Turku vai Oulu - kumppaan muuttaisit?
Olen tuleva aikuisopiskelija ja mietin kumpi kaupunki olisi parempi? Miten turvallista on naisen liikkua yksin nykyään näissä paikoissa? Millainen on vuokrataso? Laittakaa kokemuksia.
Kommentit (129)
En ymmärrä miksi täytyy ilkeillä? Mielestäni kaikki tarpeellinen lukee aloituksessa. Yksin muuttava aikuinen naisopiskelija, joka arvostaa rauhallisuutta ja turvallisuutta. Luetun ymmärtäminen ois kiva juttu.
Jos kaikki tarpeelinen oli tuossa niin minun on pakko päätellä että et aio poistua vuokrakopistasi kertaakaan ulkoilmaan muuten kuin käydäksesi koulullasi.
Jos joku kuljettaisi sinut silmät sidottuna asunnnollesi ja näyttäisi kädestä pitäen reitin koulullesi, et valmistuttuasi edes tietäisi kummassa kaupungissa olet opiskellut.
Tykkäsin Oulusta. Muutin Jyväskylästä, ja olen asunut 20 v Helsingissäkin. Harrastan hiihtoa, laskettelua, lautailua, ratsastusta ja vaellusta ja mm talviurheilulajien pariin Oulusta on lyhyempi matka. Ratsastustunnitkin olivat edullisempia kuin etelässä.
Minulle ns kaupunkilaiselämä ei ole tärkeää, siitä en osaa juurikaan sanoa mitään. Muutaman vuoden aikana kävinköhän kerran jossain kahvilan terassilla Oulussa. 
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttamassa Kangasalalle tai Kangasalaan vai miten se nyt kirjoitetaan.
Se on Kangasalle.
Turussa on kaikki, mitä eurooppalaiselta kaupungilta vaaditaan: joki, katedraali ja linna. Siihen lisäksi vielä lyhyt etäisyys Helsinkiin ja Tampereelle, ja satama josta pääsee Tukholmaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan Turkuun muuta!
Turku on suomen Pariisi. Aurajoki ja sen varrella olevat ravintolat ja kahvilat on kuin olisi etelä euroopassa. Sopivan pieni kaupunki,kaikki on lähellä ja vuokrat hiukan Helsinkiä halvemmat. Kevät tulee aikaisemmin kuin pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Turku. Ei ole ns. jumalan selän takana. Jos tykkäät talviurheilusta, niin sitten Oulu. Turussa ei ole yleensä paljon lunta.
Lestadiolaiset ovat eri mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täytyy ilkeillä? Mielestäni kaikki tarpeellinen lukee aloituksessa. Yksin muuttava aikuinen naisopiskelija, joka arvostaa rauhallisuutta ja turvallisuutta. Luetun ymmärtäminen ois kiva juttu.
Jos kaikki tarpeelinen oli tuossa niin minun on pakko päätellä että et aio poistua vuokrakopistasi kertaakaan ulkoilmaan muuten kuin käydäksesi koulullasi.
Jos joku kuljettaisi sinut silmät sidottuna asunnnollesi ja näyttäisi kädestä pitäen reitin koulullesi, et valmistuttuasi edes tietäisi kummassa kaupungissa olet opiskellut.
En harrasta mitään ja enkä usko että tulee opiskelijana olemaan varaa harrastaa mitään ihmeellistä.
Pääpointtina on opiskella ja elää rauhallista elämää. Ja jos hyvin käy tulisi muodostettua ystävyyssuhteita. Tärkeintä olisi että saisi olla rauhassa ilman jatkuvaa häiriköintiä ihmisten ilmoilla ollessani. Tungettelevat kysymykset ovat niin nähtyjä täällä Helsingissä.
Turusta en osaa sanoa mitään mutta Oulu on nykyisin yksi varkaiden ja ahdistelijoiden paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan hiihtoa, laskettelua, lautailua, ratsastusta ja vaellusta ja mm talviurheilulajien pariin Oulusta on lyhyempi matka. Ratsastustunnitkin olivat edullisempia kuin etelässä.
Minulle ns kaupunkilaiselämä ei ole tärkeää, siitä en osaa juurikaan sanoa mitään. Muutaman vuoden aikana kävinköhän kerran jossain kahvilan terassilla Oulussa.
Juuri näin. Jos ap olisi listannut tällaisia kiinnostuksen aiheita ja harrastuksia niin Oulua olisin minäkin suositellut.
Jos taas se olisi kaivannut juuri idyllisiä kahviloita ja kulttuuria sekä mannermaisempaa kaupunkielämää niin Turku.
Kriteereillä "olen aikuisopiskelija ja pelkään" voi heittää kruunaa ja klaavaa näiden kahden vaihtoehdon välillä. Mitä väliä sillä on mitä kaupungista löytyy ellei harrasta eikä tee mitään.
Onko Ouluun valunut rikkollisjengejä rajan takaa Ruotsista?
Oulu on tunkkainen lestakaupunki. Kaukana kaikesta. Peräpohjalaiset salaa itserakkaita, kaiken tietäviä. Kylmä tuuli mereltä ympäri vuoden. Turku: sivistystä, lähellä Tukholmaa, lauha sää, kaunista. Turkulaiset vähän niin ja näin, mutta myös hyvin ystävällisiä. Muuta Turkuun. Älä edes mieti Oulua.
Christiiina kirjoitti:
Turku
Siellä on oletettavasti lämpimämpää. -Turun murreen ehkä tottuu.
Turkuun! Olen ehkä jäävi tosin koska olen siellä syntynyt, asunut kyllä enimmän osan elämästäni Helsingissä, opiskeluista nelikymppiseksi, lukuun ottamatta parisuhteen takia 1,5 vuotta Oulussa, ja sittemmin palannut Turkuun.
Turussa uskaltaa kyllä liikkua, itsekin ulkoilutan pientä koiraani keskusta-alueella kaikenlaisiin vuorokaudenaikoihin, eikä koskaan ole tarvinnut pelätä mitään.
Itse tykkään Turussa Oulua selvästi lempeämmästä ilmastosta, keskiaikaisen hansa- ja yliopistokaupungin tunnelmasta, jokilaivoista. Ihmiset - länsisuomalaiset on joo vähän "sisäänpäin kääntyviä" eli ei välttämättä ole kovin innokkaita kaverustumaan tulijoiden kanssa, eivät toki ole näille ilkeitäkään vaan jättävät rauhaan. Mutta on täällä muitakin muualta tulijoita paljon, joihin tutustua. Ja se on totta että ihmiset on ehkä vähän "fiinimpiä" kuin Oulussa tai jopa Tampereella, ihan vaan kaupungille kävelemään lähtiessäkin moni on varsin hyvin pukeutunut, naiset meikattu ja hiukset laitettu. Mutta itsekin kun teen pelkkää etätyötä, niin kyllä täällä pieruverkkari-ihmisenäkin saa ihan rauhassa paineetta elellä.
Oulussa on paljon vuonna 2015 tullutta porukkaa. Siksi se ei ole turvallinen kaupunki. Valitsisin Turun.
Olen Helsingistä kotoisin, asunut sekä Turussa että Oulussa. Vastaus ehdottomasti Turku. Nykyään asun Turun seudulla, mutta en Turussa.
Turku, totta kai! Paitsi jos lestakontakteja tms. silloin painu Ouluun. Oulussa on aina kylmää ja tuulista, ikäviä ihmisiä jne. Turussa on kaikkea; meri, Ruissalo ja kasvitieteellinen puutarha (ihana kesällä), urheilu- ja kulttuuritapahtumia, edullisempia asuntoja, paljon muita opiskelijoita eli saat äkkiä kavereita ym. Peukku Turulle! :)
t. siellä syntynyt
Mielenkiintoista, itsellä ihan eri fiilis. Asuin Oulussa 14 vuotta ja Turussa 2, mutta Turku oli kaikilla tavoin paljon parempi, ihmiset mukaan lukien, kuin Oulu.