Työntekijä mittasi potilaiden verensokeria samalla neulalla Turuss
Työntekijä mittasi potilaiden verensokeria samalla neulalla Turussa  50 asiakasta saattanut altistua veriteitse tarttuville taudeille
https://yle.fi/a/74-20022304
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa sairaalassa läheiseni määrättiin juomaan tyhjennysjuomaa tähystystä varten litratolkulla.
Kylmä suuri juonamäärä alkoi jo viluttaa. Pyysi, voisiko vettä välillä lämmittää siihen seokseen.
Kokenut lähihoitaja otti sitä juomiseen tarkoitettua vettä hanasta lämpimänä. Kaikkihan tietää, että hanan lämmin vesi ei ole juotavaksi suositeltua.
Siis yllättävän moni ei tiedä, että hanasta tulevaa lämmintä vettä ei suositella käytettäväsi ruokaan/juomaan.
Olen törmännyt tähän monesti ja juuri vähän aikaa sitten tuli puheeksi yhden tuttavan kanssa, kun hän päivitteli samaa asiaa, että joku oli käyttänyt hanasta tulevaa kuumaa vettä puuron keittämiseen.
Minä en anna lämmintä vettä suoraan hanasta edes huonekasveille.
Siksi mua aina kauhistuttaa, kuinka eräs hoitaja TYKS:ssä antoi vastasyntyneelle korviketta siten, että laittoi tuttipulloo vettä suoraan hanasta. Lämmintä varmaankin. (Ja hanavesi oli seuraavana päivänä ruskeaa.)
Se on se mentaliteetti, joka on vaarallinen. Koska sitä voi harjoittaa monella tavalla.
Itse olen 60v, te- toimiston pakkokouluttama lähihoitaja. Koulu tuli käytyä, jotenkuten, ilman motivaatiota. En soveltunut alalle. Pääsin läpi kuitenkin. 😒 Luokallani oli mt-ongelmaisia, lääke-, ja huumeriippuvaisia. Tässä nähdään tulos, kun kaikki pakoitetaan lähihoitajiksi. Onneksi pääsin muualle töihin.
Minusta tämä osoittaa taas sen, että älä luota hoitajaan, älä koskaan. Katso aina itse sivusta jokainen työvaihe mitä on tekemässä. Äläkä anna hoitajan koskaan kajota sinuun välineellä, jonka pakkauksen avaamista et ole itse omin silmin todistanut.
Myös omaisista kannattaa pitää huolta. Hoitopaikkaan kannattaa järjestää vuorot, ettei potilas ole koskaan valvomatta hoitajien käsissä. Päivin ja öin.
Ylipäätään ei ole aseptista käyttää samaa välinettä useammalle henkilölle, vaikka neulan siihen vaihtaisikin. Omilla työpaikoillani on jo ainakin kymmenen vuotta olleet kertakäyttöiset turvalansetit käytössä, ja niitä ei tosiaan ole mahdollista käyttää kahdesti, vaikka miten yrittäisi.
Olen oman valmistumiseni jälkeen kuullut, että opetusta on vähennetty ja itseoppimisen määrää lisätty. Opiskelijat laitetaan vaillinaisin tiedoin kentälle ja työssäperehdytystä sekä arviointia työpaikoilla tekee milloin kukakin.
Monesti näissä on takana huono perehdytys, mutta tässä näkisin, että oppi on jäänyt saamatta.
Joitakin asioita pidetään kentällä itsestään selvinä, mutta eipä se niin olekaan. Kertaus, kertaus ja kertaus, vaikka olisi riskinä, että opiskelija luulee itseään pidettävän vajaaälyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan yleistäkin tuo on. Käyn pienen kylän labrassa säännöllisesti verikokeissa ja huomannut että siellä on aina neula valmiina laitteessa en ole muutamaa kertaa lukuunottamatta nähnyt että hoitaja olisi neulaa laittanut nähteni toisin kuin yliopistollisessa missä myös välillä käyn, siellä laitetaan aina uusi neula kun olen paikalla.
Mitä tarkoitat että on neula laitteessa? Mikä on laite tässä tapauksessa? Nykymallinen turvaneula tulee valmistajalta suoraan neulanohjaimeen kiinnitettynä. Joko se on yksittäispakattu, tai neulassa on steriilisuojaus neulanohjaimen pohjassa, sekä paperisinetti korkissa.
Mikä on syynä? Kuka on palkannut henkilön? Missä on tarkastajat, jotka estävät vastaavat tapahtumat. "Väärä" henkilö ei voi olla töissä noissa paikoissa. Ammattitaidoton? Tiedoton? Kielimuuri, tahallinen rikos, mikä? Tällaisena aikana kun ihmisiä muutenkin ahdistaa sodat, tapaturmat ja piik.it ei tarvittaisi enää mitään ylimääräistä sotkua.
Oksettaa nämä viimeaikaiset ulinat ja rutinat terveydenhuollon jamasta ja huonoista oloista, palkoista, johtajista ym. valittamisista, mikään ei ole muuttunut. Hoitajille saatiin sopimus aikaiseksi, niin eipäs näy hoitajia, vaan yhä edelleen kitistään, ettei resurssit riitä ja leikkaus-saleja pidetään kiinni tai niihin ei ole riittävästi henkilökuntaa. Koska leikkaus-saliin saadaan tällainen Piikki-Tohelo, joka ei tiedä mitä nappia kuuluu painaa, no, ei sitä tarvi anestesiassa painaa kuin kerran väärin ja tulkita kerran väärin niin kirkonkellot soi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 60v, te- toimiston pakkokouluttama lähihoitaja. Koulu tuli käytyä, jotenkuten, ilman motivaatiota. En soveltunut alalle. Pääsin läpi kuitenkin. 😒 Luokallani oli mt-ongelmaisia, lääke-, ja huumeriippuvaisia. Tässä nähdään tulos, kun kaikki pakoitetaan lähihoitajiksi. Onneksi pääsin muualle töihin.
Niin. Ei ketään saisi pakottaa väkisin, pitää olla alalle sopiva hlö ja palkka kohdillaan / työaikajoustoja. Ihmisillä on itsellä myös vastuu kieltäytyä, jos on alalle soveltumaton esimerkiksi ongelmia (mainitsemasi riippuvuudet joillakin) tai väsymystä tms. Jokin on vialla jos huumetyypit ja muut menevät alalle. Riski kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Oi oi, vieläkö tuo pakkokouluttautuminen on menossa. Huh. Olin työttömänä noin 10 vuotta sitten, en enää, niin silloin jo minua uhattiin korvauksen menettämisellä, mikäli en koulutusta aloita, otin suosiolla rangaistuksen kuin hoitoalan ja oikein teinkin, niin hiton oikein. Ei ole näemmä aika muuttunut, jos vieläkin on pakko mennä lähihoitajakoulutukseen, onhan tuo jo muutoinkin ihan maailmanlopun ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Miten joka voi mokata noin pahasti? Lh-tutkinto saatu ässäarvalla?
Vetää taloon päin tai tarvitsee neuloja.
Tästä pitäisi tehdä rikostutkinta. Hoidettavat lienevät muistisairaita tai muuten niin huonokuntoisia, että eivät pysty tekemään rikosilmoitusta, mutta toivottavasti omaiset tekevät. Ei riitä, että työntekijä saa potkut vaan tämä pitäisi todella tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson aina verikoetta/sokeriarvoa/rokotetta ottaessani, että hoitaja ottaa uuden neulan ehjästä pakkauksesta. Ilmeisesti tämä ei ole Suomessakaan enää itsestäänselvyys.
Jos on sellainen muovikuoren sisältä esiin painettava piikki, se ei ole erillispakattu.
Insuliinikynän piikkiä varmaan tarkoitat? Niitä ei ole tarkoituskaan vaihtaa joka kerta. Mutta ne kynät on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön.
Lansetti puolestaan on sellainen pieni muovinen juttu, josta painetaan piikki esiin. Niissä on neulan suojana muovinen pää, eli siitä näkee kyllä onko se käytetty vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan yleistäkin tuo on. Käyn pienen kylän labrassa säännöllisesti verikokeissa ja huomannut että siellä on aina neula valmiina laitteessa en ole muutamaa kertaa lukuunottamatta nähnyt että hoitaja olisi neulaa laittanut nähteni toisin kuin yliopistollisessa missä myös välillä käyn, siellä laitetaan aina uusi neula kun olen paikalla.
En tiedä mitä tarkoitat että neula laitetaan erikseen.
Nykyään suoniverinäytteenotto neulat ovat turvaneuloja. Neula ja holkki kiinteästi kiinni toisissaan. Kokonaisuus on kertakäyttöinen eikä neulaa erikseen kiinnitetä enää holkkiin. (Poislukien siipineula johon holkki edelleen kiinnitetään erikseen, mutta se on aivan erinnäköinen kapistus letkuineen.)Tämä husin laboratoriovirhe tapahtui juuri silloin kun siirryttiin näihin kiinteisiin neula+holkkiyhdistelmiin ja turvaneuloihin. Ennen sitä oli pelkkä neula pakattu erikseen joka kiinnitettiin holkkiin.
Tällä virheen tehneellä hoitajalla oli muistaakseni juuri tullut käyttöön uudet turvaneulat.En silti käsitä miten on voinut käyttää niitä useamman kerran. Osa neuloista on muoviin yksittäispakattuja ja osassa on peräpäässä paperinen kansi ja neulan turvasuojan jos napsauttaa näytteenoton jälkeen kiinni ei sitä väkivallatta saa irti neulasta. Onko hoitajat sitten hylsyttäneet ne vanhat neulat eikä käyttäneet sitä neulan turvasuojaa. Outo juttu kaikkiaan oli.
Tämä lansettikynän käyttö monelle potilaalle on vähän helpommin ymmärrettävissä vaikka suorastaan idiootti on täytynyt olla kun on käyttänyt samaa laitetta usealle potilaalle.
Olen kuullut tarkan selostuksen miksi tämä turvaneulojen uudelleenkäyttö tapahtui. Siinä oli useampi yhteensattuma ja samaa ei voi tapahtua enää. Niissä sen aikaisissa turvaneuloissa neulansuojus ei pysynyt kunnolla kiinni.
Kyllä meillä on käytössä vielä lansetit, mihin hoitaja vaihtaa neulan. Sillä voi mitata vaikka kuinka monta kertaa neulaa vaihtamatta, mutta neulat tylsyvät, aiheuttavat kipua ja ihon paksuuntumista liian pitkään käytettynä. Tässä ko. tapauksessa viimeiset asukkaat lienevät jo kärsinneet tästä.
Vain tuoreella, terävällä neulalla onnistuu pienemmin haitoin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi tehdä rikostutkinta. Hoidettavat lienevät muistisairaita tai muuten niin huonokuntoisia, että eivät pysty tekemään rikosilmoitusta, mutta toivottavasti omaiset tekevät. Ei riitä, että työntekijä saa potkut vaan tämä pitäisi todella tutkia.
Jos tosiaan ovat olleet huonokuntoisia vanhuksia, voi herranjumala sentään, eihän he enää kykene tuntemaan tai tietämään mitä heihin noin muutoinkaan pistetään ja syötetään. Ilmanmuuta tämä on poliisiasia, mutta saapas nähdä, taidetaan lakaista ja hyssytellä maton alle.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitoalalla mutta kyllä toi on mullekin itsestäänselvyys ettei samaa neulaaa käytetä
Tavalliselle ihmisille se on myös itsestäänselvyys. Suomessa on tehty hygienian eteen töitä vuosikymmeniä ja informaatiota annettu. Ja nyt tapahtuu tämä sitten. Jokainen ihminen ei sovellu jokaiselle alalle. Jos on elänyt elämänsä täysin pimennossa hygienia-asioista tai jokin tila joka estää ajattelua, ehkei sitten piikin vaihto ole onnistunut. Vai tahallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään suoniverinäytteenotto neulat ovat turvaneuloja. Neula ja holkki kiinteästi kiinni toisissaan. Kokonaisuus on kertakäyttöinen eikä neulaa erikseen kiinnitetä enää holkkiin. (Poislukien siipineula johon holkki edelleen kiinnitetään erikseen, mutta se on aivan erinnäköinen kapistus letkuineen.)Tämä husin laboratoriovirhe tapahtui juuri silloin kun siirryttiin näihin kiinteisiin neula+holkkiyhdistelmiin ja turvaneuloihin. Ennen sitä oli pelkkä neula pakattu erikseen joka kiinnitettiin holkkiin.
Tällä virheen tehneellä hoitajalla oli muistaakseni juuri tullut käyttöön uudet turvaneulat.En silti käsitä miten on voinut käyttää niitä useamman kerran. Osa neuloista on muoviin yksittäispakattuja ja osassa on peräpäässä paperinen kansi ja neulan turvasuojan jos napsauttaa näytteenoton jälkeen kiinni ei sitä väkivallatta saa irti neulasta. Onko hoitajat sitten hylsyttäneet ne vanhat neulat eikä käyttäneet sitä neulan turvasuojaa. Outo juttu kaikkiaan oli.
Tämä lansettikynän käyttö monelle potilaalle on vähän helpommin ymmärrettävissä vaikka suorastaan idiootti on täytynyt olla kun on käyttänyt samaa laitetta usealle potilaalle.Olen kuullut tarkan selostuksen miksi tämä turvaneulojen uudelleenkäyttö tapahtui. Siinä oli useampi yhteensattuma ja samaa ei voi tapahtua enää. Niissä sen aikaisissa turvaneuloissa neulansuojus ei pysynyt kunnolla kiinni.
Mietin että onko ollut myös niin että asianmukaisia riittävän isoja särmäisjäteastioita ei ollut käytössä? Ennen kun neula irroitettiin holkista niin särmäastiatkin olivat pienempiä.
Tosin nykyään osassa suoniverinäytteenotto turvaneuloista saa neulan irti holkista painamalla turvasuojaa pöytää vasten mutta nykyiseen holkkiin ei saa mistään uusia neuloja eikä mielestäni vanhoja takaisin kiinni. Eikä neulan irroitus holkista oikein onnistu ellei turvasuoja ole neulassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lansettikynän käyttö monelle potilaalle on vähän helpommin ymmärrettävissä vaikka suorastaan idiootti on täytynyt olla kun on käyttänyt samaa laitetta usealle potilaalle.Olen kuullut tarkan selostuksen miksi tämä turvaneulojen uudelleenkäyttö tapahtui. Siinä oli useampi yhteensattuma ja samaa ei voi tapahtua enää. Niissä sen aikaisissa turvaneuloissa neulansuojus ei pysynyt kunnolla kiinni.
Mietin että onko ollut myös niin että asianmukaisia riittävän isoja särmäisjäteastioita ei ollut käytössä? Ennen kun neula irroitettiin holkista niin särmäastiatkin olivat pienempiä.
Tosin nykyään osassa suoniverinäytteenotto turvaneuloista saa neulan irti holkista painamalla turvasuojaa pöytää vasten mutta nykyiseen holkkiin ei saa mistään uusia neuloja eikä mielestäni vanhoja takaisin kiinni. Eikä neulan irroitus holkista oikein onnistu ellei turvasuoja ole neulassa kiinni.
Lähinnä ajattelin että oliko uudet kookkaammat käytetyt neulat laitettu vaikka pahvipakkaukseen käytön jälkeen eikä suoraan särmäastiaan. Kukaan tuskin särmäastiasta niitä kaivaa uudelleen käyttöön
Minulla on vastenmielisyys hoitoalaa kohtaan, sen työntekijöitä kohtaan, minä en heitä arvosta. Mutta tässä nimenomaisessa jutuss on kuitenkin kerrottu vain yhden hoitajan tekemisistä, Turussakin kotihoidossa on varmaan satamäärin hoitajia töissä...