Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7kymppisille n-sana on ihan normaali sana, vailla latausta

Vierailija
09.03.2023 |

aivan kuten eskimo ja intiaanikin.
Loukkaannutko sinä jos buumeri käyttää ikäluokalleen tavallista puhekieltä?
Minä en loukkaannu. Parempaa suomenkieltä ennen puhuttiin kuin nykyään.

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minullekin täysin neutraali sana. Aivan kuten esim ruskeatukkainen. No, ymmärrän kuitenkin olla käyttämättä.

N53

Vierailija
22/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työpaikalla näitä nykyisiä 7-kymppisiä kollegoina 90-luvulla, olen itse parikymmentä vuotta heitä nuorempi. N-sanan käytöstä alkoi tulla iso meteli, ja nämä kollegani kovasti ihmettelivät, miksei sitä saa sanoa. Kysymys oli "Millä nimellä niitä sitten kutsutaan?". Tuli syvä hiljaisuus, kun kysyin, että miksi heille pitää erikseen joku nimitys olla, eihän meitä valkoihoisiakaan millään erillisillä nimillä kutsuta.

Ei ihmisille tarvitse ihonvärin perusteella olla mitään nimityksiä.

Kyllä tietyissä yhteyksissä on tarpeen mainita myös ihonväriin liittyvä asia. Tummaihoinen on ihan hyvä sana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka eivät ole pysyneet ajassa mukana. Olen 78 eikä mieleeni tulisi käyttää sitä sanaa

Miksi ei? Eihän se sana tarkoita mitään erityistä, jos sitä ei käytä halventavassa yhteydessä. Muutoinhan se tarkoittaa vain tummaihoista. 

Kieli uudistuu koko ajan. Ei vuokralaistakaan enää sanota loiseksi eikä sijoitettua lasta huutolaiseksi.

Terv 78 v kehityskelpoinen mummo

Vierailija
24/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset 7kymppiset ovat olleet 1980-luvulla aika nuoria. Silloin jo tiedettiin, että ei ole sovelias sana käyttää.

Ja turha väittää,cettei siinä ennen vanhaan ollut mitään arvolatausta, vaikka ns. normaali sana olikin.

No minä väitän. T. 80-luvun nuori

Vierailija
25/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

39v olen ja neutraali sana minullekin.

ps. välillä käytän ihan espanjankielista sanaa negro.

Vierailija
26/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset 7kymppiset ovat olleet 1980-luvulla aika nuoria. Silloin jo tiedettiin, että ei ole sovelias sana käyttää.

Ja turha väittää,cettei siinä ennen vanhaan ollut mitään arvolatausta, vaikka ns. normaali sana olikin.

Voi kuule, vielä 90-luvullakin oli myynnissä makeisia nimellä n**kerin suukko. Ei mitään ongelmaa kenellekään. Ei edes tummille ihmisille. 

Vierailija
27/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100-vuotiaat taas oppivat nuoruudessaan, että ryssittely on ok.

Tulee maanimestä Rysland.

Vierailija
28/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka eivät ole pysyneet ajassa mukana. Olen 78 eikä mieleeni tulisi käyttää sitä sanaa

Miksi ei? Eihän se sana tarkoita mitään erityistä, jos sitä ei käytä halventavassa yhteydessä. Muutoinhan se tarkoittaa vain tummaihoista. 

Kieli uudistuu koko ajan. Ei vuokralaistakaan enää sanota loiseksi eikä sijoitettua lasta huutolaiseksi.

Ei loinen ole koskaan tarkoittanut vuokralaista eikä huutolainen sijoitettua lasta.

Vierailija
29/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- luvulla n-sana ei ollut kielletty.

Vm-71

Vierailija
30/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tottunut siihen, että vanhukset ei ole mitään senioreja vaan ikäloppuja kurppia ja kääkkiä, kuolemaa odottavia tutisevia rumiluksia. Harmi, kun noita ei saa sanoa ääneen, kun joku aina loukkaantuu.

Vierailija
31/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole ikinä sanottu noilla nimillä. Vuokralainen oli hyyryläinen ja sijoitettu lapsi kasvattilapsi. Loinen tarkoittaa täitä, luteita jne. ja huutolaisen lähin vastine on katulapsi. 

Vierailija
32/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki sanat ovat ongelma.. itse olen tumma ja kyseiset sanat eivät hetkauta ollenkaan.

Vierailija
33/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suvaitsevainen ihminen, enkä sen vuoksi suvaitse moista kielenkäyttöä. 

Vierailija
34/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työporukalla ihan vielä n vitsejä ja letkauksia ja 2 ja 5kymppisiä ollaan.

Uneducated and uncouth behavior.

Vierailija
35/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole ikinä sanottu noilla nimillä. Vuokralainen oli hyyryläinen ja sijoitettu lapsi kasvattilapsi. Loinen tarkoittaa täitä, luteita jne. ja huutolaisen lähin vastine on katulapsi. 

Sinäkin olet väärässä. Loisiksi kutsuttiin tuvan nurkassa majailevia elättejä, eli ihmisiä, jotka eivät enää kyenneet kustantamaan itse elämäänsä esim työllä. Huutolaiset taas eivät eläneet kadulla vaan heidät huutokaupattiin perheisiin.

Vierailija
36/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suvaitsevainen ihminen, enkä sen vuoksi suvaitse moista kielenkäyttöä. 

Haluaisin kutsua sinua kehariksi.

Vierailija
37/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei loinen ole koskaan tarkoittanut vuokralaista eikä huutolainen sijoitettua lasta.

Tutustupa vanhoihin kirkonkirjoihin. Loinen on ollut vuokralainen.

Äitini oli huutolaislapsi eli kunta maksoi talolle jonne hänet oli otettu. Eli nykykielellä sijoitettu.

Vierailija
38/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nkeri on Afrikan mustaihoiseen alkuperäisväestöön ja sen jälkeläisiin kuuluvaa ihmistä tarkoittava sana. Aikoinaan se oli suomen kielen ainoa tummaihoista kuvaava sana, ja sitä käytettiin sekä neutraaleissa että halventavissa yhteyksissä.

.

Näin oli koulussa 1970-luvulla. Kukaan ei puhunut tummaihoisista tai värillisistä.

Ei myöskään puhuttu romaneista vaan mstalsista ilman mitään tunnelatausta.

Vierailija
39/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä viiskymppisilläkin oli vielä koulussa seinällä ne aakkoslaput joissa n oli n.

Pitäs varmaan joltain meikkifirmalta lainata värikoodit joilla kuvailla ihmisiä. Naurattaa ne poliisin kadonneet ilmoitukset kun haetaan 8-vuotiasta kempeleläistä jolla oli eilen mahdollisesti punainen takki. Havaintoja vois tullakin jos haettaisiin hiilen väristä kiharapäistä poikaa joka ei puhu sanaakaan suomea.

Vierailija
40/175 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nkeri on Afrikan mustaihoiseen alkuperäisväestöön ja sen jälkeläisiin kuuluvaa ihmistä tarkoittava sana. Aikoinaan se oli suomen kielen ainoa tummaihoista kuvaava sana, ja sitä käytettiin sekä neutraaleissa että halventavissa yhteyksissä.

.

Näin oli koulussa 1970-luvulla. Kukaan ei puhunut tummaihoisista tai värillisistä.

Ei myöskään puhuttu romaneista vaan mstalsista ilman mitään tunnelatausta.

Vielä 1970-luvulla nkeri-sanaa käytettiin suomen kielessä yleisesti sekä tieto- että kaunokirjallisuudessa, myös hakuteoksissa ja koulukirjoissa, mutta Suomessa ei tuolloin juuri ollut afrikkalaistaustaista väestöä, joten sanaa käytettiin lähes yksinomaan vieraista ja kaukaisista maista puhuttaessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ne            ekeri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan