Kelan kohtuullistaminen - muuttovaatimus
Onko kellään kokemusta, miten siitä voi selvitä? Onko nykyiseen jääminen mikään mahdollisuus? Olen sairauslomalla ja lapsi myös, ei mitään mahdollisuuksia etsiä uutta ja muuttaa.
Kommentit (53)
Vastaat vaan, että koko ajat etsit uutta asuntoa. Kyllä ne katsoo pitkään tilannetta kun reagoit jotenkin aina kehoitukseen. Ei Helsingissä vaikka vuodessa saa halvempaa asuntoa välttämättä, vaikka olisi kaikissa mahdollisissa jonoissa ja etsisi itse aktiivisesti.
Mä laitoin joskus niille viestin ettemme tässä tilanteessa mitenkään voi muuttaa, mieheni oli juuri saanut vakavan sairaskohtauksen. Ei kela sitten enää vinkunut mitään. Outoa oli kun myöhemmin löysin edullisemman asunnon ja kela kieltäytyi antamasta vuokravakuuteen maksusitoumusta koska edullisempi asunto oli edelleen liian kallis. Ne ilmeisesti kuvittelee että niiden rajojen sisältä löytyy helposti asuntoja ja että sellaisen saa kun vaan pyytää. Onneksi ei tarvitse kelan kanssa olla enää missään tekemisissä.
Kiitos tosi paljon vastauksista. Ongelma on, että täällä on vapaita asuntoja mutta mulla ei mitenkään ole voimia eikä verkostoa eikä varoja muuttoon ja muutto myös huonontaisi terveystilannettani kuten tilannetta ylipäätään. Kiitos tosi paljon tuosta vinkistä, että ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Pitää vedota myös siihen.
Aloitappas nyt alusta. Millainen on nykyinen asunto, jos Kela vaatii kohtuullista asuntoa?
Mistä sait tuon ensimmäisen lapsesi ja mihin tarvitset uutta?
Vierailija kirjoitti:
Lapsikin sairaslomalla?
Niin ja lisäksi etsii uutta lasta.
Kela maksaa muuton ja vakuudet jos vaatii muuttamaan halvempaan. Lääkärintodistuksella voit saada jäädä asuntoon ainakin siksi aikaa kun tilanteesi paranee.
Kysy kelalta maksaako se myös muutosta aiheutuvat kulut, muuttofirman ja pakkauspalvelun.
Ap, meillä sama juttu. Jouduin muuttamaan kahden lapsen kanssa kaksiosta yksiöön. Tämä tilanne ahdistaa todella, lapset riitelevät eikä kenelläkään ole mitään rauhaa. Käytännössä toinen lapsi ei juuri nuku kunnolla kun tarvitsisi oman rauhan kun kaikki äänet häiritsevät on niin herkkäuninen. Nyt ei ole voimavaroja etsiä enää muuta, lähinnä yritän selvitä päivästä päivään. Varsinkin silloin kun lapset ovat sairaana täällä on kaaos.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon vastauksista. Ongelma on, että täällä on vapaita asuntoja mutta mulla ei mitenkään ole voimia eikä verkostoa eikä varoja muuttoon ja muutto myös huonontaisi terveystilannettani kuten tilannetta ylipäätään. Kiitos tosi paljon tuosta vinkistä, että ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Pitää vedota myös siihen.
Vaikka asuntotarjontaa olisi paljon, ei se välttämättä tarkoita, että löytäisi helposti halvemman. Kaikkihan me haluttaisiin itsekin halvempi, jos voisi valita. Keskustele Kelan kanssa ja selvitä sun tilanne. Ne kehotukset on vaan kehotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asuntotarjontaa olisi paljon, ei se välttämättä tarkoita, että löytäisi helposti halvemman. Kaikkihan me haluttaisiin itsekin halvempi, jos voisi valita. Keskustele Kelan kanssa ja selvitä sun tilanne. Ne kehotukset on vaan kehotuksia.
Kuule joka paikkakunnalta löytyy halvempia jos muuttaa pienempään. Niin minäkin jouduin lasten kanssa muuttamaan. Mulle soitti Kelan virkailija ja luetteli netistä löytämiään yksiöitä ja jouduttiin kaksiosta yksiöön 3 ihmistä. Ap mahtuu hyvin yksiöön yhden lapsen kanssa kun mekin jouduttiin yksiöön vaikka lapsia on 2. Ei se kivaa ole mutta kyllä vaatimusten pitää olla samat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
sun pitää muuttaa pienempään. tavarat myyntiin tai kiertoon. ei ollut minullakaan verkostoja ja kela korvasi parin tunnin muuton... suurimman osan huonekaluista jouduin hävittämään. olen myös sairaslomalla ja pitkäaikaistyötön yh. toki jos on joku vakava sairaus ei tosiaan pysty muuttamaan...tätä mun masennusta ei otettu huomioon kun on parannettavissa lääkkeillä ( Kelan mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vastaat vaan, että koko ajat etsit uutta asuntoa. Kyllä ne katsoo pitkään tilannetta kun reagoit jotenkin aina kehoitukseen. Ei Helsingissä vaikka vuodessa saa halvempaa asuntoa välttämättä, vaikka olisi kaikissa mahdollisissa jonoissa ja etsisi itse aktiivisesti.
asuntoa pitää hakea pk seudulla kaikista kaupungeista.... meilläkin muuttui lapsen koulu Helsingistä Espooseen. ja tosiaan täytyy hakea 1-3 huonetta... niitä yksiöitä löytyy heti.
Ihme satuja täällä 🤣 vai on kela pakottanut yksiöön kahden lapsen kanssa 😁
Vierailija kirjoitti:
??? katsopa toimeentulotuen kriteerit minkä hintainen saa asunto olla. minulle tuli uhkaus että 3 kk ja joudun maksamaan 300 e toimeentulotuesta jolloin meille olisi jäänyt 700 e kolmen menoihin per kk. Ei löytynyt muita kuin yksiöitä silloin mikä oli sallitun rajan sisällä. sain heti seuraavana päivänä asuntotarjouksen avaralta kun hain kaikkia asuntoja mitkä mahtuivat sen sallitun summan sisään. tämä on 32 neliöinen yksiö jossa on alkovi ja lasitettu partsi. ap mahtuu hyvin yksiöön YHDEN lapsen kanssa.
Ei Kela pakota muuttamaan. Jokaisella on perustuslain mukaan oikeus valita asuinpaikkansa. Kela vain jättää maksamatta jatkossa kohtuulliseksi katsomansa vuokran ylittävän osan. Eli rahalla siitä selviää. Suomi on täynnä puoli-ilmaisia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? katsopa toimeentulotuen kriteerit minkä hintainen saa asunto olla. minulle tuli uhkaus että 3 kk ja joudun maksamaan 300 e toimeentulotuesta jolloin meille olisi jäänyt 700 e kolmen menoihin per kk. Ei löytynyt muita kuin yksiöitä silloin mikä oli sallitun rajan sisällä. sain heti seuraavana päivänä asuntotarjouksen avaralta kun hain kaikkia asuntoja mitkä mahtuivat sen sallitun summan sisään. tämä on 32 neliöinen yksiö jossa on alkovi ja lasitettu partsi. ap mahtuu hyvin yksiöön YHDEN lapsen kanssa.
Riittää että hakemukset on vetämässä niin ei ne voi vähentää tttukea. Lähdit liian nopeasti olisit saanut isommankin asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Ap, meillä sama juttu. Jouduin muuttamaan kahden lapsen kanssa kaksiosta yksiöön. Tämä tilanne ahdistaa todella, lapset riitelevät eikä kenelläkään ole mitään rauhaa. Käytännössä toinen lapsi ei juuri nuku kunnolla kun tarvitsisi oman rauhan kun kaikki äänet häiritsevät on niin herkkäuninen. Nyt ei ole voimavaroja etsiä enää muuta, lähinnä yritän selvitä päivästä päivään. Varsinkin silloin kun lapset ovat sairaana täällä on kaaos.
Me laitettiin 2kerrossänkyä ja verhot, joilla rajattiin omat tilat ja leikit.
Lähetä jokatapauksessa hakemuksia kunnallisille vuokratalofirmoille, vaikket sieltä asuntoa saisikaan. Lähetä Kelalle kopiot hakemuksista.
Vetoa terveydentilaasi ja lapsen etuun. Muutto mahdotonta ja kohtuuton rasitus.
Toimita Kelalle lääkärintodistukset.
Vetoa Eduskunnan oikeusasiamiehen kannanottoihin, esim. EOAK/1198/2021 päiväys 27.1.2021
" Kelan menettelystä ei saa aiheutua TTT-asiakkaalle tarpeetonta haittaa ja vaivannäköä tai edunmenetyksiä."
Etsi vastaavia oikeuspäätöksiä. Niitä kyllä löytyy. Vailitettavasti Kela ei tunnu välittävän niistä. Se vain pahoittelee kun tekee virheitä ja laittomuuksia.
Kela ei ole vaivautunut tekemään mitään indeksitarkastuksia noihin maksiminormeihinsa, vaikka asumiskulut nousevat kaikilla. Nyt se lähettelee vain näitä "muuta halvempaan"-käskyjä. Vaikkei paikkakunnalla edes olisi olennaisesti halvempaa tarjolla.
Varmaankin käsky on tullut ylempää.