Keskiluokkaiset suomalaiset kertovat Ylelle syövänsä epäterveellisesti rahapulan vuoksi
Laskujen jälkeen jäljelle jäävä raha menee keskiluokkaiselta perheeltä nyt ruokaan, johtuen myös sähkön hinnan ja lainakorkojen noususta. Välillä tuntuu, kuin olisimme palanneet 50-luvulle.
Opettaja, 39, Pori
Kyllä sitä joskus voisi ostaa kalaa, sushia tai pihviä. Nykyään ne ovat hyvätuloisten herrojen herkkuja.
Eläkeläinen, 65, Kouvola
Back to basic!
Ei aikoinaankaan rahvas tehnyt ulkomaanreissuja eikä syönyt lohta, ne olivat rikkaiden yksinoikeus.
Kommentit (431)
Lohi ja laadukas liha on kyllä pirun kallista nykyään. Toki jotain kaalia ja papuja saa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyy syömään terveelisesti mutta se vaatii kyllä vaivannäköä.
Pitää seurata tarjouksia jne.
No ei kyllä tarvitse. Olen köyhä, mutta ei ole mitään ongelmaa syödä terveellisesti ja ilman tarjouksia. Koska en ole erityisen kiinnostunut vaivannäöstä, heitin äsken lautaselle hapankaalia, raejuustoa, lohta, kesäkurpitsaviipaleita yms. ja pistelin naamaan. Eikö ne urheilijatkin jotain tuollasta usein syö?
Vai halvalla lohta. Mistä?
Meillä se kalastetaan itse. Vuosilupa lohikalapitoiselle joelle noin 50 euroa per vuosi + normi koko maan kattava kalstuksenhoitomaksu. Meiltä sinne joelle pari kilometriä.
Onpa hyvä neuvo kaupunkilaiselle. Harva asuu lohijoen varrella.
No mene sinä Larun sillalle silakoita litkaamaan, niinhän Helsingissä on tehty iät ajat. Taitaa sulla olla syynä vain laiskuus.
Vantaanjoestako riihimäkeläinen onkii lohet ja silakat? Ei ihan taida olla parin kilometrin päässä lohijokea, ei taida olla edes kunnon kalajärveä niin lähellä.
Se Vantaanjoki on Riksun kohdalla oja, jonka yli pääsee hyppäämällä.
Näyttää teillä olevan ainakin 11 järveä ja lukuisia lampia. Kokeile ongella tai pilkillä normaaleja järvikaloja, törkyhintaisiahan nekin ovat kaupassa.
Oikeinko googletit Riihimäen vesistöt ;-D
Riihimäellä EI ole kaupungin alueella kalastuskelpoisia vesistöjä. Hirvijärvi on noin 10km kaupungin keskustasta. Paalijärvi on vissiin pikkasen lähempänä? Ja sitten on Erkylänjärvi, mut sinne on noin 15km.
Riihimäki on tunnettu siitä, että siellä EI ole vesistöjä. Se toki ON vesijättömaata, mutta siinä hetteikössä ei kyllä kalastus suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän itsekin keskituloisena, ettei todellakaan ole rahaa ostaa sitä ruokaa mitä haluaisi. Olisihan se hauska vetää aamu- ja iltapalalla aina rasialliset tuoreita karhunvatukoita ja pensasmustikoita mutta sen sijaan syön pakasteherukkaa ja satokauden edullisimpia hedelmiä. Ihan yhtä terveellistä tuokin on mutta huomattavasti edullisempaa.
Jos keskituloinen vilpittömästi kokee, ettei hänellä ole rahaa nimenomaan terveelliseen ruokaan, on silloin peiliinkatsomisen paikka. Joko on kyse makutottumuksista ("minähän en mitään kaalia/linssejä/porkkanaa/itsetehtyä leipää/itsetehtyä jugurttia jne syö, vaan haluan artesaanileipää/sisäfilettä/kalleinta savukalaa"), uusavuttomuudesta, tyhmyydestä, laiskuudesta tai yli varojen elämisestä (esim. liian iso asuntolaina).
Terveellisiä ja edullisia reseptejä löytyy esim. täältä. https://www.martat.fi/reseptit/
Marjojen kerääminen itsekin on kätevää, mutta niiden säilömiseen tarvitaan (tilava) pakastin, jos haluaa marjassa pysyä talvellakin, kun on pulaa vitamiineista. Ja sitä kaikilla kaupunkilaisilla sitä pakastinta ei ole.
Voi niistä tehdä hilloakin ja mehusta. Kuivauskin käy. Taas vain tulee tekosyitä toisensa perään.
Meillä tuo pakastin on, mikä ratkaisee monta ongelmaa. Kesän marjat, puutarhahedelmät, pakasteet joita saa edullisesti, samoin ruokia saa halvemmin kun ostaa isoissa köntissä. Kesältä voi pakastaa myös yrttejä ja papuja, Preppaamisen kannaltakin pakastin on hyvä. Mutta mihin joutuiskaan ilman sitä? Minulla on paljon sympatiaa niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuutta pakastaa ja säilöä, tai muuten suunnitella kotitalouttaan niin kuin itse haluaisi.
Minusta sinä keksit tekosyitä. Mehustin vaatii mehustinta ja hillouskin kellaria mihin ne hillopurkit laittaa. Nykyisissä kerrostaloasunnoissa ei ole tuollaisia tiloja. Ennen olikin, kun kaupunkeja suunniteltiin kaukaa viisaasti ns. puutarhakaupungeiksi. Valmistauduttiin pulaan tai sotaan.
Hillot voi tehdä niin, että säilyvät jääkaapissa, ei niitä tarvitse tehdä kerralla kymmeniä. Mehuja voi keittää vaikka kattilassa ja joistakin marjoista tulee paras mehu viini- tai sitruunahapolla. Kukahan tässä se tekosyiden keksijä onkaan? Minulla ei ole ollut kellaria käytössä vuosikymmeniin ja silti olen jokaisesta satokaudesta saanut tehtyä hilloja, jotka kestävät satokauden ylikin tarvittaessa.
Me keräämme kymmeniä litroja marjoja joka syksy. Idea onkin se, että ne tosiaan riittäisivät talven yli. Olen tehnyt mehua ja hilloja, tiedän ettei niiden tekeminen kunnolla ole helppoa ilman oikeita välineitä ja astioita. Et taida tietää, kuinka huonosti varustettuja nykyisten kerrostaloasuntojen keittiöt saattavat olla. Niissä mahdu mitään tekemään.
Vitamiinien tarve ei katoa sitten kun Suomen lyhyt satokausi on ohi ja on puoli vuotta kylmää ja pimeää.
Ihan niin kuin et tietäisi että koko talven saa tarjouksista edullisesti omenaa ja appelsiinia tyydyttämään vitamiinitarpeet. Sinä vain vänkäät vastaan, koska pieni keittiö. Voi elämä. Ei tarvita mitään hilloamisia, jotta saa edullisesti vitamiinit - ja halvalla. Kalleimmillaankaan halvimmat omenat eivät taida olla 2,5 euroa kilo. Ja ollaan onnelllisia ja kiitollisia siitä, että on prisman kaltaisia kauppoja, jotka joskus tarjoavat omenoita alle euron kilokin. Kyllä yksinkertainen pitää olla, jos ei pysty edullisesti syömään terveellisesti ja hyvin. Ehkäpä tuo edellä mainittu Roosa kuuluu siihen joukkkoon.
Mulla on (alunperin kesämökiksi rakennetun) omakotitalon keittiö pieni käytävänpätkä. Siirrettiin PIENI arkkupakastin sieltä pois, niin nyt on laskutilaa vielä yksi puoli neliötä lisää, tuossa ei pysty toista ohittamaan ilman, että joutuu koskemaan siihen toiseen. TODELLA ahdas.
Keitän siellä hilloa, teen simaa, mehuja, teen kuuden hengen ruuat jne. Vaatii vaan kärsivällisyyttä. Suurimman osan kasviksista säilön pakastamalla, kuivaamalla ja etikkasäilykkeinä. Hilloa teen raparperista ja kesemmällä mansikoista, jotka kasvatan omalla maalla itse. Minulla ei ole kellaria, vaan säilytän hillot ja säilykkeet verannalla, jota lämmitetään talvella sen verran, ettei siellä mene pakkasen puolelle.
Suurin osa asioista ei ole mahdottomia. Ne voivat olla vaikeita, kalliita, hankalia, stressaavia, mielikuvitusta ja luovuutta vaativia, mutta eivät mahdottomia.
Sinulla on omakotitalo ja veranta.
Mutta pääpointti oli se, että tämän talon keittiö on pienempi kuin monen vuokrakaksion keittiö. Monessa vuokrakaksiossa on myös kaappeja, joissa voi hillosokerilla keitetyt hillot säilöä - luuletko, että veranta on kesäisin yhtään viileämpi kuin ulkoilma?
Vierailija kirjoitti:
Milloin palkat aletaan maksamaan keskiluokalle ostokuponkeina, ettei se tuhlaa rahojaan joutavuuksiin?
Näinhän köyhien tapauksessa ehdotetaan. Tuet kuponkeina, että rahat menevär ruokaan.
Miten tästä huolehditaan keskiluokan kohdalla?
Voisivat opiskella itselleen myös paremman koulutuksen, jos eivät nykyisellä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Tein jo pari vuotta sitten pakasteeseen kerätyistä ja sinne unohtuneista pihlajanmarjoista ja Lidlin puolalaisista omenoista marmeladisokerilla hilloa tai voi sitä marmeladiksikin sanoa, nyt talvella. Pari litraa eli ei iso annos. Purkit mahtuu jääkaappiin. Teen Lidlin hiivaleivästä leivänpaahtimessa pari paahtoleipää ja tätä marmeladia päälle päiväkahville kahvileiväksi. Hyvää on, eikä ehkä edes löytyisi kaupasta valmiina tai voisi olla luxustuotteen hintaista tämä hillo. Että sellaista tämä köyhtynyt on keksinyt, kun pitää miettiä miten saisi rahat riittämään.
Luksustahan tuo on, kun viime kesänä ei pihlajanmarjoja ollutkaan. Ei ainakaan täälläpäin.
En ymmärrä tätä itkua. Kaalit, juurekset ja palkokasvit ovat halpoja ja terveellisiä. Suunnilleen halvinta, mitä kaupasta löytyy. On tietenkin eri asia, jos on täysin kykenemätön valmistamaan ruokaa itse. Silloin ongelma ei ole kalliit raaka-aineet, vaan ihan joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton järkeä on käydä kokopäivätöissä, vieläpä fyysisesti kuluttavalla alalla vuorotyössä, jos syö samoin kuin opiskeluaikana/Kelan tuilla?? Ruoka on ollut monelle se pieni lohtu, kun kaikki muu on jo viety: maksulliset harrastukset, illanvietot kaupungilla, matkustaminen...ja nyt sitten lasketaan, onko varaa ostaa tomaatteja. Samalla kun palellaan pienemmässä asunnossa, jossa ei meinaa riittää enää tilaa kaikille kunnolla. Ja ajellaan 2000-luvun autolla töihin koska julkiset eivät kulje aamuyöstä. EI YHTÄÄN MITÄÄN JÄRKEÄ.
Kiitän Ylen jutun naista siitä, että esiintyy kasvoillaan rehellisesti ja sanoo sen, mitä moni muukin miettii: onko tämä muka enää hyvinvointivaltio? Lapseni joutui viime vuonna vaaraan, kun julkinen ei hoitanut häntä kunnolla, mutta onneksi meillä oli varaa käydä yksityisellä, jonka kautta mentiinkin pikaisesti lähetteellä tutkimuksiin aluesairaalaan. Minulla taas oli lähete vetämässä omalääkärin toimesta, mutta tämä perui sen, perusteluna "pohdittiin asiaa ylilääkärin kanssa, ja koettiin lähete turhaksi tässä vaiheessa, mutta voit aina tulla päivystykseen jos tilanne eskaloituu". Siis MITÄ?? Apteekista ovat olleet loppu niin omat verenpainelääkkeeni kuin lapsen refluksitautilääkkeetkin. Mies, joka odotti koko alkuvuoden luvattua palkankorotusta, sai eilen tietää että ei olekaan tulossa. Kovasti kiiteltiin kyllä venymisestä ja loistavasta työnjäljestä, jonka ansiosta kasvu on ollut huikeaa.
Me muutamme pois täältä heti, kunhan saan tutkintoni valmiiksi. Ei tämä ole se maa, jonne synnyin. Ehkä joku muu HYVINVOINTIVALTIO on kiinnostuneempi valkoisista veronmaksajista jälkikasvuineen.
..... merkkivaatteita, ja pitkää työviikkoa painava miettii, ostaako lapsille talvitakin kirpparilta vai kevään alennusmyynneistä, kun muuhun ei ole varaa.
Veroja maksetaan hulluna, mitä saadaan vastineeksi? No elättää muita!
Tämä on totta. Toimeentulotuki pitää saada vastikkeelliseksi.
Mikähän se vastike olisi. Vain kxxipää hokee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa taitaa enemmän kyse olla kyvyttömyydestä osata tehdä edullista ja monipuolista ruokaa. Ja onhan se ymmärrettävääkin jos kotona ei ole sellaisia ruokia opetettu tekemään. Voi olla, että ollaan lähtöisin perheestä, jossa ei ole ollut pulaa mistään tai perheestä, jossa ei ole ollut pääosin koskaan mitään ruokaa tarjolla, jos on vanhemmille vaikka alko sen verran maistunut.
Sosekeitossa ei ole mitään vikaa. Jos vatsa ei kestä papuja, erilaisia proteiininlähteitä on muitakin, joita syödä sosekeiton kyljessä. Ei sen aina tarvitse olla lihaa. Raejuusto, munat, jugurtti, rahka jne. Hyvinkin edullisesti saa ilta-alesta välillä lihaa, kalaa, rahkaa jne. Jos ei vielä viime kesänä tullut käytyä marjassa, ensi kesänä nyt sitten metsään ja syksyllä sieneen. Jos joku sanoo, että ei pääse, muutamalla kympillä saa ämpärillisen ostettua.
Ei ruoan tekemiseen tarvita kymmeniä eri ainesosia, vaan monesti hyvin simppeleitä aineksilla saa hyvinkin hyvää ja terveellistä ruokaa. Vanha kotitalouskirja kunniaan.Ongelma on enemmänkin se, että kun olet kokopäivätyössä ja työmatkat on tyypillisesti sen tunnin suuntaansa, et juuri ehdi enää liottaa herneitä, juosta ilta-aleissa, painua pimeässä marjametsään jne.
Mikä ihme kommentti tämä nyt oli? Ei sitä herneiden likoamista tarvitse vieressä seisoen vahtia. Kyllä ne likoaa vahtimattakin. Ja ihan vinkkinä, ei sinne marjametsään tarvitse pimeässä mennä. Pimeä tulee marja-aikaan myöhemmin kuin pimeimpään aikaan. Myös viikonlopppuisin on päivällä valoisaa. Ja kuten sanoin, valmiiksi poimitut marjaämpärinkin saa parilla kympillä.
Elämä on valintoja. Jos haluat juosta ilta-alessa, sekin käy. Vaihtoehtoisesti voi kerran pari kuukaudessa mennä illalla kauppaan ihan lihojen takia hyvissä ajoin ja kävellä rauhallisesti kärryjen kanssa. Tunnin työmatka on vain tekosyy. Yleensä kannattaa etsiä ratkaisu eikä jäädä vellovaan johonkin keksittyyn tekosyyhyn ja ongelmaan.
Oikeastiko voi vaan mennä illalla kauppaan ja lastata kärryt täyteen halpaa lihaa?? Meidän kaupassa on illalla jäljellä jotain vegaanisia jugurtin korvikkeita. Ei koskaan mitään järkevää ostettavaa. Aamupäivällä saattaa olla esim. jauhelihaa laputettuna ja niitä olen ostanutkin, vaikka ei ole kuin sen -30%. Ei nuo ilta-alet mikään patenttiratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton järkeä on käydä kokopäivätöissä, vieläpä fyysisesti kuluttavalla alalla vuorotyössä, jos syö samoin kuin opiskeluaikana/Kelan tuilla?? Ruoka on ollut monelle se pieni lohtu, kun kaikki muu on jo viety: maksulliset harrastukset, illanvietot kaupungilla, matkustaminen...ja nyt sitten lasketaan, onko varaa ostaa tomaatteja. Samalla kun palellaan pienemmässä asunnossa, jossa ei meinaa riittää enää tilaa kaikille kunnolla. Ja ajellaan 2000-luvun autolla töihin koska julkiset eivät kulje aamuyöstä. EI YHTÄÄN MITÄÄN JÄRKEÄ.
Kiitän Ylen jutun naista siitä, että esiintyy kasvoillaan rehellisesti ja sanoo sen, mitä moni muukin miettii: onko tämä muka enää hyvinvointivaltio? Lapseni joutui viime vuonna vaaraan, kun julkinen ei hoitanut häntä kunnolla, mutta onneksi meillä oli varaa käydä yksityisellä, jonka kautta mentiinkin pikaisesti lähetteellä tutkimuksiin aluesairaalaan. Minulla taas oli lähete vetämässä omalääkärin toimesta, mutta tämä perui sen, perusteluna "pohdittiin asiaa ylilääkärin kanssa, ja koettiin lähete turhaksi tässä vaiheessa, mutta voit aina tulla päivystykseen jos tilanne eskaloituu". Siis MITÄ?? Apteekista ovat olleet loppu niin omat verenpainelääkkeeni kuin lapsen refluksitautilääkkeetkin. Mies, joka odotti koko alkuvuoden luvattua palkankorotusta, sai eilen tietää että ei olekaan tulossa. Kovasti kiiteltiin kyllä venymisestä ja loistavasta työnjäljestä, jonka ansiosta kasvu on ollut huikeaa.
Me muutamme pois täältä heti, kunhan saan tutkintoni valmiiksi. Ei tämä ole se maa, jonne synnyin. Ehkä joku muu HYVINVOINTIVALTIO on kiinnostuneempi valkoisista veronmaksajista jälkikasvuineen.
..... merkkivaatteita, ja pitkää työviikkoa painava miettii, ostaako lapsille talvitakin kirpparilta vai kevään alennusmyynneistä, kun muuhun ei ole varaa.
Veroja maksetaan hulluna, mitä saadaan vastineeksi? No elättää muita!
Tämä on totta. Toimeentulotuki pitää saada vastikkeelliseksi.
Mikähän se vastike olisi. Vain kxxipää hokee noin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä itkua. Kaalit, juurekset ja palkokasvit ovat halpoja ja terveellisiä. Suunnilleen halvinta, mitä kaupasta löytyy. On tietenkin eri asia, jos on täysin kykenemätön valmistamaan ruokaa itse. Silloin ongelma ei ole kalliit raaka-aineet, vaan ihan joku muu.
Kaikkien vatsa ei kestä. Mä olen siitä onnekas, että mun vatsani kestää kaikkea muuta paitsi ei laktoosia. Ja jos ei tarvitse lähteä kotoa mihinkään, sitäkin voin pieninä määrinä käyttää. Olen jo jonkin aikaa seurannut kaupoissa kilohintoja ja suuri osa hevi-osastojen valikoimasta on kilohinnaltaan edullisempaa kuin yksikään tuote liha- ja kalaosastoilla. Mä ymmärrän hyvin allergisia ja muilla tavoin ruokarajoitteisia, joiden kohdalla hintojen nousu on vaikuttanut vieläkin enemmän kuin omalla kohdallani. Lisäksi olen onnekas siinä, että mun lapsuudessani 1960-luvulla kaalit, juurekset yms olivat ihan normaalia ruokaa. Lihassakin sai olla rasvaa, koska ei lihaa syöty kilokaupalla. Vuosikymmenten myötä kansalaisten ruokatottumukset ja siten makumieltymykset ovat muuttuneet. Nykyisin yökkäillään monelle sellaiselle raaka-aineelle, jotka mun lapsuudessani oli ihan normaalia ruokaa. Mun mielestä tämä ei ole yökkäilijöiden vika vaan kyseessä on tottumus. Ei olla totuttu niihin raaka-aineisiin ja siksi maistuvat oudolta. Sukulaispoika on just Thaimaassa maaseudulla ja on syönyt siellä toukkia ja grillattuja hiiriä. Ei ihan nappaisi laittaa omalle lautaselleni.
Monen kohdalla vaikuttaa myös se, että 1980- ja 1990-luujen taitteessa poistettiin perheverotus sekä verotuksen lapsi- ja yksinhuoltajavähennykset. Lapsilisiä nostettiin, mutta ne ovat laahanneet perässä jo pari vuosikymmentä. Yhdellä palkalla ei siis ole tarkoituskaan tulla toimeen kuin yhden ihmisen, joten jos pitää palkallaa elättää muitakin kuin vain itsensä, niin tietenkin vetää tiukemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän itsekin keskituloisena, ettei todellakaan ole rahaa ostaa sitä ruokaa mitä haluaisi. Olisihan se hauska vetää aamu- ja iltapalalla aina rasialliset tuoreita karhunvatukoita ja pensasmustikoita mutta sen sijaan syön pakasteherukkaa ja satokauden edullisimpia hedelmiä. Ihan yhtä terveellistä tuokin on mutta huomattavasti edullisempaa.
Jos keskituloinen vilpittömästi kokee, ettei hänellä ole rahaa nimenomaan terveelliseen ruokaan, on silloin peiliinkatsomisen paikka. Joko on kyse makutottumuksista ("minähän en mitään kaalia/linssejä/porkkanaa/itsetehtyä leipää/itsetehtyä jugurttia jne syö, vaan haluan artesaanileipää/sisäfilettä/kalleinta savukalaa"), uusavuttomuudesta, tyhmyydestä, laiskuudesta tai yli varojen elämisestä (esim. liian iso asuntolaina).
Terveellisiä ja edullisia reseptejä löytyy esim. täältä. https://www.martat.fi/reseptit/
Marjojen kerääminen itsekin on kätevää, mutta niiden säilömiseen tarvitaan (tilava) pakastin, jos haluaa marjassa pysyä talvellakin, kun on pulaa vitamiineista. Ja sitä kaikilla kaupunkilaisilla sitä pakastinta ei ole.
Voi niistä tehdä hilloakin ja mehusta. Kuivauskin käy. Taas vain tulee tekosyitä toisensa perään.
Meillä tuo pakastin on, mikä ratkaisee monta ongelmaa. Kesän marjat, puutarhahedelmät, pakasteet joita saa edullisesti, samoin ruokia saa halvemmin kun ostaa isoissa köntissä. Kesältä voi pakastaa myös yrttejä ja papuja, Preppaamisen kannaltakin pakastin on hyvä. Mutta mihin joutuiskaan ilman sitä? Minulla on paljon sympatiaa niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuutta pakastaa ja säilöä, tai muuten suunnitella kotitalouttaan niin kuin itse haluaisi.
Minusta sinä keksit tekosyitä. Mehustin vaatii mehustinta ja hillouskin kellaria mihin ne hillopurkit laittaa. Nykyisissä kerrostaloasunnoissa ei ole tuollaisia tiloja. Ennen olikin, kun kaupunkeja suunniteltiin kaukaa viisaasti ns. puutarhakaupungeiksi. Valmistauduttiin pulaan tai sotaan.
Hillot voi tehdä niin, että säilyvät jääkaapissa, ei niitä tarvitse tehdä kerralla kymmeniä. Mehuja voi keittää vaikka kattilassa ja joistakin marjoista tulee paras mehu viini- tai sitruunahapolla. Kukahan tässä se tekosyiden keksijä onkaan? Minulla ei ole ollut kellaria käytössä vuosikymmeniin ja silti olen jokaisesta satokaudesta saanut tehtyä hilloja, jotka kestävät satokauden ylikin tarvittaessa.
Mihi ihmeeseen ihminen tarvii jotain hilloa ja mehua? turhaa sokeria vaan. Ei kuulu millään lailla terveelliseen elämään.
Mistä muuten saa ilmatteeksi "kesän marjat". ?
Metsästä keräämällä jokamiehen oikeudella. Marjapuskia voi löytää yllättävistäkin paikoista, esim itselläni on lähellä koko kaupunkia halkova joki. Siellä rantapusikoissa kasvaa myös vattupuskia. Vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä, mitä nykyajan nuorilla aikuisilla ei tunnu olevan.
Johan siellä on thaimaalaiset marjanpoimijat käyneet ennen kuin itse ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihi ihmeeseen ihminen tarvii jotain hilloa ja mehua? turhaa sokeria vaan. Ei kuulu millään lailla terveelliseen elämään.
Mistä muuten saa ilmatteeksi "kesän marjat". ?
Metsästä keräämällä jokamiehen oikeudella. Marjapuskia voi löytää yllättävistäkin paikoista, esim itselläni on lähellä koko kaupunkia halkova joki. Siellä rantapusikoissa kasvaa myös vattupuskia. Vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä, mitä nykyajan nuorilla aikuisilla ei tunnu olevan.
Usein se vaatii auton että pääsee marjapuskien äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä joskus voisi ostaa kalaa, sushia tai pihviä. Nykyään ne ovat hyvätuloisten herrojen herkkuja.
Sushi ja pihvikö niitä terveellisiä ruokia muka ovat? Sushikin lähinnä valkoista riisiä.
Syökää puuroa ja hernekeittoa ja kaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin palkat aletaan maksamaan keskiluokalle ostokuponkeina, ettei se tuhlaa rahojaan joutavuuksiin?
Näinhän köyhien tapauksessa ehdotetaan. Tuet kuponkeina, että rahat menevär ruokaan.
Miten tästä huolehditaan keskiluokan kohdalla?
Voisivat opiskella itselleen myös paremman koulutuksen, jos eivät nykyisellä pärjää.
Ei koulutuksesta makseta.
Aika monen teistä luettelemista ruuista ei saa tarpeeksi ravintoaineita ja esim. rautaa.
Rippuu siitäkin ihan missä kunnassa ja millä alueella sekä millaisessa talossa tai asunnossa asuu, kuuluuko perheesen muita esim puoliso joka osallistuu kustannuksiin, onko autoa, lapsia ja lemmikkejä, lääkityksiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen teistä luettelemista ruuista ei saa tarpeeksi ravintoaineita ja esim. rautaa.
Rippuu siitäkin ihan missä kunnassa ja millä alueella sekä millaisessa talossa tai asunnossa asuu, kuuluuko perheesen muita esim puoliso joka osallistuu kustannuksiin, onko autoa, lapsia ja lemmikkejä, lääkityksiä jne.
Linsseissä on yllättävän paljon rautaa.
Esim kaali ei sovi jos on kilpirauhasen valaatoiminta ja moni ei edes pidä siitä tai pavuista ja linsseistä. Moni ei voi syöä puuroa ja leipää. Maito ja maitotuotteet ei sovi monelle, sama kananmunalla.
Vierailija kirjoitti:
Aika yksin saa olla liha-hyllyllä, naiset katselee kaukaa kun minä silinterihattu päässä valkkailen sisäfilettä.
Paras kommentti koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaikki tulot 700€/kk ja pystyn syömään terveellisesti
Mitä kaikkea syöt? Itse olen alkanut lipsumaan epäterveellisen puolelle sen jälkeen kun kaikki hinnat on nousseet ja itseltä väheni työt. Otan kaikki mahdolliset vinkit vastaan.
Mitä kaikkea epäterveellistä sitten syöt?
Suosittelen sinulle kaalia ja porkkanoita. Omenoita silloin kun löydät halvalla. Tomaattimurska on kohtuullisen hintaista. Osta kuivattuja papuja ja linssejä, liota ja keitä itse. Munia voit myös syödä, ja joskus broilerinkoipia (osta niitä marinoimattomia).
Samoin liikkumiseen eli työhön on mentävä autolla, se maksaa. Ja teinithän syö kuin hevoset, ruoka on kallista.