Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään yli 60-vuotiasta, jolla ei olisi Erja Häkkisen kuvaamia oireita?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopsasit mun kommentin toisesta ketjusta. Miksi?

Vierailija
2/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyttää kenenkään oireita niin en tule luulosairaaksi.  Kuten nyt en tuotakaan linkkiä avaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tuossa nyt jotenkin korostunutta oiretietoisuutta. Ihan tavallista itselle olla muistamatta julkkisten tai puolituttujen puolisoiden saati lasten nimiä ja välillä taas putkahtaa  mieleen ja välillä taas pois. En epäile muistisairautta itselläni silti. Hyvä tietysti välttää autoilua, jos kokee riskiksi sen.

Vierailija
4/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tässä yks päivä mietin edesmennen veljeni edesmenneen puolison nimeä,  en muistanut...

Vierailija
5/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on ja paljonkin. Suurin osa +60v  pystyy ajamaan autoa ihan turvallisesti.  Joku +80v on sitten jo erijuttu.

Erjahan ei enää pysty ajamaan autoa. Lievemmissä oireissa, kuten,esim  että JOSKUS unohtaa mitä oli menossa tekemään, niin sellaista voi olla, mutta kyllähän tuo, ettei enää uskalla ajaa autoa, on aika paha merkki muistisairaudesta. 

6/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollaisia oireita jo parikymppisenä. Yleensä liittyi johonkin stressaavaan tilanteeseen. 

Vierailija
7/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kopsasit mun kommentin toisesta ketjusta. Miksi?

Syysi jankuttaa?

Vierailija
8/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaushan näkyy ihan konkreettisesti aivokuvissa kun ne aivot surkastuu. On aika hälyttävää jos 63-vuotias ei enää kykene ajamaan autoa. Tuo on ihan lopun alkua.

Vierailija
9/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on ja paljonkin. Suurin osa +60v  pystyy ajamaan autoa ihan turvallisesti.  Joku +80v on sitten jo erijuttu.

Erjahan ei enää pysty ajamaan autoa. Lievemmissä oireissa, kuten,esim  että JOSKUS unohtaa mitä oli menossa tekemään, niin sellaista voi olla, mutta kyllähän tuo, ettei enää uskalla ajaa autoa, on aika paha merkki muistisairaudesta. 

Tuon kanssa ristiriidassa on jutun kohta: "Kaiken kaikkiaan Häkkisen muistisairaus on tällä hetkellä vielä hyvin lievä."

Vierailija
10/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulla oli tuollaisia oireita jo parikymppisenä. Yleensä liittyi johonkin stressaavaan tilanteeseen. 

Ja moneen muuhun sairauteen, ns aivosumu ja sanat hukassa. Itselläni usein päiväkausia.

Vierailija
11/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Erja Häkkisen pää lienee kuvattu ja selvät löydökset muistisairauteen löydetty. Vähän eri kuin meillä muilla tavallusilla hajamielisillä. Mulla ei ainakaan ole löydöksiä ja olen välillä tosi hajamielinen kuuskymppinen. 

Vierailija
12/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kymmenen vuotta liian aikaisin. Kuusikymppiset porhaltaa vielä täysillä.

Vierailija
13/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kolkyt enkä aina muista ihmisten nimiä, olen tekemässä jotain ja unohdan mitä piti tehdä jne. 

Toki jos Erjalta on löytynyt löydöksiä niin en ala kyseenalaistamaan. Ja hienoa että uskaltaa tulla esiin sairauden kanssa. Vertaistukea monelle sairastavalle ja läheiselle!

Vierailija
14/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Erja Häkkisen pää lienee kuvattu ja selvät löydökset muistisairauteen löydetty. Vähän eri kuin meillä muilla tavallusilla hajamielisillä. Mulla ei ainakaan ole löydöksiä ja olen välillä tosi hajamielinen kuuskymppinen. 

Eli kuvattiinko pelkästään hajamielisyyden vuoksi? 

Vierailija
15/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo kirjoitus. Nuo oireet ollut minullakin jo nuoresta lähtien, että aina ilmeisesti kun stressiä pukkaa niin on dementia, ja yhdessä kirjoituksessa lääkäri antanut ohjeeksi syödä aamuisin kaksi porkkanaa. Kyllä on helppoa dementian korjausta. Jossain kirjoituksessa luki, että ei muista mitä eilen on puhuttu kotona, niin on kyllä aivan eri asia kuin unohdella nimiä tai kasvoja, jotka sitten vähän ajan kuluttua kuitenkin muistaa. Onkohan hänen aivonsa kuvattu?. Nyt juttu oli luokkaa, että kävin terkkarilla ja se sanoi, että syöppä porkkanoita. Ja vielä kerrottu, että voi parantuakin? Dementia on etenevä sairaus, terveisiä vaan lääkärille sinne.

Vierailija
16/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pää on siis kuvattu? 

Vierailija
17/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samanlainen unohtelija ja usein lyö tyhjää, jos pitäisi muistaa eilisen keskusteluja tai vielä vanhempia juttuja. Sanat ovat hakusessa, unohdan mitä piti tehdä, muistilistaa on pakko pitää, eksyn helposti (tosin koko ikäni sellainen) ja kaupassa unohdan puolet mitä piti ostaa (muistilistasta huolimatta, koska en muista katsoa sitä). Apua!

Autoa ajan kyllä, mutta silloin skarppaan ja löydän perille. Jotakin toivoa ehkä?

N63

Vierailija
18/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erityisen ilahtunut, että hän on ottanut asian esille. Tärkeää. Ja varhaiset merkit hyvä tunnistaa. Ja huomata, että et ole yksin samoja oireita miettiessä. Näin se elämä juoksee läpi nopeasti. Voimia!

K66

Vierailija
19/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee tuota jos en ole saanut nukutuksi. Ja sitä on ollut nuoresta lähtien.Olen aikuisena suorittanut korkeakoulututkinnon, joten tuskin olen muistisairas.

Vierailija
20/32 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa mainittiin että hänellä on kognitiivinen heikentymä, joka voi JOHTAA muistisairauteen. Miten tuollainen heikentymä sitten todetaan, en tiedä, kuvataanko vai todetaanko potilaan kertoman perusteella. Jotenkin ymmärsin että lääkäri ei olisi kieltänyt autoa ajamasta, vaan itse tuntuu siltä ettei uskalla ajaa. Muuten tosiaan aika "normaalilta" kuulostavia hajamielisyys/stressioireita. Eikös moni muukin sairaus voi aiheuttaa aivosumua? Ne kai on suljettu pois.