Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikuntasuositukset on liikaa! Miten sinä ehdit? Vertaistukea!

Vierailija
12.03.2023 |

Työikäisten pitäisi harrastaa liikuntaa 2,5h viikossa (tai 1h 15min rasittavasti) ja 2krt lihaskuntoa ja liikehallintaa. Tämä on kansallinen UKK-liikuntasuositus. Määrä tuntuu paljolta, en tiedä miten ehdin?

Oon 45v, tern töitä 40h/vko, 2 kouluikäistä lasta ja käyn käsityökerhossa kerran viikossa. Polvi on romuna joten juoksu tai muu rasittava liikunta ei käy. Miten pystyisinn treenaamaan salilla 2krt/ viikko ja lisäksi aerobista liikuntaa että suositus täyttyy? Miten sinä sen teet?

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäisten kanssa käyn uimassa kaksi kertaa viikossa. Lapset ui keskenään, minä vesijumppaan tai vesijuoksen. Lisäksi viikonloppuisin hiihdän tai lenkkeilen

Vierailija
62/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on liikkuminen joillekin hankalaa. Pitää erikseen "treenata" Paikallaanko te muun ajan olette?

Se että liikku joka päivä kevyesti on hyödyllistä, mutta ei todellakaan korvaa kovaa treeniä.

Miksi tarviskaan?

Terveys kärsii jos ei treenaa.

Puhuit kovasta treenistä. Ei sitä tarvita. Hyötyliikuntaa päivittäin ja pikkuisen jumppaa, se on siinä.

Suosituksissa sanotaan eri tavalla.

Kovasta treenistä ei sanota suosituksissa mitään.

- Sydämen sykettä kohottavaa, reipasta liikettä ainakin 2 t 30 min viikossa tai rasittavaa liikkumista 1 t 15 min viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin kaksi kertaa viikossa. 

- Muutaman minuutin pätkät kerrallaan riittävät. 

- Kaikki liike lasketaan. Kevytkin liikuskelu tuo terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Ei se vielä kovaa treeniä tarkoita, jos sydämen syke hieman kohoaa. Reipas kävely riittää siihen.

Lihaskunto olisi sitä kovaa treeniä tässä kohtaa. Kannattaa myös huomata, että suositukset eivät ole yläraja vaan alaraja eli terveyshyödyt eivät todellakaan lopu, kun olet tehnyt nuo.

Ei tuossa sanota, että sen tarvitsisi erityisen kovaa olla. Tavis jumppa riittänee. 

Kaikkea ei ole rautalangasta väännetty.

Ehkä sinulle pitäisi vääntää rautalangasta, ettei tarvita mitään "no pain, no gain" -henkistä suoritusta.

Joo, kovaakin treeniä on monenlaista. Kova treeni ei väistämättä tarkoita maksimisuoritusta. Kova treeni käsitteenä on epämääräinen, mutta itse näen että kova treeni alkaa siitä mihin reipas kävely/muu kevyehkä pk treeni päättyy, ylärajaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on liikkuminen joillekin hankalaa. Pitää erikseen "treenata" Paikallaanko te muun ajan olette?

Se että liikku joka päivä kevyesti on hyödyllistä, mutta ei todellakaan korvaa kovaa treeniä.

Miksi tarviskaan?

Puhuit kovasta treenistä. Ei sitä tarvita. Hyötyliikuntaa päivittäin ja pikkuisen jumppaa, se on siinä.

- Sydämen sykettä kohottavaa, reipasta liikettä ainakin 2 t 30 min viikossa tai rasittavaa liikkumista 1 t 15 min viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin kaksi kertaa viikossa. 

- Kaikki liike lasketaan. Kevytkin liikuskelu tuo terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Ei se vielä kovaa treeniä tarkoita, jos sydämen syke hieman kohoaa. Reipas kävely riittää siihen.

Lihaskunto olisi sitä kovaa treeniä tässä kohtaa. Kannattaa myös huomata, että suositukset eivät ole yläraja vaan alaraja eli terveyshyödyt eivät todellakaan lopu, kun olet tehnyt nuo.

Lihaskuntoa ja liikehallintaa toimintakyvyn tueksi  ainakin 2 kertaa viikossa 

- Kuormita suuria lihasryhmiä ja haasta tasapainoa tavallista enemmän. 

- Valitse oma tapasi kuten porraskävely, raskaat pihatyöt, ryhmäliikunta, kuntosali ja pallopelit. 

Itse en ole pallopelejä kokenut raskaaksi. Ehkä kun tykkään niistä niin paljon.

Vierailija
64/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harrastan liikuntaa tunnin päivässä, olen 44-vuotias. Tämän päälle sitten kävelyt koiran kanssa, niitä nyt oikein liikunnaksi katso, kun se on sellaista haistelukävelyä. Mun lapset ovat aikuisia, joten eivät ole estäneet mun menoja enää kymmeneen vuoteen, jos estivät sitä ennenkään. Kouluikäiset nyt pärjää tunnin ilman äitiäkin.

Vierailija
65/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt samaa. Kokpäivätyö, 2 lasta ja niiden harrastukset. Siinä on tekemistä että ehtii 2-3 krt viikossa. Jos pystyy työmatkoja kävelemään tai pyöräilemään niin siinä tulee minuutteja huomaamatta.

En tajua tuota lasten harrastukset -juttua tuossa. Siis roudaatko lapsiasi harrastuksiin, eivät osaa itse mennä? Jos, niin mitä teet sitten sen ajan, kun lapsi on siellä harrastuksessa? Istut ja räpläät kännykkää? Sen voisit käyttää liikuntaan.

Et tajua että vaikka 8-vuotias ei osaa mennä kolmella bussilla toiselle puolelle kaupunkia? No, sittenpä et tajua. Minä olen aika käyttänyt lasten harrastusajat liikkumiseen, ja niin näyttää tekevän moni muukin vanhempi.

Vierailija
66/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ehtii.

Vuorotöissä ollessa kävin iltavuoropäivinä aamulla salilla tai pitkällä lenkillä kun lapset jo viety hoitoon ja kouluun aamulla.

(Päiväkodistakin kun sanottiin että olisi lasten tultava viimeistään 10 hoitoon silloin kun tulevat, ja minulla työt alkoi vasta 14.)

Aamuvuoropäivinä tein lasten mentyä nukkumaan 20 jälkeen kotitreeniä, lihaskuntoa, pilatesta, joogaa. Minulla löytyy muutama kahvakuula, kuminauhoja, jumppapalloja ym kotoa. Eivät kauheasti tilaa vie, eivätkä ole kalliita. Löytyy myös pieni crosstrainer, se maksoi kyllä pari sataa. Sillä tekee helposti hikisenkin treenin 20-30min vaikka joka ilta. Koululainen menee myöhemmin nukkumaan mutta ei myöskään häiritse treeniä.

Yövuoroja tein yleensä 2-4 putkeen ja niiden aikoina kävin vain kevyillä kävelyillä. Mutta niitä oli kolmen viikon työvuorolistassa vain yksi 2-4 yön pätkä.

Päivätyössä ollessa tein pääosin kotitreeniä illalla, ja viikonloppuisin lenkkeilyä ja salille.

Lauantaiaamuna vien lapset omiin harrastuksiinsa autolla ja heitä odotellessa käyn juoksulenkin.

Helposti tulee 8-10 tuntia liikuntaa viikossa näin kolmen lapsen äitinäkin, oli sitten vuorotyössä tai päivätyössä.

Elämä on valintoja.

"Lauantaiaamuna vien lapset omiin harrastuksiinsa autolla ja heitä odotellessa käyn juoksulenkin. "

Mä teen myös noin (tosin teen kävelylenkin). Osa muiden lasten vanhemmista istuu tunnin harrastuspaikan sohvalla odottamassa, osa lähtee jonnekin autolla.

Vierailija
67/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarviskaan?

Ei tuossa sanota, että sen tarvitsisi erityisen kovaa olla. Tavis jumppa riittänee. 

Kaikkea ei ole rautalangasta väännetty.

Ehkä sinulle pitäisi vääntää rautalangasta, ettei tarvita mitään "no pain, no gain" -henkistä suoritusta.

Joo, kovaakin treeniä on monenlaista. Kova treeni ei väistämättä tarkoita maksimisuoritusta. Kova treeni käsitteenä on epämääräinen, mutta itse näen että kova treeni alkaa siitä mihin reipas kävely/muu kevyehkä pk treeni päättyy, ylärajaa ei ole.

Tuossa ei ole pointtina kovuus, vaan se, että treenataan eri asiaa kuin kävellessä: Lihaskuntoa ja tasapainoa.  

Oma tapani on seistä yhdellä jalalla ne pari minuuttia, jotka menee kun lämmitän teevettä tai einestä mikrossa. Sekin lasketaan, koska sehän on tasapainoharjoitus. 

UKK-instituutin sivuilta löytyy määritelmä:

Milloin liikkuminen on reipasta ja milloin rasittavaa? 

Liikkuminen on reipasta,jos pystyt puhumaanhengästymisestä huolimatta. 

Liikkuminen on rasittavaa,jos puhuminen on hankalaahengästymisen takia.

Lihaskuntoharjoituksen ei tarvitse olla tuossa mielessä rasittavaa. Jos pystyt lankuttaessasi puhumaan, ei se tarkoita että harjoitus olisi huono.

Vierailija
68/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen polvi ja toinen olkapää romuna. Silti käyn läheisessä kuntokeskuksessa 2-3 kertaa viikossa tanssillisilla ryhmäliikuntatunneilla. Ennen kävin pumpissa, kahvakuulassa jne. mutta vajaa 10 v sitten piti vaihtaa lajeihin jotka sopii paremmin.

Lisäksi kävelen koiran kanssa 2-4 tuntia päivässä, hiihtoa, pyöräilyä jne.

On aika paljon lajeja, joita voi harrastaa nivelvaivojenkin kanssa.

Vierailija
69/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä panostan hyötyliikuntaan. Imuroidessa kyykin ja kumartelen liioitellusti, samoin pölyjä pyyhkiessä. Ruokaa laittaessa kuuntelen samalla musiikkia luureista ja tanssin keittiössä aina kun on kädet vapaana.

Lisäksi käyn muutaman kerran viikossa puolen tunnin kävelyllä tai jumppaan parikymmentä minuuttia kerrallaan kotona.

Näillä saan helposti kasaan liikuntasuositukset ja enemmänkin. Kellon mukaan liikun joka viikko vähintään tuon suosituksen verran, vaikka en todellakaan ole mikään himoliikkuja.

Vierailija
70/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkat,jos mahdollista kävellen,pyöräillen. Pari tunnin lenkkiä viikossa kai mahtuu johonkin väliin? + se 1/2 h. Tai viikonloppuna molempina päivinä jotain liikuntaa. Itse huomasin,että se tunnin lenkki ei ole mahdottomuus sovittaa päivään muutaman kerran viikossa. Mutta täytyy sanoa,että työpäivän päätteeksi olen sen verran laiska,etten aina jaksa säännöllisesti. Laiskemmille tai töistä enemmän kuormittuville tuo työmatkojen hyödyntäminen olis ainakin hyvä.

Vierailija
71/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Ei kaikkia suosituksia tarvitse orjallisesti noudattaa.

Vierailija
72/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarviskaan?

Ja joillakin terveys kärsii treenaamisesta

Vierailija
73/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ehtii tehdä juuri sen, mihin on halua.

LOL XDDDDDD

Vierailija
74/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetellyt, miten suositus voi olla noin vähäinen. Puoli tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa? Itselläni tulee tunti päivässä jo työmatkoista (puoli tuntia suuntaansa). Lisäksi jumppaan joka aamu 1 -1,5 h ja  joogaan 2-3 kertaa viikossa 1-2 h illalla. Eli liikuntaa tulee vähimmilläänkin kolminkertainen määrä.

Vierailija
75/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppalaite kotona, jota polkiessa katson jotain viihdehömppää. Koiralenkit. 

Vierailija
76/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilta saa parilla eurolla puntteja, niitä nostelee samalla kun katsoo TV:tä tai vaikka juttelee lasten kanssa. Täällä taisi olla kommentti, ettei joku 7-vuotias anna äidin treenata, en oikein käsitä. Eikös sen ikäinen yleensä osaa noudattaa ohjeita jo koulussakin? Vai onko nämä näitä perheitä, joissa ei voi siivota ellei toinenkin vanhempi ole kotona, ettei lapsen tarvitse olla yksin imuroinnin ajan tai sitten tehdään kotityöt vasta lasten nukkuessa, jotta eivät jää sekunniksikaan huomiotta? Oikeasti sen ikäiselle voi sanoa, ettei äiti ole mikään kynnysmatto. Olen itse lenkkeillyt lasten pyöräillessä, tulee vauhtia. Myöhemmin olemme lenkkeilleet yhdessä, tulee samalla juteltua paljon. Ja sitten tosiaan se hyötyliikunta eli menee portaita hissin sijaan jne., käy välillä kävellen kaupassa, mikä nyt kenellekin sopii.

Vierailija
77/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen liian laiska liikkumaan. Normaalipainoinen keski-ikäinen.

Vierailija
78/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesijuoksua, kävelyä reippaasti vähintään 30-40 mon. fillarilla huhti-mareaskuu, juoksumatto, ei kaikkea samana päivänä

Vierailija
79/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jälkeen sinulle jää 128 tuntia. Eli aikaa jää kyllä jos haluat. Esimerkiksi viikonlopussa jos lasketaan la-su 48 tuntia. Arkena käy kahtena iltana puolen tunnin lenkin tekee jo tunnin, viikonloppuna sitten käy vaikka kuntosalilla tunnin ja siihen päälle uimassa tunnin, olet liikkunut jo kolme tuntia.

Vierailija
80/174 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ehdi harrastaa liikuntaa niin ehkä ihan ensiksi kannattaa miettiä ajankäyttöään. Montako kertaa viikossa tulee käytyä kaupassa, selviääkö kahdella vai käydäänpä siellä jokatoinen päivä. Onko muita askareita joita voi niputtaa yhteen jos ovat enemmän ripoteltuna sinne tänne. Ruuanlaitossa on kymmeniä erilaisia niksejä joilla voi säästää viikkotasolla kokonaisia tunteja, esimerkiksi raastesalaatti kestää rasiassa päiviä, samoin perunamuusi, keitot vain paranevat ja pakkaseen voi tehdä uunitus-valmiita laatikkoruokia kerralla useamman. Säästä rauhoittavat harrasteet kuten neulonta, lukeminen tai vaikkapa sudoku viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa. Aseta itsellesi ruutuaika, ja noudata sitä!

Hanki hyvä polvituki tai opettele teippaamaan se, jos polvi oikeasti reistailee pahasti voisit koittaa päästä kunnallisen kautta fyssarille joka osaisi neuvoa tuon kanssa.

Jos onnistut vapauttamaan itsellesi vaikkapa 2 x 2h arkena, ja la/su 2h, ja tuohon aikaan siis sisältyy vaatteiden vaihto, liikkuminen paikkaan x, mahdollinen ylimääräinen suihku jne. niin varsin hyvin saa noin 3 tuntia liikuntaa. Sikäli lapset ovat siinä iässä että heidän kanssaan voi harrastaa niin nuo pulkkamäet, suunnitus/geokätköilu, hoplop tai joku muu aktiivipuisto esim boulderointi ovat myös hyviä vaihtoehtoja sikäli tuota polven toimivuutta saa kohennettua. Lumettomaan aikaan frisbeegolf sopii myös lasten kanssa harrastettavaksi. Kaverin kanssa ei aina tarvitse kahvitella, tai miksipä ei pakkaa termariin ja suuntaa hoitamaan sosiaalisia suhteita metsään tai pururadalla. Haasta asenteesi jos kuulut hiihtoa aktiivisesti vihaavaan kansanosaan, kaikkialla Suomessa, Helsingin keskustaa ehkä lukuunottamatta, hiihtoladulle pääsee kävellen vartissa, jos jaksaa hiihtää ihan omaan tahtiin puolikin tuntia, voi vallan tyytyväisenä taputtaa itseään olalle. Huonolla kelillä voi joogata kotonaan ympäri vuoden, erimittaisia ohjattuja treenejä on juutuubi pullollaan.

Kaikki tietää että on se ainainen kävelylenkin mahdollisuus, koitin keksiä muita, ehkä hieman innostavampia vaihtoehtoja joiden aikataulutus kuitenkin on lähinnä itsestä kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä