Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit toisin/minkä virheen välttäisit, jos alkaisit nyt järjestää vanhempasi vanhuushoitoa? Jos olet hoitaja, mitä neuvoisit?

Vierailija
10.03.2023 |

Meillä on nyt edessä vanhempieni hoivan järjestäminen. Omaishoitajaksi ryhtyminen ei meiltä onnistu. Pitää etsiä hoivakoti, järjestää edunvalvonta jne. En edes tiedä mitä kaikkea. Tuntuu aivan hirveän isolta hommalta, kun on niin paljon selvitettävää, miten mikäkin asia toimii. Tietenkin halutaan vanhemmille mahdollisimman hyvä loppuelämä ja yritetään järjestää asiat nopeasti.

Kertokaa omia kokemuksianne, mikä on onnistunut tai mikä ei. Mitä virheitä osaisitte nyt välttää, mitä alussa teitte hoidon järjestämisessä? Kaikki kokemukset on arvokkaita. 💗

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten etsitte hoivakotia? Yksityistäkö?

Vierailija
2/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei onnistu? Vai ette halua elämäänne sekoittaa?

T: nainen, joka hoitaa vanhaa isäänsä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysellyt yksityisiä ja kaupungilta. En tiedä miten maksuasiat menee tai onko yksityinen meille mahdollinen. Jossain oli, että hoiva maksaa 6000-9000 € kuussa, sellaisiin summiin ei ole missään tapauksessa varaa. 

ap

Vierailija
4/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa asioiden hoitaminen on nyt? Käykö vanhempiesi luona kotihoito maksimiavuilla vai oletteko vain itse tulleet siihen tulokseen, että nyt tarvitaan palvelutalopaikka? Jälkimmäisessä tapauksessa jouduttu turvautumaan yksityiseen hoitoon ja se tarkoittaa todella suuria tuloja hoitomaksun kattamiseksi. Ensimmäisessä tapauksessa taas teitä osaa parhaiten auttaa kotihoidon palveluohjaaja.

Vierailija
5/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysellyt yksityisiä ja kaupungilta. En tiedä miten maksuasiat menee tai onko yksityinen meille mahdollinen. Jossain oli, että hoiva maksaa 6000-9000 € kuussa, sellaisiin summiin ei ole missään tapauksessa varaa. 

ap

Hoiva maksaa juuri sen verran kuin vanhuksella on varaa. Isäni oli rahaton aljkoholisti. Asui palvelusetelillä monta vuotta kunnallisessa (joskin myöhemmin yksityistetyssä) vanhainkodissa. Tilille jäoi se lakisääteinen summa rahaa. Kuoltuaan siellä oli jopa rapia 20 tuhatta euroa. 

Vierailija
6/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten laittaa sijoituksiin rahat. Niitä ei voida hyödyntää hoitomaksuihin.

Vierailija
7/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muuten laittaa sijoituksiin rahat. Niitä ei voida hyödyntää hoitomaksuihin.

Jaa, itse olen sitä mieltä, että yhteiskunnalta ei kupata ylimääräistä rahaa, jos itse pystytään maksamaan edes osa. Minusta on ihan kohtuullista, että esim. vanhus myy tarpeettomaksi jääneen asunnon, että pystyy hankkimaan haluamansatasoista hoivaa. Monet vanhukset haluavat itse tehdä näin (luin siitä juuri jutun) mieluummin kuin pihistellä omaisuuttaan perillisille. Olen samaa mieltä. Heillä on oikeus käyttää omaisuutensa oman hyvinvointinsa takaamiseen.

ap

Vierailija
8/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hoiva maksaa juuri sen verran kuin vanhuksella on varaa. Isäni oli rahaton aljkoholisti. Asui palvelusetelillä monta vuotta kunnallisessa (joskin myöhemmin yksityistetyssä) vanhainkodissa. Tilille jäoi se lakisääteinen summa rahaa. Kuoltuaan siellä oli jopa rapia 20 tuhatta euroa. 

Oliko hän siis tosi kauan hoivan piirissä vai miten tuo on mahdollista? Se lakisääteinen summahan on reippaasti alle 200€.

ap

Vierailija
9/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei siis ole vain meidän päähänpisto että heivataan vanhukset vanhainkotiin, vaan tarve on nyt ihan aito.

ap

Vierailija
10/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse olen sitä mieltä, että yhteiskunnalta ei kupata ylimääräistä rahaa, jos itse pystytään maksamaan edes osa. Minusta on ihan kohtuullista, että esim. vanhus myy tarpeettomaksi jääneen asunnon, että pystyy hankkimaan haluamansatasoista hoivaa. Monet vanhukset haluavat itse tehdä näin (luin siitä juuri jutun) mieluummin kuin pihistellä omaisuuttaan perillisille. Olen samaa mieltä. Heillä on oikeus käyttää omaisuutensa oman hyvinvointinsa takaamiseen.

ap

Tässä olisi järkeä, jos sillä saisi jotain. Mutta sillähän ei saa. Hoito on täsmälleen samaa kuolemanodotusvarastointia - tai usein jopa pahempaa - yksityisisssä kalliissa paikoissa.

Vierailija
11/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jo kotihoidon käynnit? Palvelutaloon pääsy ei ole nykyään itsestään selvyys vaan pitää olla jo aika huonossa kunnossa ja usein ehtona on että kotihoidon maksimikäynnit on kokeiltu. Paitsi tietysti jos itsemaksavana menee.

Vierailija
12/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä kunnan/kaupungin asiakasohjaukseen yhteys. Ajoissa yhteys, koska jonot ovat pitkiä! He katsovat täyttyvätkö kriteerit hoivakotiin ja tarvittaessa neuvovat eteenpäin.

Yksityiselle voi päästä palvelusetelillä tai maksusitoumuksella. Täysin itse maksavana ei kannata mennä, maksaa ihan hirveästi, erittäin harvalla on tähän varaa.

Toiseksi kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus valmiiksi. Se valtuuttaa hoitamaan asioita sitten kun vointi huononee siihen pisteeseen. Eduksi on myös se, että miettii jo miten käytännön asiat hoidetaan esim asunnon myynti. Helpottaa kun asiat ovat valmiina, jos päätöksiä joutuukin tekemään nopealla aikataululla.

T:Hoitaja

Vierailija
13/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä esim. asun eri puolella maailmaan kuin vanhempani. 

T. Eri

Vierailija
14/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap,mutta vastaan silti. Sairaan vanhemman hoitotaakka on jotain mitä en suosittele kyllä kenellekkään. Kiva jos sinä hoidat ja se sujuu kohtuudella, minäkin yritin 5 vuotta vauva kainalossa ja muun perhe-elämän ohella hoitaa erittäin hankalasti käytösoireista, sairasta vanhempaani, yrittämisen ja muiden töiden sivussa-nyt jos voisin valita,en olisi siihen ryhtynyt. Olen myös tehnyt lapsilleni selväksi,että he eivät ikinä uhraa elämäänsä minun hoitamiseen. Hoivakoti on oikein hyvä ratkaisu!

Vierailija
15/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Oliko hän siis tosi kauan hoivan piirissä vai miten tuo on mahdollista? Se lakisääteinen summahan on reippaasti alle 200€.

ap

Tämä on pääosin vanhaa tietoa. Vanhainkoteja kun ei enää juuri ole. Vanhainkodeissa maksut menee näin. Nykyään valtaosa on tehostetussa palveluasumisessa, jossa tulojen mukaan määräytyy hoitomaksu. Sen lisäksi maksetaan itse lähes kaikki: vuokra, lääkkeet, vaatteet yms. Tiukalla on monien rahat.

Vierailija
16/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako edunvalvojaa, vaan hoitakaa itse paperit. Edunvalvoja voi ottaa korvauksena ihan mitä vaan. Sinne häviää vähitellen varat ja muu. Vaikka painostetaan, ei voida pakottaa.

Vierailija
17/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hoivakotipaikkaa noin vaan etsitä ja löydetä ja sitten vanhukset vaan muutetaan sinne. Tai siis jos omasta pussista maksaa niin joo, jos on rahaa maksaa 5000 ylöspäin kk/per naama.

Nyt ihan alkuun kannattaa ottaa yhteyttä oman kuntasi kotihoitoa järjestävään instanssiin, jossa ensin arvioidaan tarvitsevatko vanhempasi kotihoidon palveluita. Jos tarvitsevat niin ne aloitetaan. Kunnallista hoivakotipaikkaa on turha haaveilla, jos ei edes kotihoito käy. Kotona hoidetaan muistisairaat ja vuodepotilaat ja sittenkun vihoviimein käy mahdottomaksi asua kotona niin pääsee jonottamaan hoivakotipaikkaa. Ehkä.

Kotihoidon käyntien turvin moni pärjää ihan mukavasti kotona, vaikka omaisten mielestä joutaisi jo vanhainkotiin.

Vierailija
18/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Tämä on pääosin vanhaa tietoa. Vanhainkoteja kun ei enää juuri ole. Vanhainkodeissa maksut menee näin. Nykyään valtaosa on tehostetussa palveluasumisessa, jossa tulojen mukaan määräytyy hoitomaksu. Sen lisäksi maksetaan itse lähes kaikki: vuokra, lääkkeet, vaatteet yms. Tiukalla on monien rahat.

Mitä tämä tarkoittaa siis käytännössä? Eikö ole mitään suojaosaa? Jos kaikki menee asumiseen, niin mistä vaikka lääkkeet maksetaan? Vanhan ihmisen lääkkeet maksaa helposti yli parisataa kuussa. Jotenkinhan tämä täytyy olla järjestetty.

Vierailija
19/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ottako edunvalvojaa, vaan hoitakaa itse paperit. Edunvalvoja voi ottaa korvauksena ihan mitä vaan. Sinne häviää vähitellen varat ja muu. Vaikka painostetaan, ei voida pakottaa.

Joo tottakai itse ruvetaan hoitamaan, ei tarvita ulkopuolista edunvalvojaa vaan yksi lapsista hoitaa asiat.

ap

Vierailija
20/96 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmalla ei ole hoitotahtoa, niin koettaisin selvittää sen hetimiten. Se on vielä vaikeampaa sitten, kun toinen ei enää puhu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä