Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia keinoja olette saaneet lääkäreiltä/terapeuteilta ahdistukseen?

Vierailija
06.03.2023 |

Olisi kiva kuulla.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antipsykoosilääkkeitä ja beetasalpaajia. Päätin jättää pillerit hakematta, sen sijaan ostin juoksukengät ja ryhdyin juoksemaan säännöllisesti.

Vierailija
22/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptiä koitettiin tarjota, en huolinut ja olin vaan ahdistunut sitten :,)

Mä suostuin Fluanxoliin 1mg kahdesti päivässä ja on vähintään puolittunut hirveä ahdistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa merkinnöistä on? Itselle ei ainakaan ole ollut ikinä. Masennusta ja ahdistusta on ollut.

Jotkut saavat siitä mielikuvitusleiman otsaansa ja kuvittelevat, että diagnoosi vie heiltä uskottavuuden, kun muissa asioissa käyvät vastaanotolla. Itsellä on 15 vuoden ajan ollut masennusta, ahdistuneisuutta ja vielä kauhisteltu persoonallisuushäiriödiagnoosikin, mutta aina olen saanut todella hyvää palvelua muissa asioissa. Ymmärrän toki, että joillain voi olla huonojakin kokemuksia, mutta lähtökohtaisesti noilla ei ole mitään suurempaa merkitystä.

Mullakin psykiatrian polilla kirjattiin epävakaa persoonallisuushäiriö joskus alle 3-kymppisenä. Jotenkin se on nykyään muuttunut Omakannassa "määrittelemättömäksi persoonallisuushäiriöksi" minkä takia lääkärit pelkää mua! Oikeasti olen jo 5-kymppinen enkä mielestäni enää epävakaa, se voi tasaantua vanhemmiten.

Vierailija
24/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-7-8 hengitys (löytyy youtubesta)

Kuminauha ranteeseen ja räpsyttele sitä ihoa vasten

Kylmä kuuma suihkut tai kylmällä kasvojen tai käsien pesu

Jääpalalla sivele ranteen sisäosaa

Laita paita pakastimeen ja sen jälkeen päälle

Syö tulista karkkia tai muuta tosi voimakkaan makuista

Tässä nyt jotain alkuun.

T. Sama, joka aloitti Fluanxolin. Opamoxkin on tarvittaessa.

Vierailija
25/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa merkinnöistä on? Itselle ei ainakaan ole ollut ikinä. Masennusta ja ahdistusta on ollut.

Itse en aikanaan saanut tapaturmavakuutusta kuin tappelun jälkeen, kun oli masennusmerkintä. 

Ja sitten viisitoista vuotta myöhemmin minulle haluttiin diagnosoida masennus, kun sairastin raudanpuuteanemiaa ja olin täysin voimaton. En tiedä, mitä tietoihini kirjoitettiin silloin, mutta aina niitä luettiin pitkään ja antaumuksella. 

Vierailija
26/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat siitä mielikuvitusleiman otsaansa ja kuvittelevat, että diagnoosi vie heiltä uskottavuuden, kun muissa asioissa käyvät vastaanotolla. Itsellä on 15 vuoden ajan ollut masennusta, ahdistuneisuutta ja vielä kauhisteltu persoonallisuushäiriödiagnoosikin, mutta aina olen saanut todella hyvää palvelua muissa asioissa. Ymmärrän toki, että joillain voi olla huonojakin kokemuksia, mutta lähtökohtaisesti noilla ei ole mitään suurempaa merkitystä.

Mullakin psykiatrian polilla kirjattiin epävakaa persoonallisuushäiriö joskus alle 3-kymppisenä. Jotenkin se on nykyään muuttunut Omakannassa "määrittelemättömäksi persoonallisuushäiriöksi" minkä takia lääkärit pelkää mua! Oikeasti olen jo 5-kymppinen enkä mielestäni enää epävakaa, se voi tasaantua vanhemmiten.

Taidat hieman kuvitella. Kyllä kaikki lääkärit tietää, mikä se epävakaa on ja "määrittelemätön" voi tarkoittaa sitä, että hetkeen ei ole vaan varmennettu, täyttyykö sulla ne epävakaan kriteerit varsinaisesti enää. Ei se mikään erikoinen diagnoosi nyt ole. Epävakaatkin on ihan tavallisia ihmisiä lopulta eikä ala mistään vastaanotoilla yleensä riehua.

Vierailija
27/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otettiin pois kaikki lääkkeet joilla olin pysynyt työ- ja toimintakykyisenä. Nyt olen eläkkeellä. Se on kuulemma psykiatrin mukaan paljon parempi kuin syödä jotain rauhoittavia "koska ethän sä nyt halua narkki olla"

Vierailija
28/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olen käynyt 3 vuoden terapian, eikä se juurikaan auttanut mihinkään. Tarvittaessa otettava Alprox auttaa ja Seronil, jota olen syönyt 2 vuotta. Nyt kuitenkin haluan tuosta Seronilista eroon, kun en halua sitä loppuelämääni syödä.

Vierailija
29/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluavun terapeutilta. Puhuimme kyllästymiseen saakka siitä mikä minua ahdistaa ja terapeutti toi erilaista näkökulmaa asiaan. Harjoittelin kohtaamaan paniikkikohtaukset, saatoin provosoida itselleni kohtauksen maatessani kotona sohvalla. Koin olevani turvallisessa paikassa ja ettei minulla ollut mitään hätää.

Vierailija
30/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä masennusdiagnoosin, Ketipinoria (17-vuotiaana!) ja nuorisopsykiatrian polin käyntejä. Siellä askarreltiin unelmakarttoja. En ole ollut masentunut, vaan valtavan ahdistunut ja paniikkihäiriöinen ihan taaperosta lähtien. 

Aikuisena olen pariin kertaan käynyt juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, mutta ahdistuskohtauksiin ohjeena oli "mene lenkille" tai "lopeta ahdistavan asian ajattelu". Pahimmassa ahdistuksessa en todellakaan pystynyt poistumaan kotoa tai lopettamaan ahdistavien asioiden ajattelua, kun ne vaan pyöri päässä 24/7. Nukuin pätkissä pitkin päivää ja aina kun tuli pimeää, tuli myös ahdistus.

Mulle ei SSRI-lääkkeet ole koskaan sopineet, joten yritin selvitä elämästä ilman lääkitystä. Eihän siitä mitään tullut.

Nykyään on beetasalpaaja ja mieto rauhoittava käytössä. Olen kehittänyt omia maadoitustekniikoita, jotka toimii, kun on ahdistava tilanne. Kohtauksen iskiessä on pakko päästä omaan rauhaan täyteen hiljaisuuteen hengittelemään. Olen työkykyinen ja työllistän itseni kotoa käsin.

Vierailija
31/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
32/39 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

..., koska tässä onnellisten maassa voi olla vain yksi ihminen, jota hieman ahdistaa?

Vierailija
33/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4-7-8 hengitys (löytyy youtubesta)

Kuminauha ranteeseen ja räpsyttele sitä ihoa vasten

Kylmä kuuma suihkut tai kylmällä kasvojen tai käsien pesu

Jääpalalla sivele ranteen sisäosaa

Laita paita pakastimeen ja sen jälkeen päälle

Syö tulista karkkia tai muuta tosi voimakkaan makuista

Tässä nyt jotain alkuun.

T. Sama, joka aloitti Fluanxolin. Opamoxkin on tarvittaessa.

Miksi nämä sai alapeukkuja? :D Ihan yleisesti käytettyjä keinoja ahdistuksen hallinnassa ja toimiviksi monilla todettu. Näitä neuvotaan psykofyysisessä fysioterapiassa, ahdistuksen hallintaryhmissä ym.

Vierailija
34/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksistentiaalikriisiä ja kovasti jännityksiä elämässä...

Suhe-seurakunnan vanhimmiston jäsen kertoo mm. mitä hän sai vastaukseksi ja ohjeeksi kun hän meni nuorena miehenä kysymään neuvoa ylioppilaspsykologilta tuollaisiin ongelmiinsa.

Alkaen noin kohdasta 25:00 ...

Vierailija
35/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Kävin kolme vuotta analyyttisessä psykoterapiassa, ja siitä oli paljon apua.

Vierailija
36/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole käynyt vain alaikäisenä koulupsykologilla koska pakotettiin, mutta sen jälkeen en ole mihinkään tuollaiseen lähtenyt.

Lähipiirissä on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat tuollaisissa käyneet. Liekö mitään hyötyä?

Sellaisen harjoituksen tiedän kuin "myötätuntoinen käsi". Tätä joku terapeutti oli teettänyt tutulleni.

Jep, myötätuntoinen käsi. Omalla kädellä siis tehdään tämä harjoitus, kuvitellaan että siinä on kiltin ja huolehtivaisen ihmisen käsi. Sillä kädellä sitten hoidetaan itseä.

Onneksi en ole käynyt missään terapiassa. Mt-merkinnän saanti omiin tietoihin olisi aika kallis hinta siitä, että pääsee leikkimään myötätuntoista kättä tms. (puhumattakaan siitä, että omat tiedot olisi joku kaunis päivä vuodettu nettiin Vastaamon tyyliin).

Vierailija
37/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs psykologi kunnallisella puolella kehotti tilaamaan paikallislehden. Sieltä näkee mitä kaikkea kivaa toimintaa olisi tarjolla.

Vierailija
38/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs psykologi kunnallisella puolella kehotti tilaamaan paikallislehden. Sieltä näkee mitä kaikkea kivaa toimintaa olisi tarjolla.

Tuntuu vahvasti siltä että noilla ihmisten kuupan huoltajilla on todella pätevä ja tukevan 'tieteellinen' koulutus 😆😆

Vierailija
39/39 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Jäin eläkkeelle 5 vuotta sitten, kun lääkärit päätti että sä et nyt enää saa näitä lääkkeitä joilla olet kaikki vuodet pysynyt työkykyisenä.

Onhan tuo hieman erikoista (eri yhteyksissäkin kun tulee esiin) että lääkärin toimilla työkykyinen ja työhaluinen ihminen siirretään työkyvyttömyyteen ja elätiksi eläkkeelle vaikka toisaalla yhteiskunnassa haluttaisiin pidentää työuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan