HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Olen työskennellyt avustajana laitoksessa ihmisille ketkä saa ns. Paniikki ym. Todella sekavia kohtauksia. Usein kun tulin töihin sanottiin täällä on nyt tilanne päällä, pitääköhän teidän perua suunnitelmat. Sanoin ehei lähdemme lenkille. Kävelimme noin 5km koirani kanssa ja joka ikinen kerta kohtaus meni ohi. Tämän jälkeen pystyimme alkaa tekemään alkuperäistä suunnitelmaa. Laitoksessa asuville ihmisille oli mielenterveyden kannalta todella tärkeää säännöllinen liikunta. Jos nämä peruttiin esim. Sairastumisen vuoksi meni osa asukkaista aivan psykoosi kuntoon.
Ammattiurheilijat harvemmin ovat masentuneita. Illalla tulee uni muutamassa sekunnissa kun on raskasta treeniä ja ulkoilua alla.
Suurinosa tuntemistani masentuneista ovat ylipainoisia sisällä viihtyviä kotoilijoita. Miehistä sitten näitä sipsipussi videopeli syrjäytyneitä.
Vaalit tulossa niin mitä mieltä porukka on; otetaanko lisää velkaa ja ho
Aika törkeä kommentti. Lääkkeet lihottaa, sen tietää jokainen laitoksessa töissä oleva. Ja ammattiurheilijat ovat hyvin masentunut tai porukkaa ja jokainen saa psyykkistä valmennusta. Ja masentunut tarvitsee sen ulkoiluttajan. Se ei pysty itse liikkumaan. Alakuloinen, alavireinen pystyy ja sellaiselle oma liikkuminen voi olla elin ehto. Moni myös hoitaa jampurkaa itseään liikunnalla. Joku saa siitä flow-tilan, mutta ei kaikki. Liikunta on kaikille hyväksi. Kaikki ei vain pysty liikkumaan syystä tai toisesta. He tarvitsevat ohjaajan mukaan siihen.
Minulle ei ole ikinä tullut hyvää oloa liikunnasta. Liikun paljon. Esim vaellus, niin hyvä olo tulee yksinäisyydestä ja luonnosta. Ei siitä liikkumisesta. Minulla on ystäviä joiden kanssa pelaan eri lajeja tennis, sulkapallo, koripallo, jääkiekko yms. Teen sen oman kunnon, kropan ja ystävien takia. Tarvitsen liikuntaan syyn. Esim saatan uida saareen ja takaisin. Matkaa on kilometrejä. Mutta flowtilaa ei koskaan tule. Oli vain kiva käydä saaressa. Tai kävelen ja pyöräilen, koska se on miellyttävämpää kuin kaupungin julkinen liikenne. Jos pitäisi liikkua pelkän liikunnan antaman "hyvän olon " takia, ei se minulta onnistuisi. Liikun, että pysyn hoikkana tai olen menossa johonkin tai ystävien seuraksi.
Teen kotioloissa reenejä ja ulkotiloissa itse, hyvältähän se aina tuntuu kun on saanut treenit tehtyä
Suomessa on niin raikas ilmakin, hyvä liikkua
Ehkäisee ja auttaa muihinkin vaivoihin.
Näin on. Ei ole ihmistä tarkoitettu vain olemaan jouten.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei haluta puhua koska lääketeollisuus
Nyt en voi kuin ihmetellä, että miten niin lääketeollisuus? Meinaatko, että on tässäkin joku salaliitto, että ei mukamas liikunnan hyötyvaikutuksia tiedoteta? Jumakauta lehdet on joka päivä pullollaan jumppaohjeita, kävelyohjeita, juoksuohjeita, treeniohjeita. Ja ei ollut ainakaan minulle mikään uusi uutinen, että liikunta auttaa myös masennukseen. Eikös ihmisiä ihan joka paikassa kehoiteta liikkeelle?
2h reeniä päivässä tekee paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Olen työskennellyt avustajana laitoksessa ihmisille ketkä saa ns. Paniikki ym. Todella sekavia kohtauksia. Usein kun tulin töihin sanottiin täällä on nyt tilanne päällä, pitääköhän teidän perua suunnitelmat. Sanoin ehei lähdemme lenkille. Kävelimme noin 5km koirani kanssa ja joka ikinen kerta kohtaus meni ohi. Tämän jälkeen pystyimme alkaa tekemään alkuperäistä suunnitelmaa. Laitoksessa asuville ihmisille oli mielenterveyden kannalta todella tärkeää säännöllinen liikunta. Jos nämä peruttiin esim. Sairastumisen vuoksi meni osa asukkaista aivan psykoosi kuntoon.
Ammattiurheilijat harvemmin ovat masentuneita. Illalla tulee uni muutamassa sekunnissa kun on raskasta treeniä ja ulkoilua alla.
Suurinosa tuntemistani masentuneista ovat ylipainoisia sisällä viihtyviä kotoilijoita. Miehistä sitten näitä sipsipussi videopeli syrjäytyneitä.
Vaalit tulossa niin m
Lääkkeet ei lihota niin paljoa ku luullaan,mutta se on aina hyvä tekosyy herkutella lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei haluta puhua koska lääketeollisuus
Nyt en voi kuin ihmetellä, että miten niin lääketeollisuus? Meinaatko, että on tässäkin joku salaliitto, että ei mukamas liikunnan hyötyvaikutuksia tiedoteta? Jumakauta lehdet on joka päivä pullollaan jumppaohjeita, kävelyohjeita, juoksuohjeita, treeniohjeita. Ja ei ollut ainakaan minulle mikään uusi uutinen, että liikunta auttaa myös masennukseen. Eikös ihmisiä ihan joka paikassa kehoiteta liikkeelle?
Elämäntavat ovat yksi keino hallita mielenterveyttä ja se korostuu mediassa yleisellä tasolla, kun puhutaan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Se sopii hallitsevaan individualistiseen kulttuuriin, jossa ongelmia selitetään ja ymmärretään yksilötasolla ja ratkaisukeinot pyritään löytämään yksilön itsehallinnan kautta. Kun taas mennään kliiniseen depressioon ja sen hoitoon, niin sekä ongelmat että siihen löydetyt ratkaisut esitetään korostuneesti medikaalisen hallinan kehyksen kautta. Vuosikymmenien aikana mediassa on tutkimusten mukaan korostuneet nimenomaan lääketieteelliset, tosin vielä todentamattomat, ristiritaista näyttöä omaavat tai jo falsifioidut, selitysmallit kliinisen depression taustalla liittyen välittäjaineiden epätasapainoon ja geneettisiin tekijöihin. Esimerkiksi Clarke ja Gawley (2009) kävivät läpi amerikkalaisen median tapaa kehystää masennusta vuosien 1990-2005 välillä artikkelissaan The Triumph of Pharmaceuticals: The Portrayal of Depression from 1980 to 2005 ja havaitsivat, että kapeasti lääketieteelliset tapat jäsentää masennusta lisääntyivät rajusti 1990-luvulla ja masennusta käsittelevissä artikkeleissa selitettiin masennusta vuoden 2000 jälkeen 65 % dominoivasti lääketieteellisessä kehyksessä ja ratkaisuksi tarjottiin 87, % lääkehoitoa tai psykoterapian ja lääkehoidon yhdistelmää, hyvin harvoin yhdistettynä liikuntaan ja terveisiin elämäntapoihin. 1980-luvulla masennuksen ei-lääketieteellisen sosiaaliset selitysmallit ja ei-lääketieteelliset ratkaisukeinot olivat vielä yleisempiä tai yhtä yleisiä kuin lääketieteelliset, 2000-luvulla korostettiin lääkärin konsultoinnin sekä lääkehoidon aloittamisen ensisijaisuutta suhteessa itsehoitoon kuten liikuntaan. Samaan aikaan SSRI-lääkkeiden myynti kasvoi moninkertaisesti siitä huolimatta, että vieläkään ei ole mitään näyttöä siitä, että masennuslääkkeet olisivat a) tehokkaampia kuin plasebo ja ajan kuluminen b) tehokkaampia kuin muut lääkkeet, joita ei edes käytetä masennuksen hoidossa (ks. esim Kirch et al 1998) c) tehokkaampia kuin liikunta yksinään. Mitään näyttöä ei ole myöskään esimerkiksi lukuisia meta-analyyseja sisältävän tutkimuskatsauksen The serotonin theory of depression: a systematic umbrella review of the evidence (2023) mukaan mistään serotoniiniepätasapainosta masennuksen taustalla, vaikka media on markkinoinut tätä myyttiä tehokkaasti vuosikymmeniä.
70 luvulla masennusta ei pidetty sairautena. Sairaus siitä tuli kun keksittiin lääkkeet.
Juu varsinkin näin hienolla ilmalla
No joo todellakin, siinä pääsee purkamaan ja siitä saa merkitystä arkeen. Nyt itsellä treenitauko meneillään ja olo on ihan hirveä :D
Kyllä se oikiasti auttaa
Sitä pitää antaa hoitona. Masentunut ei pysty siihen itse. Oletetaan, että masentuneelle voi kuka tahansa antaa ohjeita kuinka toimia ja sitten jos se ei toimi niin, sanotaan ettei halua parantua. Olen ollut sairaalan punttisalilla johon tuotiin psyykkisesti sairaita. Ei ne pystynyt tekemään itse mitään, ellei ollut hoitaja vieressä koko ajan tsemppaamassa. Toimintakyky puuttui. Eli hyvä ruoka ja liikunta terapiamuodoksi terapeutin johdolla.