kuntoutustuki. Ymmärrän että joillakin on enemmän haasteita ja voi tuntua että kaikki vain potkii päähän.

Ajattelin kaiken aivotyöskentelyn olevan minua kuntouttavaa ja aktivoivaa toimintaa niin kauppalistan suunnittelusta, uusien reseptien teosta, kaupassa käymiseen ja ruokalistojen suunnitteluun viikolle. Tunsin merkittäviä kognitiivisia ongelmia yhdessä vaiheessa mitkä helpottivat kun lisäsin toimintakykyäni asteittain.

Olen käynyt lääkepolun ja kokenut sen jopa apatisoivana esim. isompien annosten suhteen ja olen käynyt läpi inhottavia vieroitusoireita, seksuaalisen toiminnan häiriöitä lääkkeiden seurauksena. Osittain jopa koen että jouduin kuntouttamaan itseäni pelkästä vieroituksesta itsessään. Uskon että kun keho saa optimaaliset olosuhteet, olo alkaa kohenemaan.

Vierailija
148/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin marraskuussa kävelemässä enemmän. Lähinnä sai pohtimaan siellä pimeässä metsässä että mihinkä järveen upottautuisi.

Vierailija
149/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kirjoituksista aina näkee kuinka on olemassa "masentuneita" ja sitten meitä oikeasti masentuneita.

Sitten nämä "masentuneet" kuluttaa kaikki mielenterveyspalvelut.

Helppohan se on keulia niiden joiden masennusta aiheuttavat asiat on jo ohi.

Itse olen ollut historiassa psykoottisesti masentunut ja vakavasti masentunut. olen vakavassa masennuksessa käytännössä elintavoilla vetänyt itseni elintapojen ja terapian avulla opiskelukuntoon LOPETTAEN LÄÄKKEET eli siis ilman lääkkeitä kuntoutin itseni. Lopetin ne kun koin niistä haittaa ja lähtöpisteeni oli täysi toimintakyvyttömyys ja lähinnä kotona makasin sängyssä. Se toki vei aika paljon aikaa.

Tulen aina kritisoimaan jos joku väittää ettei muka vakavista masennustiloista voi mitenkään kuntouttaa itseään ilman lääkkeitä.

Tärkeimmässä asiassa kuntoutumisessa oli 1. säännöllinen päivärytmi eli päivässä on aina tietyt itsestä huolehtimisen asiat mistä en luista vaikka muuta ei aina jaksaisikaan 2. se että asteittain lisään tekemistä 3. se että käyn joka päivä kävelyllä 4. se että huolehdin ravintoainepitoisesta ruoasta ja korjaan vitamiininpuutokset. Samalla tuossa projektissa sain uneni huonolaatuisesta parempilaatuiseksi. Mielestäni kaikki osaset on tärkeitä missä huolehditaan kehon hyvinvoinnista: haasteet aivoille ,ravinto, valon saanti (auringonvalon piristävä vaikutus), fyysinen aktiviisuus, fyysisen aktiivisuuden ja levon oikea suhde ja sitten myös henkisen tason tarpeet esim. sosiaalisella puolella. Minulla on kantavia asioita elämässäni kuten sosiaaliset suhteet ja ystävät mitkä on tukeneet myös minun hyvinvointiani. Myöskin rahalliset asiat kuten kuntoutustuki. Ymmärrän että joillakin on enemmän haasteita ja voi tuntua että kaikki vain potkii päähän.

Ajattelin kaiken aivotyöskentelyn olevan minua kuntouttavaa ja aktivoivaa toimintaa niin kauppalistan suunnittelusta, uusien reseptien teosta, kaupassa käymiseen ja ruokalistojen suunnitteluun viikolle. Tunsin merkittäviä kognitiivisia ongelmia yhdessä vaiheessa mitkä helpottivat kun lisäsin toimintakykyäni asteittain.

Olen käynyt lääkepolun ja kokenut sen jopa apatisoivana esim. isompien annosten suhteen ja olen käynyt läpi inhottavia vieroitusoireita, seksuaalisen toiminnan häiriöitä lääkkeiden seurauksena. Osittain jopa koen että jouduin kuntouttamaan itseäni pelkästä vieroituksesta itsessään. Uskon että kun keho saa optimaaliset olosuhteet, olo alkaa kohenemaan.

Ja lisättäköön myös se, että olen käynyt läpi tämänkin jälkeen masennusjakson koska sain fyysisiä terveysongelmia. Tunnen, että minun piti käydä tietynlaista hyväksymisprosessia läpi että kykenin hyväksymään niitä. Ajatukset oli tasoa "Enkö ole kärsinyt jo ihan riittävästi ja kamppaillut niin paljon kaiken kanssa ja tehnyt niin paljon töitä että miksi pitää kokea tällaista ?!" Suistuin masennukseen missä mikään ei kiinnostanut eikä tuottanut iloa. Kuitenkin, ajan kuluminen yleensä masennustilojen kanssa on aiheuttanut sen, että jossain vaiheessa olen huomannut sen että kykenen asioiden kanssa diilaamaan paremmin ja tulee se yksi päivä taas kun pikkuisen huvittaa taas yrittää vaikka on lisälastia terveysongelmien muodossa. ja jälleen kerran ilman lääkkeitä mieliala on noussut. Sitten jossain vaiheessa kun työstöprosessissa pääsen tiettyyn pisteeseen olen sitten aloittanut taas itsestä huolehtimisen. Minulla on ne omat itselleni sopivat metodit millä olen huomannut että mielialan saa nousemaan.  Hyväksyn sen, että olen tällainen, saatan joskus reagoida asioihin masennuksella enkä usko että pystyn itseäni täysin muuttamaan. Joskus voi olla ihan terapeuttistakin antaa itsensä olla masennuksessa, olla siellä sängyn pohjalla ja vaikka itkeä. Joskus se voi vaatia sitäkin että pääsee eteenpäin.

Masennuksessa on myös paljon päänsisäisiä juttuja mitä pitää käsitellä että siitä pääsee yli. Esimerkiksi mitä kaikkea päähänsä on vuosien varrella ohjelmoinut joka tuottaa pahaa oloa tai on jonkinlainen möykky jonka läpi ei pääse. Esim. häpeän tunteet voi olla sellainen möykky.

Vierailija
150/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin marraskuussa kävelemässä enemmän. Lähinnä sai pohtimaan siellä pimeässä metsässä että mihinkä järveen upottautuisi.

On minullakin joskus ollut tuollaisia ajatuksia kävelylenkeillä mutta toisina päivinä lenkki voi olla ihan piristäväkin. Itse yritän hyväksyä kaikenlaiset tunnetilat.

Vierailija
151/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi lienee ainoa maa maailmassa, jossa on löydetty liikunnan ilot. Muualla maailmassa lääkehoito ja terapia ovat edelleen mielenterveysongelmien hoidon kulmakiviä. Suomessa terapiaa ei irtoa, ilman massiivisia rahallisia panostuksia, mutta ei hätiämitiä, lenkkikengät riittävät. Rikkaat käyvät jatkossakin yksityisellä terapiassa, köyhät lenkillä.

Tutkimuksen hehkutus pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, että nuorisopsykiatriaan on valtavat jonot. Jotain pitää tehdä, rahaa kun ei ole, joten komennetaan sairaat joukolla hölkälle. Saa kelvata paremman puutteessa.

Eikä pidä unohtaa liikkumisen ohella työn iloja. Työ on parasta lääkettä. Keskustelusta haiskahtavat ikävästi "tietyt asenteet", höystettynä amerikkalaisilla life style -opeilla.

Yhteiskunnan kerman liikuntaharrastuksista on taottu näyttäviä uutisotsikoita. Terve sielu terveessä (menestyneessä?) kehossa. Mitäpä sitä lääkkeillä ja terapialla, kun roomalaiset tiesivät 2000 vuotta sitten asioiden oikean tolan. Rahantuhlausta.

Mä en ainakaan yksittäisenä köyhänä ihmisenä voi sille mitään ettei kaltaisilleni ole riittävästi mielenterveyspalveluita tarjolla. Ja kun nyt muutenkin kuulen, että en ole oikeasti edes masentunutkaan kun jaksan tehdä jotain terveyteni eteen niin mielelläni jätän ne palvelut niiden "oikeasti sairaiden" käyttöön.

Eikä tämä liikunta kaikkea ratkaise. Se vain helpottaa masennuksen sietämistä ja voin sanoa, että tällä sekunnilla on masentunut olo. Masentunut siksi että elämässä on tällä hetkellä raskaita asioita menossa ja niissä on sulattelemista. Helpompaa se silti on silloin kun asioita saa kuitenkin tehtyä, siivottua, kuntoiltua, pidettyä asioita järjestyksessä.

Yksi liikunnan tuoma hyöty itselleni on ollut mm. itsetarkkailu jonka avulla olen voinut selvittää MIKÄ minua masentaa. Olen ymmärtänyt, että ratkaisemattomat ongelmat ovat mm. tällainen tekijä. Eli jos roskat haisevat eteisessä, tiskit on tiskaamatta, laskut maksamatta ja asiat tekemättä niin kaikki tuollainen masentaa. Työttömyys, jokin fyysinen vamma, sairaus, jonkun läheisen ongelma, yksinäisyys...kaikki nuo ovat ongelmia joista valtaosa on ratkaistavissa.

Introspektion avulla ymmärsin, että minun tulee alkaa aktiivisesti ratkomaan noita ongelmia päivittäin jos haluan voida paremmin. En tiedä onko tämä nyt sitä "amerikkalaista ajattelua" mutta tämä toimii kohdallani, koska persoonani on ratkaisukeskeinen.

Juuri tässä on yksi liikunnan hyöty, se että sitä harjoittaessa mieli voi mennä flow-tilaan ja voi itse työstää omassa mielessä sitä painavia asioita. Itselleni ei ainakaan toimi meditaatio kun en osaa ilman liikettä keskittyä kunnolla tällaiseen. Mutta kaikki mikä auttaa ihmistä itseään on minusta kyllä kotiinpäin.

Vierailija
152/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut aktiivisuusrannekkeen motivoivana koska näen siitä kuinka liikunnan ja askelten määrä on noussut, uni on parantunut ja niin päin pois. En tarvitse mitään high tech ammattilaisten vehjettä vaan ihan perus keskihintainen aktiivisuusranneke on täyttänyt tarpeeni. Toki olo on paras motivoija hyvissä elämäntavoissa.

Vierailija
153/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni käytti korona-aikaa tekosyynä liikkumattomuuteen, vaikka todellisuudessa kumpanakin koronakeväänä oli aivan upea sää lähteä ulkoilemaan.

Vierailija
154/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan yksittäisenä köyhänä ihmisenä voi sille mitään ettei kaltaisilleni ole riittävästi mielenterveyspalveluita tarjolla. Ja kun nyt muutenkin kuulen, että en ole oikeasti edes masentunutkaan kun jaksan tehdä jotain terveyteni eteen niin mielelläni jätän ne palvelut niiden "oikeasti sairaiden" käyttöön.

Eikä tämä liikunta kaikkea ratkaise. Se vain helpottaa masennuksen sietämistä ja voin sanoa, että tällä sekunnilla on masentunut olo. Masentunut siksi että elämässä on tällä hetkellä raskaita asioita menossa ja niissä on sulattelemista. Helpompaa se silti on silloin kun asioita saa kuitenkin tehtyä, siivottua, kuntoiltua, pidettyä asioita järjestyksessä.

Yksi liikunnan tuoma hyöty itselleni on ollut mm. itsetarkkailu jonka avulla olen voinut selvittää MIKÄ minua masentaa. Olen ymmärtänyt, että ratkaisemattomat ongelmat ovat mm. tällainen tekijä. Eli jos roskat haisevat eteisessä, tiskit on tiskaamatta, laskut maksamatta ja asiat tekemättä niin kaikki tuollainen masentaa. Työttömyys, jokin fyysinen vamma, sairaus, jonkun läheisen ongelma, yksinäisyys...kaikki nuo ovat ongelmia joista valtaosa on ratkaistavissa.

Introspektion avulla ymmärsin, että minun tulee alkaa aktiivisesti ratkomaan noita ongelmia päivittäin jos haluan voida paremmin. En tiedä onko tämä nyt sitä "amerikkalaista ajattelua" mutta tämä toimii kohdallani, koska persoonani on ratkaisukeskeinen.

Juuri tässä on yksi liikunnan hyöty, se että sitä harjoittaessa mieli voi mennä flow-tilaan ja voi itse työstää omassa mielessä sitä painavia asioita. Itselleni ei ainakaan toimi meditaatio kun en osaa ilman liikettä keskittyä kunnolla tällaiseen. Mutta kaikki mikä auttaa ihmistä itseään on minusta kyllä kotiinpäin.

Myös kävellessä voi meditoida. Esim. Youtubesta löytyy ohjeita kävelymeditaatioon. Monesti kävelyn terveyshyötyjä vähätellään vaikka sen esim. aivoterveysvaikutukset on suuret. Monet kokee että kävely ei ole liikuntaa mutta ovat siinä väärässä.

https://yle.fi/a/3-6487479

https://tieku.fi/ihminen/aivot/kavelylenkki-pitaa-aivot-terveena

Vierailija
155/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino lisää masennuksen lisäksi vakavaa riskiä sairastua syöpään.

Vierailija
157/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🌳

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/psykologia/nain_metsa…

"Näin luonto hoitaa:

muutama minuutti metsässä:

verenpaineesi laskee.

20 minuuttia metsässä: tunnet, miten mielialasi kohenee.

1 tunti metsässä: tarkkaavaisuutesi paranee.

2 tuntia metsässä: elimistösi puolustuskyky paranee.

60 prosenttia elinympäristöstäsi pitäisi olla luontoa, jotta voisit hyvin.

300 metriä on pisin kävelymatka, joka hyvässä asuinympäristössä on lähimpään metsään tai puistoon.

96 prosenttia suomalaisista määrittelee itsensä luontoihmisiksi.

Vierailija
158/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua alkaa aina naurattaa, kun näen näitä kehopositiivisia lylleröpylleröitä lyllertämässä pitkin Prisman käytäviä ostoskärryt lastattuna täyteen roskaruokaa ja päämääränä niillä on irtokarkkihylly. Monta kertaa olen joutunut menemään pukukoppiin tai vessaan, kun on niin kovasti alkanut hihityttämään. Pöyristyneenä olen kassalla seisoessani katsonut, kun valtavan takamuksen ja ihraisen vyötärön omaava neitokainen tiukoissa mustissa pöksyissään mättää kassahihnalle pizzaa, pullaa, hampurilaisia, suklaata, keksejä, leivoksia.... Huh, huh....

No mitä se sulta on pois?

Vierailija
159/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa haluaa istua sohvassa mässyttämässä ja uskoo asiantuntijoita, joiden mukaan laihtua ei voi eikä varmaan liikkuakaan jaksa koska yhteiskunta ja rakenteelliset tekijät.

Kannattaakohan jäädä sinne sohvaan odottamaan, koska ihanneyhteiskunta valmistuu ja tulee hakemaan sinut lenkille ja heittää sipsit ja suklaat roskiin. Ei se tule.

Vierailija
160/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se uhriutumisen asenne pitää ottaa ihan ensiksi itseltä pois... Sen jälkeen alkaa miettimään että mitä mä voin tehdä omalta osaltani parantaakseni oloani. 

Paljon on tehtävä uhrauksia, mulla se on ollu alkoholin totaali jättäminen, kaveriporukan jättäminen, roskaruuan jättäminen ja muutenkin sellasen heikon asenteen jättäminen... 

Ei se pilleri itsessään paranna yhtään ketään. Se on tajuttava. Se on vain apuväline myös....

Nää on niiku kaikki sellasii asioita mitkä pitää vaan tajuta ja siihen pitää herätä siihen todellisuuteen että kukaan ei tuu pelastamaan ja kaikki lähtee todellakin itsestä. 

Mä en sano et ihminen parantuu heti masennuksesta kun se tekee noita asioita, koska mä en oo itsekkään parantunut, mutta mä silti teen niitä asioita, koska mä oon valmis tekemään itse töitä oman hyvän olon eteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän