Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni hermot tähän työnhakuun lopullisesti!

Vierailija
12.03.2023 |

Hain viime viikolla siivoojan paikkaa ja tänään sai. viestin, että tuli 380 hakemusta ja en päässyt jatkoon. Olin panostanut tuohon hakemukseen TUNTEJA, olin astunut epämukavuusalueelleni ja suostunut tekemään video-CV:n. Ja ei mitään!

Olen yrittänyt etsiä vaikka mitä töitä nyt kohta vuoden enkä ole päässyt kuin pariin haastatteluun. Aina vaaditaan jotain videohakemuksia, video-CV:tä ja kolmea suosittelijaa, että pääsee edes ensimmäiselle haastattelukierrokselle! Tuttavat ihmettelevät, että miten en muka saa töitä nyt kun Suomessa on työvoimapula. EI OLE! Miten Suomessa muka voi olla joku työvoimapula, kun jokaiseen paikkaan tulee 200-300 hakemusta. Olen varma, että niitä kaikkia ei edes lueta! Joka päivä tilanne ahdistaa vaan enemmän kun työnsaanti muuttuu työttömyyden pitkittyessä haastavammaksi. Yritäpä tässä pellemaailmassa sitten saada töitä, alkaa mennä motivaatio koko elämään tässä työkkäritätien ja rekryfirmojen klovnien pyöriteltävänä!

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oletko +40v? Kaverini on rekryroija heidän käsketty suoraan sivuuttaa ne hakemukset, katsovat vaan iän ja roskiin jos ei ole nuori.

82/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettava ja karu tosiasia on, että sote-ala ja lähihoitajan koulutus on harvoja vaihtoehtoja, jonne TE-toimisto surutta pakottaako sitten paljon alalle sopimattomiakin työttömiä kun se nähdään ratkaisuna kaikkiin ongelmiin.

Nimenomaan. Mä en edes ymmärrä, miksi just lähihoitajan koulutusta tuputetaan kaikille. Onhan työvoimapulaa esim. Myös kokeista, myyjistä, tarjoilijoista, siivoojista ja rakennusalan työntekijöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko nyt AP:n vaikka lopettaa se itkeminen ja tehdä asialle jotain?! Kannattaa hankkia SUHTEITA, SUOSITTELIJOITA JA VERKOSTOJA! Niillä ne työpaikat saadaan, ei millään CV:llä!!

Miten työtön hankkii suhteita ja suosittelijoita?

Esim harrastuksen kautta. Itse opetan vapaaehtoisena yhdistyksessä osaamiani asioita ja olen luottamustehtävissä toisessa yhdistyksessä, heti löytyy suosittelijoita jos haluaisin työkseni tekemään niitä samoja asioita. Nämä on hyvä mainita myös cv:ssä, vuosien luottamustoimet on ihan hyvää mainosta työhön jossa vaikkapa käsitellään henkilötietoja tai rahaa.

Vierailija
84/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko nyt AP:n vaikka lopettaa se itkeminen ja tehdä asialle jotain?! Kannattaa hankkia SUHTEITA, SUOSITTELIJOITA JA VERKOSTOJA! Niillä ne työpaikat saadaan, ei millään CV:llä!!

Esim harrastuksen kautta. Itse opetan vapaaehtoisena yhdistyksessä osaamiani asioita ja olen luottamustehtävissä toisessa yhdistyksessä, heti löytyy suosittelijoita jos haluaisin työkseni tekemään niitä samoja asioita. Nämä on hyvä mainita myös cv:ssä, vuosien luottamustoimet on ihan hyvää mainosta työhön jossa vaikkapa käsitellään henkilötietoja tai rahaa.

Työttömän kannattaa olla aika tarkkana vapaaehtoistöiden kanssa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kela-uhkaa-peria-tyottomalta-ollilt…

Vierailija
85/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele niin että kehityit ihmisenä mennessäsi epämukavuusalueelle. Sait myös kokemusta työnhausta. Nyt voit tehdä pienen vastajäynän pyytämällä kaikki tiedot mitä ko. firmalla on sinusta ja sitten kun ne on ne toimittaneet. Voit pyytää vielä hävittämään kaiken mitä heillä on sinusta.

Mä en edes tiennyt, että näin voi tehdä. Miten tuo käytännössä menee?

Nämä ovat tietosuoja-asetuksen oikeuksia, pääsy omiin tietoihin/omien tietojen tarkastuspyyntö ja oikeus poistattaa omat henkilötiedot. Jos firma on hoitanut kaiken oikein, yrityksen nettisivuilla, hakuilmoituksessa, hakuportaalissa, tai jossain saamassanne sähköpostissa pitäisi olla linkki yrityksen työnhakijoiden tietoja koskevaan tietosuojaselosteeseen. Siinä pitää kuvata miten tuollaisia oikeuksia koskevat pyynnöt tehdään ja mihin osoitteeseen.

Jos tällaisia ei löydy mistään, pitänee olla yhteydessä haun yhteyshenkilöön ja pyytää sekä tuo työnhakijoita koskeva tietosuojaseloste että kertoa että haluaa tehdä tarkastuspyynnön omista tiedoistaan työnhakijana. Yrityksellä on 1 kk aikaa toteuttaa pyyntö. Jos joutuu olemaan rekryn yhteyshenkilöön yhteydessä asiasta, kannattaa jo otsikoida asia eri tavalla kuin rekryjutut, kuten vaikka Tietosuojaseloste ja omien henkilötietojen tarkastuspyyntö. Ettei pidä vain rekryspämminä mihin eivät vastaa.

-eri

Vierailija
86/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ylikoulutettu. En minäkään aikoinaan päässyt siivoojaksi. Minulla oli alempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Esim. olin haastattelussa kotisiivoukseen. Lupasivat ilmoittaa koulutuspäivästä, mutta eivät koskaan ilmoittaneet. Antoivat minulle mukaan mainoslehtisiään jaettavaksi (ilman korvausta) naapurieni postilaatikoihin. No, roskiin heitin.

Vierailija
87/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsitään henkilöä jonka hymy ei hyydy milloinkaan hyvää tiimityöskenteliää.saat paikan .ei löydy tiimistä tietoakaan teet yksin ilman neuvoja kaikki ovat kun perheelle ammuttuja karhuja sitten ihmetellään et ovi käy eikä tulijoita ole.

Vierailija
88/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n saamat vastaukset kertovat karua kieltä siitä, että koulutus kannattaa aina. Minä olen aikoinaan opiskellut (ei ollut kivaa) ja oppinut (ei ollut kivaa sekään) ja saanut työpaikkani ihan sillä koulutuksella ja osaamisella jo 15 vuoden ajan. En osaa edes ajatella, millaista olisi olla työelämässä ilman perustaitoja.

No kerroppas mikä koulutus sulla on joka työllistää sut? Kaikki ei pääse siihen koulutukseen mihin haluais, ja mikä työllistäis, esim. poliisikouluun,teatterikorkeaan, balettitanssijaksi. Eikä opettajankoulutukseen, tai muuhun. 

Vierailija
89/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei harrasta mitään yhdistyshommia? Pitääkö aloittaa harrastus siksi, että ehkä saa suhteita eikä oman mielenkiinnon takia? Tollasessa yhdistyksessä toimiminen pahimmillaan katsotaan työnteoksi mikä saattaa katkaista tuet. 

Vierailija
90/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut oikeasti käräyttävät näitä vapaaehtoisia

Vierailija
91/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hetkonen? Oletko siis työttömänä ollessasi tehnyt vapaaehtoisena mitään? Sulta peritään VUOSEIN KAIKKI tuet takasin ja laitetaan kaikki tuet katkolle, myös asumistuki, ennen kun kaikki on peritty takas niistä!!!

Vai vielä mainitaan CV:ssä?? Kehoitan varovaisuuteen tosissaan! Itse hain kaupungille yhteen työhön, en tiennyt mutta TYPin henkilö kävi (ilman lupaani) lukemassa ilmeisesti työhakemukseni , ja jos olisin tehnyt jotain vapaaehtoistyötä, joka lukisi CV:ssä olisi jopa voint käräyttää työkkärille. En tiedä oliko joku juoni, en päässyt työhön, mutta 2 pv päästä tarjosivat samaa työtä palkkatukipaikkana alle tessin, koska olen työtön.

Vierailija
92/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei harrasta mitään yhdistyshommia? Pitääkö aloittaa harrastus siksi, että ehkä saa suhteita eikä oman mielenkiinnon takia? Tollasessa yhdistyksessä toimiminen pahimmillaan katsotaan työnteoksi mikä saattaa katkaista tuet. 

Totta. Tuet katkeaa ja joudut antamaan selvityksen tilanteesta. Menee kuukausia että asiat selviää ja lopputuloksena voi olla tukien takaisinperintä!

Vierailija
93/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten,kun ei tule edes valituksi osa-aikaiseksi esim.hyllytäjän työhön ja sieltä tulee vielä vittumainen "Et tullut valituksi,koska meillä oli täällä niin korkealaatuisia hakemuksia"viesti...😑

Kun opiskelin sosionomiksi niin hain opintojen ohelle monia hanttihommia esim tiskaajaksi mutta työpaikoista ei ikinä kuulunut mitään. Postiin pääsin yhtenä talvena.

Vierailija
94/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tämäkin, byrokratian ihmemaa. Itse toki olen tehnyt näitä vapaaehtoistöitä aina, olin töissä tai en ja hommat on aina liittyneet omaan harrastukseen. Esim yhdistys ei pyöri ilman hallitusta niin harrastajat on vuorollaan ilman palkkaa hallituksessa, hyvä selitys työkkärille. Opetustoiminta on palkatonta (ei edes kilsakorvauksia) ja niin pienimuotoista että menee harrastelusta, tyyliin kerta viikossa siinä oman harrastelun ohella opettaa muita ja jotkut toiset puolestaan opettaa minua jollain toisella kerralla.

Jotkuthan on mukana lapsen harrastuksessa samalla periaatteella, opettavat jotain ryhmää tai ovat vaikka seuran sihteerinä jotta lapsella on harrastus jatkossakin.

Vierailija
95/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"""työvoimapula"""

Vierailija
96/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin iloinen, etten ole joutunut vielä kertaakaan tekemään videohakemusta tai video-CV:tä. Mielummin täytän 10 sivua diipadaapaa kuin kuvaan sata ottoa videota. Työnhaku tuntuu olevan pelkkää tuskaa nykyään ja minä kierrän kaukaa nuo paikat, jotka haluavat videohakemuksia. Inhoan itseni videointia, eikä se ole millään kytköksissä ammattitaitooni, sillä nykyiseenkin työhöni liittyy paljon esiintymistä!

Kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan skipata rekryfirmojen välittämät ilmoitukset ja hakea suoraan firmaan. Säästyy muutama ylimäärinen hyppy prosessissa.

Itse vältän rekryfirmoja viimeiseen asti ja nyt olen onneksi alkanut kerätä sen verran spesifiä ammattitaitoa, että seuraava työ löytyy toivottavasti sen kuuluisan verkoston kautta. Surullista, mutta nykyään hiljaiset rekryt ovat niin yleisiä, että hyvät paikat löytyy lähinnä suhteilla..

Vierailija
97/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työllisty ikinä. Itselläni ei ole ollut kunnon työpaikkaa koskaan. Olen viisikymppinen.

Täällä toinen. Työnhaku itsessään on jo stressaavaa ja siihen päälle vielä tämä kyttäys- ja haastattelurumba. Ei ihme jos ihmisten mielenterveys menee.  

Vierailija
98/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä malli työhakemukseen.

Olen reipas, tunnollinen rippikoulun, autokoulun sekä mykkäkoulun käynyt nainen. Pyydän mitä kohteliaimmin, että ottaisitte minut huoioon täyttäessänne kyseenalaista tehtäväänne. Ystävällisin terveisin se ja se.

Vierailija
99/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja olen tehnyt pelkkää pätkää 12 vuotta ja ollut työttömänä välissä pitkiäkin aikoja.

Ystäväni on sairaanhoitaja ja hänellä sama tilanne. Pätkätyöhön kelpaa mutta ei vakituiseksi, tai sitten lähärin hommiin paljon pienemmällä palkalla. Molemmat aikoinaan valittiin koulu sillä perusteella, että työllistyy varmasti. Ei mennyt ihan putkeen.

Vierailija
100/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka se Valtonen ja kumppanit huutaakaan, että jotain pitää tehdä työttömyyskorvauksen eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän