7kymppisille n-sana on ihan normaali sana, vailla latausta
aivan kuten eskimo ja intiaanikin.
Loukkaannutko sinä jos buumeri käyttää ikäluokalleen tavallista puhekieltä?
Minä en loukkaannu. Parempaa suomenkieltä ennen puhuttiin kuin nykyään.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa löytyy maa jonka nimi on N i g e r
Ja Nigeria. Ketähän siellä asuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä n-sana?
Nato...? Nainen?
Neuvostoliitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset 7kymppiset ovat olleet 1980-luvulla aika nuoria. Silloin jo tiedettiin, että ei ole sovelias sana käyttää.
Ja turha väittää,cettei siinä ennen vanhaan ollut mitään arvolatausta, vaikka ns. normaali sana olikin.80- luvulla n-sana ei ollut kielletty.
Vm-71Ei se edelleenkään ole kielletty. Eräissä suljetuissa piireissä sosiaaliset pisteesi laskevat jos käytät sitä, ei muuta.
Juu, ei mitään merkitystä?
Tunnen Etelä-Amerikkalaosen henkilön, joka esittelee itsensä, että on puoliksi
in tiaani ja puoliksi ne ekeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset 7kymppiset ovat olleet 1980-luvulla aika nuoria. Silloin jo tiedettiin, että ei ole sovelias sana käyttää.
Ja turha väittää,cettei siinä ennen vanhaan ollut mitään arvolatausta, vaikka ns. normaali sana olikin.80- luvulla n-sana ei ollut kielletty.
Vm-71Ei se edelleenkään ole kielletty. Eräissä suljetuissa piireissä sosiaaliset pisteesi laskevat jos käytät sitä, ei muuta.
On se ainakin tällä palstalla kielletty. Kokeilin just.
En loukkaannu. Säälin ihmistä jolla on niin alhainen älykkyysosamäärä, että ei ole pysynyt mukana edes yksinkertaisimmissa ja helpoimmissa suomenkielen kehityksen vaiheissa. Hehän ovat kuitenkin olleet vasta nelikymppisiä kun esim. n-sana on ollut jo paheksuttava mutta kapasiteetti ei edes silloin riittänyt sitä ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Eli zambo.
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu. Säälin ihmistä jolla on niin alhainen älykkyysosamäärä, että ei ole pysynyt mukana edes yksinkertaisimmissa ja helpoimmissa suomenkielen kehityksen vaiheissa. Hehän ovat kuitenkin olleet vasta nelikymppisiä kun esim. n-sana on ollut jo paheksuttava mutta kapasiteetti ei edes silloin riittänyt sitä ymmärtämään.
Ei tuolla taida olla älykkyyden kanssa juurikaan tekemistä. Välillä tuntuu olevan juuri päinvastoin. Esimerkiksi aika harvalla on eväitä haukkua Esko Valtaojaa tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen noista kommenteista, että kerrotaanko nykyään vitsejä ollenkaan? Vai ovatko ne kaikki aina jotain ryhmää loukkaavia. Aika huolestuttavaa. Filosofit ovat sitä mieltä, että huumorintajuttomat tosikot, eli leimuavat aatteen kannattajat, aloittavat kaikki sodat tässä maailmassa.
Klassikko. Tosikoksi syyttäminen. Jos et pysty olla loukkaamatta niin ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja turha väittää,cettei siinä ennen vanhaan ollut mitään arvolatausta, vaikka ns. normaali sana olikin.Voi kuule, vielä 90-luvullakin oli myynnissä makeisia nimellä n**kerin suukko. Ei mitään ongelmaa kenellekään. Ei edes tummille ihmisille.
Eräätkin pienet n-lapset tykkäsi kovasti pakkauksen kuvasta jossa kaksi n-aikuista suukotti. Tykkäsi myös niistä syötävistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän he itse sitä sanaa käyttävät koko ajan arjessa.
Saanko sanoa sinua idiootiksi, jos se on minusta neutraali ja arvovapaa sana kuvaamaan sinua? Ei pidä loukkaantua, kun en sano lainkaan loukkaamistarkoituksessa! En minä ole vastuussa tunteistasi. Olen oppinut näin ja sillä hyvä.
Jokainen tietää. Sanaa käytetään vain loukkaamismielessä. V...n n...i. Painu pois, n...i.
Kumpia olette. Näin sanojia vai heidän puolustajiaan?
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa löytyy maa jonka nimi on N i g e r
Ja toinenkin, -ia päätteellä oleva.
Miksi joku katsoo oikeudekseen loukata toisia ihmisiä ihan vaan kun siltä tuntuu? Ei kellään ole oikeutta tahallaan varsinkaan muita loukata!
Kaikki olemme samaa ihmiskuntaa, kaikki saman arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Saanko sanoa sinua idiootiksi, jos se on minusta neutraali ja arvovapaa sana kuvaamaan sinua? Ei pidä loukkaantua, kun en sano lainkaan loukkaamistarkoituksessa! En minä ole vastuussa tunteistasi. Olen oppinut näin ja sillä hyvä.
Niin, sehän on puhdasta v.ttuilua jolla voi olla jopa välittömiä seurauksia. Jos sulla on nenän edessä joku 220 pitkä musta äijä, niin ehkä sitä ei kannata nekrutella päin näköä... mutta nythän tässä onkin puhe näistä kolmannen osapuolen puolesta loukkaantujista.
Tällaisena vanhana käpynä muistan hyvin kun nuoruudessa käytiin Ännällä (Nylands Nation) bilettämässä. Sijaitsee Kasarmikadulla. Silloin se oli vaan kirjain muiden joukossa. Toisin on tänään.
'La casa es blanca, pero la mesa es negra' (suom. 'talo on valkoinen, mutta pöytä on musta')
Eli on kieliä josta sitä 'n-sanaa' ei kertaikkiaan voi poistaa (...ellei niissä sitten nimetä värejä uudelleen )
Itse asiassa n-sana on ollut suomalaisilla ulkonäköä kuvaava sana aivan kuten blondi ja punapää. Siihen ei ole liittynyt mitään taka-ajatuksia orjuudesta.
Nato...? Nainen?