Minkä takia ihminen masentuu?
Mikä siinä on, että se napsahtaa päälle? Itellä oli pitkään epämääräinen olo, että kaikki ei ole hyvin. Siitä se sitten eskaloitui. Syinä ehkä koulukiusaaminen, ajelehtiminen, parisuhde..
Kommentit (526)
asioiden vatvominen ja unettomuus
Täytyy lukea tämä ketju tarkemmin, kun ehdin. Oikeastaan minulle nämä ketjut ovat hyvin tärkeitä, kun voi lukea muiden ajatuksia. On juuri sellainen fiilis nyt, että haluaisi puhua jonkun kanssa tästä kaikesta. Ei vaan ole ketään.
Minulla ei ole mitään "virallista" diagnoosia. Sen vuoksi en ole niin huonossa kunnossa kuin joku muu. Ymmärrän sen. Toisaalta saisin varmasti diagnoosin jos haluaisin. Olen voinut huonosti jo pitkän aikaa. Välillä kaikki on ollut paremmin. Itsellä masennus oikeastaan jollakin tapaa päällä koko ajan. Ahdistusta välillä ja se on aina rankkaa aikaa.
Jos mietin itseäni niin kaikki alkoi joskus yläkoulussa. Jäin yksin ja kiusattiin. Uusi paikkakunta kyseessä ja siellä kaikki muuttui nopeasti ikäväksi. Oli lopulta hyvin ikävää jopa asua siellä. Kiusaaminen jatkui lukioon. Paljon samoja ihmisiä ja monet tunsivat toisiaan. Näin en päässyt eroon sitä kaikkea. Olin kaikki nuo vuodet oikeastaan ihan yksin. Kotona en saanut tukea ja apua tai voinut puhua kunnolla. Voin välillä todella huonosti. Kävin silti lukionkin niin hyvin kuin silloin jaksoin. Lukion jälkeen piti vaan päästä muuttamaan. Muutto oli vaan sinne minne oli ns helpompaa päästä. Ei mitään muuta merkitystä sillä. En edes jaksanut miettiä tulevaisuutta ja keskityin vaan selviämään eteenpäin.
Joku kirjoitti hyvin tuon, että elämä menee kuin sumussa ja ohitse. Itsellä on samoja ajatuksia. Lukion jälkeen olen nyt melkein 10 vuotta vaan ajelehtinut. Jotain koulutusta olen välillä yrittänyt. Välillä huonompi olo ja välillä parempi. Tuntuu silti siltä etten enää vaan osaa olla ihmisten kanssa. Jännitän niin paljon kaikkea ja stressaan niin paljon, että se vie iloa elämästä ja loputkin voimat. Tämä näkyy siinä etten vaan pysty "sijoittamaan" itseäni johonkin opiskeluryhmään tai työelämään niin, että pärjäisin siellä tai kestäisin kaiken hyvin. Minulla on tullut jokin lukko ihmisten kanssa olemisen kanssa.
Toisaalta myös yksinäisyys ikävä asia ja en kuitenkaan haluaisi olla näin yksin. En vaan enää oikein osaa olla porukassa. Myös itsetunto on ihan maassa. Läheisiä ei siis ole ja minulta jää kaikki sellainen "yhteisöllisyys" kokematta. Monella kuitenkin on edes joku. Itsellä ei ketään ja se on välillä hyvin ahdistava asia. Tästä seuraa sellainen irrallinen ja näkymätön olo. En varmaan ikinä ajatellut, että kaikki menee näin. Toisaalta tietysti vikaa itsessäkin ja mitä kauemmin on yksin niin sitä vaikeampaa on enää tutustua muihin. Olin jo lapsena vähän ujo. Kiusaaminen sai sitten vähän kuin luovuttamaan ja koin etten ole seuran arvoinen ja olen viallinen. Parisuhteesta en osaa haaveilla, mutta ystäviä kaipaisin kuitenkin.
Jatkuu
Jatkoa
Kaikkea pahentaa se kuinka aiemmin ajattelin, että haluan opiskella. Vanhemmat eivät myöskään ymmärrä ongelmiani ja odottavat, että pärjään. Oikeastaan se on hassuakin, etteivät vieläkään ymmärrä tätä kaikkea. Pitäisi nähdä se kuinka vaikeaa minulla on selvitä eteenpäin. Jokin toiselle helppo asia on itselle jo hyvin vaikeaa. Kuitenkaan en oikein ole antanut itselleni anteeksi sitä kuinka en ole päässyt eteenpäin. Samalla pelkään sitä, ettei minusta ole opiskelemaan. Etten enää kestäisi stressiä ja koskaan valmistuisi. Samalla kaikki ihmisten kanssa toimiminen vaikeaa. Niin paljon porukasta kiinni, mutta olen jotenkin niin menettänyt itsetuntoni että koen olevani arvoton. Tämä ei ole oikein hyvä asetelma ihmisten kanssa olossakaan.
Näin sitten vaan sinnittelen eteenpäin. Moni opiskelee ja on töissä ja minä vaan ajelehdin. Tämä kaikki hävettää myös paljon. Koen paljon sellaista arvottomuuden tunnetta siitä kuinka en saa mitään aikaan ja kestä enää oikein mitään. En halua puhua itsestäni tai paljastaa mitään asioita. Koen niiden olevan liian ikäviä. Samalla kaipaan kuitenkin sitä, että joku arvostaisi minua tai näkisi minussa jotain hyvää. Tai, että voisin puhua asioista jonkun ymmärtäessä mitä tarkoitan. En ole oikein koskaan kokenut olevani yhtään mitään.
Moni on varmaan sitä mieltä, että elämässä riittää se, kun vaan elää. Toisaalta täällä pitäisi myös pärjätä jotenkin. Jos et pysty opiskelemaan tai pärjää oikein missään työssä tai jaksa "tavallista" arkea niin ei se hyvä juttu ole. Moni haluaisi kuitenkin mennä eteenpäin. Itsekin koen, että jopa nämä ajelehtimisen vuodet ovat tuoneet hyviäkin juttuja, mutta eivät ole kuitenkaan elämääni parantaneet. Oikeastaan siinä vaan putoaa enemmän vaan kärryiltä pois toisten mennessä eteenpäin.
Joku kirjoitti hyvin, että moni asia vaikuttaa kuten yksinäisyys, ihmissuhteet, taloudelliset jutut, elämässä pärjääminen, menneisyyden kokemukset jne. Itselläkin se on monen tekijän summa. Varmaan alkanut yksinäisyydestä ja kiusaamisesta ja jatkunut sitten tavallaan siinä kuinka olen jämähtänyt paikoilleni muiden jatkaessa eteenpäin.
Joskus mietin toisaalta sitä, että olisin ehkä tyhmä jos olisin tyytyväinen elämääni tällä hetkellä. En vaadi paljon, mutta joskus se rima vaan alittuu. Samalla jokainen aina sanoo, että muuta elämääsi. Tuntuu vaan, että siinä kun toinen etenee kevyemmin niin itse vetää mukanaan kivirekeä ja ei pääse mihinkään. Sitten on se tunne, että on joitakin haaveita vielä, mutta esim taloudellinen tilanne tai voimien puute yms vie loputkin. Sori viestin pituus.
Pitää vielä lisätä se, kun joku toisessa ketjussa mainitsi, että olen elossa, mutta en kuitenkaan elä. Tämä ajatus on ollut mielessä varsinkin, kun luin eräästä äidistä jolla melko pieni lapsi ja sai vakavan diagnoosin ja vain vähän elinajan odotetta. Hän kuitenkin päätti elää elämäänsä täysillä loppuun saakka. Ei jäänyt paljon murehtimaan. Hän tosin elää vieläkin ja on saanut "lisäaikaa" elämälleen. Siinä kohtaa hävetti se kuinka itse vaan jumitan paikallani ja ajelehdin. Samalla se toi myös surua, että toinen ihminen pystyy näkemään elämänsä niin hienoa ja hyvänä, vaikka on niin sairas. Tuntui, ettei minulla ole mitään syytä valittaa. Toisaalta joillakin ihmisillä on myös enemmän tahtoa myös elää. Ehkä se selittyy silläkin.
- vääranlainen ja ravintoköyhä ruokavalio.
- liian vähän tervettä liikuntaa ja raitista ilmaa
- stressi, huolet, epätoivo, murheet elämän ajautuminen umpikujaan
- yksinäisyys
Kokoomuksen ja ylipääätänsä oikeistopuolueiden sairaan politiikan vuoksi.
No, toki oikeasti monesta muustakin syystä, mutta edellä mainittu on iso indkaattori monen ongelmiin.
Kiitos Petteri, kun orjuutat suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
- vääranlainen ja ravintoköyhä ruokavalio.
- liian vähän tervettä liikuntaa ja raitista ilmaa
- stressi, huolet, epätoivo, murheet elämän ajautuminen umpikujaan
- yksinäisyys
Itselläni on terveellinen ruokavalio ja harrastan monta kertaa viikossa raskasta liikuntaa. Ainoastaan väsymys ja unettomuus estää harrastamasta välillä ja se masentaa entisestään. Stressi on kovaa useimpina päivinä viikossa. Yksinäisyydestä nautin.
Olen tullut tulokseen, että olen stressaajaluonne, joka viihtyy paljon yksin. Työttömyys ja omat harrastukset olisi itselleni parasta, mutta en uskalla hypätä pois hyväpalkkaisesta työstä. Uhraan elämäni rahan takia.
Masennus on lyhyesti sanottuna kyvyttömyyttä hyväksyä vallitseva tilanne.
Hyväksy henkisesti tilanteeseesi tai tee muutos. Kukaan muu sitä ei puolestasi tee, myöskään pillerit ei sinun köyhyyttäsi yksinäisyyttäsi ym.. poista, saatika toisi jotain kuollutta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksy henkisesti tilanteeseesi tai tee muutos. Kukaan muu sitä ei puolestasi tee, myöskään pillerit ei sinun köyhyyttäsi yksinäisyyttäsi ym.. poista, saatika toisi jotain kuollutta takaisin.
Ei huonoa tilannetta pidäkään hyväksyä vaan pyrkiä kohti parempaa tilannetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoa tilannetta pidäkään hyväksyä vaan pyrkiä kohti parempaa tilannetta!
Pitkittynyt masennus ei liity mitenkään mihinkään tilanteeseen, vaan tilanteen mittakaavaan suhteessa omaan kykyyn selviytyä epämukavuus alueella.
Vahvasti tressiä sietävä, tilanteisiin mukautuva ja fyysisesti hyväkuntoinen harvemmin masentuu, ainakaan lievästi enempää.
Masennus on kehoa suojeleva varoittava oire huonosta ravinnosta, ja ennen kaikkea päihteiden liikakäytöstä ja liikunnan laiminlyömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen masentunut siksi, että olen pettynyt elämääni. En ole saanut elämältä mitään sellaista tärkeää mitä olisin halunnut. Se, että on työpaikka ja asunto ei riitä tuomaan iloa ja merkityksellisyyttä elämään, jos kaikki ihmissuhteet puuttuu tai on huonossa jamassa. Perhe ja lapset jäi saamatta ja kyllä se nyt 45 vuotiaana on jo hyväksyttävä, että se juna meni jo ja toivo on menetetty. En tiedä miten jatkaa tätä elämää ilman minkäänlaista rakkautta.
Juna ei ole mennyt mihinkään. Siellä se odottaa sinua tunnollisesti milloin itse suostut nousemaan sen kyytiin. Käy paikoissa missä voi tutustua ihmisiin. Auta itseäsi sen verran. Jokaiselle on kumppani jossain.Olet vielä nuori. Monet ovat löytäneet parinsa vasta yli 40 vuotiaan. Niin käy kuin itse uskot.
Pitää tähän sivusta kirjoittaa, että en itse ainakaan silti pidä näistäkään sanoista, että "jokaiselle on kumppani" tai "niin käy kuin uskot". Kun ei se elämä vaan mene useinkaan niin. Siinä vaan taas korostetaan sitä, että elämässä saavuttaa mitä vaan jos vaan haluaa. Kyllä moni asia on vaan omien mahdollisuuksien ulkopuolella. Se ei silti tarkoita etteikö voisi yrittää. Silti kukaan ei "taata" kumppania kenellekään eikä sairaallekaan sanota, että niin käy kuin uskot. Ihminen voi kuolla, vaikka "taistelisi" vastaan kuinka. Näin itse mietin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle masennuksen aiheutti munasarjojen monirakkulaoireyhtymä PCOS. Terapeutit ja psykiatrit pitivät mua aivan toivottomana tapauksena, kun en parantunut masennuksesta. Vihlovat alavatsakivut veivät mut gynelle ja siellä se ultrassa paljastui.
Mietin tähän liittyen, että mikä sinulla sitten auttoi PCOS oireisiin? Itsellä samaa ja myös mieliala huono.
Vierailija kirjoitti:
Huonot elämäntavat, kuten epäsäännöllinen vuorokausirytmi, huonot sosiaaliset suhteet, epäterve ruokavalio, liikunnan puute, valon saannin puute yms.
Tässä taas vieritetään syy masentuneelle. Moni syö mahdollisimman hyvin ja yrittää nukkua sekä pitää rutiineita yllä. Silti masentuu. Kyllä itsellä menneisyyden kokemukset kuten kiusaaminen on vaikuttanut eniten tähän kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen masentunut siksi, että olen pettynyt elämääni. En ole saanut elämältä mitään sellaista tärkeää mitä olisin halunnut. Se, että on työpaikka ja asunto ei riitä tuomaan iloa ja merkityksellisyyttä elämään, jos kaikki ihmissuhteet puuttuu tai on huonossa jamassa. Perhe ja lapset jäi saamatta ja kyllä se nyt 45 vuotiaana on jo hyväksyttävä, että se juna meni jo ja toivo on menetetty. En tiedä miten jatkaa tätä elämää ilman minkäänlaista rakkautta.
Juna ei ole mennyt mihinkään. Siellä se odottaa sinua tunnollisesti milloin itse suostut nousemaan sen kyytiin. Käy paikoissa missä voi tutustua ihmisiin. Auta itseäsi sen verran. Jokaiselle on kumppani jossain.Olet vielä nuori. Monet ovat löytäneet parinsa vasta yli 40 vuotiaan. Niin käy kuin itse uskot.
Pitää tähän sivusta kirjoittaa, että en itse ainakaan silti pidä näistäkään sanoista, että "jokaiselle on kumppani" tai "niin käy kuin uskot". Kun ei se elämä vaan mene useinkaan niin. Siinä vaan taas korostetaan sitä, että elämässä saavuttaa mitä vaan jos vaan haluaa. Kyllä moni asia on vaan omien mahdollisuuksien ulkopuolella. Se ei silti tarkoita etteikö voisi yrittää. Silti kukaan ei "taata" kumppania kenellekään eikä sairaallekaan sanota, että niin käy kuin uskot. Ihminen voi kuolla, vaikka "taistelisi" vastaan kuinka. Näin itse mietin.
Olet oikeassa. Jollain voi tulla elämässään eteen pelkkiä vastoinkäymisiä ja sitten vielä kuolema. Ei kaikilla mene elämä hyvin. Ainoastaan omalla asenteella on mahdollisuus saada jotain muutosta ja sillä muutoksella voi olla jotain positiivisia vaikutuksia. Siltikään se ei ole mitenkään taattu, mutta muuta ei voi tehdä kuin yrittää kohti parempaa.
Se kun yrittää ja yrittää eikä onnistu, aina tulee vaan rättiä naamaan. Sitkun tajuaa että ihan turha haaveilla edes niistä perusasioista elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot elämäntavat, kuten epäsäännöllinen vuorokausirytmi, huonot sosiaaliset suhteet, epäterve ruokavalio, liikunnan puute, valon saannin puute yms.
Tässä taas vieritetään syy masentuneelle. Moni syö mahdollisimman hyvin ja yrittää nukkua sekä pitää rutiineita yllä. Silti masentuu. Kyllä itsellä menneisyyden kokemukset kuten kiusaaminen on vaikuttanut eniten tähän kaikkeen.
Itsekin olen sitä mieltä, kuten tuolla aiemmin joku mainitsikin, että ihminen masentuu, kun hänen sietokykyään ylitetään liian pitkään.
Ne koettelemukset voi olla moninaisia, mutta ei siinä unet auta, jos kärsii unettomuudesta, eikä valo tai ravinto auta, jos jatkuva henkinen rasitus painaa mieltä. Noilla muilla asioilla voi toki edesauttaa parempaa vointia, mutta henkinen tasapaino on löydettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen sitä mieltä, kuten tuolla aiemmin joku mainitsikin, että ihminen masentuu, kun hänen sietokykyään ylitetään liian pitkään.
Ne koettelemukset voi olla moninaisia, mutta ei siinä unet auta, jos kärsii unettomuudesta, eikä valo tai ravinto auta, jos jatkuva henkinen rasitus painaa mieltä. Noilla muilla asioilla voi toki edesauttaa parempaa vointia, mutta henkinen tasapaino on löydettävä.
Kuinka tyhmä voi olla ihminen joka antaa sietokykynsä ylitettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä voi olla ihminen joka antaa sietokykynsä ylitettävän.
Kysy koulukiusatuilta, lähimmäisensä menettäneiltä, työuupumuksen kokeneilta tai vaikka monelta ukrainalaiselta. Joskus se sietokyky ylittyy, vaikkei haluaisi. Juuri siksi se masennus voi iskeäkin.
Tutkijoiden mukaan masennus ei ole yksi, vaan 12 eri sairautta.
Kukin alatyyppi vaatii myös omanlaisen hoidon.
Masennuksen aiheuttaja:
1. Suru.
2. Traumaattinen kokemus.
3. Pitkäkestoinen stressi.
4. Työelämän kolaukset.
5. Hylätyksi tuleminen.
6. Yksinäisyys.
7. Alkoholinkäyttö.
8. Vuodenaika.
9. Infektio.
10. Synnytys.
11. Ruumiillinen sairaus.
12. Ei vain yksi asia.
Masennus voi johtua surusta, traumaattisesta kokemuksesta, pitkäkestoisesta stressistä, hylätyksi tulemisesta ihmissuhteessa, yksinäisyydestä, työelämän kolauksista, päihteistä, vuodenajasta, infektiosta, synnytyksestä sekä ruumiillisesta sairaudesta tai nälkiintymisestä.
Potilaat poikkeavat toistaan myös fysiologisesti.
Aivojen välittäjäaine serotoniini ja stressihormoni kortisoli eivät käyttäydy samalla tavalla kaikkien masentuneiden elimistössä.
Masennukseen liittyy usein matala-aktiivinen tulehdus, mutta ei aina. Myös tulehdus siis erottelee erilaisia masennuksen tiloja toisistaan.
Psykiatrian professori Hasse Karlsson tunnistaa hoitotyönsä pohjalta kaksi suurinta masennuksen ryhmää.
'Toiset laukeavat isosta menetyksestä kuten hylätyksi tulemisesta tai läheisen kuolemasta. Toiset taas pitkäkestoisesta stressistä, joka voi aiheutua työttömyydestä tai työpaineista.'
- Tiede.fi, 05/2018
-----------------------
Yhdellä ihmisellä voi myös olla useamman masennustyypin oireita yhtä aikaa, sanoo evoluutiopsykologi Markus J. Rantala.
Pitkään jatkuneen stressin takia masentunut potee aivan eri tautia kuin surun takia masentunut.
Masennuksen määrittelyssä ja hoidon valitsemisessa auttaisivat syvällisempi tutustuminen potilaan taustoihin sekä laboratoriokokeet. Niillä mitattaisiin stressihormonien ja tulehdusaineiden pitoisuudet sekä tietyt vitamiinit ja hivenaineet.
- Seura-lehti, Listasimme eri masennustyypit ja niille sopivan hoidon, 2018
-----------------------
Masennus – ei yksi vaan monta eri sairautta.
Masennus on oireyhtymä, jolla on monta alatyyppiä.
On tärkeää selvittää, millä tavalla depression eri oireprofiileja ja alatyyppejä voitaisiin tulevaisuudessa erotella nykyistä tarkemmin.
'Se mahdollistaisi myös masennusoireyhtymässä sairauden yksilöllisemmän hoidon ja antaisi eväitä lääkehoidon ja terapian potilaskohtaiselle suunnittelulle.'
Masennus aiheuttaa kärsimystä ja hätää niin masentuneelle itselleen kuin tämän lähipiirille.
- Suomen Kulttuurirahasto, 09/2022
----------------------------------
Masennuksen 4 tyypillistä taustatekijää:
1. Kielteinen elämänmuutos.
2. Geneettinen riski.
3. Persoonallisuustekijät.
4. Varhaislapsuuden kehitysvaiheet.
---------------------------
Sinun on pyydettävä ja haettava ammattiapua sinnikkäästi ja niin kauan, että saat sitä.
Itselläni on reaktiivinen masennus eli aina kun elämässä tulee jotain isompaa muutosta tai yllättäviä tilanteita eteen niin masennus aktivoituu. Olen sitten viikkoja/kuukausia työkyvytön. Masennus oireilee erittäin kovana väsymyksenä.