Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toppatakki, josta vetoketju rikki... Roskiin suoraan, vai Roskalava-ryhmään?

Vierailija
16.03.2023 |

Yritänkö lahjoittaa sen jollekin fb:n roskalava-ryhmässä vai onko järkevämpää nakata roskiin?

Asiasta ongelman tekee se, että mun pitäis pestä takki, ennenkuin otan siitä kuvan ja laitan roskalavaryhmään.

Ja tuntuu pöljältä alkaa nähdä pesemisen vaivaa, tuhlata vettä ja sähköä, jos sitä ei kukaan sitten haluakaan.

Että niin... Kuinkahan suurella tai pienellä todennäköisyydellä takin joku korjattavaksi haluaa?

On siisti yksivärinen perustakki muuten, muttei mitään kallista merkkiä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös yksi takki tuossa kunnossa. Muuten hyvä ja ehjä paitsi se vetoketju. On vaikeasti vaihdettavissa. Itse aion uusiokäyttää takin tekemällä siitä jotain muuta. Se on kevytuntuvatakki. Hihoista saa kehitettyä vaikka termospullon ympärille lisäeristystä ja selkäosasta vaikka päälisen istuinalustaksi tms.

Jollekin voi kelvata sun takkisi.

Mitä tuollaisilla tekee?

Vierailija
42/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipussiin ja uffin keräyslaatikkoon. Kyllä sinne Afrikkaan kelpaa kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoketjuihin on helposti vaihdettavia lukkoja esim. zlideon.com

Vierailija
44/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin.

Pesin takin, kuivatin, otin kivat kuvat.

On nyt 4 päivää roikkunut Roskalava-ryhmässä, mutta ei kelpaa kellekään.

Odotan vielä 3 päivää ja sitten kutsuu roskis. Harmi.

Ap

Vierailija
45/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen takki, joka on vienyt aika paljon luonnovaroja ja jonka valmistus on saastuttanut ympäristöä. Vastuullisena viet ompelimoon, jossa vetoketju vaihdetaan. Maksaa varmaan parikymppiä, mutta uusi takki paljon enemmän.

No kun mulla on muitakin takkeja, en ole aikeissa siis ostaa uutta kuitenkaan.

Ap

No miksi sulla on niitä niin paljon? 

Vierailija
46/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt myydä viittä takkia netissä parin euron hintaan/kpl. Ei ole kelvannut. Ehjiä, siistejä jokainen.En siis todellakaan pesisi tai korjaisi takkia jonka olen antamassa ilmaiseksi pois, vaan heittäisin roskiin. Nämä jeesustelijathan voivat hakea likaisen rikkinäisen takin ap:lta ilmaiseksi, pestä sen itse ja ommella siihen uuden vetoketjun, sillähän koko ongelma selviää. Mutta kysehän ei olekaan siitä että miten nyt taas luonnonvaroja tuhlataan, vaan siitä että kirjoittaja saa kokea olevansa parempi ihminen. Tosiasiassahan hän ei ikipäivänä tekisi samaa omalle rikkinäiselle takilleen, vaan nakkaisi surutta roskiin, eikä taatusti halua ap:n sontaista rikkinäistä takkia itselleen, ei vaikka ilman saiai ;)

Mietin vain sitä että miten yksinkertainen pitää ihmisen olal että saa tuollaisesta mielihyvää.

Vierailija
47/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korjasin miehen takin vetoketjun Youtube-vinkin mukaan: vanhaa ei pureta, vaan ommellaan vanhan viereen. En edes leikannut vanhan hakasia pois, vaan jätin koristeeksi. Urheilutakkiin sopi hyvin. On kuitenkin aika kallis Goretex-takki.

Vinkki: Tallinnassa on superhalpa Karnalux, ompelijan taivas, jossa on vetoketjuja varmaan yksi seinällinen.

Vierailija
48/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karnaluks on tuo kauppa. Noilla on myös verkkokauppa.

Vierailija
49/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen takki, joka on vienyt aika paljon luonnovaroja ja jonka valmistus on saastuttanut ympäristöä. Vastuullisena viet ompelimoon, jossa vetoketju vaihdetaan. Maksaa varmaan parikymppiä, mutta uusi takki paljon enemmän.

Ap

No miksi sulla on niitä niin paljon? 

Ensimmäinen on 15 vuoden takaa, toinen n. 10 vuotta vanha ja uusin on 2 vuotta vanha. Kirpputorilta kaikki muut paitsi tuo vanhin. Nyt neljäs takeistani siis hajosi, mutta pärjään noilla kolmella. Ovat vähän eri tarkoituksiin, yhdessä voi lenkkeillä, yksi pidempi vähän "juhlavampi" toppis, ja kolmas ihan tavallinen esim. töihin kelpaava.

Että siinä sulle vastaus, kun niin kiinnosti :D

Ap

Vierailija
50/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdata vetoketju ompelijalla. Jos uusi vetoketju ommellaan ns. vanhan päälle (eikä upoteta kangaskerroksien väliin), ei vaihto ole kallista.

Ei tarvitse vaihtaa kuin se vetoketjun ainoa liikkuva osa ja sen voi vaihtaa itse helpostikin.

Vierailija
51/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestikkaan ei tarvitse koko vetoketjua vaihtaa , minun takkiin vaihdettiin vain uusi lukko-osa ja maksoin 8e. Juurikin tuo vika mitä ap kertoi.

Vierailija
52/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lahjoita sitten mielummin, joku vaihtaa vetoketjun siihen

Niin, kuinkakohan suurella todennäköisyydellä joku haluaa tavallisen toppatakin, korjatakseen sitä heti ensitöikseen...

Vetoketujut maksaa paljon. Kukaan ei selaista takia osta edes halvalla johon jotuu vetoketjun ostaa.Kun sen hinalla Vida, Kierätyskeskus,Uff. Peastusarmeja saa hyvän ehjän takin.LAITA ROSKIIN.

Vierailija
53/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tilannut Kiinasta vetoketjuja muutamalla eurolla ja ommellut niitä takkeihin.

Vierailija
54/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tilannut Kiinasta vetoketjuja muutamalla eurolla ja ommellut niitä takkeihin.

No tästähän vasta luonto kiittääkin... Lennätät vetoketjuja kiinasta asti.

Vierailija
55/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tästähän vasta luonto kiittääkin... Lennätät vetoketjuja kiinasta asti.

Pöljä, luuletko todella että halvat vetoketjut tulevat lentokoneella tänne?? Mee kouluun!

Vierailija
56/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla rikki?

Vetoketjun kun vetää kiinni, se aukeaa alhaalta tai keskeltä heti kun vähänkin liikahtaa.

Ap

Ei se haittaa.

Mitä nyt iiiiihan vähän jos pakkasessa ja viimassa pyöräilee ja yhtäkkiä takki revähtää auki. 😫

Vierailija
57/63 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla rikki?

Vetoketjun kun vetää kiinni, se aukeaa alhaalta tai keskeltä heti kun vähänkin liikahtaa.

Ap

Siinä tapauksessa se ei yleensä ole edes rikki, vaan vain pois raiteiltaan käyttövirheen seurauksena. Osaava saa hilutettua sen takaisin raiteilleen. Olen korjannut aika monet lasten tuolla tavalla "rikkinäiset" vetskarit. En heittäisi roskiin.

Vierailija
58/63 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useinhan vetoketjun saa korjattua ihan vaan sen luistavan osan vaihtamalla, eikä koko vetskaria tarvitse vaihtaa.

juurikin näin toimin oman ulkoilutakkini vetoketjun väsyttyä, eli ostin kaupasta uuden vaihtolukon ja napsautin pihdeillä vanhan pois.

Vierailija
59/63 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kelvannut takki kellekään. Annoin vielä roikkua tarjolla ylimääräiset 3 päivää.

Päivitän nyt tilenteen tännekin, siltä varalta jos joku muu miettii joskus samaa, eli huolimatta siitä että tällä palstalla sanotaan että ei saa heittää roskiin ja "totta kai kelpaa takki rikkinäisellä vetoketjulla jollekin"...

Niin ei se kelpaa.

Ap

Vierailija
60/63 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetoketjun vaihto on kyllä ärsyttävää puuhaa, jäis iteltä tekemättä

Ei sitä koko vetoketjua tarvi vaihtaa. Useimmiten vetoketjun metallilukko väsyy ajan myötä. Ratko hieman toiselta puolelta ja purista varovasti tongeilla yhteen. Sitten kokeilet, että meneekö ketju kiinni kunnolla ja toistat operaation jos ketju ei pysy kiinni.

Kun ketju pysyy kiinni niin ompelet vetoketjun ratkottuun päähän kuusi pykäpistpa stoppariksi karhulangalla. Sitten ompelet ketjun takkiin kiinni. Suutari voi tehdä saman homman jos sinulla ei ole tonkeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän