Vuoden ikäisen (13-14kk) laittaminen päiväkotiin? Kokemuksia tai mielipiteitä asiasta? Onko liian pieni?
Onko liian varhaista laittaa päiväkotiin 13-14kk iässä taapero? Vai sujuuko hyvin? Tulojen kannalta olisi taloudellisesti helpoin palata töihin ja että lapsi olisi päiväkodissa.
Toisaalta vielä vuoden iässä on aika pieni. Millaisia kokemuksia teillä on? Tai mitä ajattelet asiasta? Varhaiskasvatuksen työntekijöitä paikalla? Miksi tai miksi ei?
Kommentit (149)
Itsellä raha saneli sen että täytyi laittaa lapsi 13kk iässä päiväkotiin. Hän osasi onneksi kävellä siinä kohtaa, se lohdutti minua, sillä tiesi että ei jää muiden jalkoihin niiiiin helposti.
Lisäksi asutaan pikku paikkakunnalla, niin pk:saa ei ole edes "tarpeeksi" lapsia
Se on ihan kamalaa, mutta on pakko. Lapsi on pärjännyt hyvin, mutta itsellä on paha mieli silti joka aamu. Jos voisin, jäisin kotiin vielä vuodeksi.
Alle 2-vuotiaan paikka on kotona.
En ikinä laittaisi, koska nykyinen päivähoitosysteemi ei ole hyvästä edes isommille lapsille, saati ihan pienille.
Hämmästyttävän paljon kotiäitejä tällä palstalla. Elänköhän itse kuplassa? Kaikki tuntemani naiset, Suomessa ja ulkomailla, käyvät nimittäin töissä. Töihin on palattu lapsen ollessa noin vuoden ikäinen. Yrittäjät ja freelancerit ovat toki jonkin verran töitä tehneet jo ennen sitä.
Vaka-opet tuntuvat olevan yksi ammattiryhmä, joka on kotona useita vuosia lapsen kanssa. Olisi kiva kuulla teidän muiden ammatteja.
Itse vein,enkä aijo potea siitä huonoa omatuntoa, se mikä sieltä tulee on taudit, ootte joka toinen viikko poissa koska on kipeä ensimmäisen vuoden..mutta nyt lapseni on 5vuotias ja edelleen samassa päiväkodissa, vastuskykyä ok tullut eikä tuon Ensimmäisen vuoden jälkeen ole ollut kertaakaan kipeä
Tähän keskusteluun on hyvä tuoda kokonaan Suomen ulkopuolinen näkökulma. Itse asun Ranskassa, jossa äitiysloma on 3 kuukautta ja lapset menevät lähes poikkeuksetta hoitoon 3 kuukauden ikäisinä. Oma tyttäreni meni hoitoon hieman myöhemmin 5 kuukauden ikäisenä ja nyt reilu vuoden vanhana on jo tottunut tarhankävijä. Hän on aina mennyt mielellään tarhaan ja viihtynyt siellä muiden ja varsinkin isompien lasten seurassa. Täällä koulu alkaa 3-vuotiaana ja tarhassa ei siten ole kuin alle 3-vuotiaita.
En tiedä on kyseessä kulttuurinen ero vai mikä, mutta eivät tämän maan lapset kovin traumatisoituneilta vaikuta ja normaaleja nuoria ja aikuisia heistä näyttäisi tulevan vaikka lähes poikkeuksetta hoitoon menevät alle vuoden vanhoina. Luulisin, että lapset tottuvat loppupelissä kaikkeen eikä yksi tapa ole sen parempi kuin toinen.
Ei tuon ikäistä hoitoon ei