Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni hermot tähän työnhakuun lopullisesti!

Vierailija
12.03.2023 |

Hain viime viikolla siivoojan paikkaa ja tänään sai. viestin, että tuli 380 hakemusta ja en päässyt jatkoon. Olin panostanut tuohon hakemukseen TUNTEJA, olin astunut epämukavuusalueelleni ja suostunut tekemään video-CV:n. Ja ei mitään!

Olen yrittänyt etsiä vaikka mitä töitä nyt kohta vuoden enkä ole päässyt kuin pariin haastatteluun. Aina vaaditaan jotain videohakemuksia, video-CV:tä ja kolmea suosittelijaa, että pääsee edes ensimmäiselle haastattelukierrokselle! Tuttavat ihmettelevät, että miten en muka saa töitä nyt kun Suomessa on työvoimapula. EI OLE! Miten Suomessa muka voi olla joku työvoimapula, kun jokaiseen paikkaan tulee 200-300 hakemusta. Olen varma, että niitä kaikkia ei edes lueta! Joka päivä tilanne ahdistaa vaan enemmän kun työnsaanti muuttuu työttömyyden pitkittyessä haastavammaksi. Yritäpä tässä pellemaailmassa sitten saada töitä, alkaa mennä motivaatio koko elämään tässä työkkäritätien ja rekryfirmojen klovnien pyöriteltävänä!

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on sanojensa mukaan etsinyt töitä kohta vuoden. En yllättyisi jos paljastuisi, että on tänä aikana tehnyt vain jotain 50 hakemusta.

Vierailija
102/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko nyt AP:n vaikka lopettaa se itkeminen ja tehdä asialle jotain?! Kannattaa hankkia SUHTEITA, SUOSITTELIJOITA JA VERKOSTOJA! Niillä ne työpaikat saadaan, ei millään CV:llä!!

Millä kuvittelet jonkun nobodyn saavan suosittelijoita ja verkostoja jos sitä ei kutsuta edes työhaastatteluun siivouspaikasta? Miten ihmeessä ihminen jota ei haluta mihinkään verkostoituu? Yksinään voi verkostoitua itsensä kanssa korkeintaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko nyt AP:n vaikka lopettaa se itkeminen ja tehdä asialle jotain?! Kannattaa hankkia SUHTEITA, SUOSITTELIJOITA JA VERKOSTOJA! Niillä ne työpaikat saadaan, ei millään CV:llä!!

Miten työtön hankkii suhteita ja suosittelijoita?

Esim harrastuksen kautta. Itse opetan vapaaehtoisena yhdistyksessä osaamiani asioita ja olen luottamustehtävissä toisessa yhdistyksessä, heti löytyy suosittelijoita jos haluaisin työkseni tekemään niitä samoja asioita. Nämä on hyvä mainita myös cv:ssä, vuosien luottamustoimet on ihan hyvää mainosta työhön jossa vaikkapa käsitellään henkilötietoja tai rahaa.

hetkonen? Oletko siis työttömänä ollessasi tehnyt vapaaehtoisena mitään? Sulta peritään VUOSEIN KAIKKI tuet takasin ja laitetaan kaikki tuet katkolle, myös asumistuki, ennen kun kaikki on peritty takas niistä!!!

Vai vielä mainitaan CV:ssä?? Kehoitan varovaisuuteen tosissaan! Itse hain kaupungille yhteen työhön, en tiennyt mutta TYPin henkilö kävi (ilman lupaani) lukemassa ilmeisesti työhakemukseni , ja jos olisin tehnyt jotain vapaaehtoistyötä, joka lukisi CV:ssä olisi jopa voint käräyttää työkkärille. En tiedä oliko joku juoni, en päässyt työhön, mutta 2 pv päästä tarjosivat samaa työtä palkkatukipaikkana alle tessin, koska olen työtön.

Valehtelet. Palkkatukityöstä maksetaan aina TESin mukaan.

Vierailija
104/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla laitoshuoltajan ammattitutkinto tai toimitilahuoltajan perustutkinto? Kuinka paljon sulla on alan työkokemusta?

Vierailija
105/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani tilanteestasi, ap. Olen seurannut läheisen työnhakua, ja itsetunnon säilyttäminen sadannen ei-vastauksen jälkeen on vaikeaa.

Tuossa tilanteessa helposti kääntyy syyllistämän muita: kohtuuttomat vaatimukset, huono rekryprosessi jne. Toki omaa mieltä helpottaa ajatus, että jos vain rekrytoijat olisivat erilaisa, tulisi valituksi.

Tuo asenne alkaa kuitenkin näkyä läpi työnhakijoissa. Kukaan ei halua palkata katkeroitunutta uhriutujaa.

Mutta omaan huonouden tunteeseenkaan ei kannata vajota, niin vaikea kuin sitä onkin välttää. Halusi tai ei, rekrytoinnissa on aina jonkin verran onnea mukana. Ihan jo vaikka se, tuliko se oma hakemus saman päivänä kuin sata muuta vai juuri ennen isoa hakemussumaa. Ja onneen on helppo vaikuttaa: lisää kertoja, enemmän onnea.

Voimia sinulle työnhakuun!

Aika vaikea välttää kielteisiä tunteita sen jälkeen, kun paikkaan on valittu alle kolmikymppinen hakija olemattomalla työkokemuksella ja itse on lentänyt yli laidan huolimatta 18 vuoden työkokemuksesta.

Tässähän se taas nähdään. Työnhakijan logiikalla on epäreilua, että hän ei saa vähäisellä kokemuksella työpaikkaa. Mutta työnhakijan logiikalla epäreilua on MYÖS SE, jos joku kokematon valitaan kokeneen ohi. Työnhakijan logiikalla pitäisi ilmeisesti valita aina juuri hänet...

Vierailija
106/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivojaan paikkaan 380 hakemusta 😂

Itsehän näin kadulla eilen punaisen elefantin.

Tämä. Laikkareista on älytön pula. Jatkuvasti ylitöitä vajaalla porukalla, kun ei ole työntekijöitä. Kaikille sukulaisten nuorille löytyy kesätyöt, mutta niihinkään ei tahdo riittää lomittajia.

Vierailija
107/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin kerran yhden tuttavan kanssa, joka on siis rekrytoija ja kuulin häneltä, että jos on tullut tyyliin 300 hakemusta niin hän lukee vain ensimmäiset 30 ja valitsee niistä 10 haastatteluun. Lopuille laittaa suoraan automaattisen viestin, jossa sanotaan, että et päässyt jatkoon. Mikäli siis kyse jostain suorittavasta työstä jota käytännössä kukaan vaan osaa tehdä. Että sellaista

No tämä fiilis on kyllä tullut monesta paikasta. Voisivat laittaa samantien haut kiinni, kun ne 30 ensimmäistä on luettu. Menee nimittäin helkutisti aikaa noiden hakemusten väsäämiseen, kun pitää tehdä yksilöllinen joka mestaan. Olisin voinut käyttää aikani jonkun toisen hakemuksen valmisteluun näissä, joissa haku kestää kuukauden, hakijoita on 400 ja vain muutama ensimmäinen hakemus edes luetaan. Onko näille paikoille jotain brändin nostamista fiilistellä kuinka monta heille hakee (mikä olisi aika typerää, kun moni hakee nykysysteemillä pakosta), vai miksi hakua ei suljeta ajoissa?

Vierailija
108/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin kerran yhden tuttavan kanssa, joka on siis rekrytoija ja kuulin häneltä, että jos on tullut tyyliin 300 hakemusta niin hän lukee vain ensimmäiset 30 ja valitsee niistä 10 haastatteluun. Lopuille laittaa suoraan automaattisen viestin, jossa sanotaan, että et päässyt jatkoon. Mikäli siis kyse jostain suorittavasta työstä jota käytännössä kukaan vaan osaa tehdä. Että sellaista

Edellisessä työpaikassa pino puolitettiin ja toinen puolisko meni katsomatta roskiin. Lopuista sitten perattiin nopeasti mieleenpainuvimmat ja valinta tehtiin muutaman kesken.

Alkaa kyllä kieltämättä itkettämään kohta. "Mene töihin", ne sanoo, "mene vaikka siivoomaan".

Vierailija
109/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se varmaan menee monessakin paikassa. Hain äskettäin Tokmannilta kesätöitä ja lähes bumerangina tuli sähköpostiin se perinteinen "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun" viesti. No, en muuta odottanutkaan mutta silti. 

Vierailija
110/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siivoojista vaaditaan reippautta?

Onko kukaan nähnyt reipasta siivoojaa joka hymyillen siivoaa esim. yleisiä vessoja?

Ehkä jos ne vessat voisi siivota Käärijän cha cha cha taustalle soiden, niin voisi olla reippautta ja nauruakin hommassa. Mutta harva asiakas ei välttämättä halua kuunnella kappaletta loputtomiin vaikka se siivojalle antaisikin potkua.

Siivoojan on pakko olla ripeä liikkeissään, että ehtii siivota kohteen sille määrätyssä ajassa.

Vierailija
111/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettava ja karu tosiasia on, että sote-ala ja lähihoitajan koulutus on harvoja vaihtoehtoja, jonne TE-toimisto surutta pakottaako sitten paljon alalle sopimattomiakin työttömiä kun se nähdään ratkaisuna kaikkiin ongelmiin.

Nimenomaan. Mä en edes ymmärrä, miksi just lähihoitajan koulutusta tuputetaan kaikille. Onhan työvoimapulaa esim. Myös kokeista, myyjistä, tarjoilijoista, siivoojista ja rakennusalan työntekijöistä.

Ai siivoojista? Juurihan ap sanoi että haki siivoojaksi, johon haki myös 300 muuta. Siivoojista tai tarjoilijoista ei ole pulaa, orjista on. Ystäväni on ravintola-alalla, ja joutuu jatkuvasti hakemaan uutta työtä, koska ravintolat käyttävät koeaikasysteemiä hyväkseen, ettei tarvitse kenellekään alkaa maksamaan työsuhde-etuja. Siivousfirmat ovat oikein tunnettuja siitä, että venyttävät työntekijät pinnaa teetättämällä älyttömiä (lue mahdottomia) tehtäviä ja aikatauluja, ja keksimällä vikoja, että voivat antaa potkut, jälleen syynä se, ettei haluta maksaa kunnolla.

Työntekijöistä ei näissä paikoissa siis ole pulaa, sillä työ on sellaista mistä maksetaan palkka ja muut korvaukset asiallisesti, nämä paikat eivät sellaisia ole, eivät siis ole edes työnantajia.

Vierailija
112/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä pääsin avustajaksi aika nopeasti, että kyllä niitä töitä on. Pitää vaan hakee sellasia paskimpia hommia, mitkä ei kenellekään kelpaa.

Vierailija
113/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran ilmoituksen, jossa haettiin työntekijää jonnekin varastoon. Töitä oli tarjolla 10 tuntia viikossa. Piti olla oma auto käytössä ja sitten vielä oli palkaton perehdytyspäivä. Haku tapahtui 10-sivuisella lomakkeella, jossa ei päässyt siirtymään eteenpäin ennen kuin oli kaikki kohdat täytetty. Lopulta piti vielä tehdä videohakemus. Lopetin hakemisen siihen

Ei hemmetti. Vaikuttaa ihan rehelliseltä v*ttuilulta työnhakijoita kohtaan.

80-luvulla sai esimerkiksi siivous- ja varastohommia ihan vaan marssimalla yritykseen ja kysymällä. Pyydettiin koulu- ja/tai työtodistukset näytille ja kysyttiin milloin voit aloittaa. Isosiskoni sai tällä metodilla töitä joka kesäksi kasarilla, usein teki kahtakin duunia (toisessa aamussa, toisessa illassa) kun hommia oli tyrkyllä joka paikassa. Mihin nämä ajat ovat kadonneet??!

Vierailija
114/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran ilmoituksen, jossa haettiin työntekijää jonnekin varastoon. Töitä oli tarjolla 10 tuntia viikossa. Piti olla oma auto käytössä ja sitten vielä oli palkaton perehdytyspäivä. Haku tapahtui 10-sivuisella lomakkeella, jossa ei päässyt siirtymään eteenpäin ennen kuin oli kaikki kohdat täytetty. Lopulta piti vielä tehdä videohakemus. Lopetin hakemisen siihen

Ei hemmetti. Vaikuttaa ihan rehelliseltä v*ttuilulta työnhakijoita kohtaan.

80-luvulla sai esimerkiksi siivous- ja varastohommia ihan vaan marssimalla yritykseen ja kysymällä. Pyydettiin koulu- ja/tai työtodistukset näytille ja kysyttiin milloin voit aloittaa. Isosiskoni sai tällä metodilla töitä joka kesäksi kasarilla, usein teki kahtakin duunia (toisessa aamussa, toisessa illassa) kun hommia oli tyrkyllä joka paikassa. Mihin nämä ajat ovat kadonneet??!

No tuohon aikaan ei ollut niin paljon korkeasti koulutettuja ja turhanpäiväisiä HR-alan tutkintoja, joiden osaajille on nyt keksitty nämä rekryfirmojen rekryhommat. Siellä joku 20v Jemina sitten kehittelee näitä kivoja hakuprosesseja kaikkiin perusduuneihin. Asioista on vaan tehty liian vaikeita pitkän koulutuksen kautta.

Vierailija
115/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo videohakemukset edes säästävät kenenkään aikaa. Tekstihakemuksen silmäilee läpi parissakymmenessä sekunnissa, videohakemuksen katsomiseen menee paljon kauemmin

Videohakemus antaa mahdollisuuden hylätä hakija sivuseikkojen perusteella joita ei voi käyttää virallisena syynä

Tällä kierretään ovelasti muun muassa ikäsyrjintä. Vain pirteää teeskentelevät missit päässee jatkoon. Itse en harrasta selfieitä, itsestä kuvatuista videoista puhumattakaan. Teamsissa ja vastaavissa on kammottanut katsoa miten kamera vääntää kasvoni harmaaksi turskan naamaksi ja hiukset litistyvät olemattomiin, hae sallaisella sitten töitä.

Vierailija
116/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista että siivoojan työhön tarvitaan muka video CV, jo on hienoksi mennyt.

Pk-seudulla varmaan karsitaan tällä tavoin hakijat, jotka eivät osaa suomea ollenkaan. Siis yhtään sanaa. Mitään muuta syytä en keksi videoidulle ceeveelle siivoushommiin. 

Vierailija
117/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kuluttaa aikaa hakemalla töitä koska kukaan ei vastaa hakemuksiin eikä pääse haastatteluun edes. Ei ole mitään työvoimapulaa. Hain postiin töihin koska lehdessä luki että on 200 vapaata työpaikkaa siellä. Hain 3 kertaa ja ei mitään vastausta tullut vaikka olen hyväkuntoinen ja jaksan kyllä postia jakaa. Ihan turha hakea töitä. Aion vaan kalastaa ja myydä kalaa koko kesän niin saan ainakin rahaa. Olen tehnyt sitä jo muutaman vuoden.

Vierailija
118/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikuisuusopiskelija eikä minulla ole yleensä mitään pakottavaa tarvetta työskennellä opintojen ohessa. Kuitenkin haluaisin jotain osa-aikahommaa, josta saisin muutaman satasen ekstraa. Sen enempää en edes jaksa tehdä töitä nyt (koska olen edelleen opiskelija.)

Minä karsin kaikki videopelleilyt pois, samoin jos hakemuksessa vaaditaan hirveä liuta kaikkia tietoja. Jos rekryvaiheessa tehdään katoamistemppuja, jätän homman sikseen. Ei ole pitkä aika siitä, kun sain viestin liittyen hakemukseeni. Vastasin siihen heti kohteliaasti. Parin päivän hiljaisuus. Otin uudestaan yhteyttä ja johan soiteltiin perään. Ilmoitin, etten ole käytettävissä enää. Ei ollut viikonloppua eikä mitään pyhäpäiviä välissä.

En minä lähde tuhlaamaan aikaani ja energiaani mihinkään haastatteluihin, jos jo heti alkumetreillä kiinnostus haastatella minua on tuolla tasolla, että vastaillaan ehkä joskus, jos muistetaan.

Vierailija
119/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen YTM ja hakenut monta kertaa töihin Kelaan. Tulos: nolla haastattelukutsua. Sen sijaan tutun tuttu, koulutukseltaan eläintenhoitaja, olisi päässyt heittämällä sinne määräaikaiseksi etuuskäsittelijäksi. Missähän luuraa tämänkin organisaation logiikka työhönotossa, kysyn vaan. Turhauttaa nimittäin ja isosti. 

Vierailija
120/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töitä hakemalla löydä. Aina löytyy joku vika miksi et kelpaa mihinkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän