Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan kuntoutusraha - paljonko menee ennakonpidätystä?

Vierailija
08.11.2022 |

Te jotka saatte Kelan kuntoutusrahaa, paljonko siitä otetaan ennakonpidätystä? Tiedättekö millä perusteella Kelan kuntoutusrahaa verotetaan, onko jokin kiinteä veroprosentti? Vrt. työmarkkinatuessa 20%.
En oikein saa selvää tuosta Kelan kuntoutusrahan laskurista, enkä juuri nyt tämän takia ole heti soittamassa Kelaan. Kiinnostaa tulevaisuuteni takia, olen hakeutumassa kuntoutukseen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Verotus

Kuntoutusraha on veronalaista tuloa.

Veron suuruus

Kuntoutusrahasta pidätetään veroa yleensä palkkaa varten määrätyn perusverokortin prosentin mukaan.

Eläkkeensaajalle maksettavaa kuntoutusrahaa verotetaan aina 40 %:n mukaan.

Verokortti

Kela saa suoraan Verohallinnolta tiedon palkkaa varten määrätystä verokortista eli perusverokortista.

Palkkaa varten annetulla verokortilla veroa pidätetään kuntoutusrahasta aina vähintään 25 %, vaikka veroprosenttisi olisi tätä pienempi.

Jos sinulla on lähdeverokortti, toimita se Kelaan itse. Lähdeverokorttia käyttää ulkomailla asuva tai sieltä muuttava.

Tammikuussa käytetään edellisen vuoden veroprosenttia, ellet toimita muutosverokorttia Kelaan.

Tilaa tarvittaessa muutosverokortti

Tarkista veroprosenttisi veroprosenttilaskurilla. Tarvittaessa voit tilata Verohallinnolta muutosverokortin. Muutosverokortilla kuntoutusrahan ennakonpidätys voi olla alle 25 %.

Kela saa myös muutosverokortin suoraan Verohallinnolta.

Sivu päivitetty 5.7.2022"

Kela.fi

Vierailija
2/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!!

Eivätkö nämä tiedot ole keskenään ristiriidassa...?

"Kuntoutusrahasta pidätetään veroa yleensä palkkaa varten määrätyn perusverokortin prosentin mukaan."

"Palkkaa varten annetulla verokortilla veroa pidätetään kuntoutusrahasta aina vähintään 25 %, vaikka veroprosenttisi olisi tätä pienempi."

Siis täh, verotetaanko edellisvuoden palkkojen maksussa käytössä olleella veroprosentilla, jos on ollut aivan pieni, esim. itselläni 2,3%... vai vähintään 25%:lla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, onko tuohon ylempään pointtiin kellään kokemuspohjaista tietoa?

Vierailija
4/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset käytä apuna vero.fi palvelun veroprosenttilaskuria?

Vierailija
5/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuntoutus tuella ja veroprosentti 5%

Vierailija
6/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita verohallintoon ja pyydä laskemaan sinulle sopiva veroprosentti.

Vierailija
7/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä veroprosenttia pystyy itse muuttamaan, toimittamalla etuuteen liittyvän verokortin Kelaan. Näin olen itse tehnyt, koska on kohtuutonta viedä pienestä tukirahasta vielä 25% ennakonpidätystä. Teet muutoksen Vero.fi sivustolla ja verokortin voi ohjata suoraan Kelalle.

Vierailija
8/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luulin että kuntoutusrahan kohdalla käytetään ennen kuntoutusrahaa olleen vuoden palkkatulojen veroprosenttia? Ja että Kela kysyy sen Verohallinnolta. Eihän sitä palkkatuloihin edellisvuonna käytettyä veroprosenttia voi enää jälkikäteen muuttaa...?

Vierailija
9/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin. 25% on oletus asetus. Jos haluat pienemmän tee muutosverokortti. Vuosituloistasi riippuu mikä se prosentti kannattaa olla. Arvioi vuositulosi.

Vierailija
10/10 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. 25% on oletus asetus. Jos haluat pienemmän tee muutosverokortti. Vuosituloistasi riippuu mikä se prosentti kannattaa olla. Arvioi vuositulosi.

Eikö kuntoutusrahan kohdalla tosiaan Kelassa lasketa kuntoutusrahan määrä edeltävän vuoden palkkatulojen mukaan? Ja samoin Kela käyttää edeltävän vuoden palkkatulojen veroprosenttia kuntoutusrahan veroprosenttina?

Eli ettei puhuta nyt mistään tulevista palkkatuloista, vaan menneistä palkkatuloista ja menneestä veroprosentista? Jotka määrittävät kuntoutusrahan tulevan määrän ja sitä leikkaavan veroprosentin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän