Työntekijä mittasi potilaiden verensokeria samalla neulalla Turuss
Työntekijä mittasi potilaiden verensokeria samalla neulalla Turussa 50 asiakasta saattanut altistua veriteitse tarttuville taudeille
https://yle.fi/a/74-20022304
Kommentit (351)
Vain Turussa ... Turkuhan on tunnetusti Suomen perse.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi päästä opinnoista läpi ymmärtämättä perusasioita?!
Ettei oppilaitoksen maine menisi ja rahoitukseen tulisi ongelmia. Kun raha määrää kaikesta, tällainen on lopputulos, täysi dystopia ja läpipaska maailma :/
Vierailija kirjoitti:
Otetaan hoitohenkilökuntaa kehittyvistä maista, niin tällaista voi sattua.
Hoitaja voi olla huippupätevä, mutta on kotopuolessa oppinut, että sillä samalla neulalla otetaan niin monta näytettä kuin neula kestää.
Entisaikoina Suomen armeijassakin rokotettiin 100 miestä rivissä samalla neulalla.
Mietin samaa. Kaverini oli 10v sitten vaihdossa Egyptissä sairaalassa ja pääsi seuraamaan leikkausta. Hän oli oksentaa, kun joutui tarkkaan steriiliin toimintaan tottuneena katsomaan, miten suurin piirtein rätti tippui lattialle mutta ei haittaa, takaisin leikkausalueelle vaan. Joissakin maissa on ihan eri vaatimukset tässä kuin Suomessa.
Kun mun serkku opiskeli sairaanhoitajaksi, oli hänellä opiskelukaverina venäläinen nainen, joka oli suorittanut kotimaassaan sh:n tutkinnon. Hänen piti käydä se koulutus kuitenkin uudelleen, kun se ei kelvannut Suomessa. Hän kertoi, että Venäjällä neulat, joilla pistetään lääke tai rokote lihakseen, ovat monikäyttöisiä ja ne vaan steriloidaan puhtaaksi jokaisen potilaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No ei edes voi. Kehitysmaissa ei ole lähihoitajia. Eikä missään muissakaan maissa, vain Suomessa. Ihan kotimainen tutkinto siis kyseessä.
Ruotsissa ainakin on perushoitajia. Mutta he siis ovat erikoistuneet vain lääketieteelliseen hoitotyöhön ja sitten on erikseen lastenhoitajat ja mielenterveyshoitajat. Mun mielestä se olisikin oikeastaan parempi kuin lähihoitajan tutkinto, joissa on vähän noita kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys hoitajille: jos näyteputkilo tippuu lattialle, pitäisikö siinä välissä hoitajan desinfioida kädet kun on nostanut sen ja neula jo toisessa kädessä?
Ottaa uuden putkilon? Nostaa sen vanhan vasta kun vesinäyte otettu ja heittää roskiin.
Hoitaja otti putkikon lattialta ja jatkoi näytteenottoa. Pitäisikö mun tehdä valitus? Olen vakavasti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä paljastui? Yleensä näistä ei kerrota.
Omavalvontakäynnillä oli huomattu. Ilmeisesti näytteenottajan mukana ollut valvojahenkilö. Pisti miettimään, jos ei olisi ollut kotikäynnillä mukana, niin olisiko silloin jäänyt kokonaan huomaamatta koko asia.
Kannattaisi ehkä tehdä useamminkin tarkempaa omavalvontaa sekä etenkin riittävä perehdytys jokaiselle uudelle hoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Äh, uutisten mukaan hoitaja ei osaa selittää toimintaansa. Juuri se selitys minua olisi kiinnostanut. Siis mistä on tullut idea, että voisi käyttää koko ajan samaa neulaa? Onko koulutuksessa jossain vaiheessa esitelty erilaisia neuloja ja tultu sanoneeksi, että "tällä samalla sitten otatte ne-ja-ne näytteet", ja koulutettavalle tästä jäänyt päähän, että samalla, eli sitä ei tarvitse vaihtaa välillä?
Itse olen opettanut ihan muita aloja ammatillisessa koulutuksessa, ja muutamankin kerran huomannut, miten olen tullut käyttäneeksi sanoja, jotka opiskelija on voinut tulkita aivan väärin.
Tästä tuli mieleeni muistilaastarin vaihtaminen, yleensä aamuisin. Joskus sattuu että hoidettavalla löytynytkin monta laastaria yhtaikaa ja syyksi on paljastunut, kun ei ole käynnin ohjeissa lukenut että poista nyt se entinen ensin. Että jokin asia voi olla itsestään selvää, muttei näköjään kaikille.
Kuka tarkistaa kotihoidossa että hoitaja osaa mitata vs ja vaihtaa neulan ? Eikös tämä ole sen pisto näytön vastaan ottaneen moka. Jos ei ole kertonut että neula pitää vaihtaa. Hoitoalalla kysyminen on kiellettyä, jos sanot' en tiedä " pidetään epäpätevänä ja tyhmänä . Ei uskalleta kysyä vaikka ei tiedetä siitähän ne virheet tulee. Eikö kotihoidossa pitäisi jokaisella asiakkaalla olla oma verensokeri mittarit ja neulat, niillå keneltä vs mitataan ? Eihän låhihoitaja koulussa ole käytännössä vs mittausta vaan työharjoittelussa ja jos ei ole ollut sellaista paikkaa missä mittausta olisi harjoiteltu..niin ei ole oppinut. Käytännössä taito tulee, eikä paperilla. Kotihoidon kiire, huono perehdytys , pistoluvan antanut ei ole perehdyttänyt ja huono työpaikan ilmapiiri. Eihän kukaan tollasta tahallaan tee. Hoitoalalla asioiden kertaaminen pitäisi järjestää työpaikan puolesta, työpaikka on vastuussa kun ei ole valvonut että hoitaja osaa/ tietää.
onko tämä sitä hyvinvointi alueiden yhdistymisen säästöä ? neulat, työntekijät , perehdytykseen menee aikaa ja sekin maksaa. Keikkalaisia olisi tulossa töihin ettei tarvitse ihmisten olla ilman hoitoa mutta ei oteta.. säästetään. Säåstö on raha, kenelle se raha menee ? Eikä ole varmasti ainut hoitaja kuka käyttää samaa neulaa, nopeus , teho eihän siitä muuten kerkeä käymään päivän asiakkaita läpi ja vajaalla henkilökunnalla. Kuka edes uskaltaa tehdä kotihoidossa töitä, yksin olet vastuussa jos jotain tapahtuu. EIKÄ ESIMIEHET OTA VASTUUTA. Eron huomaa myös paikoissa, toiset työpaikat ei hommaa työntekijöille edes nitriitti hanskoja, maksaa enemmän kuin tavalliset muovi hanskat vaikka ne ei suojaa hoitajaa tai asiakasta.
Edes maallikko ei tekisi tuota,huumeissako se oli?