Liikuntasuositukset on liikaa! Miten sinä ehdit? Vertaistukea!
Työikäisten pitäisi harrastaa liikuntaa 2,5h viikossa (tai 1h 15min rasittavasti) ja 2krt lihaskuntoa ja liikehallintaa. Tämä on kansallinen UKK-liikuntasuositus. Määrä tuntuu paljolta, en tiedä miten ehdin?
Oon 45v, tern töitä 40h/vko, 2 kouluikäistä lasta ja käyn käsityökerhossa kerran viikossa. Polvi on romuna joten juoksu tai muu rasittava liikunta ei käy. Miten pystyisinn treenaamaan salilla 2krt/ viikko ja lisäksi aerobista liikuntaa että suositus täyttyy? Miten sinä sen teet?
Kommentit (174)
Vesijuoksu käy lähes kaikille. Itsellä on jalkapohjassa ja polvissa vikaa joten kävely, juoksu ja pyöräily ovat poissa pelistä. Pilatesta voi myös hyvin tehdä vaikka kotona tai kuminauhajumppaa. Salilla voi myös harjoitella lihaskuntoa ellei kotona ole painoja.
Vierailija kirjoitti:
Eläkää ihmiset itse omaa elämäänne. Mitään suosituksia ei tarvitse edes seurata. Ihan elää niin kuin hyvältä tuntuu ja omaan elämään sopivalta. Eihän liikunnasta ja suosituksista kuulu ihmisen ottaa itselleen taas yhtä lisä stressin aihetta. Silloinhan siitä on vain harmia, eikä auta hyvinvointiin,mikä on tarkoituksena. Liikunnan iloa ei pidä unohtaa. Jos se on hampaat irvessä suorittamista, silloinhan siitä ei ole hyötyä.
Se on stressi joka lihottaa ja sairastuttaa.
Jos stressi lihottaa, niin miksi sanotaan että lihavat on leppoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on liikkuminen joillekin hankalaa. Pitää erikseen "treenata" Paikallaanko te muun ajan olette?
Se että liikku joka päivä kevyesti on hyödyllistä, mutta ei todellakaan korvaa kovaa treeniä.
Miksi tarviskaan?
Terveys kärsii jos ei treenaa.
Ja joillakin terveys kärsii treenaamisesta
Ylikunnosta kärsiville voit aloittaa toisen ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on liikkuminen joillekin hankalaa. Pitää erikseen "treenata" Paikallaanko te muun ajan olette?
Se että liikku joka päivä kevyesti on hyödyllistä, mutta ei todellakaan korvaa kovaa treeniä.
Miksi tarviskaan?
Ja joillakin terveys kärsii treenaamisesta
Mikä on sellainen tila, jossa on pitkäaikaisesti kaikenlainen liikunta kiellettyä? Äkkiseltään tulee mieleen joku vuodelepoa vaativa riskiraskaus, mutta sekin on väliaikaista. Ihan vähemmistöä on ne, joille ei löydy mitään tapoja olla aktiivinen. Päin vastoin, suurin osa vaivoista olisi ennaltaehkäistävissä ja korjattavissa oikeanlaisella aktiivisuudella.
Pyöräilen töihin kesät, talvet. Tosin mulla niin lyhyt työmatka, että menee vain 10min/suunta. Siitä kertyy viikossa jo 1h40min. Lasten harrastusten aikana ehtii käydä salilla. Pojan futistreenit kestää 1,5h kerrallaan ja tytön voimistelu 2h kerta. Harrastuskuljetuksia mulle osuu 2-3 kertaa viikossa, joten nuo 2-3 kerta käyn salilla. Kerran viikossa, yleensä viikonloppuna käydään miehen kanssa yhdessä 1-2h lenkillä. Kävellään tai juostaan fiiliksen ja säiden mukaan.
Minusta liikunnan harrastaminen on priorisointikysymys. Ei mullakaan oli aikaa, jos en olisi päättänyt, että sitä aikaa järjestetään.
Katselen päivän ohjelmia (tabletilta) joka toinen päivä tunnin kuntopyörän selässä.
Kannattaa käyttää myös sykevyötä ettei tule löysäiltyä.
Joka toinen päivä treenaan painoilla kellarissa.
Aikaa ei kulu siirtymiin ja nuo tablettiajat tekisin muutenkin samaa sohvalla.
Haluan kannustaa muistuttamalla, että jo reilu 20 minuuttia päivässä riittää suosituksen täyttämiseen. Tai vaikka 10 minuuttia aamulla ja vartti illalla kevyttä liikuntaa kuutena päivänä viikossa, niin siinä on jo se suosituksen vaatima 150 minuuttia kasassa.
Olen itse tykännyt älykellosta, sillä se on yllättävän motivoivaa, kun näkee mistä kaikesta niitä liikuntapisteitä kertyy. Minä esimerkiksi siivosin tänään reipasta tahtia, ja sain siinä jo 48 tehominuuttia, eli melkein kolmasosan viikon vähimmäismäärästä, ja nyt on vasta maanantai!
Parastahan on liikkua lasten kanssa. Ei niillekään tee hyvää vain istua.
Käytiin tänään luistelemassa, kun vielä on jäätä.
Maksan kk-maksua salille, jossa on kaikkea mahdollista tarjolla kuntosalista ryhmäliikuntoihin aamusta iltaan, kuntosali jopa 24/7. Teen joka viikolle oman treenisuunnitelman töiden ja muiden menojen mukaan. Aina olen ehtinyt vähintään 2 kertaa per viikko käymään.
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän eri asia olla eläkkeellä kuin tehdä täyttä työviikkoa ja huoltaa kahta kouluikäistä:
Herätys klo 7
Töihin klo 8
Kotiin klo 17 ( työmatka vie noin 30min suuntaansa)
Ruuanlaitto ja ruokailu ja hups kello on jo yli 18.Arkena on 2-3 tuntia aikaa ennen iltatoimia.
Jos yksi ilta menee harrastukseen kuten ap:lla, toinen ilta lapsen harrastukseen, niin viikossa on vielä 3 arki-iltaa jäljellä + viikonloppu. Ja jossain välissä joku käy kaupassa ja pyykkää ja siivoaa.
Äkkiä käy niin että illat vaan hujahtaa. Ymmärrän kyllä ap:ta.
Kaikkiko te tässä ketjussa yksinhuoltajia olette?
Olen aina kävellyt työmatkat, nykyisin noin puoli tuntia. Siinä tulee ihan itsestään tunnin liikunta. Sekä töissä että kotona mulla on painot, joilla teen noin tunnin välein tietyt liikkeet, sitten jaksaa taas istua.
Työssäni saan liikuntaa, muuten en ehtisi/jaksaisi/viitsisi yhtään liikkua. Lisäksi on koira omine tarpeineen. Kerran viikossa käyn uimassa. Jos olisin näyttöpäätetyössä 8h liikkumatta, 8 tuntia nukkumassa ja se loppu 8h pitäisi jakaa liikunnan lisäksi kaikkeen muuhun elämään, ei tulis mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa. Kokpäivätyö, 2 lasta ja niiden harrastukset. Siinä on tekemistä että ehtii 2-3 krt viikossa. Jos pystyy työmatkoja kävelemään tai pyöräilemään niin siinä tulee minuutteja huomaamatta.
En tajua tuota lasten harrastukset -juttua tuossa. Siis roudaatko lapsiasi harrastuksiin, eivät osaa itse mennä? Jos, niin mitä teet sitten sen ajan, kun lapsi on siellä harrastuksessa? Istut ja räpläät kännykkää? Sen voisit käyttää liikuntaan.
Et tajua että vaikka 8-vuotias ei osaa mennä kolmella bussilla toiselle puolelle kaupunkia? No, sittenpä et tajua. Minä olen aika käyttänyt lasten harrastusajat liikkumiseen, ja niin näyttää tekevän moni muukin vanhempi.
Niin mäkin teen, mutta olen kyllä todennut olevani vähemmistöstä. Todella monet istuu autossa ja räplää kännykkää sen lapsen treenin ajan. Meitä lenkkivaatteet päällä olevia ei ole kuin pari (ja kaikki naisia muuten :).
Suositukset ovat kyllä aika vähäiset ja vastikään niitä rukattiin vielä alaspäin realistisemmiksi kun on tajuttu että ihmiset eivät tee sitäkään vähää.
Pieni kävelylenkki päivässä ja lihaskuntotreenin voi tehdä kotona. Ei ole ikinä ajasta kiinni, jokainen varmaan suffailee netissä moninkertaisesti tuon ajan. Aina kiinni kiinnostuksesta ja viitsimisestä niillä, joilla ei ole liikkumisen estäviä terveysongelmia, ja heillä pitäisi kyllä omat jumppaohjeet tms.
Ne jotka haluaa, keksii keinot - ne jotka ei halua, keksii selitykset.
Minulla on ollut pitkään askelmittareita ja viimeiset kolme vuotta Polarin halpa juoksukello, joka mittaa liikuntasuoritusten lisäksi arjen aktiivisuutta, esimerkiksi sitä, kuinka monta askelta tulee otettua päivän mittaan. On kiva seurata tietoja ja kerätä askeleita esimerkiksi kävelemällä ruokakauppaan sen sijaan, että menisi bussilla kolme pysäkinväliä, tai käyttämällä portaita hissin sijaan.
Kyllä se on siitä kiinni että sitä tekee mikä kiinnostaa. Jos ei huvita lähteä harrastamaan liikuntaa niin sitten ei huvita. Mutta jos joku mielenkiinnonkohde löytyy niin sen perässä juoksee sitten vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa. Kokpäivätyö, 2 lasta ja niiden harrastukset. Siinä on tekemistä että ehtii 2-3 krt viikossa. Jos pystyy työmatkoja kävelemään tai pyöräilemään niin siinä tulee minuutteja huomaamatta.
Mitä teet lasten harrastusten aikana? Juoruilet katsomossa muiden mammojen kanssa? Ainakin meidän perheessä lasten treeniaikataulu on myös aikuisten treenikalenteri. Pudotetaan lapsi treeneihin ja lähdetään itse lenkille tai tekemään jotain muuta. Treenit on ainakin meillä Espoossa 15-25 min ajomatkan päässä, niin ei ole mitään mieltä ajella välissä kotiin.
Tuo on mielestäni vähän, että miten sen haluaa laskea. Ensin ajattelin, että aivan liikaa.. ei täyty itselläni ollenkaan. En harrasta mitään liikuntaa eikä minulla olisi edes aikaa!
Sitten kun aloin miettiä, niin toisaaltaan... saatan ekaluokkalaisen joka aamu kouluun, josta tulee n. 30min kävelylenkki itselleni. Töistä tullessa saatan käytä kaupassa, ja sitten jos kävelen kotiin niin tulee toinen 30min. Ja kotityöt! Siinä vasta hommaa on! Meillä on iso talo (yli 200neliötä) ja jos imuroisin ylä -ja alakerran samana päivänä, niin siitähän voisi periaatteessa laskee TUNNIN liikunnan :D Eli toisinsanoen voisin sanoa etten liiku ollenkaan, ellei lapsen kouluun vientiä lasketa mutta kappas.. eihän se tarvi kun joku kotityö listata. Tai kesällä puutarhanhoito.. kyllä siinä ainakin hiki tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarviskaan?
Puhuit kovasta treenistä. Ei sitä tarvita. Hyötyliikuntaa päivittäin ja pikkuisen jumppaa, se on siinä.
No riippuu, mitä tarkoitetaan kovalla treenillä. Käveleminen on erittäin hyödyllistä terveydelle, mutta ei auta käytännössä yhtään lihaskuntoon. Lihaskunto on kuitenkin erittäin tärkeä osa tervettä vanhuutta, koska lihasmassan häviämistä ikääntyessä kukaan ei voi estää, mutta voi huolehtia, että siellä on varaa mistä hävitä ja sitä häviämistä voi myös hidastaa treenillä.
Ikää 46v, asun 7v lapsen kanssa kaksin. Harrastan salia 5krt/vko, lisäksi laskettelu ja golf . Kuinka ehdin? Helposti, salille muutama sata metriä, joten siellä ei mene kuin tuntipalanen maksimissaan. Lapsi mukana rinteessä ja golfaamassa. En jynssää kämppää jatkuvasti ja teen ruokaa niin, että koko ajan ei tarvi olla kokkaamassa. Astianpesukone pesee astiat ja pyykkikone pyykit. Kyllä mulla on ihan hyvin aikaa liikuntaan. En istu sohvalla katsomassa telkkua kuin illalla juuri ennen nukkumaanmenoa hetken. Ja mun selkä ja polvi nimenomaan vaatii liikuntaa pysyäkseen kunnossa, pääkopasta puhumattakaan