Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikorvaushoidon idea?

Vierailija
11.03.2023 |

Jos vaihdevuosioireet on pahat viisikymppisenä ja aloitetaan hormonikorvaushoito kymmeneksi vuodeksi; Onko oletettavaa että vaihdevuodet ovat sitten "ohi" kun hoito lopetetaan naisen ollessa tällöin kuusikymppinen, vai onko korvaushoito lähinnä vain oireiden siirtämistä? Eli iskeekö ne vaihtarit päälle sitten vain kymmenen vuotta myöhemmin kuin luomuna olisivat tulleet?

Toki kaikenlaista skaalan molemmista ääripäistä varmaan tapahtuu, mutta onko tuon korvaushoidon "idea" se, että ne oireet ikäänkuin menisivät ohi sen hoidon aikana eikä niitä tarvitsisi kokea lainkaan? Vai pyritäänkö sillä saamaan vain kymmenkunta hyvää lisävuotta naisen elämään ennen väistämätöntä?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko vain niille voimakkaita oireita (hedelmällisyyden hiipuessa), joilla on myös ollu kiertoon liittyviä voimakkaita oireita? Onko joku korrelaatio?

Vierailija
22/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään hormonikorvaushoidon valinneista huolestuta se, että se lisää syöpään sairastumisen riskiä?

Ei. Sain jo syövän neljäkymppisenä vaikka mulla on aina olleet todella terveelliset elintavat. Se tulee jos tulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla laastari, helppoa ja turvallisempaa kuin pillerit. Kärsin vaikeasta unettomuudesta j(liian) pitkän, nukuin yleensä 4-5h yössä, aamuyöt valvoin. Nyt nukun yleensä 6-7h yö ja uni on laadullisesti parempaan. Valtava helpotus, kun elämää haittaava sumuisuus ja väsymys ovat helpottaneet. Toki vieläkin enemän olisi kiva nukkua, mutta tämä jo iso parannus. Myöskään kipuja ja särkyjä ei ole ollut niin paljon kuin aiemmin.

Joo, en vastannut kysymykseen.

Vagifem-puikko on erittäin helppo, se vain tuikataan sisään noin 2 x vko ja ei tarvitse pitää mitään ällörumaa laastaria missään. Olen sitä paitsi allerginen laastarien liimalle, sen huomasin selkeästi, kun yritin joskus käyttää ehkäisylaastaria.

Mutta onneksi on vaihtoehtoja!

Vierailija
24/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö kukaan estrogeenigeeliä. Onko hankala ja toimiiko?

Mä käytän geeliä näppärä pieni pussi joka laitetaan iholle joka ilta; ei tarvitse miettiä ottaako liikaa vai liian vähän.

Yöunet tuli takaisin ja 5 kg nestepöhöä lähti vyötäröltä awwhh 😍

Vierailija
25/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lopussa (kun hedelmällisyys lopullisesti menetetty) ole enää mitään oireita. Siten olisi järkeenkäypää, että lääkityksellä voisi skipata siirtymävaiheen. Kunhan sen lopettaa vaiheittain pitkän ajan kuluessa? En tiedä aiheesta juuri mitään.

Vierailija
26/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riski saada rintasyöpä on 1,3 kertainen. Ei siis edes kaksinkertainen. Ja riski kasvaa pitkäaikaisessa käytössä.

Onko riski paljon suurempi esim. migreenipotilaille? Tai hormooneille muuten herkille?

Vierailija
27/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja siskot saavat kuumia Aaltoja edelleen kaikki käyvät jo 80 vee😳

Hormonikorvaushoitoa kun ei suositella 5 vuotta kauempaa.

Ihanaa; aina jotakin 🥱

Vierailija
28/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mulle lääkäri sanoi, että voi käyttää pitkään matalalla annoksella ja tosiaan esim unettomuudesta seuraa myös vaikka mitä sairauksia.

Vierailija
29/121 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa se hoito pitäisi aloittaa? Vasta sitten kun kuukautiset loppuu? Vai jo aiemmin? Mitä selkeitä hyötyjä hoidosta on? Onko hyötyä myös, jos ei itse tunnista vaihdevuosioireita?

Vierailija
30/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa se hoito pitäisi aloittaa? Vasta sitten kun kuukautiset loppuu? Vai jo aiemmin? Mitä selkeitä hyötyjä hoidosta on? Onko hyötyä myös, jos ei itse tunnista vaihdevuosioireita?

Minulle gyne ehdotto vagifemiä, kun kävin vastaanotolla erilaisten ärsyttävien asioiden vuoksi, mm. kuivuuden, yöhikoilun ja joka aamuöisen valvomisen takia. Muitakin oireita oli, mutta en oikeastaan ajatellut niiden liittyvän vaihdevuosiin. Kuukautiset tulivat vielä, tosin vähän miten sattuu.

Hoito auttoi lähes heti ja oli jännä miten huomasin aamulla, että olin vetänyt sikeitä seitsemän tuntia ja yöhikoilua ei ollut tullut. Vähitellen oloni muuttui muutenkin paljon ja mieskin sanoi, että olen taas oma itseni, eli tekeväinen ja hyväntuulinen nainen.

Vierailija
31/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski saada rintasyöpä on 1,3 kertainen. Ei siis edes kaksinkertainen. Ja riski kasvaa pitkäaikaisessa käytössä.

Onko riski paljon suurempi esim. migreenipotilaille? Tai hormooneille muuten herkille?

Minulle ei lasten saamisen jälkeen sopinut hormonaalinen ehkäisy ollenkaan. Kokeilin muutamaa erilaista, mutta onneksi sain steriloinnin. Kun lopetin hormonaalinen ehkäisyn, painoni laski 15 kg, ärtyisyys loppui, halut tulivat takaisin ja voimakkaina yms.

Hormonikorvaushoito taas sopii hyvin, on sopinut jo kolmisen vuotta.

Vierailija
32/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko me nyt kollektiivisesti sitten todettu ettei luonnollinen vanheneminen ole enää luonnollista

Vierailija
33/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään hormonikorvaushoidon valinneista huolestuta se, että se lisää syöpään sairastumisen riskiä?

Ei. Sain jo syövän neljäkymppisenä vaikka mulla on aina olleet todella terveelliset elintavat. Se tulee jos tulee. 

Et taida tietää mitä riski tarkoittaa

Vierailija
34/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko me nyt kollektiivisesti sitten todettu ettei luonnollinen vanheneminen ole enää luonnollista

Ei luonnollinen ole minulle mikään ykköstavoite.

Jos pystyn lisäämään epäluonnollisella hormonilla hyviä vuosia niin teen näin ihan mielelläni. Tiedostan ja hyväksyn riskit.

Vierailija
35/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit vanheta ihan miten haluat. Voit mennä vaikka lämmittämättömään mökkiin asumaan jonnekin korpikuusen alle ja mietiskellå siellä vanhenemistasi ihan ajan kanssa. :)

Vierailija
36/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle gyne ehdotto vagifemiä, kun kävin vastaanotolla erilaisten ärsyttävien asioiden vuoksi, mm. kuivuuden, yöhikoilun ja joka aamuöisen valvomisen takia. Muitakin oireita oli, mutta en oikeastaan ajatellut niiden liittyvän vaihdevuosiin. Kuukautiset tulivat vielä, tosin vähän miten sattuu.

Hoito auttoi lähes heti ja oli jännä miten huomasin aamulla, että olin vetänyt sikeitä seitsemän tuntia ja yöhikoilua ei ollut tullut. Vähitellen oloni muuttui muutenkin paljon ja mieskin sanoi, että olen taas oma itseni, eli tekeväinen ja hyväntuulinen nainen.

Puhutko nyt emättimeen laitettavasta vagifemista? Auttaa vain alapään paikallisoireisiin. Jos on muita oireita, tarvitsee tabletin, laastarin tai geelin, jotka vaikuttavat koko kehoon.

Vierailija
37/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä teet tietenkin omat päätöksesi siitä miten itse toimit, muut tekevät omat päätöksensä. Tottakai jos sinua ei haittaa vaihdevuosioireet tai ne ovat sinulla lähes olemattomat, niin silloinhan luonnollisuus on varmasti ihan hyvä vaihtoehto, mutta sinä et edusta kaikkia naisia.

Minä käytän hormonikorvaushoitoa toistaiseksi ja voin hyvin. Elämä on oikein mukavaa ja onnellista kaikin puolin.

Vierailija
38/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan muitakin vanhenemisen oireita, en halua fyysisen hyvinvointini romahtavan varhaisella iällä.

Vierailija
39/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää mitä riski tarkoittaa

Ei se mitään, ei tiedä muutkaan tällä palstalla.

Vierailija
40/121 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt emättimeen laitettavasta vagifemista? Auttaa vain alapään paikallisoireisiin. Jos on muita oireita, tarvitsee tabletin, laastarin tai geelin, jotka vaikuttavat koko kehoon.

Aijaa, no kumma kun minulla auttoi. Tai ehkä vain keksin sen, että nukun nyt hyvin, en hikoile enää ja muuta tällaista. On se hurja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän