Turku vai Oulu - kumppaan muuttaisit?
Olen tuleva aikuisopiskelija ja mietin kumpi kaupunki olisi parempi? Miten turvallista on naisen liikkua yksin nykyään näissä paikoissa? Millainen on vuokrataso? Laittakaa kokemuksia.
Kommentit (129)
Turku on nimenomaan pinta-alaltaan pieni ja hyvin kapea etelä-pohjoissuuntainen soiro.
Oulu ja Turku edustavat täydellistä vastakohtaa mitä kuntaliitoksiin tulee.
Turun keskiajalta lähtien itsenäiset naapurikunnat pitävät kiinni itsenäisyysestään ja kasvanut kaupunki on vain valunut rajan yli naapurikuntiin.
Puolet "turkulaisista" ei teknisesti ottaen asu Turussa.
Oulu puolestaan kattaa kuntaliitosten jälkeen puolet pohjois-pohojanmaasta ja osan lappia. Asukastiheyden perusteella Oulu lasketaan EU-tilastoissa erämaaksi
Puolet oululaisista käy oulussa pari kertaa kuussa.
Oulussa asuminen varmasti edullisempaa ja löytyy sieltä hyviäkin kaupunginosia. Turku on kaunis ja eurooppalainen kaupunki. Ilmastoltaan ehkö miellyttävämpi, lyhyempi talvi, aikaisempi kevät. Toki, jos tykkäät talviurheilusta, niin Oulussa paremmat mahdollisuudet niihin. Tytär opiskelee Oulussa ja on tykännyt ihan olla siellä.
Turun yliopistossa on laadukasta opetusta. On arvostetumpi kuin Oulun yliopisto.
Olen valitettavasti asunut Oulussa koko ikäni enkä mä tänne muuttaisi. Talvi on pitkä kuin nälkävuosi ja sijainti todella huono. Kapakkaan kun menee viikonloppuna niin siel on aina nakkifestarit mut kyl tää kesä-heinäkuussa on ihan jeppis.
Muuta Turkuun se on kiva paikka.
Oulussa on ahdasmielistä väkeä. Sisäänpäinlämpiävä kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttamassa Kangasalalle tai Kangasalaan vai miten se nyt kirjoitetaan.
Kanga-salle...
Turku on hyvä paikka, joten muuta Ouluun.
Turku, viihdyn paremmin kuin Oulussa. Ei kannata tiettyihin kaupunginosiin muuttaa (Varissuo, Perno, ...)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä harkitsisi kumpaakaan, jos muita vaihtoehtoja olisi. Mutta jos ei, niin Turku. Lähempänä muita pääkaupunkiseutua, jonne kannattaisi mahdollisimman nopsaan siirtyä asumaan.
Turku on maan karseimpia paikkoja, mutta valitettavasti Oulu lienee vielä karseampi.
Onko Oulussa vankilaa... tai siinä lähellä. Minusta nimittäin tuntuu, että paikkakunnat joissa tai joiden liepeillä on vankila, ovat niitä kaikista hirvittävimpiä seutuja...
Turku, ne kehuvat että ihana kulttuurikaupunki... mutta sen kulttuurin pilaavat kaikki ne päihdeongelmaiset, narkkarit ja muut joita näkee missä tahansa seutua liikkuukaan. Nuorison sekopäisyys, se on Turussa tosi ongelma. Narkkareita, juoppoja, ja muuten vain kaheleita riittää!
Ai niin, unohtu sanoa, että toki, juopoissa on kyllä eroja sen suhteen, kuinka hirvittäviä häirikköjä ovat. Mutta Turussa niitä pahimman sortin sairaita kyllä riittää ihan valtavasti!
Mukamas kulttuurikaupunki. Hienoja, olevinaan, kahviloita ja ravintoloita jokivarrella yksi toisensa perään... No joo.... Yhtä sikamaisiksi ne niidenkin pöytien ääressä ryyppäävät muuttuvat kuin ne jotka puskissa kaljaa vetävät...
Nyt ei oo taidettu Turussa ees käydä.
Turkuun, ehdottomasti jo sään kannalta. Oulu yhtä talvea suurin osa vuodesta. Turussa kevät tulee aikaisin, pyörällä tai kävellen tai hyvin toimivalla joukkoliikenteellä pääsee joka paikkaan. Julkiset terveyspalvelut toimivat kohtalaisesti. Vuokrataso kohtalainen, kivoja ostoskeskuksia. Itse olen asukkaana ja myöhemmin "turistina"  kävellyt kaupungilla kun yömyöhään, eikä koskaan ole mitään sattunut, mutta toki kannattaa olla varovainen.
En itse muuttaisi Varissuolla, Pernoon, Runosmäkeen tai Halisten kerrostaloihin, mutta kivoja alueita riittää kyllä. Keskustan lähellä on yllättävän kivoja alueita esim.Kupittaa, Nummenmäki ja Laukkavuori, muutaman kilometrin päässä esim. Hepokulta, Nättinummi ja Pitkämäki, joka on rauhallinen pientaloalue. Kalliita meren lähellä olevia alueita ovat Hirvensalo ja Uittamo.
Ainoa miinus on, että uimarantoja ei löydy keskustan läheltä, vaikka merikaupungissa ollaankin. Ruissalo on upea paikka, mutta sinne tulee matkaa ja sinilevää on joka kesä.
Jos turvallisuus ratkaisee niin Oulu. Turussa taas on selvästi parempi ilmasto.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Turku
Siellä on oletettavasti lämpimämpää. -Turun murreen ehkä tottuu.
😂😂Kyllä Turun murteen tottuu, se ei edes pure! Mitä tulee murteeseen, niin siihenkin tottuu. Turkuun vaan, opiskelijalle tosi kiva kaupunki. Itse muuttaisin heti, jos voisin.
Äh, vitsailu kolahti omaa nilkkaan, piti laittaa murreen, mutta autimaattikorjaus sotki.😂
Turkuun on huono mennä junalla. Ouluun pääset helpommin paikasta kuin paikasta.
Turku ei ole muutenkaan koskaan oikein sykähdyttänyt, vaikka ihan kaunis kaupunki onkin. Oulu on aika pieni ja ankea, mutta ihmiset mukavampia kuin Turussa. 
Turusta hyviä muistoja, Oulusa en oo käyny. Turun keskusta viihtyisä, ihmiset sivistyneitä. Mukava kaupunki nuorelle naiselle ;)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmiset ovat Oulussa? Saako murteesta selvää?
lestoja täynnä, opiskelijoita paljon, joitain outoja murresanoja mutta muuten ymmärtää hyvin
Oulussa on aina tuulista, mutta toisaalta saattaa olla siellä etelän rannikolla myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko Turussa kallista asua? Oulu vaikuttaa vuokratasoltaan edullisemmalta.
Opiskelija asunto Oulussa Turkua kalliimpi
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Turku
Siellä on oletettavasti lämpimämpää. -Turun murreen ehkä tottuu.
😂😂Kyllä Turun murteen tottuu, se ei edes pure! Mitä tulee murteeseen, niin siihenkin tottuu. Turkuun vaan, opiskelijalle tosi kiva kaupunki. Itse muuttaisin heti, jos voisin.
Yhtä lailla on tottumista niin Oulun kuin Turun murteeseen. Riippuu paljon, mistä päin itse on peräisin, kumpi on tutumpaa.
Täytyy sanoa, että ketä-sanan käyttö kuka-sanan sijaan tökkii yhä, mutta koko ajan vähemmän Turussa.
Oulu on ihan kiva, jos tykkäät hiihtää ja pyöräillä ympäri vuoden. Turusta ei kokemusta.