Ien yhden hampaan kohdalta arka, ei kärsi harjata. Neuvokaa!
YHDEN ainoan hamaan kohdalta on IEN arka, ei kärsisi että siitä edes harjataan. Ientulehdusko? En näe siinä hammaskiveä, mutta se hampaan jaikenen reuna on punainen, kuin verestävä. EI tule verta. On ollut jo muutamia ppäiviä. Olen huolehtinut hammashygieniasta hyvin, ennen tätä en kovin hyvin. Olen nyt purskutellut GUM Paroexiä, mutta ei taida auttaa. Paraneeko itsestään? Mikä teillä oli syynä?
Kommentit (14)
Voisko ikenien alla olla hammaskiveä?
Harjaa varovasti. Tulee varmaan verta. Jos ei ala parantumeen mene hammaslääkäriin.
Mulla tuli ikeneen pieni ärtynyt haava. Menin lääkäriin kun ajattelin että siinä on joku syvällä muhiva tulehdus, mutta ohjeeksi sain ettei siitä kohtaa saa harjata viikkoon. Auttoi ja parani.
Oletko syönyt popcornia? Tai esim oreganoa, jotain mistä olisi voinut päästä jotain sinne ikenen alle.
Mulla oli sama tilanne, pari viikkoa hoidin hampaita tehostetusti mutta ikenen kipu vain äityi, en lopulta pystynyt edes putsaamaan hammasväliä. Menin lääkärille, jonka mukaan ien näytti oikein hyvältä mutta oli kyllä siitä kohdasta vetäytynyt. Lääkäri sanoi, että hammaskaulan paljastuminen voi aiheuttaa epämukavuutta, vaikka omasta mielestäni kipu oli nimenomaan ikenessä. Eipä sille sitten mitään tehty ja vähän kerrassaan särky asettui. On kyllä tullut välillä uudestaan, en tiedä ärsyttääkö ruoan pureskelu jostain syystä juuri tuota kohtaa.
Kokeile koputtaa sitä hammasta siitä kipeän ikenen kohdalta. Jos se sattuu, kun lyötäisiin nuijalla, niin sitten on hampaassa vikaa, voi olla juurihoidon tarve. Minulla oli näin.
Hammaslankausta sinne voisi kokeilla jos pystyy, ja sen jälkeen purskuttelua ja harjausta.
Osta apteekista Cordosyliä, se auttaa ensi hätään, jos ei parane, sitten hammashygienistille/hammaslääkärille.
Itselle auttoin, kun laitoin hammastikulla hieman Sensodyne hammastahnaa kipeän hampaan "kaulan" ja ikenen väliin. Se on herkille hampaille tarkoitettu hammastahna ja rauhoittaa hammaskipua.
Apteekissa myydään sellaista liuosta, jota voi tilapäisesti käyttää hampaidenpesun asemasta, niin kauan että ien paranee. Tulehdukselle ei tee kovin hyvää, jos sitä nyppii, töykkii ja painelee.
Joskus aikoinaan neuvottiin purskuttelua suolavedellä.
Itsellä ei ole kokemusta, mutta ystäväpiirissä on "hehkutettu" sitä parodontax hammastahnaa.
mutta ehdottomasti siis älä "rassaa" sitä tulehtunutta ientä! Se voi levitä ja mennä syvemmälle ikeneen.
Meridol, puhdista hammasvälit päivittäin.
up