Hormonikorvaushoidon idea?
Jos vaihdevuosioireet on pahat viisikymppisenä ja aloitetaan hormonikorvaushoito kymmeneksi vuodeksi; Onko oletettavaa että vaihdevuodet ovat sitten "ohi" kun hoito lopetetaan naisen ollessa tällöin kuusikymppinen, vai onko korvaushoito lähinnä vain oireiden siirtämistä? Eli iskeekö ne vaihtarit päälle sitten vain kymmenen vuotta myöhemmin kuin luomuna olisivat tulleet?
Toki kaikenlaista skaalan molemmista ääripäistä varmaan tapahtuu, mutta onko tuon korvaushoidon "idea" se, että ne oireet ikäänkuin menisivät ohi sen hoidon aikana eikä niitä tarvitsisi kokea lainkaan? Vai pyritäänkö sillä saamaan vain kymmenkunta hyvää lisävuotta naisen elämään ennen väistämätöntä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko me nyt kollektiivisesti sitten todettu ettei luonnollinen vanheneminen ole enää luonnollista
Toki sinä saat olla ilman lääkitystä, jos oireet eivät ole vaikeat. Minä olin niin väsynyt, että olin itkuherkkä, ärtyisä ja alakuloinen jatkuvasti. Jouduin osasairauspäivärahalle kun en jaksanut työssä. Olisin mieluummin kuollut kuin jatkanut niin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään hormonikorvaushoidon valinneista huolestuta se, että se lisää syöpään sairastumisen riskiä?
Lisää yhden syöpätyypin sairastuvuutta, vähentää toisen.
Juuri kävin gynellä, ja hän ehdottomasti kielsi korvaushoidon yli kuusikymppisenä, joka olen. Haitat isot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko me nyt kollektiivisesti sitten todettu ettei luonnollinen vanheneminen ole enää luonnollista
Toki sinä saat olla ilman lääkitystä, jos oireet eivät ole vaikeat. Minä olin niin väsynyt, että olin itkuherkkä, ärtyisä ja alakuloinen jatkuvasti. Jouduin osasairauspäivärahalle kun en jaksanut työssä. Olisin mieluummin kuollut kuin jatkanut niin.
Sama. Otan ennemmin aikaisemman kuoleman rintasyövän myötä kuin vaihdevuosien sairastamisen. Olen 40- vuotias, haluan elää vielä, enkä mummoutua sairaaksi sängynpohjalle, joka tapahtui kun sairastun vaihdevuosiin.
Sanon itsekin sitä sairastumiseksi, sillä sitä se oli.
Ihan turha perustella asiaa sillä, että eihän ennenkään. Eipä siitä ole kauaa kun raiskaus avioliiton sisällä ei ollut rikos ja taas homoseksuaalisuus oli. Olen kohta 50 v ja todellakin muistan lapsuudesta ne kiukkuiset viisikymppiset naiset. Oman mummon vihan puuskat, äidin ja tätien puheet vaihdevuosioireista.
Eipä mummon hikoilusta ollut heinäpellolla, navetassa tai halkohommissa niin paljon haittaa kuin toimistotyötä tekevällä asiantuntijalla. Lehmien ruokkiminen myös onnistui hyvin vähän huonommallakin keskittymiskyvyllä, mutta yritäpäs tehdä monimutkaisia matemaattisia laskemia, määrätä ihmisille lääkkeitä tai leikata potilaita kun takana on uneton yö, hiki juoksee selkää pitkin, ajatus harhailee eikä pysty keskittymään lainkaan.
Aasialaisista naisista vain 20-30% kärsii vaihdevuosioireista (länsimaisista naisista 70-80%), syyksi on arveltu heidän kasviestrogeenipitoista ruokavaliotaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joistain naisista tulee lihavia isotissisiä yli 50 vuotiaana? Julkkiksissakin heitä on. Vaikuttaako hormonit? Lihottaako ne. Eikö kuitenkin ole parempikun ei käytä jos ei oireita.
No nimenomaan ne vaihdevuodet lihottavat. Hormonikorvaushoidolla myös paino pysyy normaalina. Kyllä mä pidän lihavuutta pahempana terveysriskinä kuin hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joistain naisista tulee lihavia isotissisiä yli 50 vuotiaana? Julkkiksissakin heitä on. Vaikuttaako hormonit? Lihottaako ne. Eikö kuitenkin ole parempikun ei käytä jos ei oireita.
Se estrogeenin puute lihottaa keskivartalon. Mun rinnat ainakin turposi vaihdevuosissa samoin kuin muukin keskivartalo, reidet kapenivat. En käyttänyt hormonikorvaushoitoa.
Juuri näin. Mä lihoin vuodessa ihan järkyttävän määrän, mutta kaikki se lähti hormonikorvaushoidon myötä ilman mitään muuta. En muuttanut siis elämäntavoissa mitään. Se oli nimenomaan keskivartalolihavuutta mitä tuo estrogeenin puute aiheutti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään hormonikorvaushoidon valinneista huolestuta se, että se lisää syöpään sairastumisen riskiä?
Elämänlaatu on tärkeämpää kuin sen pituus.
Vierailija kirjoitti:
Hormoniehkäisystä voisi sanoa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan ne vaihdevuodet lihottavat. Hormonikorvaushoidolla myös paino pysyy normaalina. Kyllä mä pidän lihavuutta pahempana terveysriskinä kuin hormonikorvaushoitoa.
Painoindeksi alle 20 koko aikuisiän , ei hormonikorvaushoitoja eikä koko elämän aikana muitakaan hormoneja, ei muita vaihdevuosioireita kuin ehkä parin kolmen kuukauden välein jotain lieviä kuumia aaltoja, joita ei edes juuri huomaa. Ei uniongelmia. En juurikaan edes harrasta liikuntaa.
57 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi alle 20 koko aikuisiän , ei hormonikorvaushoitoja eikä koko elämän aikana muitakaan hormoneja, ei muita vaihdevuosioireita kuin ehkä parin kolmen kuukauden välein jotain lieviä kuumia aaltoja, joita ei edes juuri huomaa. Ei uniongelmia. En juurikaan edes harrasta liikuntaa.
57 v.
En myöskään polta tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
57 v.
En myöskään polta tupakkaa.
Asia selvä, sinulla näin. Kuulostaa helpoilta ja huolettomilta vaihdevuosilta, olet onnekas.
Miksi taas käytätte sanaa vaihdevuodet, ällöttävää ja alentavaa! Voisi puhua ihan vaan kuukautisten loppumisesta ja siitä mitä oireita alentunut estrogeenitaso aiheuttaa. Itsellä kuukautiset loppuneet 3,5 vuotta sitten ja haluaisin aloittaa hormonikorvaushoidon sen hyötyjen vuoksi. Täytyy varmaan valehdella lääkärissä, että on kauheesti kaikenlaista oiretta, muuten ei saa estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Myös luun tiheys pysyy parempana, kun saa estrogenia vanhemmaksi. Iho pysyy parempana. Unet pysyvät parempana. Mieliala pysyy parempana. Hiukset pysyvät parempana.... Kaikki gynekologit käyttävät itse hormonikorvaushoitoa, he näkevät edut.
Täysin samaa mieltä, ihan kaikki gynekologithan käyttävät itse hormonikorvaushoitoa, myös alle kolmekymppiset naiset ja varsinkin miesgynekologit.
Vierailija kirjoitti:
Pienempi paha ottaa se syöpäriski kuin kärsiä kamalista vaihdevuosioireista vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se hoito pitäisi aloittaa? Vasta sitten kun kuukautiset loppuu? Vai jo aiemmin? Mitä selkeitä hyötyjä hoidosta on? Onko hyötyä myös, jos ei itse tunnista vaihdevuosioireita?
Minulle gyne ehdotto vagifemiä, kun kävin vastaanotolla erilaisten ärsyttävien asioiden vuoksi, mm. kuivuuden, yöhikoilun ja joka aamuöisen valvomisen takia. Muitakin oireita oli, mutta en oikeastaan ajatellut niiden liittyvän vaihdevuosiin. Kuukautiset tulivat vielä, tosin vähän miten sattuu.
Hoito auttoi lähes heti ja oli jännä miten huomasin aamulla, että olin vetänyt sikeitä seitsemän tuntia ja yöhikoilua ei ollut tullut. Vähitellen oloni muuttui muutenkin paljon ja mieskin sanoi, että olen taas oma itseni, eli tekeväinen ja hyväntuulinen nainen.
Puhutko nyt emättimeen laitettavasta vagifemista? Auttaa vain alapään paikallisoireisiin. Jos on muita oireita, tarvitsee tabletin, laastarin tai geelin, jotka vaikuttavat koko kehoon.
Ehkä tämän naisen kohdalla oli kyse placebovaikutuksesta, kun auttoi hikoiluun ja unettomuuteenkin Vagifemillä on tosiaan vain paikallinen vaikutus parantamassa emättimen limakalvojen kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kärsisin, kun voin olla kärsimättäkin?
Ennen hoitoa hikoilin kuin sika milloin sattuu, lakanat olivat märkiä, haisin, nukuin erittäin huonosti ja heräsin viimeistään kolmen aikaan yöllä, jonka jäljeen valvoin pari tuntia tai kellon soittoon asti, sydän hakkasi ja muljahteli, ei haluttanut pätkääkään, olin kuiva kuin korppu, tuli nivelrikko myös käsiin ja olin ärtyisä.
Nyt kun olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa, niin nukun hyvin, olen levollinen ja hyväntuulinen, en hikoile, sydän ei tykytä tai muljahtele, olen halukas ja nivelrikkoa ei tunnu ollenkaan.
Minulle hormonikorvaushoito on todella hyvä asia ja en ole palaamassa paskaan aikaan. Vaihdevuosioireet menevät aikanaan ohi ja kun ne ovat ohi, niin lopetan lääkityksen. Ei lääkitys ole mitenkään edes hankala, kaksi kertaa viikossa tabu sisään ja taas elämä hymyilee.
Saanko kysyä sinulta, ja muilta korvaushoitoa saaneelta että millä perusteilla lääkäri sinulle sen määräsi?
Näkyikö hormonipuutos verikokeissa?
Itse en meinaa millään saada korvaushoitoa, vaikka en ole missään riskiryhmässä. Nyt jo vuoden hikoillut ja elämä täysin pilalla.
Todella kummallista, että et saa hoitoa. Tai että edes on yhä lääkäreitä jotka ei anna reseptiä.
Itse sain heti oireiden alettua reseptin terv.keskuslääkäriltä, vaikka kk vielä tuli harvakseltaan. Hormonitasoa ei mitattu. Annostusta vielä lisättiin maksimiin, kun miedompi ei tehonnut. Myöhemmin pystyin palaamaan miedompaan annokseen, kun migreeni lisääntyi vahvoista.
Niin on minunkin mielestänni. Kuukauden päästä on gyne, johon tk-lekuri minut lähetti tarkistettavaksi, ja jännittää jo nyt tosi paljon että saanko hoitoa vai en. Verikokeet on otettu jo kahdesti, ja ne ovat normaalit. Kuitenkin minulla on lähes kaikki oireet joita vaihdevuosissa on. Olen yrittänyt saada reseptiä, että eikö voitaisi edes kokeilla. Ei kuulemma voi, koska minulla voi olla jotain muuta kuin vv. Tuo kaikki muu onkin tässä vuoden aikana suljettu jo pois, mutta ei, en saa apua. Hikoilen viikon 7 yöstä kuutena, Hikoilen lakanat peer yö, ja jopa kaksi tyynyliinaa. Olen täysin aloitekyvytön, lihonut, ihoni on alkanut kuivua ja roikkua, niveliä särkee, mieliala on täysin maassa, seksi ei todellakaan kiinnosta jne. Vuosi on ritkä aika sairastaa. Kyllä, pidän tätä sairautena, en esimerkiksi voi mennä töihin.
Ei verikokeita tarvitse ottaa, jos nainen on vaihdevuosi-iässä ja selkeät vaihdevuosioireet on. Kilpirauhaskokeet nyt ehkä ainoana poissulkumielessä omasssa tapauksessasi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että jostain syystä hankalat vaihdevuosioireet on nykyajan ongelma. Hikoiliko ja huutoraivosiko naiset sata vuotta sitten vaihdevuosissaan? Vai voisiko hankalat oireet johtua esim. nykypäivän elämäntyylistä, kemikaalikuormasta, ravinnosta..? Niinhän elintasosairaudetkin johtuu. Joku kirjoitti, että korvaushoito vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Mutta entä jos eläisi niin, ettei sitä riskiä tarvitse keinotekoisilla hormoneilla vähentää? En ole siis vielä aiheeseen juurikaan perehtynyt, vaan tällaisia pohdintoja vaan.
=D
Eikö vaan ja niitä myös mielellään tuodaan muille julki.
Itse hämmästyin, kun kävin lukemassa tässä osteoporoosista, kun meillä on se sukurasitteena ja siinä asiantuntija-artikkelissa luki, että hormonikorvaushoito vähentäisi osteoporoosia. Eipä ole meille kukaan kertonut. Emme ole ottaneet kukaan hormonikorvaushoitoa, kun ei silleen muuten kiinnosta. Miksi lääkärit eivät ole kertoneet tuollaista?
Minulla meni ne vaihdevuosioireet ohi ajat sitten. Pitäisikö nyt pyytää silti tuo hormonihoito luuston vuoksi?