Keskiluokan kulut räjähtäneet
Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.
Kommentit (1432)
Nauttikaa lamasta, onhan tätä jo 4 vuotta hitaasti toteutettu. Nyt alkaa vihdoin näkymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suunnitelma. Kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin sossu ei enää puutu. Eli menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös ja jään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei ole järkeä tehdä palkkatukityötä 1600 netto 6 kuukautta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto
koska työkyvyttömyyseläkkeellä saa kansaneläke + takuueläkkeen 922 netto ja eläkeläisen asumistuen.
No jopa on ruusuinen kuva eläkkeelle pääsystä 😂. Itse olen vuosia yrittänyt päästä ihan oikeasta syystä mutta kuntouttaa yritetään vieläkin.
Masenmuksesta kyllä pääsee. Alle 30-vuotiaita on eläkkeellä.
Jos yrität fyysisestä vaivasta niin et pääse edes 60 - vuotiaana.
Juu, alle 30-vuotiaskin voi olla kroonisesti sairas. Mutta ihan sillä ei pääse eläkkeelle, että haluaa. Ensin pitää olla diagnoosi, sitten hoidetaan, ja jos ei puolessa vuodessa parane, kuntoutetaan lisää, kokeillaan eri lääkkeet ja terapiat, ja jos ei auta, tehdään lisää tutkimuksia, otetaan aivokuvat, kokeillaan vahvempia lääkkeitä ja sähköhoitoa. Menee useampi vuosi, jos ei sittenkään kuntoudu ja neurologisissa kuvissa näkyy edelleen masennus, aletaan miettiä määräaikaista kuntoutustukea ja kuntouttavaa työtoimintaa. Siis ihan tyyliin helmien pakkaamista pieniin pusseihin 9 euron päiväpalkalla, jotain helppoa hommaa sellaisessa työyhteisössä, missä on muitakin kuntoutujia. Sitten menee taas vuosia, ja jos ei ne onnistu, voit toki päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Niinkö luulet, että masennuksen takia on eläkkeellä montakin sellaista ihmistä, joilla ei oikeasti ole krooninen masennus?
Juuri tätä tarkoitin. Ei masennuksenkaan takia tuosta noin vain eläkkeelle pääse vaan kyllä sitä vuosia ensin yritetään hoitaa ja masentunutta kuntouttaa. Ettäkö kannattaa näytellä masentunutta ja käydä läpi lääkehoidot, ja vaikka sähköhoito ja useat osatojaksot. Kuulostaapa ihanalta.
Olen psyk. sh. Muutaman kerran uran aikana törmännyt noihin keplottelijoihin. Kyllä heille se B-lausunto hommataan, jos he sitä sinnikkäästi vaatii, vaikka käytännössä tiedetään resurssien tuhlaamiseksi. Päästään kuitenkin helpommalla, kun laitetaan homma eteenpäin ja psykiatri sen kirjoittaa, koska inttäminen ja kieltäytymisestä seuraavat AVI-valitukset ja niihin vastaamiset vie vielä enemmän resursseja. Sehän on selvä, että kyllä sellaista ihmistä jokin vaivaa, jos tuolla tavalla käyttäytyy, mutta onko se sitten sitä sairautta, mitä hän itse väittää, on kokonaan eri asia. Kun siitä lausunnosta kuitenkin ne eläkettä puoltavat perusteet puuttuu, niin hylkyhän sieltä eläkevakuutusyhtiöstä tulee. Uudelleen he sitä sitten tietysti pyytää, mutta uudelleen ei suostuta tekemään, ellei ole jokin asia välissä muuttunut.
Jos joku on saanut eläkkeen, niin hänellä on siihen perusteet. Et voi tietää naapurin tai tuttavan sairauksia.
Kyllähän ruoka kallistuu. Vielä Ukrainalle jos avataan pellit, niin kurjistuminen kiihtyy. Pakko valita oma suu vai kontin suu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suunnitelma. Kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin sossu ei enää puutu. Eli menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös ja jään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei ole järkeä tehdä palkkatukityötä 1600 netto 6 kuukautta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto
koska työkyvyttömyyseläkkeellä saa kansaneläke + takuueläkkeen 922 netto ja eläkeläisen asumistuen.
No jopa on ruusuinen kuva eläkkeelle pääsystä 😂. Itse olen vuosia yrittänyt päästä ihan oikeasta syystä mutta kuntouttaa yritetään vieläkin.
Masenmuksesta kyllä pääsee. Alle 30-vuotiaita on eläkkeellä.
Jos yrität fyysisestä vaivasta niin et pääse edes 60 - vuotiaana.
Juu, alle 30-vuotiaskin voi olla kroonisesti sairas. Mutta ihan sillä ei pääse eläkkeelle, että haluaa. Ensin pitää olla diagnoosi, sitten hoidetaan, ja jos ei puolessa vuodessa parane, kuntoutetaan lisää, kokeillaan eri lääkkeet ja terapiat, ja jos ei auta, tehdään lisää tutkimuksia, otetaan aivokuvat, kokeillaan vahvempia lääkkeitä ja sähköhoitoa. Menee useampi vuosi, jos ei sittenkään kuntoudu ja neurologisissa kuvissa näkyy edelleen masennus, aletaan miettiä määräaikaista kuntoutustukea ja kuntouttavaa työtoimintaa. Siis ihan tyyliin helmien pakkaamista pieniin pusseihin 9 euron päiväpalkalla, jotain helppoa hommaa sellaisessa työyhteisössä, missä on muitakin kuntoutujia. Sitten menee taas vuosia, ja jos ei ne onnistu, voit toki päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Niinkö luulet, että masennuksen takia on eläkkeellä montakin sellaista ihmistä, joilla ei oikeasti ole krooninen masennus?
Juuri tätä tarkoitin. Ei masennuksenkaan takia tuosta noin vain eläkkeelle pääse vaan kyllä sitä vuosia ensin yritetään hoitaa ja masentunutta kuntouttaa. Ettäkö kannattaa näytellä masentunutta ja käydä läpi lääkehoidot, ja vaikka sähköhoito ja useat osatojaksot. Kuulostaapa ihanalta.
Kuule on tuttuja masennuksesta eläkkeellä. Ei sähköhoito ole mikään pakollinen kuten ei tarhassa lapsella hernekeiton syönti vai pitäisikö pakottaa, jos hoitaa palkkatuella.
Ja mulla tuttuja jotka eivät ole pelkän masennuksen takia eläkkeelle "päässeet". Yksi pääsi mutta hänellä on lisäksi skitsofrenia. Täytyy olla vaikea masennustila eikä silloinkaan tuosta noin vain pääse sillai että käynpä kerran lääkärissä hakemassa todistuksen ja tadaa eläkkeelle vaan heti. Kyllä sitä ensin hoidetaan eri keinoin ja usein takana on osastojaksoja.
Mistä sinä tiedät mitä ihmisillä on elämässä ollut. Joku on saattanut päästä eläkkeelle pelkän koulukiusaamisen perusteella jo 20 -vuotiaana eli helposti.
Koulukiusaaminen ei ole diagnoosi. Mutta mitä se voi ihmiselle aiheuttaa, voi olla tuhoisaa. Eläkkeelle ei pääse helposti, ja varsinkin masennuksen suhteen linja on tiukentunut 2000-luvun aikana tosi paljon. Mutta onnea matkaan vaan, jos se on sinusta tavoittelemisen arvoinen asia.
Niin, minulla on ollut tilanteita 10 miestä vastaan minä ja paljon muuta. Joten et tiedä minun tilanteesta mitään. Uskon, että moni on eläkkeellä helpommista jutuista kuin mitä minulla on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ulosottoon vaan, ei ole valtion tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja. Suomi on tyhmä, kun nosti asuntojen hinnat korkeiksi, mutta kyllä hinnat romahtaa, osa menee ulosottoon ja muille uusi alku halvoilla asunnon hinnoilla, myös vuokrat alenee.
Jos näin käy, tulee ymmärtää, että se on se päivä kun toimeentulotuet, asumistuet, työttömyyskorvaukset jne loppuvat kokonaan ja lopullisesti. Ei keskiluokka luovu kodeistaan yksin.
Keskiluokka ei voi muuttaa perustuslakia 😂
Perustuslaki ei ota mitään kantaa sosiaaliturvan suuruuteen ;)
On siellä minimitulo.
Laita ihmeessä pykälä, jossa on euromääräinen minimitulo. Nii-in. Toisekseen, korona-aika osoitti, että perusoikeuksia voidaan käytännössä rajoittaa aika helposti.
Ei voida minimitulosta leikata ja jos leikattaisiin niin kuka nukkuisi sen jälkeen yksin omakotitalossa, en minä ainakaan.
Meilläpäin vietiin keskellä päivää kyllä yhdestä asunnosta kalusteet.
Kukapa minimituloinen muutenkaan nukkuu yksin omakotitalossa. Ei ainakaan isommissa kaupungeissa, taitavat maksaa jonkun puoli miljoonaa tai enemmän.
Eläkeläisiä asuu paljon yksin omakotitaloissa esim. 1960, 1970, 1980 ja 1990-luvun.
Valtio maksoi niihin sähkötuet.
Mutta maaseudulla, jonne vanhukset keskittyvät, vanhukset asuvat lähinnä vanhoissa omakotitaloissa. Niissä ei yksiöitä usein edes ole tarjolla. Eläkkeensaajista moni vaan ei tiedä edes hakea eläkkeensaajan asumistukea omistusasuntoon. Vuokralaiset tietää tuista paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.
T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.
Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle.
Turha odotta sellaista verojen laskua jolla olisi oikeasti suuri merkitys. Ihan fakta on että jo prosenttiyksikön veronalennus tuloveroissa olisi historiallisen suuri. Yleensä alenukset ovat olleet jotain puolen prosentin luokkaa.
Esim. keskituloinen 3500e/kk ansaitseva saisi prosentin tuloveronkevennyksestä kuussa 35e enemmän käteen, 385 euroa vuodessa. Ei sillä vielä mitään kulutusjuhlia pystyyn laiteta.
Kyllä keskiluokkaisen ihmisen ostovoima palautetaan reiluilla palkankorotuksilla, ei veronlaskuilla.
Ei verot laske. Eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa ja summa on nousemassa 10 miljardiin vuodessa. Lisäksi lonkkaleikkaukset senkuin lisääntyy.
Moni kaupunki ja kunta ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisten ja vammaisten kodin siivoukseen. Omaisten vastuuta lisätään.
Koska näitä on muka myönnetty? Kyllä eläkeläiset ovat saaneet itse maksaa siivouksensa jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.
T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.
Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle.
Turha odotta sellaista verojen laskua jolla olisi oikeasti suuri merkitys. Ihan fakta on että jo prosenttiyksikön veronalennus tuloveroissa olisi historiallisen suuri. Yleensä alenukset ovat olleet jotain puolen prosentin luokkaa.
Esim. keskituloinen 3500e/kk ansaitseva saisi prosentin tuloveronkevennyksestä kuussa 35e enemmän käteen, 385 euroa vuodessa. Ei sillä vielä mitään kulutusjuhlia pystyyn laiteta.
Kyllä keskiluokkaisen ihmisen ostovoima palautetaan reiluilla palkankorotuksilla, ei veronlaskuilla.
Ei verot laske. Eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa ja summa on nousemassa 10 miljardiin vuodessa. Lisäksi lonkkaleikkaukset senkuin lisääntyy.
Moni kaupunki ja kunta ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisten ja vammaisten kodin siivoukseen. Omaisten vastuuta lisätään.
Koska näitä on muka myönnetty? Kyllä eläkeläiset ovat saaneet itse maksaa siivouksensa jo vuosia.
On palveluseteleitä myönnetty pienituloisille eläkeläisille.
900 euron eläkkeestä ei mene veroa ja silloin ei saa verovähennystä siivouksesta. He ovat saaneet palveluseteleitä.
EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään ja se onnistuu huonontamalla ansiosidonnaista jolloin ihmiset eroavat liitoista eikä liitoilla ole enää määräysvaltaa palkkoihin. Loppuu myös palkankorotuksista vääntäminen joka toinen vuosi. Saikuttajat saa itse sanoa työantajille miksi heille pitäisi maksaa lisää palkkaa.
Palkankorotukset hoitajille ja vuorolisien poisto 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että pitäisi saada 500€ palkankorotus, jotta itsellä olisi sama ostovoima kuin 2 vuotta sitten... eikä ole edes asuntolainaa. Kuitenkin aiotaan kuluttaa kuten ennenkin, jotta talous pyörisi eikä pa..ka valuisi alaspäin.
Näinhän se on, tollanen 500€ olisi sopiva.
Nyt tuleva yleiskorotus 3,5% ei nosta kuin 250€ bruttona, olis saanut nousta saman verran kuin eläkkeet. :D
Palkkasi on kuitenkin reippaasti yli keskitulon, jos yleiskorotus nostaa palkkaasi 250 eurolla. Minulle on sama yleiskorotus tiedossa ja palkkani nousee 114 euroa.
Säästeliäs kirjoitti:
Työttömillä on vaan se etu, että voi käyttää koko päivän siihen, että vaikka marjastaa, kalastaa, laittaa kaikki ruoat alusta asti, metsästää tarjouksia...Joten ei ole vaikeata säästää. Työssäkäyvillä on valitettavasti se työ, joka vaatii paljon ja jota pitää hoitaa, joten ei ole aikaa edellä mainittuihin asioihin.
Työttömiä on muuallakin kuin maalla, eikä edes maalla kaikki metsästä tai kalasta, joihin käsittääkseni vaaditaan lupiakin. Jos mielestäsi kaikkien kaupunkien työttömien pitää muuttaa maalle, niin pari asiaa tulee heti mieleen:
1. yksikään kunta ei varmasti erityisemmin halua työttömiä riesakseen
2. jos työttömät noin vaan voidaan siirtää kaupungeista pois, niin samalla kannattaa myöntää, ettei kaupungeissa olekaan kauhea työvoimapula, joihin näitä ihmisiä tarvittaisiin. Et voi tulla siirto-operaation jälkeen mussuttamaan, että voi voi kun kaupungeissa ei enää ole ihmisiä siivoamaan 8 euron tuntipalkalla tai ostamaan tarjousjauhelihaa saksalaisesta ruokakaupasta, kun heidät on ensin kärrätty maalle marjastamaan.
Koulukiusaaminen ei ole diagnoosi. Mutta mitä se voi ihmiselle aiheuttaa, voi olla tuhoisaa. Eläkkeelle ei pääse helposti, ja varsinkin masennuksen suhteen linja on tiukentunut 2000-luvun aikana tosi paljon. Mutta onnea matkaan vaan, jos se on sinusta tavoittelemisen arvoinen asia.