Vuoden ikäisen (13-14kk) laittaminen päiväkotiin? Kokemuksia tai mielipiteitä asiasta? Onko liian pieni?
Onko liian varhaista laittaa päiväkotiin 13-14kk iässä taapero? Vai sujuuko hyvin? Tulojen kannalta olisi taloudellisesti helpoin palata töihin ja että lapsi olisi päiväkodissa.
Toisaalta vielä vuoden iässä on aika pieni. Millaisia kokemuksia teillä on? Tai mitä ajattelet asiasta? Varhaiskasvatuksen työntekijöitä paikalla? Miksi tai miksi ei?
Kommentit (149)
En itse laittaisi alle 2-vuotiasta päiväkotiin.
Päiväkodit ovat nykyään erilaisia kuin ennen. Puhutaan tehokkuudesta. Tehokkuutta (tai taloudellisen voiton tavoittelua)ei saisi ikinä tavoitella, kun kyse on hoiva- tai kasvatustyöstä. Päiväkodin isoja ryhmiä vedetään nykyään niin pienellä porukalla kuin on mahdollista. Säästetään. Hankitaan voittoa. Lapset kärsivät tästä tehokkuudesta.
Kuuntelin kauhulla, kun ystäväni kertoi arjestaan päiväkodin työntekijänä alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Kun on työntekijöiden poissaoloja, eikä sijaisia saada tai haluta palkata, yksi ihminen saattaa välillä vastata yksin pitkiäkin aikoja jopa kahdeksasta taaperosta. Se todellakin tarkoittaa sitä, että ollaan p*skat housuissa kauan, ei saada riittävää hoivaa ja ollaan toisten lasten armoilla. Työntekijä ehtii sammuttaa vain suurimmat tulipalot.
Ehdoton ei sille, että lapsi, joka ei osaa vielä puhua (tai kävellä!!!) tai syödä itse, laitetaan päiväkotiin. Jos on mahdollisuus olla kotona oman lapsen kanssa, se mahdollisuus kannattaa käyttää.
Lapset ovat pieniä ja todella tarvitsevia vain ohikiitävän hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla lapsiperheillä on nyt taloudellisesti tiukkaa. 270€/kk ei riitä elämiseen Suomessa nykyisillä hinnoilla ja siitä pitäisi maksaa aikuisen ruokien ja asumisen lisäksi vaipat yms
Eikö isän kuulu maksaa mitään? En ymmärrä.
On nykyaikaa, että kaikki maksetaan 50-50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla lapsiperheillä on nyt taloudellisesti tiukkaa. 270€/kk ei riitä elämiseen Suomessa nykyisillä hinnoilla ja siitä pitäisi maksaa aikuisen ruokien ja asumisen lisäksi vaipat yms
Eikös nuo päivähoitomaksutkin ole aika hirveitä.
Päivähoitopaikka maksaa n. 1300 e/lapsi kk:ssa, mutta veloitus on murto-osa, vaikka olisi hyvätuloinenkin. Lisäksi lapsilisät ja jopa asumistuet sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin, kun on edes alkeelliset itsestä huolehtimisen ja kommunikoinnin taidot.
Pienimmät käyvät sääliksi etenkin ulkoilujen aikaan. Nököttävät vain sään ja toisten armoilla, tunteja päivässä :(
T. Vakaope
Missä iässä mielestäsi nuo taidot on?
Kotihoidontuki 270€/kk on tosi pieni ja että pitäisi elää yhden aikuisen tuloilla. Nyt kun kaikki kulut on nousseet.
Yhden aikuisen tuloilla, jos asut ilman kumppania lapsen kanssa, lapsi saa varmasti sitä lapsi lisän korostusta? Ja saatte asumistukea kun teitä on kaksi. Toimeentulotukea voi saada.
En todellakaan laittaisi. Kun lapsi täyttää 2, pyristelisin sinne vuoden verran. Kerran sitä lapset vain pieniä on ja heillä lapsuus aika. Ole läsnä. Liian pitkä aika noin pienelle olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan eli vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsella olla kaksi äitiäkin/isää esim keinohedelmöitys, tai on itsellisiä äitejäkin.. Ei heillä ole toista kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsi sulle tuossa iässä osaa kertoa onko tullut päivän aikana tönityksi tai kiusatuksi. Joutuu vain tyytymään kohtaloonsa kaikissa asioissa. En itse laittaisi tuossa iässä noin pientä päiväkotiin, ennemmin söisin vuoden pelkkää makaronia ketsupilla kotihoidontuella kituuttaen.
Ei osaa kommunikoida tai kertoa itse miltä tuntuu, turvattomalta? Itse en laittaisi noin pientä. Ehkä lähemmäs 2v. ja yrittäisin olla kotihoidon tuella ja säästeliäästi sinne asti. Päiväkoti vermeisiin menee enemmän rahaa kuin kotona hoitaessa esim hukkuneet vaatteet ja pilaantuneet kura haalarit, uusia vermeitä, sun muut mitä kotona ollessa pystyy joiltain osin säästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsi sulle tuossa iässä osaa kertoa onko tullut päivän aikana tönityksi tai kiusatuksi. Joutuu vain tyytymään kohtaloonsa kaikissa asioissa. En itse laittaisi tuossa iässä noin pientä päiväkotiin, ennemmin söisin vuoden pelkkää makaronia ketsupilla kotihoidontuella kituuttaen.
Ei osaa kommunikoida tai kertoa itse miltä tuntuu, turvattomalta? Itse en laittaisi noin pientä. Ehkä lähemmäs 2v. ja yrittäisin olla kotihoidon tuella ja säästeliäästi sinne asti. Päiväkoti vermeisiin menee enemmän rahaa kuin kotona hoitaessa esim hukkuneet vaatteet ja pilaantuneet kura haalarit, uusia vermeitä, sun muut mitä kotona ollessa pystyy joiltain osin säästään.
Välttyy päiviäkotien sairastelu kierteeltä, kun lapset voivat olla monesti kuussa sieltä kipeänä. Pöpöt leviävät lapselta lapselle (täit, virukset, räkätaudit) mitä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
On turha kuvitella, että mikään yhteiskunnallinen taho tulisi koskaan myöntämään, että vauvojen tai taaperoiden laittaminen laitoshoitoon olisi millään lailla haitallista lapsille. Yhteiskunta haluaa äidit töihin tuottamaan veroeuroja sekä kuluttamaan mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Lisäksi on tärkeää saada lapset mahdollisimman pian yhteiskunnan huomaan, jotta heistä kasvaa rikkoutuneita, kuuliaisia ihmisiä, joita on helppo manipuloida ja hallita jatkossa.
Se on jännä, miten akateemista koulutusta ja tutkimustietoa arvostetaan silloin kun vouhotetaan vaka-opettajien määrästä ja pätevyydestä.
Mutta se pyyhkäistään sivuun että lapsen hoitoon laittaminen liian nuorena ei tutkitusti ole hyväksi, oli siellä kuinka koulutettua henkilökuntaa hyvänsä.
Itse olen miettinyt, kun oma äitini (eli lapsen mummo) on töissä päiväkodissa. Jos hänet laittaisi päiväkotiin missä mummo on vuoden ikäisenä, olisiko se lapselle niin huono?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt, kun oma äitini (eli lapsen mummo) on töissä päiväkodissa. Jos hänet laittaisi päiväkotiin missä mummo on vuoden ikäisenä, olisiko se lapselle niin huono?
Ei mummoa voi korvamerkitä lapsenlapsen hoitajaksi tuollaisessa tilanteessa. Mahtaako edes nähdä mummoa, jos on iso päiväkoti ja mummo on vastuussa eri ryhmästä? Edelleen on parasta, että ensisijainen hoitaja (eli sinä) hoidat lasta kotona.
En ota kantaa onko hyvä tai ei mutta puhun kokemuksesta. Oma lapseni oli 7,5kk mennessään perhepäivähoitoon. Näin jälkeenpäin ajateltuna tuo oli onnekas sattuma sillä päiväkodissa nämä pienet usein istuvat itsekseen lumihangessa pihalla. Tämä oli yksinkertaisesti pakko, sillä olin alusta asti yksinhuoltaja ja juuri vuotta ennen raskautta ostanut talon. Asumistuen ym. saaminen siis oli mahdotonta. Hoidossa oli toinen samanikäinen poika ja he ovat ystäviä edelleen nyt ylökouluiässä. Perhepäivähoitaja on eläkkeelle jäänyt. Lapsi kutsuu häntä mummiksi ja tapaavat säännöllisesti edelleen.
Meillä hoitopaikka oli hyvä ja lapsen ehdoilla menivät. Aamuisin autosta suoraan vaunuun ikkunan alle nukkumaan. Kiirettä ei ollut ja aamupala syötiin kun heräsi. Samoin päiväunet sai nukkua niin pitkään kun halusi. Ulkoilua, hiihtämistä ja metsässä samoilua moninkerroin enemmän kuin päiväkodissa, vaikka siellä perhepäivähoitajia tunnutaan karsastavan. Hoitaja jäi eläkkeelle tytön ollessa kolme. Koska edelleen ovat tekemisissä ja läheisiä, katson kokemuksen olleen positiivinen.
Laitoin perhepäivähoitoon lapseni ja oli huono kokemus. Vanhempi hoitaja, joka valitti kaikesta. Lapsi siirtyi päiväkotiin ja hienosti meni.
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosiaan kiinnostavaa kuulla, miten se lapsen kotihoito rahoitetaan yli kolmevuotiaaksi. Kaikilla ei ole kovapalkkaista miestä, jonka palkka riittäisi maksamaan molempien asuntolainat jne.
Kotihoidontuki on tosiaan noin sen 270 e verojen jälkeen. Hyvä, jos riittää Helsingissä edes taloyhtiön yhtiövastikkeen maksuun.
Eli, kertokaapa te nykyajan äidit nyt, miten rahoitatte? Ja ei pliis vastauksia 50+ naisilta, joilla ei ole nykyajan lapsiperhe-elämästä käsitystä.
Mä oon tätä miettinyt myös. Me tienataan 2400-2700e/kk per nuppi (käteen 1700e kummallakin) ja tällä hetkellä vaikkei ole mitään ylimääräistä menoa, maksullisia harrastuksia tms. niin ei me pärjättäis pelkällä miehen palkalla ja kodinhoitotuella, enkä halua poissaolevaa isää joka tekee kahta työtä ettei äidin ole pakko mennä myös töihin.
Asun maassa, jossa lapset menevät päiväkotiin noin 3kk iässä. Ihan tasapainoisia ihmisiä heistä tuntuu kasvavan.
Kyllä on lapsellisia kommentteja että verrataan jotain 80-luvun kotiäidin elämää tähän ajan nuoreen perheeseen. Silloin oli suuret kotihoidontuet ja eläminen halvempaa. Miettikää nykyisiä vuokria, asuntolainan korkoja ym
Kyllä voi laittaa 1 vuotiaan päiväkotiin kunhan huolehtii etteivät päivät ole pitkät, jompikumpi vanhemmista vie esim klo 09 aikaan ja toinen hakee 15 maissa, nykyään on helppo sopia työnantajan kanssa noista. Tsemppiä vaan!
On liian pieni. En veisi. Omani oli melkein 4v kun vasta laitoin päiväkotiin ja sekin oli vaikeaa.
Työttömät yh äidit täällä kirjoittelee 'en veisi' mutta miten suu pannaan kun pitää maksaa asumisestaan ja elämisestään itse? Jos on varaa miettiä onko varaa olla kotona vai ei niin silloin on rahahana jossain oltava.
Vierailija kirjoitti:
On liian pieni. En veisi. Omani oli melkein 4v kun vasta laitoin päiväkotiin ja sekin oli vaikeaa.
Ja nyt vaikeaa kun on 40 v eikä lähe vieläkään kotoa