Minkä takia ihminen masentuu?
Mikä siinä on, että se napsahtaa päälle? Itellä oli pitkään epämääräinen olo, että kaikki ei ole hyvin. Siitä se sitten eskaloitui. Syinä ehkä koulukiusaaminen, ajelehtiminen, parisuhde..
Kommentit (526)
Ehkä sitä pettyy tietyllä tapaa kun omat odotukset / muiden odotukset ei kohtaa sen hetkisen elämän kanssa. Ehkä odotukset olleet liian korkealla? Elämä ei mee miten suunnittelee. Ristiriidat oman itsensä kanssa.
Paineet, odotukset, pettymykset, vertaaminen muihin, myrkylliset ihmissuhteet, yksinäisyyden tunne, arjen suorittaminen, vähäinen oma aika, väsymys ja univaje (pienet lapset).. ovat olleet lähipiirissä yksiä (mahdollisia) syitä, ainakin kun asioista ollaan juteltu.
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, jos on todellisia rahahuolia, läheinen kuollut, avioero tms. mutta sitten on näitä, jotka vaan masentuu ilman mitään syytä. Ei paljon heru myötätuntoa tällaisille.
ihminen ei välttämättä voi vain päättää ettei masennu, vaikka asiat olisi hyvin. Varmasti voi jollain tavalla itsekin vaikuttaa mutta ei masennus oo päätös asia. Minulla on kaikki hyvin, en masennu koskaan
Minä olen juuri masennuksen takia psyk. osastolla sairaalassa. En tunne itseäni mitenkään tarpeelliseksi yhteiskunnale kun olen monisairas ja ollut sairaseläkkeellä jo 7 vuotta.
Ihminen masentuu jos hän vaatii itseltään enemmän kuin omaa kapasiteettia on. Haasteet oikeassa suhteessa taitoihin ja kykyihin takaa hyvän pohjan ihmisen elämälle. Julmaa tavallaan, mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen masentuu jos hän vaatii itseltään enemmän kuin omaa kapasiteettia on. Haasteet oikeassa suhteessa taitoihin ja kykyihin takaa hyvän pohjan ihmisen elämälle. Julmaa tavallaan, mutta totta.
Totta. Myös päinvastainen tilanne aiheuttaa masennusta. Ihminen kuvittelee olevansa toistaitoinen ja mitään osaamaton, vaikka oikeasti kapasiteettia on huikean paljon. Tyypillistä mm. silloin, kun ympäristö ei tunnista tai arvosta ihmisen lahjakkuutta. Siinä lähtee helposti minäkuva kehittymään vinoon jo lapsena.
Minusta taas oudompaa on se, ettei ole mitään selkeää syytä. Ei voi hoitaakaan korjaamalla sitä, mikä ei ole vialla. Aikakaan ei auta.