Keskiluokkaiset suomalaiset kertovat Ylelle syövänsä epäterveellisesti rahapulan vuoksi
Laskujen jälkeen jäljelle jäävä raha menee keskiluokkaiselta perheeltä nyt ruokaan, johtuen myös sähkön hinnan ja lainakorkojen noususta. Välillä tuntuu, kuin olisimme palanneet 50-luvulle.
Opettaja, 39, Pori
Kyllä sitä joskus voisi ostaa kalaa, sushia tai pihviä. Nykyään ne ovat hyvätuloisten herrojen herkkuja.
Eläkeläinen, 65, Kouvola
Back to basic!
Ei aikoinaankaan rahvas tehnyt ulkomaanreissuja eikä syönyt lohta, ne olivat rikkaiden yksinoikeus.
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden marraskuussa meillä meni puolisoni kanssa ruokaan rahaa 330€. Asumme kahdestaan, miehen lapset ovat täällä n. 8vrk/kk.
Ilmeisesti tuosta on hinnat vielä nousseet.
Laitan nyt esimerkkejä paljonko mihinkin meni, koska kyllä, olen ne eritellyt kuiteista exceliin. Hinnat pyöristettyjä lähimpään euroon.
Maito 18€
Juusto 23€
Jukurtti 29€
Broileri 12 €
Leipä 23€
Makkarat 10€
Jauheliha 8€
Kananmunat 9€
Kasviksiin kun mennään niin
Tomaatti 14€
Banaani 14€
Vihersalaatit 8€
Kurkku 3€
Päärynä 2€
Porkkana 4 €
Peruna 1 €
Retiisi 1 €
Avokado 3€
Lanttu 2€
Ruusukaali 1€
Valmissalaatit 6€
Kikherneet 1€
Viinirypäleet 3 €
Ananas 1€
Liha- ja maitotuotteisiin näyttäisi meillä menevän se suurin osuus, vaikka todellakin syömme kasviksia ihan jokaisella aterialla.
Kaappimme ei tietenkään ollut tyhjät marraskuun alussa.
Kilo perunoita per kuukausi? Aika vähän.
Vuodessa menee mulla kilo perunoita. Ei niitä pidä joka viikko mättää.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden marraskuussa meillä meni puolisoni kanssa ruokaan rahaa 330€. Asumme kahdestaan, miehen lapset ovat täällä n. 8vrk/kk.
Ilmeisesti tuosta on hinnat vielä nousseet.
Laitan nyt esimerkkejä paljonko mihinkin meni, koska kyllä, olen ne eritellyt kuiteista exceliin. Hinnat pyöristettyjä lähimpään euroon.
Maito 18€
Juusto 23€
Jukurtti 29€
Broileri 12 €
Leipä 23€
Makkarat 10€
Jauheliha 8€
Kananmunat 9€
Kasviksiin kun mennään niin
Tomaatti 14€
Banaani 14€
Vihersalaatit 8€
Kurkku 3€
Päärynä 2€
Porkkana 4 €
Peruna 1 €
Retiisi 1 €
Avokado 3€
Lanttu 2€
Ruusukaali 1€
Valmissalaatit 6€
Kikherneet 1€
Viinirypäleet 3 €
Ananas 1€
Liha- ja maitotuotteisiin näyttäisi meillä menevän se suurin osuus, vaikka todellakin syömme kasviksia ihan jokaisella aterialla.
Kaappimme ei tietenkään ollut tyhjät marraskuun alussa.
Kilo perunoita per kuukausi? Aika vähän.
Vuodessa menee mulla kilo perunoita. Ei niitä pidä joka viikko mättää.
Meillä menee perunoita joku 15 kg viikossa. Nyt vielä enemmän, kun pitää säästämisen vuoksi tehdä vielä enemmän perunaruokia.
Vierailija kirjoitti:
Taas jotain muka-köyhiä, jotka vaan ei osaa elä tulojensa mukaan. Säälittävää.
Syynä isot asuntovelat ja luxus asunto.
Kyllähän tämä hintojen nousu ja korkojen nousu on alentanu jokaisen ostovoimaa.
Milloin ne hinnat alkaa laskemaan kun korkoja ollaa nostettu? Miksi ruoka,polttoaine,määräaikaiset sähkösopparit yms on yhä kalliita vaikka korkoja ollaa nostettu?
Korona ja ukrainan sota oli syyt miksi hinnat nousi, nyt korona on ohi ja miten ukrainan sota vaikuttaa mihinkään enää?
Hintojen pitäisi olla samalla tasolla nyt kuin ennen koronaa, miksi ne ei ole?
Oma ostovoima heikkeni koska hinnat nousi ja asuntolainan korko nousi, palkka nousi vain noin 2%.
Kuulun alempaan keskiluokkaan.
Söpöä jos keskiluokkaisella ei ole rahaa syödä kunnolla. Se keskiluokkainen voi miettiä mitä ne oikeasti köyhät syö.
En ymmärrä mikä ajatus on vaihtaa makarooniin kun on tiukkaa? Voi halvallakin syödä terveellisesti.
Jutun keskituloisilla on 3 tonnin palkka, minullakin oli ennen sairaslomaa. Ei tarvinnut tinkiä mistään, vaikka olen yh.
En ole vieläkään tinkinyt ruoan laadusta enkä määrästä vaikka olen ollut pitkään sairaslomalla. En osta makaroonia mihinkään tarpeeseen, miksei terveellinen bataatti käy?
Vierailija wrote:
Jos kuuluu keskiluokkaan, todellakin on rahaa ruokaan, myös nykypäivänä. Ihme höpinää.
Olen täysin samaa mieltä. Omaa tyhmyyttähän se on, jos oikeasti on elänyt niin leväperäisesti, että melkein kaikki raha kuluu laskuihin.
Uskallan väittää, että todellinen syy keskiluokkaisten "ahdinkoon" on se, että koska parin viime vuoden aikana kaikki on kallistunut, niin heillä on nyt vaikeuksia laittaa sama summaa säästöön kuten ennen. Sama summa pitää kuitenkin väkisin saada laitettua sivuun joka kuukausi, joten sitten on pakko säästää jossain ja valittaa. Nämä ihmiset ovat myös niitä, jotka eivät missään tapauksessa koske säästöihinsä, vaan "ahdingon" sattuessa he anovat valtiolta suuria avustussummia. Se on nähty tässä muutaman vuoden sisällä.
Aliravittuna ei jaksa nostaa kättä ylös eikä nousta sängystä. Se ei ole mikään mielenterveyden juttu vaan puhtaasti fyysinen juttu. Aliravitun tilaa voisi verrata huumattuna olemiseen.
Vierailija wrote:
Aliravittuna ei jaksa nostaa kättä ylös eikä nousta sängystä. Se ei ole mikään mielenterveyden juttu vaan puhtaasti fyysinen juttu. Aliravitun tilaa voisi verrata huumattuna olemiseen.
Joo mutta keskiluokkaiset eivät todellakaan ole aliravittuja. Omapahan on ongelmansa jos tuhlaavat kaikki rahansa johonkin.
Taas jotain muka-köyhiä, jotka vaan ei osaa elä tulojensa mukaan. Säälittävää.