Minkä takia ihminen masentuu?
Mikä siinä on, että se napsahtaa päälle? Itellä oli pitkään epämääräinen olo, että kaikki ei ole hyvin. Siitä se sitten eskaloitui. Syinä ehkä koulukiusaaminen, ajelehtiminen, parisuhde..
Kommentit (526)
puuttuu niitä onnistumisen kokemuksia
jos ei koskaan tunne onnistuvansa se syö miestä
rupee itekkin luulee ettei osaa mitään
harjoittelu tekee mestarin.
Mauno Kuusistolla oli koulussa laulussa viiva ei edes numeroarvostelua.. silti miehestä tuli mainio laulaja
Vierailija kirjoitti:
mietppäs tämmöstä kirjoitti:
Minäpäs väitän, että kun ihmiset ei tunne itseään, ne turvautuu muihin kaikessa. Kun tulee paha paikka, ei ole opetellut ymmärtämään itseään eikä oppimaan kokemuksistaan, ja kun ne vastaukset pitäisi löytää omista elämän kokemuksista viisastumalla, tilalla onkin vain muiden esittämiä sekavia ja rikkonaisia käsityksiä, jotka toimivat niillä muilla, mutta eivät sulla. Kun sitten muiden vastaukset ei toimikaan, omanarvontunto romahtaa. Se istuttaa sen siemenen masennukselle, ja kun tämän tunnistaa, itseluottamus menee perässä.
Niin kauan kuin välttelee itsensä tutkimista, kukaan, edes itse, ei voio auttaa, Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että miltä susta tuntuu, on sun oma reaktio johonkin. Ja kun ei tutki itseään, vaan yrittää vältellä ja helpottaa sitä ulkoisilla asioilla, itsetuntemus ei edes ala kehittyä.
Itsetuntemus johtaa ensin siihen, että omanarvontunto nousee takaisin ja se johtaa siihen, että ei ole muiden johdateltavissa ja se parantaa omaa oloa, koska nyt tuntemukset ja käsitykset alkaa olla omia. Mitä pidemmälle tätä vie, yhä enemmän syitä löytää itsestä ja sitten korjaa ne eikä väistele eikä selittele.
Lopulta omanarvontunto ja itsetuntemus alkavat antaa sulle nimenomaan sulle itsellesi palkitsevia vatsatuksia juuri sinun eikä muiden lähtökohdista. Tämä nostaa mielialaa ja tuo itseluottamuksen takaisin.
Itsetuntemus ja masennus eivät voi olla yhtäaikaa olemassa, koska itsetuntemus löytää sen masennuksen ja löytää sen syyt ja löytää siitä ulos.
Kaikki on itsessä.
Hauska ajatus, ja tavallaan toimiva. Mutta silti ei. Toi voi toimia jossain pienessä notkahduksessa, tai vaikka ikäkriisissä, tai vaikka ihan kevyessä masennuksessa alkuvaiheessa. Eikä aina niissäkään. Hienoahan se olisi, jos se ois noin yksinkertaista.
Niinkö meinaat?
5 kuolemaa 2 vuoteen.
Niistä 4 yhteen vuoteen.
Niistä 3 lähti 3 kuukaudessa.
Niistä kaksi yhdessä vuorokaudessa.
Menetin kainen, mikä mulle oli läheistä.
Justiin tuon takia seison täysin sanojenni takana.
"Raha huolet, oma terveys, ihmis suhteet, huono sisäilma,unettomuus.
Tässä mun masiksen syyt."
Rahahuolet, ihmissuhteet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat yhtään analysoida asioita, oivallat helposti mistä masennus milloinkin johtuu. Jos on ollut pitkään epämääräinen olo siitä, ettei kaikki ole hyvin, tämänkin ymmärtämiseksi riittää kun hieman osaa analysoida. Siis että mistä tämä epämääräinen olo johtuu, mitkä ovat syitä siihen.
Masennus ei iske yllättäen, vaan se on aina seurausta jostain. Kun elämässä jotkut asiat eivät ole niin kuin niiden haluaisi olevan, tämä aiheuttaa esim turhautumista, toivottomuutta ja sitä kautta ne muuttuvat masentaviksi ajatuksiksi. Masennus lähtee ajatuksista, se on mielentila.
Masentunut voi silmänräpäyksessä muuttua iloiseksi joistakin asioista, kuten vaikka saatuaan karkkipussin, jolloin masennus on sillä hetkellä täysin poissa. Tämä on merkki siitä, että masennus on mielentila. Kun karkit on syöty, saattaa masentunut mielentila jälleen palata ja ehkä entistä vahvempana vaikkapa itsesyytöksineen ja katumisineen.
Alakulo, pettymykset ja tyytymättömyys ovat normaaleja asioita aika ajoin. Sen ymmärtäminen mistä nämä mielentilat johtuvat, on oleellista, eikä tämä ole ollenkaan vaikea asia ymmärtää jos on hiemankaan kykyä rehellisesti analysoida asioita.
Anteeksi nyt kovasti, mutta puhut ihan silkkaa ruuan lopputuotetta.
Anteeksi nyt vaan, mutta kyllä se ruskea tulee nyt ihan sun suusta.
Vierailija kirjoitti:
rokotteet, rasvattomat light-tuotteet, keinomakeutusaineet, sähkökentät ja mikroaaltoruoka nämä ainakin lisäävät tutkitusti masennusta ja mielenhäiriöitä
Olen kuullut eläessäni aika paljon älyttömyyksiä.
Olen myös tehnyt niitä itse varsin suvereenisti.
Mutta tuo oli kyllä älyttömin kooste typeryyksiä, mitä joku voi edes yhdessä lauseessa sanoa.
Mun on ihan pakko kysyä.
Oot kuitenkin kooulujärjestelmästä päässyt läpi ja kaikkea.
Miten jostain voi edes tulla tuollainen?
Mitä sä näet, kun katot peiliin?
Koetko ihan oikeasti itsesi järkevänä ihmisenä?
Tuntuuko susta ihan oikeasti nyt siltä, että olet oivaltanut jotain syvällistä?
Zen -ja pimeässä tynnyrissä kasvamisen taito?
Vierailija kirjoitti:
Minäpäs väitän, että kun ihmiset ei tunne itseään, ne turvautuu muihin kaikessa. Kun tulee paha paikka, ei ole opetellut ymmärtämään itseään eikä oppimaan kokemuksistaan, ja kun ne vastaukset pitäisi löytää omista elämän kokemuksista viisastumalla, tilalla onkin vain muiden esittämiä sekavia ja rikkonaisia käsityksiä, jotka toimivat niillä muilla, mutta eivät sulla. Kun sitten muiden vastaukset ei toimikaan, omanarvontunto romahtaa. Se istuttaa sen siemenen masennukselle, ja kun tämän tunnistaa, itseluottamus menee perässä.
Niin kauan kuin välttelee itsensä tutkimista, kukaan, edes itse, ei voio auttaa, Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että miltä susta tuntuu, on sun oma reaktio johonkin. Ja kun ei tutki itseään, vaan yrittää vältellä ja helpottaa sitä ulkoisilla asioilla, itsetuntemus ei edes ala kehittyä.
Itsetuntemus johtaa ensin siihen, että omanarvontunto nousee takaisin ja se johtaa siihen, että ei ole muiden johdateltavissa ja se parantaa omaa oloa, koska nyt tuntemukset ja käsitykset alkaa olla omia. Mitä pidemmälle tätä vie, yhä enemmän syitä löytää itsestä ja sitten korjaa ne eikä väistele eikä selittele.
Lopulta omanarvontunto ja itsetuntemus alkavat antaa sulle nimenomaan sulle itsellesi palkitsevia vatsatuksia juuri sinun eikä muiden lähtökohdista. Tämä nostaa mielialaa ja tuo itseluottamuksen takaisin.
Itsetuntemus ja masennus eivät voi olla yhtäaikaa olemassa, koska itsetuntemus löytää sen masennuksen ja löytää sen syyt ja löytää siitä ulos.
Kaikki on itsessä.
Hauska ajatus, ja tavallaan toimiva. Mutta silti ei. Toi voi toimia jossain pienessä notkahduksessa, tai vaikka ikäkriisissä, tai vaikka ihan kevyessä masennuksessa alkuvaiheessa. Eikä aina niissäkään. Hienoahan se olisi, jos se ois noin yksinkertaista.
Niinkö meinaat?
5 kuolemaa 2 vuoteen.
Niistä 4 yhteen vuoteen.
Niistä 3 lähti 3 kuukaudessa.
Niistä kaksi yhdessä vuorokaudessa.
Menetin kainen, mikä mulle oli läheistä.
Justiin tuon takia seison täysin sanojenni takana.
Hyvä, että seisot. Mielipiteitä on hyvä olla. Mutta ei toi tarkoita ollenkaan sitä, että ymmärtäisit masennuksesta yhtään mitään. Tai sen syistä. Kommenttisi kertoo juuri siitä. Ihmisiä kun on erilaisia. Ja ilmeisesti tarkoitat, että sulle tapahtui (oletetusti) kaikki toi, mutta et silti masentunut? Mitä sun mielestä se tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että ymmärrät mistä masennus johtuu, mitä se on, ja miten siitä selvitään? Ihan noin vain perstuntumalta, jos/kun et itse masentunut kaikkien noiden (oletettujen) tapahtumien jälkeen? Ok. Asia on pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat yhtään analysoida asioita, oivallat helposti mistä masennus milloinkin johtuu. Jos on ollut pitkään epämääräinen olo siitä, ettei kaikki ole hyvin, tämänkin ymmärtämiseksi riittää kun hieman osaa analysoida. Siis että mistä tämä epämääräinen olo johtuu, mitkä ovat syitä siihen.
Masennus ei iske yllättäen, vaan se on aina seurausta jostain. Kun elämässä jotkut asiat eivät ole niin kuin niiden haluaisi olevan, tämä aiheuttaa esim turhautumista, toivottomuutta ja sitä kautta ne muuttuvat masentaviksi ajatuksiksi. Masennus lähtee ajatuksista, se on mielentila.
Masentunut voi silmänräpäyksessä muuttua iloiseksi joistakin asioista, kuten vaikka saatuaan karkkipussin, jolloin masennus on sillä hetkellä täysin poissa. Tämä on merkki siitä, että masennus on mielentila. Kun karkit on syöty, saattaa masentunut mielentila jälleen palata ja ehkä entistä vahvempana vaikkapa itsesyytöksineen ja katumisineen.
Alakulo, pettymykset ja tyytymättömyys ovat normaaleja asioita aika ajoin. Sen ymmärtäminen mistä nämä mielentilat johtuvat, on oleellista, eikä tämä ole ollenkaan vaikea asia ymmärtää jos on hiemankaan kykyä rehellisesti analysoida asioita.
Anteeksi nyt kovasti, mutta puhut ihan silkkaa ruuan lopputuotetta.
Anteeksi nyt vaan, mutta kyllä se ruskea tulee nyt ihan sun suusta.
:D Ok. Seison korjattuna. Ja nyt huomaankin, että toi sun analyysi masennuksesta olikin niin ammattimainen, ja syväluotaava, että pakkohan mun onkin olla väärässä. Sori.
kaikki on menetetty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rokotteet, rasvattomat light-tuotteet, keinomakeutusaineet, sähkökentät ja mikroaaltoruoka nämä ainakin lisäävät tutkitusti masennusta ja mielenhäiriöitä
Mutta tuo oli kyllä älyttömin kooste typeryyksiä, mitä joku voi edes yhdessä lauseessa sanoa.
Mun on ihan pakko kysyä.
Olen eri, mutta ymmärrän ylemmän kommentin pointin. Esimerkiksi rasva on ihmisen olennainen energianlähde, mutta demonisoitu muiden luonnollisten juttujen kanssa nykymaailmassa (esim auringonvalo, rokottamattomuus, punaisen lihan syöminen)
No varmaan siinä vaiheessa masentuu, kun katsoo jalkoväliin ja huomaa, että siellähän on väärät vehkeet.
Masennus on
1) Aivokemiasta (esim serotoniinitasoista) johtuvaa ..
2) Koteloitunutta surua mitä masentunut ei ole pystynyt ilmaisemaan tunteitaan
esim kaltoinkohtelusta/ilmiselvästä epäoikeudenmukaisuudesta mistä ei ole saanut oikeutta tai muista tilanteista missä on rikottu häntä vastaan.
3) Aistien ylirasittumisesta kohtuuttoman tai kuormittavan paineen pitkällisestä sietämisestä johtuvaa.
4) Vaillinaisesta resilienssistä
5) Vastentahtoisesta eristäytymisestä ja yksinäisyydestä johtuvaa, missä vuorovaikutus muihin on minimissä vaikka henkilö itse olisi hyvinkin sosiaalinen ja ihmisten seurasta nauttiva.
6) Henkilökohtaisesta pettymyksestä (avioero, irtisanoiminen) johtuvaa
7) Äkillisestä ja lopullisesta menetyksestä johtutuvaa (kuolemantapaus missä surutyö on vielä vaiheessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on ihan pakko kysyä.
Olen eri, mutta ymmärrän ylemmän kommentin pointin. Esimerkiksi rasva on ihmisen olennainen energianlähde, mutta demonisoitu muiden luonnollisten juttujen kanssa nykymaailmassa (esim auringonvalo, rokottamattomuus, punaisen lihan syöminen)
Kun käytät sanaa "luonnollinen", niin määrittele mitä tarkoitat sillä sanalla. Kiitos.
Tarkoitatko kaikkia rasvoja, vai joitakin tiettyjä? Et erottele niitä mitenkään.
Miksi auringonvalo on demonisoitu, ja missä? Nahkaa ei pidä polttaa, mutta en kyllä ole missään nähnyt ohjeita pysytellä sisätiloissa.
Ymmärrätkö miten rokotukset toimii? Kun väität, että rokottamattomuus olisi jotenkin enemmän luonnollista kuin rokotettuna oleminen.
Eikä punaisen lihan syömistä ole mitenkään demonisoitu. Saahan sitä syödä, mutta jos sitä mättää joka päivä ison kasan pötsiinsä, niin se on de facto terveydelle haitallista. Eikä niillä lehmilläkään mitään riemua ja tanssia se elämä siellä tuontantolaitoksessa ole pääsääntöisesti.
Eli jos vähän tarkentaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on ihan pakko kysyä.
Kun käytät sanaa "luonnollinen", niin määrittele mitä tarkoitat sillä sanalla. Kiitos.
Tarkoitatko kaikkia rasvoja, vai joitakin tiettyjä? Et erottele niitä mitenkään.
Miksi auringonvalo on demonisoitu, ja missä? Nahkaa ei pidä polttaa, mutta en kyllä ole missään nähnyt ohjeita pysytellä sisätiloissa.
Ymmärrätkö miten rokotukset toimii? Kun väität, että rokottamattomuus olisi jotenkin enemmän luonnollista kuin rokotettuna oleminen.
Eikä punaisen lihan syömistä ole mitenkään demonisoitu. Saahan sitä syödä, mutta jos sitä mättää joka päivä ison kasan pötsiinsä, niin se on de facto terveydelle haitallista. Eikä niillä lehmilläkään mitään riemua ja tanssia se elämä siellä tuontantolaitoksessa ole pääsääntöisesti.
Eli jos vähän tarkentaisit.
Luonnollisella meinaan ajatusta ihmiskunnasta pitkässä, satojen tuhansien vuosien mittakaavassa, verraten nyt muutaman vuosisadan aikaisiin suuriin muutoksiin.
Rasvalla tarkoitin lähinnä luonnollisia, prosessoimattomia rasvoja. Mikään pitkälle prosessoitu rypsiöljy ei voi olla ihmiselle hyvää ravintoa, mutta esimerkiksi voi voi olla. Ehkä auringonvalon demonisointi oli liioittelua, mutta kyllähän siltä yleisesti kehotetaan _suojautumaan_. Ihmiset on kehittynyt alasti auringovalolle altistuen, mutta nyt siltä on jostain syystä aiheellista suojautua. Toki palaminen tuskin on hyväksi, mutta jotain tässä on tapahtunut miksi noin luonnollinen asia on yhtäkkiä haitallista. Yksi teoria tähän on rypsiöljy, sen käytön yleistyessä myös auringon valon haitat alkoi lisääntymään.
Ymmärrän rokotusten toimintaperiaatteen ja senkin, miten taudinaiheuttajan injektoiminen kehoon voi olla ns hyväksi. Mutta mielessä oli tämä uusin rokotusbuumi, jossa tämä heikennetty taudinaiheuttaja ei enää olekaan osana rokotetta.
Voisitko itse kertoa tämän mainitsemasi de facton toimintamekanismin, että miten punainen liha päivittäisessä käytössä voisi olla epäterveellistä? Vasta oli tiede-lehdessä juttua, miten punaista lihaa on virheellisesti pidetty epäterveellisenä. Sen isompaa juttua aiheesta ei kuitenkaan ole tullut vastaan, vaikka aika yleinen käsitys sen haitallisuus on tässä viime vuosikymmenenä ollut. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuotanto-olosuhteet ei ole ok. Myös se, millä lihaa ruokitaan on olennaisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Masennus on
1) Aivokemiasta (esim serotoniinitasoista) johtuvaa ..
2) Koteloitunutta surua mitä masentunut ei ole pystynyt ilmaisemaan tunteitaan
esim kaltoinkohtelusta/ilmiselvästä epäoikeudenmukaisuudesta mistä ei ole saanut oikeutta tai muista tilanteista missä on rikottu häntä vastaan.
3) Aistien ylirasittumisesta kohtuuttoman tai kuormittavan paineen pitkällisestä sietämisestä johtuvaa.
4) Vaillinaisesta resilienssistä
5) Vastentahtoisesta eristäytymisestä ja yksinäisyydestä johtuvaa, missä vuorovaikutus muihin on minimissä vaikka henkilö itse olisi hyvinkin sosiaalinen ja ihmisten seurasta nauttiva.
6) Henkilökohtaisesta pettymyksestä (avioero, irtisanoiminen) johtuvaa
7) Äkillisestä ja lopullisesta menetyksestä johtutuvaa (kuolemantapaus missä surutyö on vielä vaiheessa)
Tuo kakkonen ja kolmonen!
Synny perheeseen jossa sinut kasvatetaan siihen, ettet ole minkään arvoinen, eikä sinulla ole mitään ihmisyyttä tai väliä, vaan olet muita ihmisiä varten ja velvollinen koko ajan pyytämään anteeksi olemassa oloasi. Kasva siihen ettei sinun rajoillasi ole väliä, mutta kaikilla muilla ihmisillä on äärettömän paljon väliä.
Tuon seurauksena koe elämässäsi epäoikeudenmukaisuutta jatkossakin ja elä sitä kynnysmaton elämää niin kauan, että haluat pois koko elämästäsi.
Kun olet elänyt elämää jossa et ymmärrä suojata itseäsi, et tajua että sinullakin on rajat ja ihmisarvo, niin palat väkisin loppuun ja menet todella rikki toisten potkupallona.
Siitä seuraa myös hermoromahdus ja kaikkien aistien ylikuormittumista. Et kestä enää mitään aistiärsykkeitä vaan olet rikkinäinen hermokimppu koko loppuikäsi.
Kuuntele tuon lisäksi syyllistämistä kaikilta niiltä, ketkä syntyivät sellaiseen perheeseen, jossa sai kasvaa normaaliksi arvokkaaksi ihmiseksi.
Kuuntele jokaisen ei-masentuneet luetteloinnit mitä kaikkea pahaa heille on tapahtunut, ja miten he eivät silti ole "päättäneet heikkouttaan masentua" kuten sinä kehtasit tehdä.
Masentumiseen on paljon eri syitä, ja masennuksia on erilaisia. On tärkeää erottaa esim. sellainen masennus, joka johtuu traumasta tai menetyksestä.
Olen itse ollut elämässäni pahasti masentunut muutamaan otteeseen. Niihin oli näin jälkeenpäin tarkasteltuna kaksi selkeää syytä: elämän tarkoituksellisuuden menettäminen ja tunne siitä, etten voi itse vaikuttaa asioiden kulkuun.
Jälkimmäinen oli vahvasti läsnä silloin, kun masennuin abivuonna lukiossa. Asuimme maaseudulla, ja minulla oli pitkä koulumatka. Kylällä ei asunut yhtään ystävää. Yksi oli asunut suht lähellä (hänkin tosin n. 10 km päässä) mutta hän muutti lukion aikana poikaystävänsä luo lähimpään kaupunkiin. Kylä sijaitsi noin 20 km päässä kaikista palveluista, edes ruokakauppaa ei ollut.
Koin olevani yksin ja eristyksissä lukiokavereista ja kaikesta sellaisesta mitä ikäiseni tekevät. Koin, etten voinut vaikuttaa oman elämäni sisältöön ja tehdä sitä sellaiseksi kuin haluan. Minulta puuttuvat sosiaaliset suhteet, vertaisryhmä ja itselleni merkityksellinen tekeminen. Mutta koska olin alaikäinen ja riippuvainen vanhempien rahallisesta tuesta, en voinut tehdä asioille mitään.
Tarkoituksen puutetta olen kärsinyt työttömänä ollessani.
Näin aikuisena on ollut lohdullista sisäistää, että voin tehdä asioille paljonkin, ja että energia ja aktiivisuus synnyttävät lisää energiaa ja aktiivisuutta. Tämä ei tietenkään ole mikään lääke joka auttaa jokaista masentunutta, mutta itselläni se auttaa tunnistamaan masennuksen ennusmerkit ja hoitamaan niitä ennen kuin tilanne pääsee pahaksi.
Masennuksen syytä ei tiedetä. Altistavia tekijöitä on pilvin pimein. Aivokemia on hyvin markkinoitu, mutta tieteellinen näyttö on vähäistä. Tästä syystä lääkkeiden toimintakin on vähäistä. Käytännössä NNT on noin 7, eli pitää hoitaa 7 potilasta jotta 1 saa vastaan verrattuna lumelääkkeeseen.
Neurologia ja aivokuvantaminen selittävät masennusta omista näkökulmistaan. Psykologia selittää esimerkiksi sillä, että masennus on opittua avuttomuutta ja paraneminen tapahtuu sillä, että ihminen kykenee katsomaan itseään objektipositiosta.
Evoluution näkökulmasta masennukseen liittyvä anhedonia voi liittyä siihen, että sairas on halunnut eristäytyä laumasta, ettei sairastuta toisia. Samalla tapaa monet eläimet toimivat edelleen sairastuttuaan.
Liian paljon vastoinkäymisiä eikä tarvittavia keinoja ja tukea selvitä niistä.
Vatsa on ihmisen "toiset" aivot.
Kannattaa panostaa terveelliseen ruokavalioon niin vatsa ja pääkoppa siinä samalla voi hyvin
Vihervasemmisto sai minut masentumaan.
Minulle kerrottiin, että masennus suojaa ihmistä kohtaamasta tunteita, jotka ovat sillä hetkellä ylivoimaisia kestää. Se on siis puolustusmekanismi. Tämän ymmärsin ja sain siitä toivoa, että kun jaksan hoitaa itseäni hyvin, joku päivä se masennuskin helpottaa. Toki siihen menee aina aikaa. Ja sit niitä tunteita pitää käsitellä myös. Mut kyllä se sit helpotti. Kymmenen vuoden raju unettomuus on taittunut.
Miellän masennuksen äärimmilleen päätyneeksi negatiiviseksi ajattelu- ja tunnekierteeksi. Ajatukset vaikuttaa tunteisiin ja tunteet ajatuksiin. Tuolleen ajatukset pääsevät urautumaan, ja monesti ne kiertää negatiivista kehää mennen aina vaan negatiivisemmaksi. Ajatuksiin pystyy vaikuttaa tietoisesti, joten tätä kautta pääsee vaikuttamaan tunteisiinsa. Sitkeällä tietoisen vaikuttamisen toistamisella on mahdollista urauttaa aivonsa positiiviseen kierteeseen.