Laittaisitteko noin 6000 e lihavuusleikkaukseen?
Olen muutamassa vuodessa lihonut noin 30 kg eli 60 kg-> 92 kg.
Laihdutuskuurilla olen ollut koko ikäni. Ketodieetillä olen saanut painon laskuun, mutta nyt olen painoni kanssa ennätyslukemissa.. Kuorsausta on alkanut olla ja veikkaan, että diabeteskin kolkuttelee ovella..
Olenkin harkinnut lihavusleikkausta Tallinnassa. Olen keski-ikäinen, keskituloinen nainen ja luulen, että saisin puolessa vuodessa säästettyä tuon rahan mikä lihavuusleikkaukseeen menee, mutta onhan se iso raha. Korot nousee, kustannukset nousee jne.
Terveyttäni tässä ajattelen, ylipaino vaikuttaa parisuhteeseeni ja masentaa muutenkin.
Mitä mieltä te olette?
Ja vielä, olen kyllä yrittänyt laihduttaa, Ongelmana on liian isot annokset, napostelu jne. Teen lisäksi pitkiä kävelylenkkejä ja pyöräilen työmatkat.
Kommentit (124)
EN näillä tuloilla. Jos tulot olisivat paremmat niin tuskin sittenkään.
Ap hyvä, Suomessa laihdutusleikkauksen voi saada julkisessa terveydenhoidossa lähes ilmaiseksi. Ainakin jos BMI on 40. Jos BMI on 35-40 tilanne harkitaan tapauskohtaisesti.
Sen leikkauksen jälkeen et taatusti vähään aikaan liiku. Vielä jos tulee kiinnikkeitä, kuten vatsan alueen isoissa leikkauksissa usein tulee, on liikkuminen ikuisesti kivuliasta. Jos kerran tiedät, että ongelmana on pysyä irti hiilareista ja rasvasta niin osaat kyllä laihtua ilman leikkaustakin. Käyttäisin rahat sitten löysän ihon poistamiseen.
Oletko harkinnut että yrittäisit hankkia sen ruokahalua hillitsevän lääkityksen? Kuudella tonnilla käyttää sitä jo aika monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sen leikkauksen jälkeen et taatusti vähään aikaan liiku. Vielä jos tulee kiinnikkeitä, kuten vatsan alueen isoissa leikkauksissa usein tulee, on liikkuminen ikuisesti kivuliasta. Jos kerran tiedät, että ongelmana on pysyä irti hiilareista ja rasvasta niin osaat kyllä laihtua ilman leikkaustakin. Käyttäisin rahat sitten löysän ihon poistamiseen.
Leikkaus tehdään tähystyksellä ja itse ainakin liikuin kivuttomana jo seuraavana päivänä.
En suosittele leikkausta, koska sitten ei voi enää ikinä syödä kunnolla ja ilolla. Vaan pari lusikallista mahtuu mahaan. Lisäksi nahka alkaa roikkumaan, koska iho ei ehdi mukaan niin nopeaan muutokseen. Jos laihduttaa hitaasti ja maltilla, niin nahkakin vetäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi tuon verran, ei tarvitsisi edes säästää, mutta en menisi, koska pelkään sairaaloita, lääkäreitä, neuloja, leikkauksia ja kipua. Sitä paitsi minun tuurillani varmaan kuolisin leikkauspöydälle.
Minä pääsisin vaikka heti julkiselle, en mene. En halua etten pystyisi syömään kokonaista pizzaa ja suklaalevyä.
Vierailija kirjoitti:
No, sitäpä tässä pohdinkin, että kyllähän tuonkin rahan voisi käyttää muutenkin, vaikka asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen, uuteen sohvakalustoon tai vaikka osakkeisiin.
Mutta olen niin ahdistunut tämän painoni kanssa, yrittänyt olen. En usko minkään PT:n minua auttavan, olen entinen himourheilija ja tiedän kyllä, että syön aivan liian isoja annoksia, liikaa hiilaria ja rasvaa. Mutta on vaan niin hemmetin vaikeaa yrittää muuttaa tapojaan.
Liikunnan lisääminen toi vain armottomat lonkkakinut ja nyt ollaan taas liikkumatta sen aikaa kunhan noi lonkkakivut hellittää. Sitten taas kevyttä hölkkää ja kävelyä.
AP
Älä hölkkää tuolla massalla. Hajoitat paikat. Kävele vain.
Tää on tietty itsestäänselvyys mutta laihduttaminen on edullisempaa mitä ylensyönti. Itsekuria tietty vaatii että jättää sokeria sisältävät tuotteet pois ruokavaliosta.
Ehkä itse kattoisin jotain muutakin diettiä mitä näitä perinteisiä jos ne on kerran kokeiltu. Onhan niitä vaihtoehtoja ja jokainen tietty syö omalla vastuulla.
Ja sitte vielä tämmönen, jotkut luulee että vähärasvainen laihduttaa, elimistölle rasvakin tekee ihan hyvää. Mielummin jättää sen sokerin vähemmälle.
En.
Ehkä jossain saa leikkauksen ilman että tarvitsee muuttaa mitään ennen leikkausta, mutta eettisesti toimittaessa vaaditaan laihtumista ja tapojen muutosta jo ennen leikkausta.
Olen muokannut omaa monenlaista toimintaani elämäni aikana moneen kertaan. Herkkua se ei ole ja motivaatio on ollut moneen kertaan hukassa, mutta niin vain olen pysynyt päätöksissäni mitä ne ikinä ovat olleetkaan.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi mennä Tallinnaan leikkaukseen. Paljonkohan maksaisi Suomessa? Varmaan kova hinta Suomessa.
Tehdään julkisella puolella kun kriteerit täyttyvät. Maksaa hoitopäivien verran, eli muutaman satasen.
Ennustan, että suomessakin aletaan panostamaan enemmän lihavuusleikkauksiin, sillä niistä koituu pitkällä aikavälillä isot säästötkin. Ruotsissa tehdään moninkertainen määrä meihin verrattuna.
Eiku säästäisin 6000 lopettamalla mässäilyn ja käyttäisin ne jotenkin muuten :-)
Minä taas toivon, että niistä luovutaan julkisella puolella. Ihan turhaa rahanhukkaa itseaiheutettujen ongelmien ratkaisemiseksi. Ei omaa tyhmyyttä voi yhteiskunnan maksettavaksi laittaa. Siellä alkaa olla tuhansia ihmisiä kohta jonossa, mässäillään itselle liikapaino, koska kyllähän yhteiskunta hoitaa. Lihomaan uudestaan ja taas yhteiskunta hoitaa. Voi yhden kerran. Olisi sitä tärkeämpiäkin hoitokohteitq sote-alalla.
Oikotietä onneen ei ole. Jos ongelmasi on napostelu ja liian suuret annoskoot jne, niin olet leikkauksen jälkeen muutamassa vuodessa yhtä lihava kuin ennenkin. Vatsalaukku venyy takaisin ajan mittaan, vaikka alkuun laihtuisit.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas toivon, että niistä luovutaan julkisella puolella. Ihan turhaa rahanhukkaa itseaiheutettujen ongelmien ratkaisemiseksi. Ei omaa tyhmyyttä voi yhteiskunnan maksettavaksi laittaa. Siellä alkaa olla tuhansia ihmisiä kohta jonossa, mässäillään itselle liikapaino, koska kyllähän yhteiskunta hoitaa. Lihomaan uudestaan ja taas yhteiskunta hoitaa. Voi yhden kerran. Olisi sitä tärkeämpiäkin hoitokohteitq sote-alalla.
Tästä olen samaa mieltä. Itse siis leikkauksessa Tallinnassa käynyt.
Laittaisin vaikka heti JOS saisin leikkauksen, mutta ehei: paino 67, pituus 165 ja ikä 50
Eli 50 vuotias ei saa leikkausta
En miettisi kahta minuuttia: tekisin kaikkeni, että saisin summan kokoon. Mitä tahansa, jotta saisin elämän takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sitäpä tässä pohdinkin, että kyllähän tuonkin rahan voisi käyttää muutenkin, vaikka asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen, uuteen sohvakalustoon tai vaikka osakkeisiin.
Mutta olen niin ahdistunut tämän painoni kanssa, yrittänyt olen. En usko minkään PT:n minua auttavan, olen entinen himourheilija ja tiedän kyllä, että syön aivan liian isoja annoksia, liikaa hiilaria ja rasvaa. Mutta on vaan niin hemmetin vaikeaa yrittää muuttaa tapojaan.
Liikunnan lisääminen toi vain armottomat lonkkakinut ja nyt ollaan taas liikkumatta sen aikaa kunhan noi lonkkakivut hellittää. Sitten taas kevyttä hölkkää ja kävelyä.
AP
Joudut muuttamaan elintapojasi leikkauksen jälkeenkin, ei se pelkkä leikkaus laihduta, vaan sen jälkeinen elämäntapojen muutos. Leikkaus ei myöskään suojaa lihomiselta, parin vuoden jälkeen monella alkaa paino nousta jos niitä elämäntapoja ei ole onnistuttu muuttamaan pysyvästi.
Olen ymmärtänyt, että leikkauksen myötä näläntunne katoaa. Helppohan se olisi olla syömättä, jos ei olisi nälkä.
Vain väliaikaisesti. Kyllä se paino tulee takaisin, jos ei niitä elintapoja muuta.
En laittaisi koska tuolla summalla saa hitokseen olutta ja hampurilaisia.
Mikä Tallinnassa on erilaista kuin Suomessa? Itse olen käynyt Tallinnassa leikkauksessa ja tarvittava jälkihoito Suomessa.