Turku vai Oulu - kumppaan muuttaisit?
Olen tuleva aikuisopiskelija ja mietin kumpi kaupunki olisi parempi? Miten turvallista on naisen liikkua yksin nykyään näissä paikoissa? Millainen on vuokrataso? Laittakaa kokemuksia.
Kommentit (129)
Oulussa on turvallisempaa kuin Turussa.
Olen asunut molemmissa. Itse tykkään eniten Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskoja paikkoja molemmat ja kauheita ihmisiä.
Yleensä nämä ihmiset, jotka valittavat paskoista ihmisistä, ovat itse niitä kaikista vaikeimpia tyyppejä...
Hah, taisi mennä ihon alle.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut molemmissa. Turkuun en enää ikinä muuta, mutta muutoa Ouluun voisin harkitakin.
Turussa tykkäsin varhain tulevasta keväästä, mutta muutoin oli aika ikävä paikka. Oulussa ainoa huono puoli on pitkä talvi, mutta toisaalta se on myös etu jos tykkää esim. hiihtää. Itse en ole hiihdon ystävä, vaikka muuten luonnossa tykkäänkin liikkua. Oulusta katsottuna monet pohjoisen kansallispuistot ja vaellusreitit ovat lyhyen ajomatkan päässä. Mikä on minulle iso plussa. Oulussa ihmiset paljon aidompia kuin Turussa.
Riippuu kenen kanssa olet tekemisissä. Kaikki turkulaiset eivät ole Turusta, koska työ ja opiskelu vetävät porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oulu. Talvi on oikeasti luminen, kaupunki, siis keskusta, on pienempi ja helpommin lähestyttävä, pyöräily on kätevä tapa kulkea kaikkialle vuoden ympäri, uimavedet on levättömiä koko kesän, ihmisillä on ns. maalaisjärkeä ja onhan se halvempikin. Kesäkaupunkina kumpikin on kiva, mutta ei se kesä suomessa niin pitkä ole.
Olen turkulainen jolla on oma loma-asunto Oulussa.
Turun varsinainen ydinkeskusta on pienempi. Oulussa on enemmän tasaista ruutukaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut molemmissa. Turkuun en enää ikinä muuta, mutta muutoa Ouluun voisin harkitakin.
Turussa tykkäsin varhain tulevasta keväästä, mutta muutoin oli aika ikävä paikka. Oulussa ainoa huono puoli on pitkä talvi, mutta toisaalta se on myös etu jos tykkää esim. hiihtää. Itse en ole hiihdon ystävä, vaikka muuten luonnossa tykkäänkin liikkua. Oulusta katsottuna monet pohjoisen kansallispuistot ja vaellusreitit ovat lyhyen ajomatkan päässä. Mikä on minulle iso plussa. Oulussa ihmiset paljon aidompia kuin Turussa.
Riippuu kenen kanssa olet tekemisissä. Kaikki turkulaiset eivät ole Turusta, koska työ ja opiskelu vetävät porukkaa.
Millainen ihminen on "aidompi" kuin joku muu? Vai voisiko, olla, että toinen vaan tykkää oululaisista ja joku toinen hillitymmistä turkulaisista?
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on turvallisempaa kuin Turussa.
Onko tästä jotain tilastotietoa, vai meneekö musta tuntuu -ajatuksella?
Yhdessä vaiheessa kovin uutisoitiin Oulun rai*kauksista.
Olen käynyt kymmeniä kertoja Oulussa sekä työmatkalla että myös lasten harrastusten takia turnausmatkoilla.
Ihmiset ovat siellä jotenkin synkkiä ja tosikkoja, vaikka en käsittääkseni ole ollut edes minkään körttiläisten lahkolaisten kanssa tekemisissä.
Oulun pitäisi olla paperilla Turkua isompi mutta vaikka miten olen kävellyt kaupungin ydintä edestakaisin on koko ajan sellainen fiilis että missä täällä edes on keskusta? Olenko lainkaan oikeassa paikassa? (Olen)
Turku on kesäkuukausina parhaita paikkoja Suomessa ja useamman korkeakoulun sekä historian ansiosta aivan toisella tavalla elävä sekä "eurooppalainen" talvellakin.
Oulun ympäristössä on tietty paremmat mahdollisuudet talviurheiluun mutta itse kaupunki ei kyllä talvella hirveästi vakuuta.
Turku on huomattavasti viihtyisämpi ja mukavan leuto ilmasto.
Tämä on tosi pieni juttu, mutta en voi sietää Turun murretta. Minulle se näyttäytyy sellaisena typeränä nokkeluutena. Tähän tyyliin: olet ravintolassa/ruokalassa ja yrität ottaa vettä itsepalvelupisteeltä. Vettä tulee vain vähän. Sanot asiasta henkilökunnalle. Saat vastauksen tyyliin:
"Kyl maar Aurajoes vettä riittää."
Ja se nenäkäs katse. ARGGH
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen typerä kysymys kun et kerro yhtään taustoista tai tavoitteista.
Onko tarkoitus muttaa keskustayksiöön kaupunkielämän sykkeesseen vai omakotitaloon jossa on niittyä ja pihaa koirille sekä hevoselle?
Harrastatko laskettelua vai kulttuuria? Pitääkö löytää oman alan töitä?
En ymmärrä miksi täytyy ilkeillä? Mielestäni kaikki tarpeellinen lukee aloituksessa. Yksin muuttava aikuinen naisopiskelija, joka arvostaa rauhallisuutta ja turvallisuutta. Luetun ymmärtäminen ois kiva juttu.
Itse muuttaisin Ouluun, koska juuri nyt asun Kuopiossa ja Ouluun olisi paremmat yhteydet.
Mutta kun kerran olet pk-seudulta muuttamassa, niin ehdottomasti Turku. Kauniimpi ja tunnelmallisempi kaupunki, helpompi liikkua etelän sisällä. Ruotsin kieltä vaaditaan ja tarvitaan enemmän kuin Oulussa, siihen kannattaa työnhaussa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Junantuomien metsäläisten suurin ongelma on siinä että nämä pikku mielensäpahoittajat yrittävät oikein keksimällä keksiä jotain loukkausta kaikesta mitä niille sanotaan ihan ystävällisessä hengessä.
Toisaalta ne ovat täysin kuutamolla kun niille lopulta vittuillaan täysin päin naamaa turkulaisten kypsyttyä ruikutukseen ja sen ne sitten ottavatkin kohteliaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junantuomien metsäläisten suurin ongelma on siinä että nämä pikku mielensäpahoittajat yrittävät oikein keksimällä keksiä jotain loukkausta kaikesta mitä niille sanotaan ihan ystävällisessä hengessä.
Toisaalta ne ovat täysin kuutamolla kun niille lopulta vittuillaan täysin päin naamaa turkulaisten kypsyttyä ruikutukseen ja sen ne sitten ottavatkin kohteliaisuutena.
Muutin Turkuun Helsingistä. Ja sitten takaisin Helsinkiin.
Olen asunnut molemmissa ja vastaan että Turku, ehdottomasti!
Turku ehdottomasti. Oulu on kaukana ja kelit hirveät.
Tampereko ei ole mahdollinen, sinne itse lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on "aidompi" kuin joku muu? Vai voisiko, olla, että toinen vaan tykkää oululaisista ja joku toinen hillitymmistä turkulaisista?
Mitä hillittyä on turkulaisissa? Oululaisiin verrattuna ei mitään. Aidommilla tarkoitan sitä, että ainakin työkuvioissa hommat hoidettiin Oulussa hyvin ja asiakeskeisesti. Ihmiset olivat mukavia ja yleensä tarkoittivat mitä sanoivat. Osa ihmisistä oli vähän hitaasti lämpiäviä, mutta kuitenkin mukavia.
Turussa oli paljon oman kuvan kiillottamista ja itsensä nostamista. Ihmiset näennäisesti ystävällisiä ja mukaan ottavia, mutta valmiita kampittamaan tilausuuden tullen. Myös ulkonäseikat korostuivat työpaikalla kohtuuttomasti. Välillä kävi mielessä, että missähän Diilin kuvauksissa sitä oikein ollaan. Ehkä minun otokseni turkulaisista jäi varsin pieneksi kun asuin siellä vain 2 vuotta, mutta sekä työ- että harrastuspiireistä tuollaiset kokemukset.
Harvinaisen typerä kysymys kun et kerro yhtään taustoista tai tavoitteista.
Onko tarkoitus muttaa keskustayksiöön kaupunkielämän sykkeesseen vai omakotitaloon jossa on niittyä ja pihaa koirille sekä hevoselle?
Harrastatko laskettelua vai kulttuuria? Pitääkö löytää oman alan töitä?