Hormonikorvaushoidon idea?
Jos vaihdevuosioireet on pahat viisikymppisenä ja aloitetaan hormonikorvaushoito kymmeneksi vuodeksi; Onko oletettavaa että vaihdevuodet ovat sitten "ohi" kun hoito lopetetaan naisen ollessa tällöin kuusikymppinen, vai onko korvaushoito lähinnä vain oireiden siirtämistä? Eli iskeekö ne vaihtarit päälle sitten vain kymmenen vuotta myöhemmin kuin luomuna olisivat tulleet?
Toki kaikenlaista skaalan molemmista ääripäistä varmaan tapahtuu, mutta onko tuon korvaushoidon "idea" se, että ne oireet ikäänkuin menisivät ohi sen hoidon aikana eikä niitä tarvitsisi kokea lainkaan? Vai pyritäänkö sillä saamaan vain kymmenkunta hyvää lisävuotta naisen elämään ennen väistämätöntä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko me nyt kollektiivisesti sitten todettu ettei luonnollinen vanheneminen ole enää luonnollista
Hoidan muitakin vanhenemisen oireita, en halua fyysisen hyvinvointini romahtavan varhaisella iällä.
Vanheneminen ei ole sairaus - eikä myöskään naisen hormonitoiminnan muuttuminen iän myötä. Pahoja vaihdevuosioireita voi tietysti hoitaa hormonikorvaushoidoilla, mutta ainakaan minulle ei tullut mitään hoitoa vaativia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko me nyt kollektiivisesti sitten todettu ettei luonnollinen vanheneminen ole enää luonnollista
Hoidan muitakin vanhenemisen oireita, en halua fyysisen hyvinvointini romahtavan varhaisella iällä.
Vanheneminen ei ole sairaus - eikä myöskään naisen hormonitoiminnan muuttuminen iän myötä. Pahoja vaihdevuosioireita voi tietysti hoitaa hormonikorvaushoidoilla, mutta ainakaan minulle ei tullut mitään hoitoa vaativia oireita.
Ei ole sairaus, vanhuuteen sisältyvää lihaskatoa hoidan kuntosaliharjoittelulla ja jäykkyyttä joogalla. Estrogeenivajeeseen käytän estrogeenikorvaushoitoa. Pysyy ostoporoosi, alzheimer ja sydänkohtaukset helpommin loitolla sekä vaihdevuosioireet lievittyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko vain niille voimakkaita oireita (hedelmällisyyden hiipuessa), joilla on myös ollu kiertoon liittyviä voimakkaita oireita? Onko joku korrelaatio?
Tätä itsekin joskus mietin. Pääsin kuukautisissa helpolla ja häiritseviä vaihdevuosioireita ovat olleet vain kuumat aallot. En hikoile yöllä, tai yleisesti en ole kovasti hikoillut milloinkaan, ja olen pystynyt nukkumaan hyvin. Ainoastaan limakalvot kuivuivat, kun ei ollut parisuhdettakaan, mutta uuden parisuhteen myötä aloin käyttää vagifemia ja asia korjaantui.
Taas kauhee väittely juupas eipäs. Jos haluaa käyttää niin ok, jos ei niin sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko vain niille voimakkaita oireita (hedelmällisyyden hiipuessa), joilla on myös ollu kiertoon liittyviä voimakkaita oireita? Onko joku korrelaatio?
Tätä itsekin joskus mietin. Pääsin kuukautisissa helpolla ja häiritseviä vaihdevuosioireita ovat olleet vain kuumat aallot. En hikoile yöllä, tai yleisesti en ole kovasti hikoillut milloinkaan, ja olen pystynyt nukkumaan hyvin. Ainoastaan limakalvot kuivuivat, kun ei ollut parisuhdettakaan, mutta uuden parisuhteen myötä aloin käyttää vagifemia ja asia korjaantui.
Itselläni ei ollut mainittavia kuukautisoireita tai pms:ää ennen 40 ikävuotta. Sen jälkeen on ollut kaikenlaista esivaihdevuosiin ja vaihdevuosiin liittyvää oiretta vaikka muille jakaa.
Miksi joistain naisista tulee lihavia isotissisiä yli 50 vuotiaana? Julkkiksissakin heitä on. Vaikuttaako hormonit? Lihottaako ne. Eikö kuitenkin ole parempikun ei käytä jos ei oireita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joistain naisista tulee lihavia isotissisiä yli 50 vuotiaana? Julkkiksissakin heitä on. Vaikuttaako hormonit? Lihottaako ne. Eikö kuitenkin ole parempikun ei käytä jos ei oireita.
Se estrogeenin puute lihottaa keskivartalon. Mun rinnat ainakin turposi vaihdevuosissa samoin kuin muukin keskivartalo, reidet kapenivat. En käyttänyt hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Luettelit juuri ne ulospäin näkyvät kehonmuutokset, jotka johtuvat estrogeenimäärän romahtamisesta naisen kehossa vaihdevuosien myötä. Jos olet nainen, sinun kannattaa todella alkaa hankkia tietoa vaihdevuosista.
Mä aloitin juuri kun kierto lyheni 21 päivään ja oli kipuja, unettomuutta, alakuloisuutta, itkuisuutta, aloitekyvyttömyyttä ja ties mitä minulle ihan epätyypillista. Ja on terveet elämäntavat, harrastan paljon liikuntaa yms. Suurin osa oireista lähti alle viikossa. Mulla ei ole pienintäkään aikomusta lopettaa tyyliin ikinä, äidillä 70v on yhä oireita jotka selkeästi liittyvät hormoneihin. Jos hormonihoidossa riski syöpään 2/1000 ja ylipainossa 6/1000, lisäksi ilman hormonikorvaushoitoa alkaa helpmmin lihoa, niin tää on mulle riski jonka otan.
Muualla saa aika automaattisesti estrogeeniä jo ennen kuin kuukautiset ovat loppuneet jos on häiritseviä oireita. Miksi tästä on Suomessa tehty niin hankalaa?
Kuumat aallot kesken työpäivän eivät ole mikään ilo, huomautan.
Se elää ilman hoitoja hamaan hautaan, joka voi, joka ei voi - hankkikoon avun.
Itse 53 v menetin uneni täysin. Olin ailahtelevainen. En osannut töissäni kaupassa normaaleja hommia, keskittyminen katosi. Karseat kuumat aallot. En heti ymmärtänyt mistä on kyse, mutta kun tajusin, menin gynelle. Jo se helpotti, kun sai kertoa ja joku ymmärsi. Sanoi kuulleensa satoja samanlaisia tarinoita ja minä kun luulin tulleeni hulluksi. Hormonikorvaushoidon aloitin heti. Oireet helpotti noin kuukaudessa. Söin pillereitä 7 vuotta. Lopetin hiljakseen. Oireet oli pois. Nyt oon 62, oireet edelleen pois.
En tiedä olisinko jaksanut ilman hoitoa.
Mutta kukin tyylillään. Vaihtarit voi olla niiiin erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin juuri kun kierto lyheni 21 päivään ja oli kipuja, unettomuutta, alakuloisuutta, itkuisuutta, aloitekyvyttömyyttä ja ties mitä minulle ihan epätyypillista. Ja on terveet elämäntavat, harrastan paljon liikuntaa yms. Suurin osa oireista lähti alle viikossa. Mulla ei ole pienintäkään aikomusta lopettaa tyyliin ikinä, äidillä 70v on yhä oireita jotka selkeästi liittyvät hormoneihin. Jos hormonihoidossa riski syöpään 2/1000 ja ylipainossa 6/1000, lisäksi ilman hormonikorvaushoitoa alkaa helpmmin lihoa, niin tää on mulle riski jonka otan.
Muualla saa aika automaattisesti estrogeeniä jo ennen kuin kuukautiset ovat loppuneet jos on häiritseviä oireita. Miksi tästä on Suomessa tehty niin hankalaa?
Asutko Helsingissä? Tiedätkö hormonikorvaushoitomyönteistä gynekologia täällä?
Vierailija kirjoitti:
Kymmeneksi vuodeksi? Ei hedelmällisyyden lakkaaminen voi noin kauan kestää.
Mulle gynekologi sanoi, että vaihdevuosioireet voivat kestää osalla lopun elämää. En ajatellut kärsiä jaolen käyttänyt hormonikorvaushoitoa jo 5 vuotta. Meinaan käyttää lopun elämää, koska se on auttanut minua paljon. Vaikka se lisää syöpäriskiä, se vastaavasti vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuumat aallot kesken työpäivän eivät ole mikään ilo, huomautan.
Varsinkaan, kun istuu kokoushuoneessa ja tuntee, että nyt kuuma aalto tulee ja varmasti vieressä oleva joutuu samaan lämpövyöhykkeeseen. Näissä tilanteissa yritän tasata hengitystä ja olla ajattelematta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös luun tiheys pysyy parempana, kun saa estrogenia vanhemmaksi. Iho pysyy parempana. Unet pysyvät parempana. Mieliala pysyy parempana. Hiukset pysyvät parempana.... Kaikki gynekologit käyttävät itse hormonikorvaushoitoa, he näkevät edut.
Juu, mitäpä sitä rintasyöpää murehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Siirtyy myöhemmäksi. Kun lopetat hoidon, oireet alkavat. Kyllä ne kestää.
Kaikilla ei ole edes vaihdevuosioireita, vaan kuukautiset jäävät pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kärsisin, kun voin olla kärsimättäkin?
Ennen hoitoa hikoilin kuin sika milloin sattuu, lakanat olivat märkiä, haisin, nukuin erittäin huonosti ja heräsin viimeistään kolmen aikaan yöllä, jonka jäljeen valvoin pari tuntia tai kellon soittoon asti, sydän hakkasi ja muljahteli, ei haluttanut pätkääkään, olin kuiva kuin korppu, tuli nivelrikko myös käsiin ja olin ärtyisä.
Nyt kun olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa, niin nukun hyvin, olen levollinen ja hyväntuulinen, en hikoile, sydän ei tykytä tai muljahtele, olen halukas ja nivelrikkoa ei tunnu ollenkaan.
Minulle hormonikorvaushoito on todella hyvä asia ja en ole palaamassa paskaan aikaan. Vaihdevuosioireet menevät aikanaan ohi ja kun ne ovat ohi, niin lopetan lääkityksen. Ei lääkitys ole mitenkään edes hankala, kaksi kertaa viikossa tabu sisään ja taas elämä hymyilee.
Saanko kysyä sinulta, ja muilta korvaushoitoa saaneelta että millä perusteilla lääkäri sinulle sen määräsi?
Näkyikö hormonipuutos verikokeissa?
Itse en meinaa millään saada korvaushoitoa, vaikka en ole missään riskiryhmässä. Nyt jo vuoden hikoillut ja elämä täysin pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se hoito pitäisi aloittaa? Vasta sitten kun kuukautiset loppuu? Vai jo aiemmin? Mitä selkeitä hyötyjä hoidosta on? Onko hyötyä myös, jos ei itse tunnista vaihdevuosioireita?
Minulle gyne ehdotto vagifemiä, kun kävin vastaanotolla erilaisten ärsyttävien asioiden vuoksi, mm. kuivuuden, yöhikoilun ja joka aamuöisen valvomisen takia. Muitakin oireita oli, mutta en oikeastaan ajatellut niiden liittyvän vaihdevuosiin. Kuukautiset tulivat vielä, tosin vähän miten sattuu.
Hoito auttoi lähes heti ja oli jännä miten huomasin aamulla, että olin vetänyt sikeitä seitsemän tuntia ja yöhikoilua ei ollut tullut. Vähitellen oloni muuttui muutenkin paljon ja mieskin sanoi, että olen taas oma itseni, eli tekeväinen ja hyväntuulinen nainen.
Puhutko nyt emättimeen laitettavasta vagifemista? Auttaa vain alapään paikallisoireisiin. Jos on muita oireita, tarvitsee tabletin, laastarin tai geelin, jotka vaikuttavat koko kehoon.
Aijaa, no kumma kun minulla auttoi. Tai ehkä vain keksin sen, että nukun nyt hyvin, en hikoile enää ja muuta tällaista. On se hurja.
Sinulla on sitten äärimmäisen hormoniherkkä keho. Vagifem sisältää vain sadasosan siitä estradiolimäärästä, joka on pienen annoksen suun kautta otettavassa hormonivalmisteessa.
Mä olen aina ollut tosi herkkä hormonivalmisteille. Oon sen takia aikoinani joutunut luopumaan pillereistäkin, kun aina tuli jotain ongelmia. Synnytyksen jälkeen laitatin hormonikierukan, ja sama homma. Ei vaan sovi. Nyt oon alkanut saamaan kuumia alltoja, mut en oo halunnu korvaushoitoja noiden aiempien kokemusten vuoksi. Tämän keskustelun luettuani päätin laittaa ton vagifemin kokeiluun. Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Taas kauhee väittely juupas eipäs. Jos haluaa käyttää niin ok, jos ei niin sekin on ok.
IKävää, kun kaikki ovat niin ärhäköitä ja heti puolustuskannalla. MIssähän olisi keskustelupalsta, jossa olisi leppoisia ihmisiä.
Sinulla on sitten äärimmäisen hormoniherkkä keho. Vagifem sisältää vain sadasosan siitä estradiolimäärästä, joka on pienen annoksen suun kautta otettavassa hormonivalmisteessa.