Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
621/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Kaikki sohvalla olevat eivät ole työkykyisiä. Mitä heidän sitten tulisi tehdä, kun tuista leikataan?

Onko tämä subjektiivinen arvio? Karrikoiden sanottuna pohjimmiltaan ihminen on laiska ja tyhmä. Onko sohvalla makaava työtön yrittänyt jotenkin kuntouttaa itseään? Ihan varmasti se selkä on kolmikymppiselläkin paskana, kun ainut aktiviteetti on nousta jääkaapille. Omasta kunnosta/kuntoutuksesta ei oteta vastuuta.

Paljon on myös masennusta ym.mielenterveyteen liittyvää ongelmaa. Sosiaalisten tilanteiden pelkoja ja määrittelemätöntä ahdistuneisuushäiriötä. Pelataan/ollaan yöt koneella. Ahdistus johtaa somaattisiin häiriöihin, on kipuja siellä sun täällä. Lisää ahdistusta. Sohva ja jääkaappi kutsuu.

Ihminen tarvitsee työtä. Työ tarvitsee ihmistä. Työ tuo tarkoituksen tunteen ja antaa elämälle rytmin. Lisäksi siitä saa rahaakin. Orja-kortin vetäjät älköön vaivautuko.

Vierailija
622/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen kuukausi kampaamoon 50 e ei ole paljon. Leikkautan lyhyen tukkani kuuden viikon välein.

En ota väriä enkä muitakaan käsittelyjä, pilaa hiukset.

Jollekin 50 e on paljon. Opiskelijana se oli minulle viikon ruoat. Sillä saa jo kasan ruokaa( enää ei niin paljon kuin vuosia sitten) ja lääkkeitä apteekista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.

Alhaisempi verotusko ei sinua auttaisi? Itse kokisin sen suurena apuna. Antaisi mahdollisuuden käyttää niitä säästöjä edes pikkasen vähemmän. Olen lisäksi työvoimapula-alalla, joten en todellakaan ymmärrä miksi me maksamme aikuisia, työkykyisiä ihmisiä sohvalle. 

Kaikki sohvalla olevat eivät ole työkykyisiä. Mitä heidän sitten tulisi tehdä, kun tuista leikataan?

Onko tämä subjektiivinen arvio? Karrikoiden sanottuna pohjimmiltaan ihminen on laiska ja tyhmä. Onko sohvalla makaava työtön yrittänyt jotenkin kuntouttaa itseään? Ihan varmasti se selkä on kolmikymppiselläkin paskana, kun ainut aktiviteetti on nousta jääkaapille. Omasta kunnosta/kuntoutuksesta ei oteta vastuuta.

Paljon on myös masennusta ym.mielenterveyteen liittyvää ongelmaa. Sosiaalisten tilanteiden pelkoja ja määrittelemätöntä ahdistuneisuushäiriötä. Pelataan/ollaan yöt koneella. Ahdistus johtaa somaattisiin häiriöihin, on kipuja siellä sun täällä. Lisää ahdistusta. Sohva ja jääkaappi kutsuu.

Ihminen tarvitsee työtä. Työ tarvitsee ihmistä. Työ tuo tarkoituksen tunteen ja antaa elämälle rytmin. Lisäksi siitä saa rahaakin. Orja-kortin vetäjät älköön vaivautuko.

Kuule moni mielenterveysongelma on teidän muiden vika. On 10 miestä vastaan 1 nainen ja paljon muuta.

Se, että narsisteja jotka kehuu itseään ja vähättelee muita on työpaikoilla vakituisena ei helpota, koko työyhteisö puhuu teidän selän takana ja toivoo, että te lähdette helvettiin. Teistä ei tykkää kukaan.

Vierailija
624/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isin kanssa samassa työpaikassa. Sellainen ei ole aikuinen mies joka ei edes itse pysty itselleen työpaikkaa hommaamaan. Surkea rääpäle.

Olitko apukoulussa?

Katso, itkupilli tuli kommentoimaan. Tottakai isi otti sut töihin ettei tarvitse miehen itkeä pillittää, kun kukaan ei huoli.

Voi voi, poika ei voisi leuhkia ulkomaanmatkoilla ja tulisi iso itku, jos ei olis päässyt samaan työpaikkaan kuin isi.

Tuleeko naisia palkkatuella kuuntelemaan kahvitauolle, kun poika leuhkii ulkomaanmatkoilla. Ei tehnyt edes armeija miestä vai kävikö sivarin.

No, miten se poika nyt voisi olla metsässä vartiossa pimeällä, kun puun takaa voisi tulla mörkö ja sanoa PÖÖÖ

Vierailija
625/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan nauraa noita bemarilla ajavia, joille isi osti bemarin, pienelle kullanmuru pojalle, isin pieni vauveli.

Kenties isi voisi antaa rääpäleelle ajo-ohjeita. On nimittäin noita bemareita ollut perse edellä puussa.

Luuserit ei osaa ajaa takavetoista bemaria😂

Kahen litran oohoocee turbokolmosenkautta nelosenpuhaltimella sierra jättää sen. Viuffh, viuuffh. Valitettavasti myö ollaan jo eellä.

Sinä olet täysi luuseri ja kaikki nauraa sun mustaa bemaria. Älä nyt sano, että sulla on vielä wunderbaumit ja subbarit.

Vierailija
626/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isin kanssa samassa työpaikassa. Sellainen ei ole aikuinen mies joka ei edes itse pysty itselleen työpaikkaa hommaamaan. Surkea rääpäle.

Olitko apukoulussa?

Katso, itkupilli tuli kommentoimaan. Tottakai isi otti sut töihin ettei tarvitse miehen itkeä pillittää, kun kukaan ei huoli.

Voi voi, poika ei voisi leuhkia ulkomaanmatkoilla ja tulisi iso itku, jos ei olis päässyt samaan työpaikkaan kuin isi.

Tuleeko naisia palkkatuella kuuntelemaan kahvitauolle, kun poika leuhkii ulkomaanmatkoilla. Ei tehnyt edes armeija miestä vai kävikö sivarin.

No, miten se poika nyt voisi olla metsässä vartiossa pimeällä, kun puun takaa voisi tulla mörkö ja sanoa PÖÖÖ

Metsässä voi olla iso paha susi 😂

Vierailija
627/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on yhdessä työpaikassa isi, äiti ja isäpuoli ja nyt näyttää siltä, että kakara lukee samaa alaa. Huono juttu.

Vierailija
628/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin on yhdessä työpaikassa isi, äiti ja isäpuoli ja nyt näyttää siltä, että kakara lukee samaa alaa. Huono juttu.

Isi ottaa varmaan töihin, että muksu saa asuntolainan ja tanssihäät eikä tule mussukalle itku.

Sitten he voivat puhua, että ansiosidonnaista voisi vähän leikata. Oikein ilkimys perhe.

Vierailija
629/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista keskiluokkaa edustaa duunarit ja valkokaulus "köyhälistö", kuten putkimiehet, palomiehet, hoitajat, kirjanpitäjät, poliisit, sihteerit, palkanlaskijat. He tienaavat keskimäärin mediaanin (3000-3300/kk bruttona) tai jonkin verran sen alle tai yli.

Ylemmän keskiluokan nimityksen taas voisi muuttaa rehellisesti varakkaiksi, sillä hehän tienaavat nykyisin yleensä 4000 - 12 000/kk, kuten monet kunnallishallintojen asiantuntijat ja johtajat, valtion virkamiehet ja johtajat, lääkärit, juristit.

Mielenkiintoinen näkemys. Kuulun siis varakkaisiin kun bruttotuloni ylittää nipin napin tuon 4000€/kk. 

Isäni on taas köyhä eläkeläinen kun bruttoeläke on 2500€/kk. Mutta kun verrattiin nettotuloja verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen niin tienasin nettona vain 500€/kk enemmän kuin pienituloiseksi laskettava eläkeläinen. Multa varmaan voisi nipistää  kuitenkin  vielä lisää koska kuulun hyvätuloisiin?

Eläkeläinen ei ole köyhä 2500e/kk bruttotuloilla. Saadakseen sen verran eläkettä on myös ansainnut varsin mukavasti työelämässä.

Olen mielestäni hyvin toimeentuleva eläkeläinen (bruttoeläke 2124 euroa/kk ja netto 1700). Elän yksin, itse maksamassani asunnossa.

Hintojen nousu ei ole vielä vaikuttanut elämiseeni.

Ehkä syy on siinä että olen aina pitänyt menot suhteessa tuloihin. Ns. pakolliset maksut koostuvat eri ihmisillä osittain eri asioista.

Tuo on ihan hyvä netto yksinelävälle olettaen että asumiskustannukset eit ole hulppeat. Jopa pikku tuhlareille ihan ok tulot nuo jos vain omaan kulutukseen varattu.

Miten se että aina olet käyttänyt rahaa järkevästi liittyy siihen, että eläkkeesi on nyt 1700 netto?

Oletan tämän henkilön olevan nainen. Jos hän saa bruttona eläkettä 2124 € niin hänen palkkansa on ollut n. 3600€/kk, naiselle tuo on hyvä palkka vieläkin. Hän on ostanut ja maksanut asuntonsa, ja nyt makselee vain pientä vastiketta. Eli mielestäni hän on elänyt järkevästi taloudellisesti.

Pieni sävyero. Hän on järjestänyt asiansa hyvin, jotta on saanut hyvää palkkaa ja saa hyvää eläkettä. Omistusasunnon ostamisen voi osittain pitää hyvänä ratkaisuna, koska mahdollistaa velattoman asunnon joskus.

Mutta se, että on tällä hetkellä 1700 eläke netto, joka riittää nyt tällä hetkellä yhdelle ihmiselle elämiseen hyvin, johon kirjoittaja viittasi, ei ole sama, kun olisi nyt äärimmäisen taloudellinen ja järkevä ihminen. Se olisi ihan kohtuullinen summa kenelle tahansa yksinelävälle, riippumatta siitä, onko järkevä taloudellinen ihminen. Vähän samoin kun esim. 1200€ nettoa ei voi kutsua hirveän hyväksi eläkkeeksi, vaikka olisi tuhlari tai sitten järkevästi taloudellinen ihminen. Summat on samat, vaikka olisi minkälainen kulutus.

Kyllä se tuhlarikin paremmin pärjää 1700 netolla kun 1200 netolla ja taloudellinen ihminen tuntisi ehkä pientä rahanpuutetta 1200 eläkkeellä toisin kun 1700 eläkkeellä.

Tarkennusta 1700 euron nettoeläkkeeseen.

Palkka, johon eläke perustuu, nousi vasta viimeisinä työvuosina tehtävien muuttuessa.

Suurimman osan työelämästäni olin puolet pienemmällä palkalla, ja maksoin yksinhuoltajana asuntolainaa, koska en halunnut jättäytyä tukien varaan.

Välillä oli tosi tiukkaa saada rahat riittämään edes ruokaan. Niukoista aineksista piti tehdä. Tein myös paljon ylitöitä, onneksi siihen oli mahdollisuus. Ylityötkin vaikuttivat eläkkeen kertymiseen.

Asuntovelan vuosina opin karsimaan kulutuksen minimiin. Nyt asiat ovat hyvin, mutta en vieläkään törsäile vaikka voisin.

Vertasin vain eläkettäni tuohon toiseen, jonka isä saa 2500 bruttona ja on Köyhä Eläkeläinen.

Minä saan töissä tuon 1700 netto ja puoliso saa työttömyyskorvausta 740 ja saadaan 200 lapsilisää 2 lapsesta. Noista maksetaan vuokra, sähkö, vesi ruoka, lasten vaatteet, auton kulut, 4 puhelinlaskua. Osamaksut autoremonteista, talvirenkaat.

Linja-autot ei kulje töihin.

Se koulutus. Nuoret, opiskelkaa kunnon ammatti.

Molemmilla on 3 tutkintoa.

No kannattiko aikaa tuhlata tyhjänpäiväisiin tutkintoihin?

Kannattaako ostaa 1960-luvun osake missä ei ole remontteja tehty ja raataa purkuasunnon vuoksi töissä?

Vierailija
630/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs keskiluokkainen tuttu valittaa kuinka on tiukkaa ym. ym. valitusta. Silti hänellä on uusi auto, iso omakotitalo valtavalla pihalla, kesämökki ja sijoitusasunto. Pitäisiköhän joku noista myydä, jos on niin tiukkaa taloudessa?

Sitten myös eräs toinen valittaa hintojen nousua ym. ym., mutta varasi yli kahden tonnin lomareissun, koska kaipaa irtiottoa arjesta! Pitäisiköhän tulla hetkeksi ulos sieltä kuplasta ja avata silmät.

Monella ei oikeasti ole varaa ostaa tarpeeksi ruokaa. Ja sitten keskiluokka itkee kuinka heitä tulee sääliä ja ymmärtää. Sori, mutta ei heru sympatioita.

Vierailija
631/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka hiljalleen vähentää kulutusta.

Ei teetä remontteja, ei rakenna taloja. Jo nyt on Facebookin rakentajaryhmät sun muut täyttymässä työnetsimisilmoituksista.

Ei osta niin paljon isoja juttuja, kuten autoja, pyöriä, harrastusvälineitä, jolloin niitä tulee kiertoon (käytettynä myyntiin) vähemmän. Tästä kärsii nimenomaan pienituloiset.

Ei kuluta palveluita: kampaajia, kosmetologeja, hierojia, ravintoloita, woltteja, käsityöläisiä. Näkyy nousevana työttömyytenä.

Mutta hei keskiluokka on nolo ja turha, joten mitä väliä, vai miten se meni tällä palstalla? ;)

Vanhuuseläkkeellä on 1 300 000. Mihin keskiluokka myy perikuntien asunnot?

Tiesitkö, että jos otat perinnön vastaan niin joudut ottamaan sen kokonaan eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen muuttotappiokaupungista.

Tiesitkö, että 2400 bruttotuloilla ei saa lainaa ilman isoja säästöjä.

Ja hei, luulitko, että työkokeilijat käy parturissa 😂

Tiesitkö, että 2400,- bruttotuloilla ei ole keskiluokkaa lähelläkään?

Ei olekkaan eli tiesitkö, että toimistotyöntekijät esim. asiantuntijat, siivoojat ja myyjät ja varastotyöntekijät ja tarjoilijat ei perikunnan asuntoasi osta, he ei saa lainaa.

10 vuoden sisällä tulee asuntojen hintaromahdus, kun eläkeläisiä kuolee ja nuoret ei saa asuntolainaa.

Kyllä se mulle sopii. Perin kesämökin ja varoja sen ylläpitoon, voi vuokrata jos varat loppuvat. Suomen suosituin mökkikunta. Lisäksi asunto-osake Helsingissä. Ei ole tarvetta myydä, sinne voi muuttaa lapseni tai lapsenlapseni, säästyvät asunnon ostamiselta.

Asunto-osakkeita menee konkurssiin. Täytyy olla muillakin rahaa maksaa lainat ja laskut, kun vain sulla.

Vierailija
632/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?

Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Kuule-yhden kerran poliisin kanssa juttelin ja totesi vain, että tällaisia asioita ei enää lainkaan tutkita ja vaikeaahan se olisikin, kun pyöräkellareihin ei haluta asentaa valvontakameroita. Kotivakuutusko korvaisi? Jopa vitsikäs olet :D

Pyörä saatiin takaisin alussa kaksi kertaa vain hyvällä tuurilla-toisella kerralla tekijä pääsi karkuun(omaksi onnekseen, olisi ollut nenukka poskella jos ei olisi ollut kyllin nopeat kintut) ja toisella kerralla löytyi vain pyörä, varas ei ollut paikalla. Kolmannella kerralla annoin jo olla, irtisanoin asunnon ja muutimme muualle. Nitkutelkoot nistit nyt siellä keskenään ja varastelkoot vaikka mummojen rollaattoreita.

Unohdinpa mainita, että ennen pyörävarkauksia meiltä varastettiin myös lastenvaunut jotka olivat unohtuneet yön ajaksi rappukäytävän oven viereen sekä sisään muuton yhteydessä pöytätiskikone joka odotti kantajaa pari tuntia rappukäytävässä. Omaa huolimattomuutta näissä toki ja perusteetonta sinisilmäisyyttä, mutta on ne kyllä nopeita nykyisin.

Kuten sanottu-kaikki köyhät ängetään näihin rikollisia päihdeongelmaisia täynnä oleviin lähiöihin ja yhteiskunnalliset ongelmat kumuloituvat. Kun kaikki lähitalojen asukkaat on näiden varkaiden toimesta putsattu, siitä sitten siirrytään omakotitaloalueille ja keskiluokan pariin. Sitä varmasti haluatte tekin, joiden mielestä tuet ovat liian suuria? 

Ei ne sossutuet kaman ostamiseen riitä, pakko pölliä jotta saa rahaa.

Vierailija
633/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne kaikkein pienituloisimmat ei oikein voi karsia enää mistään. Kaikki raha ennenkin mennyt peruselämiseen. No itse yritän vielä tinkiä ruokakuluissa ja esim pesuaineissa. Laimenna vedellä jne. Kyllä on köyhän elämä ihanaa.

Miksi keskiluokan pitäisi joutua karsimaan omia menojaan? Riittää, että keskiluokan ei tarvitse niin raskaalla kädellä maksaa niitä muitten menoja. 

Myy asuntosi, jos ei rahasi riitä.

Mitä järkeä siinä on, että asunto myydään alihinnalla, josta jää pahimmillaan velkaa ja veroja maksava työssäkäyvä siirtyy tukien saajaksi? Tämä siis pahin skenaario. Ja kun tällaisia tulee paljon, nousee vuokrat ja tuet laskee.

Itse asiassa, kun asuntojen hinnat romahtaa niin vuokrat laskee, koska silloin siirrytään vuokralta omistusasuntoon. Olisit nyt edes tradenomiksi opiskellut ja käynyt talouskurssit.

Ehkä se päteminen kannattaa myös kannattaa jättää vähemmälle, jos ei edes lukemaansa sisäistä. Minähän en sanonut mitään asuntojen hinnan romahtamisesta. Kaksi ensimmäistä lausetta liittyy yksilön tilanteeseen. On paljon tuoreita lainoja, joita ei ole ehditty välttämättä lyhentämään vielä paljoa. Mikäli asunnon arvo on laskenut, voi siitä jäädä velkaa.

Koko asunnon ostohintaa ei kuitenkaan normaalisti voi saada lainaa joten kyllä kohtuullinen asunnon arvon lasku pitäisi vielä kestää. Nyt kuitenkin on tapahtunut vain joidenkin prosenttien hinnanlasku koko maan tasolla. Toki poikkeustapauksiakin on.

Nyt keväällä, kesällä ja syksyllä tulee korontarkistukset.

Osalle tulee myös 2 koronnousua: pankkilaina ja yhtiölaina.

Ei se vaikuta siihen että lainaa ei saa koko asunnon ostohintaa vaan normaalisti max.80-90%.

2400 bruttotuloilla ei saa asuntolainaa ilman isoja säästöjä. Lainaa ei saa myöskään osa-aikatöillä, palkkatukitöillä, työkokeiluilla, nolla-sopimuksilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.

Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.

Riippuu ihan siitä millaiseen asuntoon sitä lainaa haet. Jos haet siihen 20.000 euron kaksioon jostain Pieksämäellä niin voi hyvin saadakin. Mutta jos haet 300.000 euron kaksioon Helsingissä niin ei toki onnistu.

Ei saa edes 40 000 euron asuntoon.

Vierailija
634/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästeliäs kirjoitti:

Työttömillä on vaan se etu, että voi käyttää koko päivän siihen, että vaikka marjastaa, kalastaa, laittaa kaikki ruoat alusta asti, metsästää tarjouksia...Joten ei ole vaikeata säästää. Työssäkäyvillä on valitettavasti se työ, joka vaatii paljon ja jota pitää hoitaa, joten ei ole aikaa edellä mainittuihin asioihin. Harrastukset esim. uimahallit myös viikolla halvempia, kampaajakoulut on auki arkisin, mutta niihin ei ehdi jos käy töissä.

Olisiko kiva vaihtaa osia?

Vierailija
635/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätemaksut + 20%, sähkö + 200%, ruoka + 20%, polttoaine +15%. 

Palkka +2%. 

Ei meillä tahdo rahat riittää siihen mihin ennen riitti. Nettotulot 4300e kuukaudessa, kaksi aikuista ja kaksi lasta, lapsilisät loppuivat joulukuussa. Ja nuukasti on eletty aikaisemminkin. Nyt on kaikki palvelut pois, ei suoratoistoja, ei kahviloita jne.

Vierailija
636/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Itsellä velkaa 0e. 2sentin sähkösoppari kerrostalossa vielä vuoden voimassa. Sähkölasku 9-16e.

Ei pitkiä työmatkoja ja pieni ruokaiset autot.

Pakastimet tursuaa lihoja ja perunaa saa ilmaiseksi.

Käytän paljon wolttia ja käyn hierojalla. Matkustelen. Harrastan kilparatsastusta. Yritän kuluttaa mutta en turhuuksiin. Hevosillekin ostan hierontoja, valmennuksia ym. Palveluita.

Toivottavasti ne ihmiset kuluttaa nyt keillä rahaa on. Itse hain nuorena kaikki ruuat leipäjonosta että oli rahaa tehdä muitakin asioita. Sinne vaan kaikki reippaasti keillä tiukkaa on. Säästää monia satoja euroja ruokakuluissa.

Mä niin haluaisin olla sun hevonen!!!!!

Vierailija
637/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne kaikkein pienituloisimmat ei oikein voi karsia enää mistään. Kaikki raha ennenkin mennyt peruselämiseen. No itse yritän vielä tinkiä ruokakuluissa ja esim pesuaineissa. Laimenna vedellä jne. Kyllä on köyhän elämä ihanaa.

Miksi keskiluokan pitäisi joutua karsimaan omia menojaan? Riittää, että keskiluokan ei tarvitse niin raskaalla kädellä maksaa niitä muitten menoja. 

Eli keskiluokan kodit vasaran alle, että pummit saavat jatkaa asumistaan ilmaiseksi meidän kustannuksellamme?

Kyllä me käydään työmarkkinatukitöissä senkin ahne paska.

Tällaisia ihmisiä "rikas" keskiluokka elättää. Noh, tuollainen ihminen ei muuta työtä tuukaan saamaan. Nautihan nyt siellä urasi huipulla :D

Ihan ollaan myös valtion virastoissa myös palkkatuella ja käytössä VTJ

Vierailija
638/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keskiluokan kodit vasaran alle, että pummit saavat jatkaa asumistaan ilmaiseksi meidän kustannuksellamme?

Kyllä me käydään työmarkkinatukitöissä senkin ahne paska.

Tällaisia ihmisiä "rikas" keskiluokka elättää. Noh, tuollainen ihminen ei muuta työtä tuukaan saamaan. Nautihan nyt siellä urasi huipulla :D

Ihan ollaan myös valtion virastoissa myös palkkatuella ja käytössä VTJ

Ihmiset kuvittelevat, että kaikki on vakituisia valtiom virastoissa, hyvin työttömät vetää kyllä puhelinpalvelut ja paperihommat.

Vierailija
639/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy treenistä. 

Vierailija
640/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ollaan karsittu. Siksi just esim palveluala kärsii.

Ravintolakäynnit, hotelliviikonloput, kampaajakäynnit, siivouspalvelut VEKS.

Ja hups, alkaa meneen pienyrittäjiä konkkaan.

Sitähänsäätoivoit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme