HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Nämä on itsestään selviä asiota. Vaan miten hoidetaan kroonisesti sairaan ja liikuntakyvyttömän masennusta. Monet ovat yksinäisiä ja kotiensa vankeja. Kehotus liikkumaan on kuin hieroisi suolaa haavoihin.
2h hikitreeni ja hyvä olo tuli!
En tehnyt edes salilla tällä kertaa
Itse tykkään siitä rennosta olosta mikä tulee treenin jälkeen
Näinhän se on. Ongelmat katoavat nopeasti kun ottaa itseään niskasta kiinni ja lähtee lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on itsestään selviä asiota. Vaan miten hoidetaan kroonisesti sairaan ja liikuntakyvyttömän masennusta. Monet ovat yksinäisiä ja kotiensa vankeja. Kehotus liikkumaan on kuin hieroisi suolaa haavoihin.
Tossa tilanteessa peli on joka tapauksessa menetetty. Kannattaa muistella vanhoja hyviä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti liikunta auttaisi masennukseen monella mutta kukaan ei osaa sanoa siihen mitään kuinka se masentunut ihminen saadaan liikkumaan? 🤔 Hyvin usein masentuneet ihmiset jämähtävät sisälle eikä tee mitään koska masennus vie ihmiseltä elämänilon,kiinnostuksen asioihin ja masennus aiheuttaa väsymystä 🤔
Mielenlujuus, kaikki lähtee itse siitä ihmisestä. Kyllä jokainen masentunut voi kävellä eteenpäin 2 jalalla.
Ei tuossa mitään kallista jättitutkimusta olisi tarvittu. Olen kirjoittanut tuosta täälläkin monen monta kertaa ja kehottanut masentuneita ulos reippailemaan lääkereseptien mankumisen sijaan. Ja saanut siitä vihat niskaani.
Vaatii se myös ravinteikasta ruokaa lisäksi, ja harva ymmärtää mitä se tarkoittaa.
Auttaa jonkin verran, mutta ei ole panacea.
Nimimerkein maratonjuoksua harrastava.
Aivan niinkuin diabeteksessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, alkoholismissa, lihavuudessa, myös masennuksessa on tietyillä ihmisillä alttius sairastua, oli se sitten perinnöllinen taipumus tai ei.
Ja kun todetaan, että tällä henkilöllä on alttius sairastua tähän tautiin, pitäisikin antaa kirjalliset ohjeet, mitä ei missään tapauksessa saa tehdä, tarkoitushan on pysyä terveempänä.
Esimerkki: Selkeät, yksinkertaiset ohjeet ja elämäntapamalli, tyyliin: "Kun sinulla on kohonneet ...arvot ja suvussasi on paljon diabetesta tai masennusta (tai mikä tauti nyt onkaan kyseessä), älä lihota itseäsi missään tapauksessa. Vältä sokeroituja tuotteita, mieluiten kokonaan, koska ne ylläpitävät tulehduksia. Käy päivittäin ...kilometrin kuntoilulenkillä, niin voit paljon paremmin." jne.
Liiallinen vatvominen ja vellominen oireissa, itseensä keskittyminen ja itsensä ikuinen vääränlainen tarkkailu pahentaa sairautta entisestään ja luo monille noidakehäajattelumallin, "Kun silloin vuonna.., niin en voi nyt ..." Eli opitaan passiivisuus ja avuttomuus. Ja odotetaan ulkoista apua ihmeitä tekemään, milloin lääkkeitä, milloin terapeuttia, milloin sukulaisia, milloin työkavereita ja opitaan kertomaan tarinoita ja selittelemään loputtomasti milloin mitäkin.
Kyllä, lääkärin pitäisi todellakin antaa liikuntareseptejä ja kirjallisena nekin. Lisänähän voisi olla päivittäis-kävely-hiihto-juoksu-urheilukalenteri, johon merkitään ulkoiluaika ja laji ja kilometrit. Joitakin ihmisiä tällainen motivoi ihan eri tavalla kuin pelkkä puhe tai keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki poistuminen kotoolta on hyväksi masennuksessa, kaikki on plussaa
Kotona murehtimalla tai tietokoneella istumisella ei saavuta mitään muutakuin päänsäryn..
Juu kävelyt minulla auttanut
Lääkäreiden pitäisi mainostaa tätä ensitöikseen myös, eikä pillereitä
Olen huomannut saman, 2 vuotta nyt pitänyt oman pääni näissä 2 asiassa eli liikunta ja ruokavalio. On auttanut paljon.
Masennus on itse aiheutettua, kun ei osata elää. Kiva maksaa näiden terveydenhuoltomenot.
Masennukseen auttaa keto-ruokavalio. Hiilihydraatit pois ja lautaselle lihaa sekä eläinrasvaa - masennus lähtee kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii se myös ravinteikasta ruokaa lisäksi, ja harva ymmärtää mitä se tarkoittaa.
Jep, liha ja eläinrasva eli nykyihmisen luontainen ruokavalio pitää masennuksen loitolla.
Ei todelliseen masennukseen auta muu kuin ajatusten muuttaminen.