Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikorvaushoidon idea?

Vierailija
11.03.2023 |

Jos vaihdevuosioireet on pahat viisikymppisenä ja aloitetaan hormonikorvaushoito kymmeneksi vuodeksi; Onko oletettavaa että vaihdevuodet ovat sitten "ohi" kun hoito lopetetaan naisen ollessa tällöin kuusikymppinen, vai onko korvaushoito lähinnä vain oireiden siirtämistä? Eli iskeekö ne vaihtarit päälle sitten vain kymmenen vuotta myöhemmin kuin luomuna olisivat tulleet?

Toki kaikenlaista skaalan molemmista ääripäistä varmaan tapahtuu, mutta onko tuon korvaushoidon "idea" se, että ne oireet ikäänkuin menisivät ohi sen hoidon aikana eikä niitä tarvitsisi kokea lainkaan? Vai pyritäänkö sillä saamaan vain kymmenkunta hyvää lisävuotta naisen elämään ennen väistämätöntä?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoito lopetettaisiin kuusikymppisenä? Oma äitini on 65 v., ja käyttää todella suurta estrogeenimäärää. Sillä on fysiologisia etuja runsaasti.

Vierailija
2/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi hoidon aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös luun tiheys pysyy parempana, kun saa estrogenia vanhemmaksi. Iho pysyy parempana. Unet pysyvät parempana. Mieliala pysyy parempana. Hiukset pysyvät parempana.... Kaikki gynekologit käyttävät itse hormonikorvaushoitoa, he näkevät edut.

Vierailija
4/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtyy myöhemmäksi. Kun lopetat hoidon, oireet alkavat. Kyllä ne kestää.

Vierailija
5/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kärsisin, kun voin olla kärsimättäkin?

Ennen hoitoa hikoilin kuin sika milloin sattuu, lakanat olivat märkiä, haisin, nukuin erittäin huonosti ja heräsin viimeistään kolmen aikaan yöllä, jonka jäljeen valvoin pari tuntia tai kellon soittoon asti, sydän hakkasi ja muljahteli, ei haluttanut pätkääkään, olin kuiva kuin korppu, tuli nivelrikko myös käsiin ja olin ärtyisä.

Nyt kun olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa, niin nukun hyvin, olen levollinen ja hyväntuulinen, en hikoile, sydän ei tykytä tai muljahtele, olen halukas ja nivelrikkoa ei tunnu ollenkaan.

Minulle hormonikorvaushoito on todella hyvä asia ja en ole palaamassa paskaan aikaan. Vaihdevuosioireet menevät aikanaan ohi ja kun ne ovat ohi, niin lopetan lääkityksen. Ei lääkitys ole mitenkään edes hankala, kaksi kertaa viikossa tabu sisään ja taas elämä hymyilee.

Vierailija
6/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtyy myöhemmäksi. Kun lopetat hoidon, oireet alkavat. Kyllä ne kestää.

Höpö höpö hassulainen. Voit toki itse kestää vaikka katkenneen jalan kanssa, jos haluat, mutta se on sinun valintasi, josta et voi sitten muille valittaa.

Vierailija
7/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö kukaan estrogeenigeeliä. Onko hankala ja toimiiko?

Vierailija
8/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla menee ohi hoidon "alla", osalla oireet tulee esille ja hoitoa pitää jatkaa.

Itse en ole käyttänyt, koska pääsin niin vähällä oireista. Ehkä olisi nukkumista helpottanut.

Vierailija
9/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään hormonikorvaushoidon valinneista huolestuta se, että se lisää syöpään sairastumisen riskiä?

Vierailija
10/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lieventää oireita, ei siirrä vaihdevuosia mitenkään.

Vierailija
11/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen hoitoa hikoilin kuin sika milloin sattuu, lakanat olivat märkiä, haisin, nukuin erittäin huonosti ja heräsin viimeistään kolmen aikaan yöllä, jonka jäljeen valvoin pari tuntia tai kellon soittoon asti, sydän hakkasi ja muljahteli, ei haluttanut pätkääkään, olin kuiva kuin korppu, tuli nivelrikko myös käsiin ja olin ärtyisä.

Nyt kun olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa, niin nukun hyvin, olen levollinen ja hyväntuulinen, en hikoile, sydän ei tykytä tai muljahtele, olen halukas ja nivelrikkoa ei tunnu ollenkaan.

Minulle hormonikorvaushoito on todella hyvä asia ja en ole palaamassa paskaan aikaan. Vaihdevuosioireet menevät aikanaan ohi ja kun ne ovat ohi, niin lopetan lääkityksen. Ei lääkitys ole mitenkään edes hankala, kaksi kertaa viikossa tabu sisään ja taas elämä hymyilee.

Kiva että kerroit meille, mutta tämä ei nyt varsinaisesti vastannut kysymykseen =D

Vierailija
12/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että kerroit meille, mutta tämä ei nyt varsinaisesti vastannut kysymykseen =D

Vastasin. Lue tarkemmin.

Vierailija
13/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi syöpäriski muaki ahdistaa.

Vierailija
14/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään hormonikorvaushoidon valinneista huolestuta se, että se lisää syöpään sairastumisen riskiä?

Minä. Äidilläni on rintasyöpä, ja otin silti laastarin. Siihen vaikutti gynen kommentti. Puhuin, että syöpä huolettaa. Gyne sanoi, että unettomuus vasta sairauksia aiheuttaakin. Edellisenä päivänä juuri olin lukenut unettomuuden ja dementian yhteydestä. Päätin, että otan mieluummin syövän kuin dementian.

Lisäksi riskit alkaa vasta 3 vuoden käytön jälkeen. Eli tässä on aikaa pohtia toistamiseen.

Vierailija
15/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkää syöpää niin saa elää aika rajoittuneesti. Näitä riskitekijöistä kun sattuu olemaan normaalissa elämässäkin paljon.

Vierailija
16/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski saada rintasyöpä on 1,3 kertainen. Ei siis edes kaksinkertainen. Ja riski kasvaa pitkäaikaisessa käytössä.

Vierailija
17/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

En tupakoi, en juo alkoholia, painoni on normaali, syön monipuolisesti ja terveellisesti, liikun hyvin paljon ja erilaisilla tavoilla, vältän aurinkoa suojavoitein ja vaatetuksella sekä pysymällä pahimman ajan sisällä, työpaikalla ja kotona en altistu normaalia enempää vaarallisille aineille, imetin kaikkia kolmea lastani noin vuoden ikään asti ja käyn säännöllisesti mm. papa-kokeissa ja terveystarkastuksissa.

Jos minulle nyt tulee syöpä, niin sitten se tulee. Voin hyvin kuolla vaikka liikenneonnettomuudessakin, mutta nyt olen onnellinen ja terve viisikymppinen nainen.

Vierailija
18/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla laastari, helppoa ja turvallisempaa kuin pillerit. Kärsin vaikeasta unettomuudesta j(liian) pitkän, nukuin yleensä 4-5h yössä, aamuyöt valvoin. Nyt nukun yleensä 6-7h yö ja uni on laadullisesti parempaan. Valtava helpotus, kun elämää haittaava sumuisuus ja väsymys ovat helpottaneet. Toki vieläkin enemän olisi kiva nukkua, mutta tämä jo iso parannus. Myöskään kipuja ja särkyjä ei ole ollut niin paljon kuin aiemmin.

Joo, en vastannut kysymykseen.

Vierailija
19/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

En tupakoi, en juo alkoholia, painoni on normaali, syön monipuolisesti ja terveellisesti, liikun hyvin paljon ja erilaisilla tavoilla, vältän aurinkoa suojavoitein ja vaatetuksella sekä pysymällä pahimman ajan sisällä, työpaikalla ja kotona en altistu normaalia enempää vaarallisille aineille, imetin kaikkia kolmea lastani noin vuoden ikään asti ja käyn säännöllisesti mm. papa-kokeissa ja terveystarkastuksissa.

Jos minulle nyt tulee syöpä, niin sitten se tulee. Voin hyvin kuolla vaikka liikenneonnettomuudessakin, mutta nyt olen onnellinen ja terve viisikymppinen nainen.

Täsmälleen samat sanat.

Vierailija
20/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeneksi vuodeksi? Ei hedelmällisyyden lakkaaminen voi noin kauan kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan