Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskiluokkaiset suomalaiset kertovat Ylelle syövänsä epäterveellisesti rahapulan vuoksi

Vierailija
09.03.2023 |

https://yle.fi/a/74-20021332

Laskujen jälkeen jäljelle jäävä raha menee keskiluokkaiselta perheeltä nyt ruokaan, johtuen myös sähkön hinnan ja lainakorkojen noususta. Välillä tuntuu, kuin olisimme palanneet 50-luvulle.

Opettaja, 39, Pori

Kyllä sitä joskus voisi ostaa kalaa, sushia tai pihviä. Nykyään ne ovat hyvätuloisten herrojen herkkuja.

Eläkeläinen, 65, Kouvola

Back to basic!

Ei aikoinaankaan rahvas tehnyt ulkomaanreissuja eikä syönyt lohta, ne olivat rikkaiden yksinoikeus.

Kommentit (431)

Vierailija
261/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja syön aivan terveellisesti. Teen ruokani perusaineista itse. En osta mitään valmisruokia, kastikkeita, jne. 

Vierailija
262/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juuri viikon hotellilomalla(tuetulla) ja tajusin kuinka kituuttaen me kotona syödäänkin. Siellä lapoin lautasen täyteen monipuolisia salaatteja, söin paljon kalaa yms..kotona ei todellakaan voi syödä millään niin monipuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko jo mennä mäkeen noiden "syökää kaalia/papuja/kananmunia"-tasoisten vinkkienne kanssa, niistä ei ole oikeasti mitään hyötyä esim. suolistosairaille (ennätysmäärä tässä maassa juuri nyt), eivätkä ne ratkaise pääongelmaa eli järjetöntä inflaatiota (josta osa keinotekoista), johon päättäjämme eivät ole puuttuneet mitenkään vaikka aikaa on ollut kuukausitolkulla! 

Hevin alvia ei ole laskettu; sen sijaan pohditaan LISÄÄ veroja ruokapuolelle. 

Eläkkeet ovat nousseet, lapsiperheiden tuet eivät (yksi kertaluontoinen tuplalapsilisä ei "ihan" korvaa tätä).

Sähkötuet ovat paljastumassa suurilta osin huijaukseksi. 

EU:n ruokakassia ei ole saanut kohta kahteen vuoteen joillakin alueilla, koska uudistus maksukortteja koskien senkun venyy ja venyy (Suomessa, ei muualla).

Ei näille asioille edes yritetä tehdä mitään. Keinoja olisi, jopa nopeita sellaisia, mutta halua ei. 

Vierailija
264/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton järkeä on käydä kokopäivätöissä, vieläpä fyysisesti kuluttavalla alalla vuorotyössä, jos syö samoin kuin opiskeluaikana/Kelan tuilla?? Ruoka on ollut monelle se pieni lohtu, kun kaikki muu on jo viety: maksulliset harrastukset, illanvietot kaupungilla, matkustaminen...ja nyt sitten lasketaan, onko varaa ostaa tomaatteja. Samalla kun palellaan pienemmässä asunnossa, jossa ei meinaa riittää enää tilaa kaikille kunnolla. Ja ajellaan 2000-luvun autolla töihin koska julkiset eivät kulje aamuyöstä. EI YHTÄÄN MITÄÄN JÄRKEÄ.

Kiitän Ylen jutun naista siitä, että esiintyy kasvoillaan rehellisesti ja sanoo sen, mitä moni muukin miettii: onko tämä muka enää hyvinvointivaltio? Lapseni joutui viime vuonna vaaraan, kun julkinen ei hoitanut häntä kunnolla, mutta onneksi meillä oli varaa käydä yksityisellä, jonka kautta mentiinkin pikaisesti lähetteellä tutkimuksiin aluesairaalaan. Minulla taas oli lähete vetämässä omalääkärin toimesta, mutta tämä perui sen, perusteluna "pohdittiin asiaa ylilääkärin kanssa, ja koettiin lähete turhaksi tässä vaiheessa, mutta voit aina tulla päivystykseen jos tilanne eskaloituu". Siis MITÄ?? Apteekista ovat olleet loppu niin omat verenpainelääkkeeni kuin lapsen refluksitautilääkkeetkin. Mies, joka odotti koko alkuvuoden luvattua palkankorotusta, sai eilen tietää että ei olekaan tulossa. Kovasti kiiteltiin kyllä venymisestä ja loistavasta työnjäljestä, jonka ansiosta kasvu on ollut huikeaa. 

Me muutamme pois täältä heti, kunhan saan tutkintoni valmiiksi. Ei tämä ole se maa, jonne synnyin. Ehkä joku muu HYVINVOINTIVALTIO on kiinnostuneempi valkoisista veronmaksajista jälkikasvuineen.

"Valkoisista veronmaksajista"?  Hieman noloa asettaa itsensä muiden yläpuolelle ihonvärin nojalla. 

Vierailija
265/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaikki tulot 700€/kk ja pystyn syömään terveellisesti

Mitä kaikkea syöt? Itse olen alkanut lipsumaan epäterveellisen puolelle sen jälkeen kun kaikki hinnat on nousseet ja itseltä väheni työt. Otan kaikki mahdolliset vinkit vastaan.

Mitä kaikkea epäterveellistä sitten syöt?

Suosittelen sinulle kaalia ja porkkanoita. Omenoita silloin kun löydät halvalla. Tomaattimurska on kohtuullisen hintaista. Osta kuivattuja papuja ja linssejä, liota ja keitä itse. Munia voit myös syödä, ja joskus broilerinkoipia (osta niitä marinoimattomia). 

Minä en ainakaan pysty syömään määrättä kaalia, porkkanaa ja omenaa ilman että alkaa jäätävät vatsanväänteet.

Papuja ja linssejä saa kyllä ihan tölkeissä/tetroissa, eikä ne ole sen kalliimpia, helpompia käyttää vain.

Munissakin on se raja, mitä kolesteri kestää per viikko.

Vierailija
266/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä itkua. Kaalit, juurekset ja palkokasvit ovat halpoja ja terveellisiä. Suunnilleen halvinta, mitä kaupasta löytyy. On tietenkin eri asia, jos on täysin kykenemätön valmistamaan ruokaa itse. Silloin ongelma ei ole kalliit raaka-aineet, vaan ihan joku muu.

Voi arvon vähä-älyinen, kun kaikki eivät pysty syömään noita raaka-aineita!! Luuletko oikeasti, että olet ainoa, joka osaa katsoa ruokakaupassa hintoja? Voin kertoa, ettet suinkaan ole. Mutta noissa halvimmissa on useampi ongelmallinen tuote, esim. kaura aiheuttaa yllättävän monelle suolistosairaalle oireita. Kyllä, media puhuu siitä "vatsaa hellivänä", mutta se on vain osa totuudesta- kaikki eivät kestä kuin puhdasta (ts. kalliimpaa gluteenitonta) kauraa, osa ei sitäkään. Samoin kaalit ovat vaikeita sulattaa jo monelle taviksellekin, ainakin runsaina määrinä (ja sitähän määrät ovat, jos niistä meinaa tehdä ruokavalion perustan), ja ne ovat kokonaan kiellettyjä suolistosairailta. Juureksista ainakin osa käy monelle (lanttu ei esim. sappivaivaiselle), mutta tähän aikaan vuodesta esim. porkkanat ovat niin kitkeriä, ettei niitä syö raakana mielellään. Keittäminen toimii joo, mutta sitten taas keitetty porkkana on niin "sokerinen", ettei diabeetikko (yksi kansantauti lisää) sitä mielellään syö kuin harvoin ja pienissä määrin. 

Ei, en yritä keksiä tekosyitä- kerron todellisia syitä sille, miksi nuo halvat ja terveelle hyvin sopivat raaka-aineet eivät ole mikään vakiratkaisu koko kansalle. Oli syy mikä tahansa, moni meistä sairastaa jotain rajoittavaa (oma suolistosairauteni alkoi ollessani pikkulapsi), eikä silloin voi ottaa riskiä syömistensä suhteen. Ero olotilassa saattaa olla niin suuri, että vääränlainen ruoka tekee jopa työkyvyttömäksi. 

Vierailija
267/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisesti voi syödä melko halvallakin. Mutta kyllä sitä kyllästyy syömään joka päivä porkkanaa. kaalia ja omenoita ja pakastimesta puolukkaa.  Mutta varojen vähetessä on ruoka melkein ainoa asia, mistä voi säästää. Kuka tahansa voi kaivata vaikkapa sushia. mutta sellaiset saa nyt unohtaa.

Metsästä saa myös mustikkaa, vadelmaa, lakkaa ja karpaloa. Ei ole pakko syödä pelkkää puolukkaa.

Ja punkit kaupan päälle.

Vierailija
268/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan tuon tiesi. Eikä ne ois unioniin ottaneetkaan jos ei kynittäviksi. Kansa joutuu elämään ihan säästöliekillä kovan valvonnan alla. Lääkkeet loppuivat apteekeista, lääkäriin ei pääse, vanhoja melkein poistetaan populassa kuin eskimot jättämällä jäälautalle. Möivät meidän maan ja asukkaat. Itse herrat sai kalliit virat. Sisällissotaa pukkaa.

On eri asia olla hengissä kuin elää.

Vierailija
269/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni allerginen ei siedä kaali, porkkanaa, tomaattia ja omenaa. Linssit ja pavut maistuu kaamealle.

Vierailija
270/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali maksaa euron kilo. Pavut maksaa alle euron tölkki. Juurekset on n. 1,5 euroa kilo. Perunat maksaa noin 1 euro per kilo.

Juurekset ok mutta muut niin pahoja ettei kyllä mene alas.

Vierailija
271/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan tuon tiesi. Eikä ne ois unioniin ottaneetkaan jos ei kynittäviksi. Kansa joutuu elämään ihan säästöliekillä kovan valvonnan alla. Lääkkeet loppuivat apteekeista, lääkäriin ei pääse, vanhoja melkein poistetaan populassa kuin eskimot jättämällä jäälautalle. Möivät meidän maan ja asukkaat. Itse herrat sai kalliit virat. Sisällissotaa pukkaa.

Vierailija
272/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä ja nykyään jätän vaan useemmin syömättä kokonaan.

Vierailija
273/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luomu on törkeän kallista.

Vierailija
274/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko jo mennä mäkeen noiden "syökää kaalia/papuja/kananmunia"-tasoisten vinkkienne kanssa, niistä ei ole oikeasti mitään hyötyä esim. suolistosairaille (ennätysmäärä tässä maassa juuri nyt), eivätkä ne ratkaise pääongelmaa eli järjetöntä inflaatiota (josta osa keinotekoista), johon päättäjämme eivät ole puuttuneet mitenkään vaikka aikaa on ollut kuukausitolkulla! 

Hevin alvia ei ole laskettu; sen sijaan pohditaan LISÄÄ veroja ruokapuolelle. 

Eläkkeet ovat nousseet, lapsiperheiden tuet eivät (yksi kertaluontoinen tuplalapsilisä ei "ihan" korvaa tätä).

Sähkötuet ovat paljastumassa suurilta osin huijaukseksi. 

EU:n ruokakassia ei ole saanut kohta kahteen vuoteen joillakin alueilla, koska uudistus maksukortteja koskien senkun venyy ja venyy (Suomessa, ei muualla).

Ei näille asioille edes yritetä tehdä mitään. Keinoja olisi, jopa nopeita sellaisia, mutta halua ei. 

Saisin sappikivikohtauksen noista ruoka-aineista.

Ei käy kaali, ei linssit, pavut, omenat tuore kurkku

Ei sipulia. Syön mitä voin, maksoi mitä hyvänsä. Herneet yksi pahimpia.

Vierailija
275/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaiset linssit eivät itsessään maistu kyllä miltään!

Vierailija
276/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä kyselyjen ihmiset vähintään 300 kiloisia?

Vierailija
277/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko elämäni elänyt vain "ole kiitollinen, että olet hengissä" ajatuksella. Tehtiin jo lapsena selväksi, että kaikki muu on liikaa pyytämistä. Siinä on oma siunaksensakin tietysti.

Vierailija
278/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse 120-150 eurolla kuussa ja

ihan terveellistä ruokaa saa sillä rahalla.

Porkkanat ja omenat ei paljoa kustanna

ja pakastimesta puolukoita puuron sekaan.

Kesällä edullisempia kauden kasviksia.

En syö sokeripitoisia ruokia kuten esimerkiksi pullaa tai karkkeja juurikaan,

vaan natustelen porkkanoita niiden sijaan.

Kroppa kiittää.

Vierailija
279/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön itse 120-150 eurolla kuussa ja

ihan terveellistä ruokaa saa sillä rahalla.

Porkkanat ja omenat ei paljoa kustanna

ja pakastimesta puolukoita puuron sekaan.

Kesällä edullisempia kauden kasviksia.

En syö sokeripitoisia ruokia kuten esimerkiksi pullaa tai karkkeja juurikaan,

vaan natustelen porkkanoita niiden sijaan.

Kroppa kiittää.

Tuo ruokavalio ei kaikille käy. Hyvähän se on hehkuttaa. Jos ja kun tulee sappi tai suolistosairaus, nuo poistuvat ruokavaliosta. Puolukka aiheuttaa jatkuvan ripulin.

Vierailija
280/431 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisesti voi syödä melko halvallakin. Mutta kyllä sitä kyllästyy syömään joka päivä porkkanaa. kaalia ja omenoita ja pakastimesta puolukkaa.  Mutta varojen vähetessä on ruoka melkein ainoa asia, mistä voi säästää. Kuka tahansa voi kaivata vaikkapa sushia. mutta sellaiset saa nyt unohtaa.

Metsästä saa myös mustikkaa, vadelmaa, lakkaa ja karpaloa. Ei ole pakko syödä pelkkää puolukkaa.

Ja punkit kaupan päälle.

Niitä tulee helposti myös kotipihasta, jopa kerrostalopihasta ja rivarin pihapläntistä. Mitenkäs se sanonta menikään siasta, joka ei tongi? Aina on joko maa jäässä tai kärsä kipeä tjsp.