Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
101/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Olen itse keskituloisuuden paremmalla puolella ja vaimoni opiskelee. Lapsia on kaksi. Talouden bruttotulot ovat juuri niin suuret, että mitään tukia ei saada. Mutta, kun ne koko bruttotulot tulevat yhden ihmisen palkasta, veroja lähtee roimasti. Toki olimme varautuneetkin elämään säästeliäästi vaimon opintojen ajan, mutta enpä osannut arvata elinkustannusten nousevan näin. Säästöjä toistaiseksi vielä hetken riittää, mutta ei kovin kauaa. Omista ja vaimon mukavuuksista olemme jo tinkineet, mutta esim. lasten harrastuksista emme.

Noinhan se on silloinkin, kun toinen työtön ja toinen töissä. Jos puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto niin ei perhe missä 2 lasta asumistukea saa eikä toimeentulotukea. Tuohon saa 200 lapsilisää ja 745 työmarkkinatukea, jos lapsi alle 17.

Vierailija
102/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, perheellisenä tämän kyllä huomaa. Rahaa ei ole enää mihinkään ylimääräiseen. Tammikuu ja helmikuu olivat meidän perheessä todella tiukat. Ruokaa saatiin ja vähän vaatetta lapsille mutta oli kuun lopussa tili melkein tyhjänä. Säästöjä ei ole enää. Nyt kun sähkölaskut alkavat tippua niin toivottavasti pääsee lapset kesällä lomalle. 

Ottakaa mallia työttömistä perheistä tai toinen vakituisessa työssä. Asutaan vuokrakolmiossa, ei lemmikkiä, ei saunavuoroa, ei parturia, ei tupakkaa, ei alkoholia, ruoat tehdään itse, vaatteet kirppikseltä.

Kun eläkeläiset kuolee niin Suomi on pulassa, sillä he palveluita pyörittää.

Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 2400 brutto niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Tosin Kokoomuksen ansiosidonnaisleikkauksella myös asfalttimiehet tippuu työmarkkinatuelle, kun keräysaika 12 kuukautta eikä asfalttia vedetä talvella.

Ei eläkeläiset mitään kuluta. Omatkin vanhemmat asuvat kotona, kilpailevat miten voisivat syödä halvemmin. Missään ei käydä, kampaajallakin kerran vuodessa. 

Minun äiti käy parturissa 6 viikon välein. Leskeneläkkellä maksaa omakotitalon kulut ja oma 1300 netto eläke jää ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Toki. Sitten vaan ei kuluteta enää. Ei osteta palveluja jne. Yrityksiä menee nurin, ihmisiä jää työttömäksi. Verorahat vähenee, valtion kulut nousee.

No sellaista se on. Täältä päin ei sääliä. 

Miksi keskiluokan pitäisi saada kiristää ja uhkailla, jos muutkaan eivät saa? Ihan turhaan luulette olevanne maailman napa. 

Vierailija
104/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin keskiluokka ei ole elänyt köyhyydessä?

Ei keskiluokka mitään miljonäärejä ole, jotka voivat matkustella mielensä mukaan, vaan se kuuluu yläluokkaan.

Keskiluokka kun muodostuu duunareista ja valkokauluksista, joiden palkan ostovoima on ollut aina heikko ja väliinputoajia.

Itse kuulun keskiluokkaan, mutta en laittaisi suurta painoarvoa Kokoomuksen veroalennuksiin, kun ne lähinnä koskevat verovapaita osinkoja, myyntivoitto-, yritys- ja pääomaverotusta tai perintöverotusta.

Perintöveron poistosta hyötyy eniten tällä hetkellä peruskeskiluokkainen, jolle jää käteen äitinsä vanha asunto, jota ei saa kaupaksi. 

Vierailija
105/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä säästän kaikessa missä voin ja rahat patjan alle. Näin ollen meillä on tämän vuoden lopussa noin 20 000 euroa säästettynä. Se riittää runsaaksi vuodeksi, vaikka ei muita tuloja olisikaan. Jos tulonsiirroista leikataan, niin sitten vain en säästä yhtä paljon.

Mutta säästöt eivät tietenkään ole syntyneet ilman kieltäytymistä monista asioista tai ilman vaivannäköä. Meillä ei ole autoa, emme shoppaile mitään, ruoat teemme alusta alkaen itse, emme käy ravintoloissa tai kahviloissa, leikkaan itse perheen hiukset, poimimme marjat ja sienet, meillä ei ole lemmikkejä, asumme vaatimattomassa kerrostaloasunnossa kaukana keskustasta, kulutamme sähköä vähän, keräämme pullot ja tölkit, kaiken tarvittavan ostamme kirpputoreilta jos mahdollista.

"Ja muita satuja hölmöläisille".

Teillä ei ole autoa, mutta asutte kaukana keskustasta? Pulloja ja tölkkejä löytyy syrjäseudulta kerättäviksi asti? Ja marjat ja sienet ovat autottomana tarpeeksi lähellä kotianne?

En tiedä, mikä kirjoittajasta on "köyhä", mutta jos esim. avioparille jää minimituista käteen noin tonni (vähän vajaa) asumismenojen jälkeen, vaatii aikamoista silmänkääntötemppua saada säästettyä siitä 20 000€ vuoden aikana. :D

Bussit kulkevat. Lähellämme on suosittu matkailukohde, joten pulloja ja tölkkejä löytyy, tosin kesällä paremmin. Ensi kesänä kotimme läheisyydestä kulkee turisteille tarkoitettu ilmainen bussilinja keskustaan ja sitä hyödynnämme sitten. Metsään on noin 50 metriä. Marjoja ja sieniä löytyy sieltä.

Emme ole vuodessa säästäneet, mutta vuoden kuluttua on koossa tuo summa.

Vierailija
106/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Sitten vaan ei kuluteta enää. Ei osteta palveluja jne. Yrityksiä menee nurin, ihmisiä jää työttömäksi. Verorahat vähenee, valtion kulut nousee.

No sellaista se on. Täältä päin ei sääliä. 

Miksi keskiluokan pitäisi saada kiristää ja uhkailla, jos muutkaan eivät saa? Ihan turhaan luulette olevanne maailman napa. 

Koska me maksetaan koko tämä yhteiskunta. 

Vierailija
107/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, perheellisenä tämän kyllä huomaa. Rahaa ei ole enää mihinkään ylimääräiseen. Tammikuu ja helmikuu olivat meidän perheessä todella tiukat. Ruokaa saatiin ja vähän vaatetta lapsille mutta oli kuun lopussa tili melkein tyhjänä. Säästöjä ei ole enää. Nyt kun sähkölaskut alkavat tippua niin toivottavasti pääsee lapset kesällä lomalle. 

Ottakaa mallia työttömistä perheistä tai toinen vakituisessa työssä. Asutaan vuokrakolmiossa, ei lemmikkiä, ei saunavuoroa, ei parturia, ei tupakkaa, ei alkoholia, ruoat tehdään itse, vaatteet kirppikseltä.

Kun eläkeläiset kuolee niin Suomi on pulassa, sillä he palveluita pyörittää.

Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 2400 brutto niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Tosin Kokoomuksen ansiosidonnaisleikkauksella myös asfalttimiehet tippuu työmarkkinatuelle, kun keräysaika 12 kuukautta eikä asfalttia vedetä talvella.

Ei eläkeläiset mitään kuluta. Omatkin vanhemmat asuvat kotona, kilpailevat miten voisivat syödä halvemmin. Missään ei käydä, kampaajallakin kerran vuodessa. 

Minun äiti käy parturissa 6 viikon välein. Leskeneläkkellä maksaa omakotitalon kulut ja oma 1300 netto eläke jää ruokaan.

Eläkeläisillä on myös kesämökit ja käyvät ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa ja saavat uimahallikortin 240 euroa vain vuodessa.

Vierailija
108/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä olen saanut maksimaalisen hyödyn nollakoroista. Siksi olenkin maksanut asuntolainat jo pois. Nyt on aika kuluttaa.

Ihmettelen, miten ikäiseni ovat oikein taloutensa suunnitelleet.

Mäkin oon hyötynyt tästä nelikymppisenä, mutta täälläpäin asunnot ovat niin arvokkaita että niitä saa maksaa kauan ja hartaasti eli mistään erilaisesta suunnittelusta ei välttämättä ole kyse. Vaan eri elinolosuhteita😃

Mulla on edelleen velkaa 135 000€, mutta asuntoni arvo on n. 280 000€. Kannattaa nähdä asiat hiukan laajemmin kuin omasta navasta.

Niin. Itse asun Helsingissä. Asunnot ovat arvokkaita myös täällä.

T. Henkilö jota lainasit

Vierailija
109/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kerrostaloissa naapurit on vastuussa toistensa yhtiölainoista, mutta keskiluokka asuu varmaan omakotitaloissa.

Mutta jokuhan ne vuokrakämpät omistaa siellä kerrostalossakin (usein pankki) mutta et voi vuokraa rajattomasti nostaa vaikka yhtiövelka kasvaa.

Vierailija
110/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa saa nostaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä ja voi vaihtaa halvempaan asuntoon.

Moni myy jo sijoitusasuntojaan pois, vuokratuotto on niin olematonta, että hyvä jos tappiolla ovat viime ajat pyörittäneet. Vuokralaisethan tietysti kotinsa siinä menettävät. 

Kenelle ne myy 😂

Vuokra-asunnoista on ylitarjonta joten älä huoli.

Kaupunki rakentaa uusia vuokrakerrostaloja, vaikka yksityisten vuokra-asuntoja on pilvin pimein tyhjillään. Moni menee tietysti uuteen asumaan mielummin kuin vanhaan 1970-luvun kerrostaloon.

Itse asiassa en todellakaan valitsisi uutta, vaan sen vanhemman, joka on edullisempi ja suurella todennäköisyydellä hieman isompi.

Uusissa köökki on lähes poikkeuksetta olkkarissa ja makkareihin mahtuu ehkä just sänky - kauheita kanonkoppeja.

Vierailija
111/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kerrostaloissa naapurit on vastuussa toistensa yhtiölainoista, mutta keskiluokka asuu varmaan omakotitaloissa.

Mutta jokuhan ne vuokrakämpät omistaa siellä kerrostalossakin (usein pankki) mutta et voi vuokraa rajattomasti nostaa vaikka yhtiövelka kasvaa.

Ei voikaan. Taloyhtiöitä menee konkurssiin. Vanhoissa taloyhtiöissä uusitaan tontin vuokrasopimus ja uusi on 10 kertainen.

Vierailija
112/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ei keskiluokka ole koskaan tarkoittanut jokaista joka palkkatuloilla itsensä elättää. Keskiluokan alla on aina ollut se alempi duunariluokka ja "valkokaulusköyhälistö". Keskiluokkaan on laskettu vasta se hyvin ansitseva osa duunareista ja normaali koulutettu väestö[/quote]

Nyt meni rankasti metsään.

Ensinnäkään keskiluokan määritelmä ei ole mitenkään hakattu kiveen mutta Suomen oloissa keskiluokkaan ovat aina kuuluneet kaikki jotka kykenevät maksamaan palkastaan omistusasunnot, autot ja 100% perheen menoista, lomista ja harrastuksista.

Suomalainen erikoisuus on aina ollut se että teollisuuspaikkakuntien tehdastyöläiset ovat saavuttaneet sellaisen ylemmän keskikuokan elintason omakotitaloineen kesämökkeineen ja thaikkulomineen josta Helsingissä voi uneksia vasta lääkärin tai jurristin ammatissa.

Keskiluokka koostuu sellaisista yhteiskunnan jäsenistä, joiden ei voida katsoa kuuluvan varakkaaseen yläluokkaan mutta jotka toisaalta eivät myöskään kuulu vähävaraiseen alaluokkaan

Vierailija
113/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Olen itse keskituloisuuden paremmalla puolella ja vaimoni opiskelee. Lapsia on kaksi. Talouden bruttotulot ovat juuri niin suuret, että mitään tukia ei saada. Mutta, kun ne koko bruttotulot tulevat yhden ihmisen palkasta, veroja lähtee roimasti. Toki olimme varautuneetkin elämään säästeliäästi vaimon opintojen ajan, mutta enpä osannut arvata elinkustannusten nousevan näin. Säästöjä toistaiseksi vielä hetken riittää, mutta ei kovin kauaa. Omista ja vaimon mukavuuksista olemme jo tinkineet, mutta esim. lasten harrastuksista emme.

Noinhan se on silloinkin, kun toinen työtön ja toinen töissä. Jos puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto niin ei perhe missä 2 lasta asumistukea saa eikä toimeentulotukea. Tuohon saa 200 lapsilisää ja 745 työmarkkinatukea, jos lapsi alle 17.

Kyllä. Itse olen sitä mieltä, että koko taloutta koskeva verotus olisi loistava juttu, kun meillä kuitenkin on elatusvelvollisuus puolisoiden välillä.

Vierailija
114/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä lähti kampaamonpalvelut. Siitä se alkaa

Keskiluokkaan kuuluvat ihmiset matkustelevat ulkomailla ainakin kerran vuodessa. Kertoo tiedän arvoista paljon, että mieluummin jätätte kampaamokäynnit väliin ja jatkatte matkustelua, eli rahan viemistä Suomen ulkopuolelle. 

Vierailija
115/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se inflaatio siitä taitu kun ei ole sillä porukalla varaa, kenen varoilla tämäkin maailma pyörii(keskiluokalla). Vai luuletteko että hyvätuloisten määrä riittää kuluttumaan tarpeeksi, jotta talouden rattaat ei pysähdy. Sitten kun kahden vuoden sisään on romahdettu niin alkaa uusi nousukausi 5-7 vuoden päästä kun keskiluokan palkat ovat nousseet riittävästi.

Pienituloiset tässä kärsii eniten. He eivät ole ennenkään käyttäneet juurikaan palveluita vaan tarjonneet niitä, joten sieltä se inflaatio syöö eniten ja ensimmäisenä.

Näin se on aina mennyt yksinkertaistetusti.

Vierailija
116/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Putoaako verotus sillä että kaikki yksityistetään hyvin tuottavaksi uusille omistajilleen? Posti, vesiosuuskunnat ym välttämättömät palvelut. Ehkä pääomatulo veroa "täytyy" laskea ja perintöveroa.

perintöverossa tulee minun ikäiseni ikäluokka kokemaan ihan järkyttäviä henkilökohtaisia tragedioita ja kerronpa kuinka:

1950-luvulla syntyneiden ikäluokkien omaisuus on pääosin kiinteistöissä. Kiinteistöt sijaitsevat pääosin sellaisella alueella /ovat sellaisessa kunnossa, ettei niille ole markkinaa edes yt, saati tulevina vuosina. Perin itse loma-asunnon vanhemmiltani viime vuonna. En olisi näinä aikoina saanut sitä mitenkään myytyä pois ja perintöveroa siitä jäi maksettavaksi noin 9000 euroa. Arvo määräytyi sijainnin, iän ja neliöiden mukaan. Mitä jos en olisi pystynyt maksamaan tuota veroa?

Miettikääpä rantamökin tilalle vanha maatila, josta pellot myyty jo pois, jäljellä nuorta metsää palsta sekä rakennukset. Veron suuruus saattaa olla perinnönsaajalle kymmeniä, jopa satoja tuhansia. Paljon jää verovelkaisia käyttökelvottoman kiinteistön omistajia tähän maahan.

Vierailija
117/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei keskiluokka ole koskaan tarkoittanut jokaista joka palkkatuloilla itsensä elättää. Keskiluokan alla on aina ollut se alempi duunariluokka ja "valkokaulusköyhälistö". Keskiluokkaan on laskettu vasta se hyvin ansitseva osa duunareista ja normaali koulutettu väestö

Nyt meni rankasti metsään.

Ensinnäkään keskiluokan määritelmä ei ole mitenkään hakattu kiveen mutta Suomen oloissa keskiluokkaan ovat aina kuuluneet kaikki jotka kykenevät maksamaan palkastaan omistusasunnot, autot ja 100% perheen menoista, lomista ja harrastuksista.

Suomalainen erikoisuus on aina ollut se että teollisuuspaikkakuntien tehdastyöläiset ovat saavuttaneet sellaisen ylemmän keskikuokan elintason omakotitaloineen kesämökkeineen ja thaikkulomineen josta Helsingissä voi uneksia vasta lääkärin tai jurristin ammatissa.

Keskiluokka koostuu sellaisista yhteiskunnan jäsenistä, joiden ei voida katsoa kuuluvan varakkaaseen yläluokkaan mutta jotka toisaalta eivät myöskään kuulu vähävaraiseen alaluokkaan

Kyllä sen paperimiehen kaikki muut tuntomerkit eriyttävät hänet eri yhteiskuntaluokkaan kuin sen helsinkiläisen lääkärin. Toinen on ylempää keskiluokkaa ja toinen työväenluokkaa. 

Vierailija
118/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä säästän kaikessa missä voin ja rahat patjan alle. Näin ollen meillä on tämän vuoden lopussa noin 20 000 euroa säästettynä. Se riittää runsaaksi vuodeksi, vaikka ei muita tuloja olisikaan. Jos tulonsiirroista leikataan, niin sitten vain en säästä yhtä paljon.

Mutta säästöt eivät tietenkään ole syntyneet ilman kieltäytymistä monista asioista tai ilman vaivannäköä. Meillä ei ole autoa, emme shoppaile mitään, ruoat teemme alusta alkaen itse, emme käy ravintoloissa tai kahviloissa, leikkaan itse perheen hiukset, poimimme marjat ja sienet, meillä ei ole lemmikkejä, asumme vaatimattomassa kerrostaloasunnossa kaukana keskustasta, kulutamme sähköä vähän, keräämme pullot ja tölkit, kaiken tarvittavan ostamme kirpputoreilta jos mahdollista.

"Ja muita satuja hölmöläisille".

Teillä ei ole autoa, mutta asutte kaukana keskustasta? Pulloja ja tölkkejä löytyy syrjäseudulta kerättäviksi asti? Ja marjat ja sienet ovat autottomana tarpeeksi lähellä kotianne?

En tiedä, mikä kirjoittajasta on "köyhä", mutta jos esim. avioparille jää minimituista käteen noin tonni (vähän vajaa) asumismenojen jälkeen, vaatii aikamoista silmänkääntötemppua saada säästettyä siitä 20 000€ vuoden aikana. :D

Bussit kulkevat. Lähellämme on suosittu matkailukohde, joten pulloja ja tölkkejä löytyy, tosin kesällä paremmin. Ensi kesänä kotimme läheisyydestä kulkee turisteille tarkoitettu ilmainen bussilinja keskustaan ja sitä hyödynnämme sitten. Metsään on noin 50 metriä. Marjoja ja sieniä löytyy sieltä.

Emme ole vuodessa säästäneet, mutta vuoden kuluttua on koossa tuo summa.

En kutsuisi köyhäksi ihmistä, joka saa säästöön 20 000 vuodessa, oli sen hankkimistapa mikä tahansa. 

Vierailija
119/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa tuli, että Helsingissä on paljon taloyhtiöitä, jotka ei saa remonttilainaa ja kun tulee vesivahinko niin ne menevät purettavaksi. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia esim. 1970-luvun.

Vierailija
120/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista keskiluokkaa edustaa duunarit ja valkokaulus "köyhälistö", kuten putkimiehet, palomiehet, hoitajat, kirjanpitäjät, poliisit, sihteerit, palkanlaskijat. He tienaavat keskimäärin mediaanin (3000-3300/kk bruttona) tai jonkin verran sen alle tai yli.

Ylemmän keskiluokan nimityksen taas voisi muuttaa rehellisesti varakkaiksi, sillä hehän tienaavat nykyisin yleensä 4000 - 12 000/kk, kuten monet kunnallishallintojen asiantuntijat ja johtajat, valtion virkamiehet ja johtajat, lääkärit, juristit.

No ei. He toki itse haluavat jostain syystä väkisin tehdä itsestään keskiluokkaa. Ei keskiluokka ole koskaan tarkoittanut jokaista joka palkkatuloilla itsensä elättää. Keskiluokan alla on aina ollut se alempi duunariluokka ja "valkokaulusköyhälistö". Keskiluokkaan on laskettu vasta se hyvin ansitseva osa duunareista ja normaali koulutettu väestö,

Juu, duunarit ovat tietenkin työväenluokkaa eivätkä keskiluokkaa. 

Työväenluokka:

"teollisen yhteiskunnan se osa väestöä, joka elättää itsensä tekemällä jonkun työnantajan antamaa työtä"

Nykyään suurin osa palkansaajista kuuluu työväenluokkaan eli tekee töitä jonkun palveluksessa ja saa sitä palkkaa, jolla elättää itsensä. Jopa johtotehtävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi