7kymppisille n-sana on ihan normaali sana, vailla latausta
aivan kuten eskimo ja intiaanikin.
Loukkaannutko sinä jos buumeri käyttää ikäluokalleen tavallista puhekieltä?
Minä en loukkaannu. Parempaa suomenkieltä ennen puhuttiin kuin nykyään.
Kommentit (175)
on niin hauskaa on mustat itse sanoo toiselle mutafakin niga mutta valkoiselle heteromiehelle se on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
'La casa es blanca, pero la mesa es negra' (suom. 'talo on valkoinen, mutta pöytä on musta')
Eli on kieliä josta sitä 'n-sanaa' ei kertaikkiaan voi poistaa (...ellei niissä sitten nimetä värejä uudelleen )
Palataan tuohon sitten, kun Suomessa valtakieli on espanja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luukette, millä sanalla kiusataan koulussa pieniä tummaihoisia lapsia? Tekö olette sen heille opettaneet?
Varmaan ihan samoin kuin lyhyitä haukutaan kääpiöiksi, lihavia läskeiksi jne jne. Haukkumasanana mikä tahansa sana saa negatiivisen merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
on niin hauskaa on mustat itse sanoo toiselle mutafakin niga mutta valkoiselle heteromiehelle se on kiellettyä.
KVG. Sanalla on heille tuossa kontekstissa eri merkitys johtuen Amerikan englannin slangista. Eri asia.
Entinen K-kaupan kenkämainos oli ' Kengät sanoo KKK'.
Mitäs se taas voisi tuoda mieleen ( paitsi sinne kenkäostoksille K-kauppaan tulevan iloisesti tulevan korkojen kopinan ?)
66-vuotias kirjoitti:
Entinen K-kaupan kenkämainos oli ' Kengät sanoo KKK'.
Mitäs se taas voisi tuoda mieleen ( paitsi sinne kenkäostoksille K-kauppaan tulevan iloisesti tulevan korkojen kopinan ?)
Miten se tähän liittyy?
No ei todellakaan ole. Ei ainakaan tuntemieni yli 70 vuotiaiden keskuudessa.
Ja juu, oli se omassa nuoruudessanikin ihan tavallisesti käytetty sana, mutta kyllähän minäkin jo nelisenkymmentä vuotta sitten tajusin, ettei ole ok käyttää sanaa, jonka tummaihoiset ihmiset kokevat loukkaavana. Sivistyneet ihmiset oppivat asioita ja osaavat käyttäytyä sen mukaisesti.
Nainen 72v
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Ei ainakaan tuntemieni yli 70 vuotiaiden keskuudessa.
Ja juu, oli se omassa nuoruudessanikin ihan tavallisesti käytetty sana, mutta kyllähän minäkin jo nelisenkymmentä vuotta sitten tajusin, ettei ole ok käyttää sanaa, jonka tummaihoiset ihmiset kokevat loukkaavana. Sivistyneet ihmiset oppivat asioita ja osaavat käyttäytyä sen mukaisesti.
Nainen 72v
Kiitos! Ajattelen samoin. Nainen 57 v.
Mun vittuni kyllä latautuu kun muistelen jättimulkkuista Jamalia aurinkolomalta. Kelpasi yön mustalle neekeripojalle tällainen vanhemman roikkutissisen naisenkin karvatuhero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG. Sanalla on heille tuossa kontekstissa eri merkitys johtuen Amerikan englannin slangista. Eri asia.
Ja vaikka ei olisikaan, niin jokainen saa nimitellä itseään ihan miksi haluaa, mutta se ei silti oikeuta muita nimittelemään samoin. Se konteksti on kuitenkin täysin eri.
Mä en todellakaan loukkaannu tai ota vastuuta miten muut ihmiset puhuvat.
Olin järkyttynyt, kun koservatiiviselta ja ei-rasistiselta vaikuttava äiti sanoi sen sanan puhelimessa. Melkein nytkin itkettää. Shokki. En halua opettaa vanhemmille eri sanoja. Liekö nuo sekoilut johtuu iästä, aiemminkin sanonut jotain hullua, vaikka muisti pelaa.
Boomereitakin on moneen junaan, monet sen verran sivistyneitä etteivät käytä tuollaisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun vittuni kyllä latautuu kun muistelen jättimulkkuista Jamalia aurinkolomalta. Kelpasi yön mustalle neekeripojalle tällainen vanhemman roikkutissisen naisenkin karvatuhero.
😜
Nämä tummaihoiset ovat itse nimenneet itsensä n::::eriksi.
Oma äitini täyttää tänä vuonna 70-vuotta enkä ole kuullut hänen koskaan käyttävän n-sanaa. En muista tuon sanan kuuluneen edes hänen äitinsä sanavarastoon. Kyllä mummo huomioi asian, mutta puhui aina tummista pojista tai tytöistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa n-sana on ollut suomalaisilla ulkonäköä kuvaava sana aivan kuten blondi ja punapää. Siihen ei ole liittynyt mitään taka-ajatuksia orjuudesta.
Mitä sitten? Jokaikinen on jo vuosikymmeniä ymmärtänyt, että sen sanan käyttö loukkaa tummaihoisia.
Kyllä saa olla aika puupää, jos edelleen vetoaa siihen, että kun 50 vuotta sitten oli ihan ok käyttää kyseistä sanaa, niin minähän käytän sitä edelleen. Eikö mielestäsi minkään pidä maailmassa muuttua, eikö maailman pidä kulkea eteenpäin ja ihmisten sivistyä? Pitäisikö noitiakin saada vielä polttaa, olihan sekin aikoinaan sallittua?
Normaaliälyinen seitsemänkymppinen tajusi jo 40 - 50 vuotta sitten luopua n-sanan käytöstä. Jotkut paljon nuoremmat eivät ole tajunneet vieläkään.
Mitäpä luukette, millä sanalla kiusataan koulussa pieniä tummaihoisia lapsia? Tekö olette sen heille opettaneet?