Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!

Vierailija
21.03.2023 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.

Kommentit (501)

Vierailija
81/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta vaan on niin vaivalloista.

Laihduttaminenkin on niin vaivalloista kun pitäis huolehtia kuluttavansa enemmän kuin syö.

Ja syrjäytymisen estäminen on niin vaivalloista kun pitäisi lähteä sieltä ja yrittää olla ihmisten kanssa.

Ja kumppanin löytäminen on niin vaivalloista kun pitäisi taas lähteä kotoa ja tavata ihmisiä.

Antakaa nyt mulle se parannuskeino tähän älkääkö ehdotelko mitään noin vaivalloisia!

Koirankoulutuksessa on paljon sanontoja, jotka pätee koko elämään, yksi niistä on: jos se olis helppoa, kaikki olis tehnyt sen jo. Siksi me puurretaan vuosia siellä treeneissä että saadaan niitä tuloksia.

Kai tiedät että masentuneelle vessassa käynti on vaivalloista? Vesilasi saattaa olla ylivoimainen toiminta.

Vierailija
82/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta jos masennus on riittävän hankala. T. Masentunut kilpaurheilija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu ajattelevan että masennus on valinta. Masennus on sairaus.

Vierailija
84/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminenkin on niin vaivalloista kun pitäis huolehtia kuluttavansa enemmän kuin syö.

Ja syrjäytymisen estäminen on niin vaivalloista kun pitäisi lähteä sieltä ja yrittää olla ihmisten kanssa.

Ja kumppanin löytäminen on niin vaivalloista kun pitäisi taas lähteä kotoa ja tavata ihmisiä.

Antakaa nyt mulle se parannuskeino tähän älkääkö ehdotelko mitään noin vaivalloisia!

Koirankoulutuksessa on paljon sanontoja, jotka pätee koko elämään, yksi niistä on: jos se olis helppoa, kaikki olis tehnyt sen jo. Siksi me puurretaan vuosia siellä treeneissä että saadaan niitä tuloksia.

Kai tiedät että masentuneelle vessassa käynti on vaivalloista? Vesilasi saattaa olla ylivoimainen toiminta.

Tätä juuri ne ei masentuneet ihmiset ei ymmärrä.

Masentuneelle ihmisille on vaivalloista jo ihan ne arkisetkin asiat mitä ei masentuneet ihmiset tekee päivittäin. Masentuneen ihmisen asunto on usein sottainen koska masentunut ihminen jaksa tai ole kiinnostunut siivoamisesta.

Vierailija
85/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneen syyllistäminen aktiivisuuden puutteesta - kuinka loputtoman typerä voi ihminen olla?

Vierailija
86/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneen syyllistäminen aktiivisuuden puutteesta - kuinka loputtoman typerä voi ihminen olla?

Jep. Masennus on sairaus joka aiheuttaa sitä että ihmistä ei kiinnosta olla aktviinin eikä ihminen jaksa olla aktiivinen.

Se ettei masentunut harrasta liikuntaa johtuu siitä masennuksesta.

Se ihminen kuka keksisi keinon saada masentuneet liikkumaan ja elämään normaalia elämää ansaitsisi nobelin palkinnon.

Vierailija
87/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että Andrew Tate on jotekin hypertoksinen, mutta tämä video ainakin oli hyvä.

Vierailija
88/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että masentuneelle sanoo "aloita liikunta" on sama kun sanoisi alkoholistille että "lopeta juominen".

Eikä ole. Juominen aiheuttaa alkoholismin, liikunta ei aiheuta masennusta.

Tässä ketjussa (ja etenkään linkin uutisessa) ei ole sanottu, että liikunta toimii aina ja kaikille. On sanottu, että tutkimusten mukaan se parantaa monien vointia. Ihan maalaisjärjellä voi miettiä, että ensinnäkin liikunta auttaa kehoa ja aivoja toimimaan normaalisti, ja lisäksi siihen liittyy paljon sosiaalisuuteen, minäkuvaan, pystyvyyden tunteeseen jne. liittyviä psyykkisiä etuja. Lisäksi liikunta (ja yleisesti harrastaminen) tuo rutiinia ja sisältöä päiviin. Kaikkien kannattaa liikkua, oli masennusta tai ei. Jos tällä hetkellä ei pysty nousemaan sängystä, sitten tietysti tarvitsee jotain muuta hoitoa, että sängystä nouseminen onnistuu ensin.

Vierailija
89/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan sitä, että jos liikunta auttaa masennukseen, niin maailman olisi pitänyt olla tosi onnellinen paikka silloin, kun arki perustui liikuntaan täysin. Minunkin olisi pitänyt olla tosi onnellinen lapsi ja nuori 60-80 -luvulla ja vielä myöhemminkin. Edellisistä sukupolvista puhumattakaan. Kaikki pyöräilivät ja kävelivät ja työt tehtiin käsin. Näin ei kuitenkaan ollut. Liikkuva kansa ei osannut vuorovaikutusta eikä yhdessä toimimista. Ihmiset olivat traumaattisia, riitaisia, raakoja ja tylyjä ja lapsia kohdeltiin huonosti. Nykyajan sohvaperunat ovat paljon mukavampia.

Vierailija
90/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho! Nyt verrataan jo masentuneen IHMISEN hoitoa koiran koulutukseen🤪

No höpöhöpö, en sanonut niin. Selvennetään: olen koiraharrastaja ja meillä on monia sanontoja, joita voi soveltaa koko elämään. Yksi niistä on "jos se olis helppoo, kaikki olis jo tehnyt niin".

Mielestäni tätä voi soveltaa kaikenlaiseen opiskelusta laihduttamiseen, deittailuun ja kaikenlaiseen toipumiseen. Ei se ole aina helppoa, jos olis niin eihän kellään olis ko. ongelmaa.

Toinen koirankouluttajien lempparisanontoja on "sitä saa mitä vahvistaa". Myös hyvin yleispätevä sanonta elämän monille aloille, jotka eivät liity mitenkään koiriin.

Koska mun mielestä on vielä huonompi vaihtoehto julistaa, että masentunut ei masennuksen pysty tekemään yhtään mitään hyväkseen. Senkö te haluatte kuulla? Luvan olla edes yrittämättä mitään?

Vierailija
91/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan sitä, että jos liikunta auttaa masennukseen, niin maailman olisi pitänyt olla tosi onnellinen paikka silloin, kun arki perustui liikuntaan täysin. Minunkin olisi pitänyt olla tosi onnellinen lapsi ja nuori 60-80 -luvulla ja vielä myöhemminkin. Edellisistä sukupolvista puhumattakaan. Kaikki pyöräilivät ja kävelivät ja työt tehtiin käsin. Näin ei kuitenkaan ollut. Liikkuva kansa ei osannut vuorovaikutusta eikä yhdessä toimimista. Ihmiset olivat traumaattisia, riitaisia, raakoja ja tylyjä ja lapsia kohdeltiin huonosti. Nykyajan sohvaperunat ovat paljon mukavampia.

Vierailija
92/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että masentuneelle sanoo "aloita liikunta" on sama kun sanoisi alkoholistille että "lopeta juominen".

Eikä ole. Juominen aiheuttaa alkoholismin, liikunta ei aiheuta masennusta.

Tässä ketjussa (ja etenkään linkin uutisessa) ei ole sanottu, että liikunta toimii aina ja kaikille. On sanottu, että tutkimusten mukaan se parantaa monien vointia. Ihan maalaisjärjellä voi miettiä, että ensinnäkin liikunta auttaa kehoa ja aivoja toimimaan normaalisti, ja lisäksi siihen liittyy paljon sosiaalisuuteen, minäkuvaan, pystyvyyden tunteeseen jne. liittyviä psyykkisiä etuja. Lisäksi liikunta (ja yleisesti harrastaminen) tuo rutiinia ja sisältöä päiviin. Kaikkien kannattaa liikkua, oli masennusta tai ei. Jos tällä hetkellä ei pysty nousemaan sängystä, sitten tietysti tarvitsee jotain muuta hoitoa, että sängystä nouseminen onnistuu ensin.

Liikunta ei aiheuta masennusta vaan masennus aiheuttaa sitä ettei ihminen liiku.

Vierailija
93/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei ole mikään syy olla ulkoilemati esimerkiksi, tai ahdistus... Ulkona voi käydä liikkumassa vaikka yöllä jos ei halua tavata muita siellä... Liikunta todellakin on suuri tekijä masennuksen ehkäisemisessä. 

Meillä on tosi paljon vaan saamattomia ihmisiä, saamattomuus ei ole sama asia kuin masennus.

Vierailija
94/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noissa oo kyl yhtään mitää samaa... 

Vierailija
95/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno tutkimus, olen aina ollut tätä mieltä, liikun itse paljon... Se todellakin virkistää ja tekee olon mukavaksi :P !!!

Vierailija
96/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksen paljon, siitä on iso apu!

Vierailija
97/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä työpäiviä täytyy lyhentää, että ihmiset ehtivät ja jaksavat harrastaa liikuntaa.

Kukaan ei masennu, kun kaikilla on 6 tunnin työpäivä. Ja työt jaetaan myös niille kotona makaaville.

Vierailija
98/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenjäsenelläni on kuolemaan johtava sairaus. Taaperollani on todennäköisesti ADHD. Mieheni on minua kohtaan henkisesti väkivaltainen. Asumme talossa, joka ei sovellu perhe-elämään mitenkään ja jonka hoitaminen aiheuttaa minulle valtavia ponnistuksia. Pois emme muuta, on mieheni päättänyt. Luettelemani asiat ovat minulle todella raskaita ja jo yksikin noista asioista riittäisi aiheuttamaan masennuksen.

Olen harrastanut liikuntaa aktiivisesti kohta 30v. Liikkumiseni ja nukkumiseni ovat asioita, joissa en muiden hyväksi juurikaan jousta. Tämä ihan sen takia, että jaksaisin olla hyvä perheenäiti ja hyvä työntekijä. Olen melko varma, että jos en olisi fyysisesti hyvässä kunnossa, olisin varmaan aikoja sitten jo masentunut hankalan perhetilanteessa takia.

Joten kyllä, koen liikunnan, terveellisen ja säännöllisen ruokavalion, normaalipainon, ystävien tapaamisen ja ylipäätään säännöllisen elämän lisänneen hyvinvointiani erittäin paljon. Jos olisin elänyt pitsalla ja ranskanperunoilla ja en olisi liikkunut juuri lainkaan viimeisten vuosikymmenten aikana, elämäni olisi täysin solmussa niin mielen kuin ruumiinkin osalta.

Vierailija
99/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ei auta minulla? Se tuntuu aina pahentavan...

T: vaikeasti masentunut.

Vierailija
100/501 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä totuus on että moni näistä masentuneista on ottanut masennuksen suorastaan osaksi identiteettiään. He eivät haluakaan parantua eivätkä halua aloittaa vaikka liikuntaharrastusta.

Heille masennus toimii suojakilpenä. On helpompi perustella itselleen ja muille keskinkertaisuuttaan masennuksella kuin myöntää että ei pärjätä tässä kovassa, ekstrovertissa ja täydellisyyttä tavoittelevassa maailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme