Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikuntasuositukset on liikaa! Miten sinä ehdit? Vertaistukea!

Vierailija
12.03.2023 |

Työikäisten pitäisi harrastaa liikuntaa 2,5h viikossa (tai 1h 15min rasittavasti) ja 2krt lihaskuntoa ja liikehallintaa. Tämä on kansallinen UKK-liikuntasuositus. Määrä tuntuu paljolta, en tiedä miten ehdin?

Oon 45v, tern töitä 40h/vko, 2 kouluikäistä lasta ja käyn käsityökerhossa kerran viikossa. Polvi on romuna joten juoksu tai muu rasittava liikunta ei käy. Miten pystyisinn treenaamaan salilla 2krt/ viikko ja lisäksi aerobista liikuntaa että suositus täyttyy? Miten sinä sen teet?

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi kotona tilaa veivata ostaisin hulavanteen jossa painoa, saa hauskasti treeniä vaikka television ääressä.

Tuo hulavanne on kyllä aina kuulostanut minun korvaani juuri sellaiselta turhakkeelta, joka jää kolmen käyttökerran jälkeen kaappiin. Onko täällä ketään, jotka ovat jaksaneet veivata sillä säännöllisesti vaikka muutaman vuoden?

Vierailija
162/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan jaksaa elää niin, ettei muka pysty irrotamaan paria tuntia viikostaan omaan hyvinvointiinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi kotona tilaa veivata ostaisin hulavanteen jossa painoa, saa hauskasti treeniä vaikka television ääressä.

Tuo hulavanne on kyllä aina kuulostanut minun korvaani juuri sellaiselta turhakkeelta, joka jää kolmen käyttökerran jälkeen kaappiin. Onko täällä ketään, jotka ovat jaksaneet veivata sillä säännöllisesti vaikka muutaman vuoden?

Tässä yksi, aamulla lämmittelin ennen varsinaista lihaskuntotreeniä pyörittämällä hulavannetta 1/2 tuntia. Vanne on ollut minulla muutaman vuoden ja edelleen tulee pyöritettyä sitä vähintään kolme kertaa viikossa. Vanteessa painoa muistaakseni 1,5 kg.

Vierailija
164/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan jaksaa elää niin, ettei muka pysty irrotamaan paria tuntia viikostaan omaan hyvinvointiinsa?

Katsele katukuvaa, niin aika moni...

Kyllä mä irroitan omaan hyvinvointiin aikaa, mutta mä en tunne itseäni hyvinvoivaksi liikunnasta vaan omissa ajatuksissa lepäilystä.... jotan jotain liikuntaakin kai pitäis johonkin rakoon tunkea, vaan ei nappaa, ei yhtään. Parasta varmaan jos voi elää niiden omien valintojensa kanssa eikä morkkaa itseään esim liikkumattomuudesta.

Vierailija
165/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsele katukuvaa, niin aika moni...

Kyllä mä irroitan omaan hyvinvointiin aikaa, mutta mä en tunne itseäni hyvinvoivaksi liikunnasta vaan omissa ajatuksissa lepäilystä.... jotan jotain liikuntaakin kai pitäis johonkin rakoon tunkea, vaan ei nappaa, ei yhtään. Parasta varmaan jos voi elää niiden omien valintojensa kanssa eikä morkkaa itseään esim liikkumattomuudesta.

No tietenkin kaikki tällaiset terveyteen liittyvät asiat ovat pääasiassa ihmisten omia valintoja, mutta toisaalta taas eivät. Kansanterveys ja -talous ottavat aika pahasti osumaa liikkumattomuuden takia ja ne taas vaikuttavat aivan kaikkiin. Toki liikkumattomuus ei ole ainut asia, joka rapauttaa noita.

Vierailija
166/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen tunnin kävelylenkin saa päivässä helposti. Jos työpaikkaan ei ole pitkä matka, niin kävelee tai pyöräilee töihin. Hissin sijaan käyttää rappusia.

Kävin syksyllä salilla, mutta opiskelu ja työt vievät sen verran aikaa että saliharrastus jäänyt. Talossa kun on koira, niin sen kanssa tulee lenkkeiltyä päivittäin ja kunhan kelit sallivat, aion mennä töihin/kouluun pyörällä.

Työ on sen verran fyysistä ettei sen puolesta tarvitse ylimääräisiä lihastreenejä tehdä. Treenaan kotona silloin kun on energiaa ja aikaa. En ota paineita suosituksista.

Vierailija
167/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti stressaa jostain suosituksista, täytyy olla melkonen autisti tai jotain jos kaiken ottaa kirjaimellisesti.

Vierailija
168/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti stressaa jostain suosituksista, täytyy olla melkonen autisti tai jotain jos kaiken ottaa kirjaimellisesti.

Vain autisti nimittää toisia autistiksi ja vetää herneet nenukkiin.

Vierailija
169/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos noita suosituksia ei pysty täyttämään, niin kannattaisi ehkä vähän stressatakin asiasta. 

Vierailija
170/174 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen pikku treenin aamuisin ja joskus myös illalla. Lyhyistä 5-15 min pätkistä kertyy hyvin. Lisäksi sitten työmatkat kävellen tai pyörällä ja vapaapäivinä pitempiä juttuja (uinti, hiihto).

Vierailija
171/174 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään sellaisen, joka liikkuu mitenkään järkevästi ei tarvitse stressata tämän tason suosituksista. Täytyy olla aivan täydellinen sohvaperuna, jos nämä aiheuttavat stressiä.

Vierailija
172/174 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään sellaisen, joka liikkuu mitenkään järkevästi ei tarvitse stressata tämän tason suosituksista. Täytyy olla aivan täydellinen sohvaperuna, jos nämä aiheuttavat stressiä.

"Mitenkään järkevästi" on kovin suhteellista. Monet käy kävelyllä, koiran kanssa tai ilman, mutta unohtavat lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelun kokonaan. Osa taas huhkii salilla monta kertaa viikossa, mutta eivät tee muuta. Kumpikaan ei ole paras mahdollinen tilanne, vaan voi aiheuttaa jumeja, rasitusvammoja, jne

Ihmiset on myös erilaisia: toisilla lihakset jumittaa helposti ja toisilla ei juuri koskaan. Eikä se liity laiskuuteen tms, vaan siihen että meillä on erilainen fysiikka.

Vierailija
173/174 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn 3 kertaa viikossa tekemässä voimatreeniä salilla. Alkuviikosta päätän minä päivinä menen salille, päivät vaihtelevat, mutta kyllä kolme päivää saa aina järjestettyä. Siihen päälle pyrin tekemään vähintään 2,5 h aerobista/vko. Nyt vastikään oli pari kolme viikkoa, kun en päässyt tähän tavoitteeseen vetämättömyyden takia, mutta nyt olen taas alkanut aktivoitua. 6h viikossa liikuntaa on ok määrä, mutta mahtavaa on jos pääsen 10 tuntiin. Olen kokoaikatyössä, tosin etäilen paljon, niin pystyn helpommin sovittamaan liikuntaa arkeen.

N55

Vierailija
174/174 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun arki kohta alkaa ja pääsee taas treenaamaan kunnolla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi