Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!

Vierailija
21.03.2023 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.

Kommentit (501)

Vierailija
101/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti liikunta auttaisi masennukseen monella mutta kukaan ei osaa sanoa siihen mitään kuinka se masentunut ihminen saadaan liikkumaan? 🤔 Hyvin usein masentuneet ihmiset jämähtävät sisälle eikä tee mitään koska masennus vie ihmiseltä elämänilon,kiinnostuksen asioihin ja masennus aiheuttaa väsymystä 🤔

Vierailija
102/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen teinistä asti hoitanut masennustani liikunnalla. Koskaan siitä ei täysin tervehdy, mutta niin kauan kuin jaksan liikkua se pysyy taka-alalla. Nytkin koen tulevaisuuden optimistiseksi vaikka on mitä vaikeutta elämässä tälläkin hetkellä.

Niin ja täytän 37. Masennus johtuu lapsuuden vuosien koulukiusaamistaustasta.

Outo tämä palsta nykyään kun se ei näemmä ole hieno asia, että joku hoitaa terveyttään vaan tätä alapeukutetaan.

Alapeukutan, koska selvästikään liikunta ei auta kovin pitkälle, jos ihminen on ~20 vuotta masentunut siitä huolimatta. 

Ja ei, perusteluksi minulle ei riitä se, että hän saattaisi olla vielä masentuneempi ilman liikuntaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä totuus on että moni näistä masentuneista on ottanut masennuksen suorastaan osaksi identiteettiään. He eivät haluakaan parantua eivätkä halua aloittaa vaikka liikuntaharrastusta.

Heille masennus toimii suojakilpenä. On helpompi perustella itselleen ja muille keskinkertaisuuttaan masennuksella kuin myöntää että ei pärjätä tässä kovassa, ekstrovertissa ja täydellisyyttä tavoittelevassa maailmassa.

Tai ehkä vika onkin kaltaisissasi tolloissa, jotka luulevat, että masentunut "ei vain halua" liikkua. 

Perustelusi ovat samat kuin oikeistolla työttömiä kohtaan, eli mikseivät ne vain "mene töihin". 

Vierailija
104/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti liikunta auttaisi masennukseen monella mutta kukaan ei osaa sanoa siihen mitään kuinka se masentunut ihminen saadaan liikkumaan? 🤔 Hyvin usein masentuneet ihmiset jämähtävät sisälle eikä tee mitään koska masennus vie ihmiseltä elämänilon,kiinnostuksen asioihin ja masennus aiheuttaa väsymystä 🤔

Omalla kohdallani auttoi terapia. Sain siitä lisää voimavaroja sekä parempaa vointia ja sitten alkoi liikuntakin taas kiinnostaa. Liikunnasta sitten taas lisää hyvinvointia. Mutta ilman terapiaa en olisi saanut itseäni siihen kuntoon, että jaksan liikkua.

Vierailija
105/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen teinistä asti hoitanut masennustani liikunnalla. Koskaan siitä ei täysin tervehdy, mutta niin kauan kuin jaksan liikkua se pysyy taka-alalla. Nytkin koen tulevaisuuden optimistiseksi vaikka on mitä vaikeutta elämässä tälläkin hetkellä.

Outo tämä palsta nykyään kun se ei näemmä ole hieno asia, että joku hoitaa terveyttään vaan tätä alapeukutetaan.

Alapeukutan, koska selvästikään liikunta ei auta kovin pitkälle, jos ihminen on ~20 vuotta masentunut siitä huolimatta. 

Ja ei, perusteluksi minulle ei riitä se, että hän saattaisi olla vielä masentuneempi ilman liikuntaa. 

Hyvien elämäntapojen ansiosta olen kuitenkin opiskellut ja ollut työelämässä vuosia noiden 20 vuoden aikana. On ollut aivan äärettömän raskasta välillä. Lisäksi koen että olen kuitenkin samalla myös henkisesti vahvistunut näiden kaikkien vuosien aikana.

Olen mm. sairastunut autoimmuunisairauteen sekä saanut liikunnasta ja työstä välillä vammoja, mutta koska olen rakentanut koko elämäni hyvää pohjaa myös tervehtyä ja palautua. Kun olen puhunut eri ihmisten kanssa kokemistani asioista on suorastaan ihmetelty miten olen edelleen edes elossa.

Moni tuntuu täällä ymmärtävän esimerkkini jonain lällätyksenä "oikeasti masentuneille", mutta kun tilanne on itsellänikin ollut se että käytännössä tarjottu apu on ollut lääkkeitä, keskusteluapua ja pitkää odottelua hoitojonossa niin ei se ole mieltä ylentänyt. Olen sitten kehittänyt selviytymiskeinoni.

Vierailija
106/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvien elämäntapojen ansiosta olen kuitenkin opiskellut ja ollut työelämässä vuosia noiden 20 vuoden aikana. On ollut aivan äärettömän raskasta välillä. Lisäksi koen että olen kuitenkin samalla myös henkisesti vahvistunut näiden kaikkien vuosien aikana.

Olen mm. sairastunut autoimmuunisairauteen sekä saanut liikunnasta ja työstä välillä vammoja, mutta koska olen rakentanut koko elämäni hyvää pohjaa myös tervehtyä ja palautua. Kun olen puhunut eri ihmisten kanssa kokemistani asioista on suorastaan ihmetelty miten olen edelleen edes elossa.

Moni tuntuu täällä ymmärtävän esimerkkini jonain lällätyksenä "oikeasti masentuneille", mutta kun tilanne on itsellänikin ollut se että käytännössä tarjottu apu on ollut lääkkeitä, keskusteluapua ja pitkää odottelua hoitojonossa niin ei se ole mieltä ylentänyt. Olen sitten kehittänyt selviytymiskeinoni.

Älä välitä. Törkeää sitä paitsi v*ttuilla että "no eipä se liikunta sinuakaan ole parantanut kun 20 vuotta mennyt masennuksen kourissa." S**tana näitä tolloja täällä, ei minkäännäköistä itsereflektiokykyä.

Vierailija
107/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani auttoi terapia. Sain siitä lisää voimavaroja sekä parempaa vointia ja sitten alkoi liikuntakin taas kiinnostaa. Liikunnasta sitten taas lisää hyvinvointia. Mutta ilman terapiaa en olisi saanut itseäni siihen kuntoon, että jaksan liikkua.

Suomessa on noin 500 000 ihmistä kenellä on masennus ja siihen päälle vielä ne ketkä eivät ole hakunu apua. Terapiaan pääsy on vaikeaa koska ruuhkia on paljon. Se on hyvä ja edistystä jos masentunut kykenee menemään terapiaan.

Vierailija
108/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno tutkimus, olen aina ollut tätä mieltä, liikun itse paljon... Se todellakin virkistää ja tekee olon mukavaksi :P !!!

Harmi että liikunta ei kuitenkaan tekee ketään mukavammaksi.

Vierailija
109/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin niin liike on lääke, työ parasta terapiaa ja omena päivässä pitää lääkärin loitolla. Onhan näitä nyt kuultu jo sen ja sata vuotta.

Vierailija
110/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä totuus on että moni näistä masentuneista on ottanut masennuksen suorastaan osaksi identiteettiään. He eivät haluakaan parantua eivätkä halua aloittaa vaikka liikuntaharrastusta.

Heille masennus toimii suojakilpenä. On helpompi perustella itselleen ja muille keskinkertaisuuttaan masennuksella kuin myöntää että ei pärjätä tässä kovassa, ekstrovertissa ja täydellisyyttä tavoittelevassa maailmassa.

Etpä taida masennuksesta ymmärtää mitään. Esim vakava masennus on niin järkyttävä sairaus siihen sairastuneelle, että tuonkaltaiset kommentit ovat todella vaarallisia. Hanki tietoa ja opi tukemaan kanssaihmistä joka kamppailee juuri vaikka masennuksen kanssa.

Vierailija
111/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lieviin oireisiin mutta vakavassa muodossa eivät potilaat voi kuvitella vastenmielisempää asiaa. Pelkkä sängystä nousu jo työn takana saati että pitäisi jonnekin lähteä.

Eräs tuttu oli tuossa jamassa ja jo päältä näki että ei tulisi mitään. Ehdotettiin kyllä.

Liikunta kyllä ehkäisee tehokkaasti sairastumista.

Masennuskeskustelut muistuttavat laihdutuskeskusteluja. Aina joku sanoo laihdutuskeskustelussa ettei liikunnasta ole hyötyä painonpudotuksen kannalta kun suurin työ tehdään syömisen kautta ja liikunta tekee tuosta laihdutustyöstä vain pienen osan. Vähätellään aina sitä mentaalista puolta joka on liikunnassa yksi olennaisimpia asioita.

Jos onnistunein laihdutus on elämäntapojen muutos niin miksi liikunta ei olisi osa noita elämäntapoja? Samoin liikunta ei ole kaikilla mikään ihmelääke, mutta se on yksi hoitomuoto myös masennukseen. Ihmisen keho kun on luotu liikkumaan ja meidän fysiikka on luotu esim. kävelemään kahdella jalalla. Tarvitaan joku tutkija kertomaan että liikunta on hyväksi, siis milloin on näin täysin vieraannuttu asiasta?

Niinpä. Ei kuulemma kannata kävellä sitä 500m kauppaan, koska liikunnalla ei ole painonpudotukselle mitään merkitystä. Eli jos jokin asia ei taikaiskusta yksinään ja jo ensimmäisellä ratkaise kaikkia ihmisen ongelmia, niin sitä ei kannata tehdä ollenkaan. Todella itsetuhoinen ajattelumalli.

On vain fakta, että poinon pudotuksessa liikunnalla on vain  pieni merkitys. Ei kukaan kiellä, etteikö liikunta olisi hyväksi.

Mutta jos  hieman armollisia oltaisiin lihavien neuvonnassa, jos hänelle on vaikeaa lähteä vaikka suuren ylipainon kanssa lenkkeilemään, niin ei vietäisi viedä  toivoa laihtumisesta, ja sen päästyä alkuun alkaa se liikuntakin tuntua hyvälle.

Aika hitlerimäistä on vaatia ihmiseltä kerralla kokonaisvaltaista elämänmuutosta, kun yhdenkin tavan opiskeluun mene aikaa.

Se lyhyt kauppareissu kävellen olisi mielestäni juuri sellainen pieni juttu, eikä kertakaikkinen elämänmuutos.

Vierailija
112/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys ketjusta ärsyyntyneille, joita liikunta ei ole auttanut. Oletteko nyt siis sitä  mieltä, että tämän vuoksi liikunnan eduista ei saisi puhua lainkaan? Eikä liikuntaa saisi suositella kenellekään?

Että koska oma vaikea masennus, niin kannattaa lääkitä ja terapoida nekin, joiden tautimuotoon merkittävästi auttaisi elintapojen korjaaminen?

Luitko otsikon?

"Liikunta auttaa todella paljon masennukseen"

Siihen tässä otetaan kantaa.

Antaa ymmärtää että auttaa varmasti kaikkia koska tutkimus on tehty ja julkaistu Helsinginsanomissa. No ei pidä paikkaansa

Vierailija
113/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin niin niin liike on lääke, työ parasta terapiaa ja omena päivässä pitää lääkärin loitolla. Onhan näitä nyt kuultu jo sen ja sata vuotta.

Kaikki nuo sanonnat ovat totta, mutta jokaiseen voisi lisätä sivulauseessa JOS. Jos liikunta on mieleistä, jos työ on mieleistä ja omenat eivät inhokkihedelmiä. Toisaalta moni tuntuu asennoituvan niin, että minuakaan ei mikään auta, liikkuminen on epäterveellistä, työtä en halua tehdä ja hedelmiä ja vihanneksia vihaan, MUTTA AUTTAKAA MINUA NYT JOTENKIN! Ei tuollaista ihmistä pysty kukaan auttamaan jos se aloite ja asennemuutos ei kypsy omassa mielessä.

Vierailija
114/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kirjoituksista aina näkee kuinka on olemassa "masentuneita" ja sitten meitä oikeasti masentuneita.

Sitten nämä "masentuneet" kuluttaa kaikki mielenterveyspalvelut.

Helppohan se on keulia niiden joiden masennusta aiheuttavat asiat on jo ohi.

Ota se pää pois perseestä ja tajua että et ole ainoa maailmassa jolla on vakavia murheita. Yksinäisyyttä, kipua, sairauksia, köyhyyttä, osattomuutta, työttömyyttä, kyykyttämistä, traumoja. Asiat ei uhriutumalla parane.

Vierailija
115/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastin teininä aktiivisesti liikuntaa, se oli lempiasiani maailmassa. Kun sairastuin masennukseen, lopetin harrastukseni. Miksi? Koska masennuksen myötä en saanut positiivisia tunteita enää mistään, en siis myöskään enää kokenut liikunnan iloa.

Tämän kerron vaan siitä näkökulmasta, että asiat ovat monimutkaisia. Pääpiirteittäin uskon kyllä, että teoria pitää paikkansa.

Vierailija
116/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks läskit peukuttaa kaikkee alas, mis jengi sanoo et liikunta auttaa? Tätä en ymmärrä.

Vierailija
117/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on ollut pelastukseni;

Paras lääke masennukseen kroppa huutaa Hallelujaa ja endorfiinit jyllää

Veren maku suussa EI tarvitse treenata, kävelylenkki luonnossa on jo piristys sekin

Vierailija
118/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin teininä aktiivisesti liikuntaa, se oli lempiasiani maailmassa. Kun sairastuin masennukseen, lopetin harrastukseni. Miksi? Koska masennuksen myötä en saanut positiivisia tunteita enää mistään, en siis myöskään enää kokenut liikunnan iloa.

Tämän kerron vaan siitä näkökulmasta, että asiat ovat monimutkaisia. Pääpiirteittäin uskon kyllä, että teoria pitää paikkansa.

Nykyelämän ongelma on se, että liikkuminen on usein kiinni juurikin harrastuneisuudesta ja kiinnostuksesta. Ennen liikuntaa tuli arjessa väkisinkin, jos aikoi pysyä hengissä. Polttopuiden teko, peltotyöt, eläinten hoitaminen ja aivan kaikki aktivoi ihmistä fyysisesti.

Vierailija
119/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikkumaan, ihana ilma <3

Vierailija
120/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän mul on yks vastaus mikä on omalla kohalla pitänyt, se on luja tahto. Kukaan ei tuu hakemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi