Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni hermot tähän työnhakuun lopullisesti!

Vierailija
12.03.2023 |

Hain viime viikolla siivoojan paikkaa ja tänään sai. viestin, että tuli 380 hakemusta ja en päässyt jatkoon. Olin panostanut tuohon hakemukseen TUNTEJA, olin astunut epämukavuusalueelleni ja suostunut tekemään video-CV:n. Ja ei mitään!

Olen yrittänyt etsiä vaikka mitä töitä nyt kohta vuoden enkä ole päässyt kuin pariin haastatteluun. Aina vaaditaan jotain videohakemuksia, video-CV:tä ja kolmea suosittelijaa, että pääsee edes ensimmäiselle haastattelukierrokselle! Tuttavat ihmettelevät, että miten en muka saa töitä nyt kun Suomessa on työvoimapula. EI OLE! Miten Suomessa muka voi olla joku työvoimapula, kun jokaiseen paikkaan tulee 200-300 hakemusta. Olen varma, että niitä kaikkia ei edes lueta! Joka päivä tilanne ahdistaa vaan enemmän kun työnsaanti muuttuu työttömyyden pitkittyessä haastavammaksi. Yritäpä tässä pellemaailmassa sitten saada töitä, alkaa mennä motivaatio koko elämään tässä työkkäritätien ja rekryfirmojen klovnien pyöriteltävänä!

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt lukenut kaikkea, Mutta ite saanut töitä ihan soittamalla ja käymällä paikan päällä ja sit tehty hakemus ja päässyt töihin. Ihan nyt näinä vuosina toiminut vielä tämä sama vanha taktiikka

Vierailija
122/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo videohakemukset edes säästävät kenenkään aikaa. Tekstihakemuksen silmäilee läpi parissakymmenessä sekunnissa, videohakemuksen katsomiseen menee paljon kauemmin

Videohakemus antaa mahdollisuuden hylätä hakija sivuseikkojen perusteella joita ei voi käyttää virallisena syynä

Tällä kierretään ovelasti muun muassa ikäsyrjintä. Vain pirteää teeskentelevät missit päässee jatkoon. Itse en harrasta selfieitä, itsestä kuvatuista videoista puhumattakaan. Teamsissa ja vastaavissa on kammottanut katsoa miten kamera vääntää kasvoni harmaaksi turskan naamaksi ja hiukset litistyvät olemattomiin, hae sallaisella sitten töitä.

Tämä. Ilmeisesti hyvä työntekijä on sellainen, joka vapaa-ajallaan käyttää tuntikausia itseään ehostaen ja filmaten, ja sopivia kuvakulmia ja valaistuksia fiilistellen. Ja toistelee pirteällä äänensävyllä jotain tyhjäpäisiä latteuksia. Se kertoo, että olet aallonharjalla nykyaikana, ja ymmärrät mikä on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt lukenut kaikkea, Mutta ite saanut töitä ihan soittamalla ja käymällä paikan päällä ja sit tehty hakemus ja päässyt töihin. Ihan nyt näinä vuosina toiminut vielä tämä sama vanha taktiikka

Nykyään on vielä silleen että soittoajat x-paikkaan on tyyliim haun ekana päivänä klo se ja se... sem jälkeen turha soitella. Ts. Enään ei haluta niitä soittoja

Vierailija
124/138 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran ilmoituksen, jossa haettiin työntekijää jonnekin varastoon. Töitä oli tarjolla 10 tuntia viikossa. Piti olla oma auto käytössä ja sitten vielä oli palkaton perehdytyspäivä. Haku tapahtui 10-sivuisella lomakkeella, jossa ei päässyt siirtymään eteenpäin ennen kuin oli kaikki kohdat täytetty. Lopulta piti vielä tehdä videohakemus. Lopetin hakemisen siihen

Ei hemmetti. Vaikuttaa ihan rehelliseltä v*ttuilulta työnhakijoita kohtaan.

80-luvulla sai esimerkiksi siivous- ja varastohommia ihan vaan marssimalla yritykseen ja kysymällä. Pyydettiin koulu- ja/tai työtodistukset näytille ja kysyttiin milloin voit aloittaa. Isosiskoni sai tällä metodilla töitä joka kesäksi kasarilla, usein teki kahtakin duunia (toisessa aamussa, toisessa illassa) kun hommia oli tyrkyllä joka paikassa. Mihin nämä ajat ovat kadonneet??!

No tuohon aikaan ei ollut niin paljon korkeasti koulutettuja ja turhanpäiväisiä HR-alan tutkintoja, joiden osaajille on nyt keksitty nämä rekryfirmojen rekryhommat. Siellä joku 20v Jemina sitten kehittelee näitä kivoja hakuprosesseja kaikkiin perusduuneihin. Asioista on vaan tehty liian vaikeita pitkän koulutuksen kautta.

Toki syy siihen miksi jeminoilla on aikaa tehdä näitä videohaastattelurekryjä on siinä, että noita hanttihommia ei vain ole yhtään niin paljon kuin ennen.

Jos olisin parikymppisenä tiennyt että oikea eläkeikä on työnantajien mielestä juuri tuo 50 v niin olisin kyllä skipannut korkeakoulut ja tehnyt jotain duunarihommaa kaikki pennoset säästäen sen 30 vuotta.

Vierailija
125/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeaa työvoimapulaa. On pulaa orjista kympin tuntipalkalla

Eihän tuo kympin tuntipalkka ole enää edes orjapalkka vaan ihan normaalipalkka yhä useammalla alalla, jotka vuosittain kilpailutetaan halvemmaksi ja halvemmaksi.

Nyt puhutuaan 7e/h orjatöistä ja sitten kun tunteja annetaan jotain 20-25 niin siinä sitä ollaan, saat tapella tuntitolkulla joka päivä kelan kanssa ja toimittaa toinen toistaa omituisempaa paperia ja dokumenttia.

Vierailija
126/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko nyt AP:n vaikka lopettaa se itkeminen ja tehdä asialle jotain?! Kannattaa hankkia SUHTEITA, SUOSITTELIJOITA JA VERKOSTOJA! Niillä ne työpaikat saadaan, ei millään CV:llä!!

Eivät nuo onnekkaat ole työttöminä, he ovat jo suhteillaan saanet hyvät paikat, joten tämä ei koske heitä.

Vierailija
127/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeaa työvoimapulaa. On pulaa orjista kympin tuntipalkalla

Kympin tunti on jo hyvä. Ilmaistyöntekijöistä on kysyntää. On kaikenlaista työvoimakoulutusta, jossa yritykset teettävät ilmaiseksi töitä. Kun kouluts päättyy, tulevat uudet koulutettavat, mutta ketään ei palkata.

Tässä vaan unohtuu se, että nuo tukityöllistetyt saavat tukina jo suurempaa korvausta, mitä tämänkin aloituksen siivoustyöstä olisi maksettu, eli jos olisi päässyt oikeasti töihin, nettotulot olisivat luultavasti laskeneet.

Vierailija
128/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin työpaikkailmoituksen osastossa "biotieteiden asiantuntijat". Työ oli kaupungin puutarhojen hoitajan kesätyö.

Tosiaan valtaosa työpaikkailmoituksista on outoja ja joko räätälöity työnantajan tuttavaa varten tai epärealistisen tarkkoja muuten. Miksi joku kuvittelee, että joku vuosia työtään tehnyt rautainen ammattilainen tarvitsisi uuden työpaikan? Ei sellaisia päästetä pois työpaikaltaan, jos he jo osaavat työnsä.

Suomessa ei ole ollenkaan sellaista asennetta, että vähän sinne päin osaavalle annettaisiin mahdollisuus kokeilla työssä, vaikka koeaika on yleinen käytäntö.

Avoimien työpaikkojen määrän tuijottajat eivät ymmärrä ollenkaan, millaisia valtaosa avoimista työpaikkailmoituksista on, tai kuinka suuri osa niistä töistä on puhelinmyyntiä ja vastaavaa mummojen huijaamista.

Vierailija
129/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n saamat vastaukset kertovat karua kieltä siitä, että koulutus kannattaa aina. Minä olen aikoinaan opiskellut (ei ollut kivaa) ja oppinut (ei ollut kivaa sekään) ja saanut työpaikkani ihan sillä koulutuksella ja osaamisella jo 15 vuoden ajan. En osaa edes ajatella, millaista olisi olla työelämässä ilman perustaitoja.

Olipa typerä viesti. Itse olen myös opiskellut ja se oli todella kivaa. Mutta mikään koulutus (paitsi ehkä lääkärin) ei nykymaailmassa takaa töitä.

Vierailija
130/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista että siivoojan työhön tarvitaan muka video CV, jo on hienoksi mennyt.

Pk-seudulla varmaan karsitaan tällä tavoin hakijat, jotka eivät osaa suomea ollenkaan. Siis yhtään sanaa. Mitään muuta syytä en keksi videoidulle ceeveelle siivoushommiin. 

Asun pk-seudulla enkä muista nähneeni yhtään suomalaista siivoojaa, tai pääosin edes suomea osaavaa, viimeiseen 10 vuoteen. Ovat kaikki kauko-Idästä tai Afrikasta nykyään (aiemmin oli myös virolaisia, nyt he ovat tainneet siirtyä parempiin hommiin) eivätkä vaikuta osaavan yhtään suomea. Eivät kyllä vaikuta pirteiltä, iloisilta tai sosiaalisilta, ennemmin siltä, että työ harmittaa heitä todella paljon, niin synkkiä ovat eivätkä esimerkiksi rappukäytävässä vastaa tervehdykseen (ei niin että pitäisi, mutta se jotenkin lisää sitä vaikutelmaa siitä, että vihaavat työtään kun ilme on synkkä ja vihainen).

Vierailija
131/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista että siivoojan työhön tarvitaan muka video CV, jo on hienoksi mennyt.

Pk-seudulla varmaan karsitaan tällä tavoin hakijat, jotka eivät osaa suomea ollenkaan. Siis yhtään sanaa. Mitään muuta syytä en keksi videoidulle ceeveelle siivoushommiin. 

Asun pk-seudulla enkä muista nähneeni yhtään suomalaista siivoojaa, tai pääosin edes suomea osaavaa, viimeiseen 10 vuoteen. Ovat kaikki kauko-Idästä tai Afrikasta nykyään (aiemmin oli myös virolaisia, nyt he ovat tainneet siirtyä parempiin hommiin) eivätkä vaikuta osaavan yhtään suomea. Eivät kyllä vaikuta pirteiltä, iloisilta tai sosiaalisilta, ennemmin siltä, että työ harmittaa heitä todella paljon, niin synkkiä ovat eivätkä esimerkiksi rappukäytävässä vastaa tervehdykseen (ei niin että pitäisi, mutta se jotenkin lisää sitä vaikutelmaa siitä, että vihaavat työtään kun ilme on synkkä ja vihainen).

Epäilen että eivät saa kaikkia palkanlisiä ja työvuorot on pitkät (ja aika ei riitä).

Toivottavasti saavat opiskella ja pääsevät parempiin hommiin.

Vierailija
132/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siivoushommia ja yhdessä paikassa työntekijä valitti että vessa on pölyinen. Kiinnitin jatkossa tähän huomiota. Lopetin kohteessa ja myöhemmin tuurasin kohteen siivoojaa.

Eipä ollut jälki hääviä.

Mutta nähtävästi kelpasi. Varmaan oli halvempi siivooja.

Vierailija
133/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työllisty ikinä. Itselläni ei ole ollut kunnon työpaikkaa koskaan. Olen viisikymppinen.

Miksi et ole kouluttautunut lähihoitajaksi?

En ole tuo, jolta kysyt, mutta aika monelle 50+ ikäiselle lähihoitajan työ on fyysisesti liian rankkaa. Joten aika omituista edes ehdottaa sitä kenellekään keski-ikäiselle. On liian suuri riski, että työskentely on jatkuvaa saikuttamista, eli varsinaista työtä ei enää voi tehdä.

Vierailija
134/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksella ei nykyään saa töitä vaan suhteilla. Sen takia ei kannata käyttää energiaa hakemusten vääntämiseen.

Vierailija
135/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku on mennyt Suomessa täydeksi pelleilyksi. Työpaikkailmoitukset ovat jo itsessään ihan naurettavia. Haetaan dynaamista ja pirsakkaa moniosaajaa takomaan takuuvarmaa tulosta osana nuorekasta tiimiä. Sitten itse työ sisältää hyllyttämistä 5h viikossa

TÄMÄ! Työelämässä vaaditaan ihan mahdottomuuksia ja kaikki on mukana tuossa ylipirteässä pelleilyssä. Olen kerran nähnyt ilmoituksen, jossa haettiin hautausmaalle sosiaalista työntekijää, jolla on hyvät asiakaspalvelutaidot ja joka viihtyy ihmisten kanssa. SIIS MIKSI

Ruumis haluaa juttuseuraa, puhu pääkallolle.

"Ollako, vai eikö olla?" Valmistaa Sinua teatterialalle!

Vierailija
136/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työvoimapula" on oikeasti vain EK:n ja poliitikkojen keksimä vitsi joka ei ole naurattanut enää vuosiin. Suomessa työelämä ja työhönhaku on muuttunut täydeksi pelleilyksi eikä kukaan viitsi viheltää peliä poikki ja uudistaa koko sekasotkua ja tukiviidakkoa josta ei edes kelan työntekijät saa selvää kun heiltä neuvoa kysynyt, virkailija todennut kun soittanut ja pyytää odottamaan kun kysyy esimieheltään neuvoa ja tyyliin 5 minuutin päästä kertoo että ei tämä esimieskään tiennyt, siinä ei tiennyt itkeäkö vai nauraa...

Vierailija
137/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos työnhakijoille lisättyjen työnhakemiseen liittyvien vaatimusten sijasta vaadittaisiin välillä työnantajia panostamaan enemmän työntekijöidensä valitsemiseen. Olen vasta eläköitynyt ja työpaikallani valittiin viime vuosina paljon uusia työntekijöitä. Ihmeen paljon näissä valinnoissa sattui huteja ja näin vaikka valintakuviossa saattoi olla mukana joku välitysfirmakin, moni valinta osoittautuikin vääräksi ja valittu henkilö sai sitten lähteä koeajan päätyttyä tai joskus kävi niinkin, että valittu työntekijä ilmoitti itse ettei halua jatkaa ja mistä musta tämä kielii kuin työnantajapuolen huonosta valintakyvystä ja/tai siitä, että hakuprosessiin on uhrattu liian vähän aikaa. Minä itse olin kokonaan työttömänä ja osin pätkätöitä tehden monia vuosia 1990-luvun lama-aikaan ja kyllä silloinkin työpaikkahakemuksia lähetettiin, mutta kaikki työsuhteeni syntyvät sitä kautta, että työvoimahallinto antoi työntekijää etsivälle työnantajalle listan sopivista ehdokkaista joista sitten työnantaja pyysi muutamia sopivaksi katsomiaan henkilöitä haastatteluun. Työvoimahallinnon rooli työnvälittäjänä taitaa olla nykyään hiipunut ja onko se sitten hyvä vai huono asia?

Vierailija
138/138 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti. Vaikuttaa ihan rehelliseltä v*ttuilulta työnhakijoita kohtaan.

80-luvulla sai esimerkiksi siivous- ja varastohommia ihan vaan marssimalla yritykseen ja kysymällä. Pyydettiin koulu- ja/tai työtodistukset näytille ja kysyttiin milloin voit aloittaa. Isosiskoni sai tällä metodilla töitä joka kesäksi kasarilla, usein teki kahtakin duunia (toisessa aamussa, toisessa illassa) kun hommia oli tyrkyllä joka paikassa. Mihin nämä ajat ovat kadonneet??![/quote]

No tuohon aikaan ei ollut niin paljon korkeasti koulutettuja ja turhanpäiväisiä HR-alan tutkintoja, joiden osaajille on nyt keksitty nämä rekryfirmojen rekryhommat. Siellä joku 20v Jemina sitten kehittelee näitä kivoja hakuprosesseja kaikkiin perusduuneihin. Asioista on vaan tehty liian vaikeita pitkän koulutuksen kautta.[/quote]

Just tämä! Ja sitte ku meikäläiset 50+ joutuvat niiden naurettavien pentujen tentattavaksi, niin tekis mieli sanoo, että mää oon kuule tehny näitä hommia kauemmin kuin sää oot eläny.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi