Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toppatakki, josta vetoketju rikki... Roskiin suoraan, vai Roskalava-ryhmään?

Vierailija
16.03.2023 |

Yritänkö lahjoittaa sen jollekin fb:n roskalava-ryhmässä vai onko järkevämpää nakata roskiin?

Asiasta ongelman tekee se, että mun pitäis pestä takki, ennenkuin otan siitä kuvan ja laitan roskalavaryhmään.

Ja tuntuu pöljältä alkaa nähdä pesemisen vaivaa, tuhlata vettä ja sähköä, jos sitä ei kukaan sitten haluakaan.

Että niin... Kuinkahan suurella tai pienellä todennäköisyydellä takin joku korjattavaksi haluaa?

On siisti yksivärinen perustakki muuten, muttei mitään kallista merkkiä.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto C) Korjaa itse taikka vaihtoehto D) vie johonkin liikkeeseen korjattavaksi, ei maksa paljoa

Kyllä vaihtoehdot oli (ja on) nyt rajattu ihan vain alotuksessa esitettyihin. Ja ihan perustelluista syistä, vaikken nyt alkanut niitä aloitukseen kirjoittaakaan. Sen tehtyäni olisi alkanut huuto "liian pitkä kirjoitus, ei jaksa lukea" :D

Ap

Vierailija
22/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiristä vetoketjun paksua kohtaa. Napauta hieman vasaralla tai purista pihdeillä. Näin korjasin oman takin vetoketjun.

Ei, vaan sitä vedintä puristetaan pihdeillä hiukan tiukemmalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos takissa on vanutäyte niin todella hankala vaihtaa vetoketju, ei kaikki ompelijatkaan suostu tekemään.

Vierailija
24/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen takki, joka on vienyt aika paljon luonnovaroja ja jonka valmistus on saastuttanut ympäristöä. Vastuullisena viet ompelimoon, jossa vetoketju vaihdetaan. Maksaa varmaan parikymppiä, mutta uusi takki paljon enemmän.

MInulle kävi samoin pitkän toppatakin kanssa, johon olin ollut oikein tyytyväinen. Se oli lämmin. Vein sen ompelimoon. Kuulin, että uuden vetoketjun ompelu maksaa 90 €, joten heitin takin pois. Jälkeenpäin harmitti. Olisi voinut itse väsätä siihen jotain kiinnityssolkia.

Vierailija
25/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos takissa on vanutäyte niin todella hankala vaihtaa vetoketju, ei kaikki ompelijatkaan suostu tekemään.

Yleensä sen vetoketjun (joka ei kuitenkaan näy) voi näissäkin tapauksissa ommella suoraan paikalleen, upottamatta kankaiden väliin ja purkamatta saumoja. Vanha ketju leikataan saksilla pois.

Vierailija
26/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen takki, joka on vienyt aika paljon luonnovaroja ja jonka valmistus on saastuttanut ympäristöä. Vastuullisena viet ompelimoon, jossa vetoketju vaihdetaan. Maksaa varmaan parikymppiä, mutta uusi takki paljon enemmän.

Missä saa vetoketjun vaihdettua noin edullisesti? Itse kysyin kolmelta eri ompelijalta niin halvin oli 60e plus vetoketjun hinta.

Vierailija
27/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä saa vetoketjun vaihdettua noin edullisesti? Itse kysyin kolmelta eri ompelijalta niin halvin oli 60e plus vetoketjun hinta.

Joo, juuri mietin että tuskin parilla kympillä nykypäivänä selviää. Ompelijat ovat käsityöläisiä ja heille kuuluu palkka työstään.

Vierailija
28/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, juuri mietin että tuskin parilla kympillä nykypäivänä selviää. Ompelijat ovat käsityöläisiä ja heille kuuluu palkka työstään.

Tuo 60e on vieläpä edullinen, itse vaihdatin toppatakkiini vetoketjun pari vuotta sitten ja hinnaksi tuli 100e, tämä siis sisälsi vetoketjun. Käytännössä nyt saat ketjuliikkeen talvialeiden viimeisiä kappaleita paljon halvemmalla...

Vierailija
29/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun mulla on muitakin takkeja, en ole aikeissa siis ostaa uutta kuitenkaan.

Ap

Lahjoita sitten mielummin, joku vaihtaa vetoketjun siihen

Niin, kuinkakohan suurella todennäköisyydellä joku haluaa tavallisen toppatakin, korjatakseen sitä heti ensitöikseen...

Joku, joka osaa vaihtaa vetoketjun, arvostaa ympäristöä ja haluaa ilmaisen toppatakin. Haloo.

Vierailija
30/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei kannata kyllä korjauttaa. Mullakin hajosi ja tutkin hintoja ja oli todella kallista, jos olisikin ollut max 30e niin sitten olisin ilman muuta korjauttanut. Takki oli kyllä onneksi vanha ja halpa - eli hyvin palvellut.

Vierailija
31/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on jo neuvottu, painat varovasti sitä vedintä kasaan pihdeillä.

Kokeile välillä joko toimii.

Ei maksa mitään ja korjaus kestää ehkä 15 sekuntia.

Taas toimii vuosia.

Vierailija
32/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen. Käytän sitä kun käyn lähikaupassa, laitan vain nepparit kiinni.

Vierailija
33/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset korjaa itse?

Omistan muitakin toppatakkeja, eikä mulla edes tuohon ole sopivaa vetskaria valmiina, pitäisi käydä ostamassa.

Ap

Suutarit korjaa vetoketjuja, jos on korjattavissa.

Vierailija
34/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaat itse youtuben ohjeilla tai jos ei onnistu niin saisiko takista käyttökelpoisen muutamalla isolla nepparilla tai napilla? Jos sulla on ompelukone niin takista voi tehdä vaikka mitä. Rukkaset, hattu, pefletti ulkona käytettäväksi, liivit.

Vierailija
35/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en viitsi mitään antaa roskalavalla vaikka periaatteessa suosinkin kierrätystä.  Tuosta tulee hirveästi vaivaa itselle kun ihmiset ei tule hakemaan silloin kun sopii ja hirveästi lisäkyselyitä ja edestakaista turhaa viestittelyä.

Vierailija
36/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan vetoketjun saa korjattua ihan vaan sen luistavan osan vaihtamalla, eikä koko vetskaria tarvitse vaihtaa.

Vierailija
37/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin oman toppatakkini suutarilla ja maksoin 15 euroa kun vetoketjusta ei tarvinnut korjata kuin se kelkkaosa.

Vierailija
38/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetoketjun vaihto on kyllä ärsyttävää puuhaa, jäis iteltä tekemättä

Helppo juttu. Saksilla entinen pois, liimalla uusi paikalleen. Puolen tunnin homma.

Vierailija
39/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin nyt myös tota youtuben ohjetta vetoketjun korjaamiseen pihdeillä, ja ei kyllä auttanut tässä tapauksessa.

Luultavasti vika on ihan vetoketjun hampaissa, ne ovat kuluneet ja löystyneet, eivät pysy kiinni vastakappaleessa.

Ja ei, takissa ei ole neppareita tms millä se pysyisi kiinni.

Ap

Vierailija
40/63 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 90 prosentin varmuudella selviää sen lukon vaihtamisella. Mulla pyysi ompelimossa 2,5e vaihdosta, kahvirahan. Maksoin vitosen että sai munkkikahvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan