Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
221/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Toki. Sitten vaan ei kuluteta enää. Ei osteta palveluja jne. Yrityksiä menee nurin, ihmisiä jää työttömäksi. Verorahat vähenee, valtion kulut nousee.

No sellaista se on. Täältä päin ei sääliä. 

Miksi keskiluokan pitäisi saada kiristää ja uhkailla, jos muutkaan eivät saa? Ihan turhaan luulette olevanne maailman napa. 

Mitä sä oikein sössötät? Vuosikymmenien ajan nimenomaan tuilla elävät ovat vinkuneet ja vonkuneet. Olen ihmetellyt sitä miten pitkään keskiluokka on ollut hiljaa. Minä EN ole keskiluokkaa. Siitä huolimattani ymmärrän taloudesta jotain ja näen tämän isomman merkityksen talouteen. Keskiluokka on elättänyt iät ajat tuilla eläviä ja pitänyt hyvinvointiyhteiskuntaa (josta myös sinä hyödyt!) pystyssä. Kiitokseksi he saavat vahingoniloa ja naljuilua. Mietin tässä, että millaisessahan tilanteessa itse elät, kun kuvittelet, ettei keskiluokan vaikeudet heijastu sinuun. Kun yrityksiä menee nurin, verotulot vähenee ja kulut nousee, myös tukia tullaan karsimaan. Oikeastaan ainoa suojassa oleva taitaa olla suuren ikäluokan eläkeläinen, joka saanut maksimaaliset hyödyt yhteiskunnalta. Heidän eläkkeet ovat varmaan koskemattomat. Keskiluokka ja nykynuoriso kärsii niistäkin tulevaisuudessa.

Vierailija
222/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?

Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Just näin. Jos lapsi on vielä pieni niin ruokaan menee myös aika vähän rahaa. Käteen jos jää 800 se on paljon. Kiinostaisi tietää kyllä mikä on suurin rahasyöppö näin hyvillä käyttörahoilla. Ei ehkä kannata tilata kalliita guguuun ym. merkki vaatteita tai ostella valmisruokia niin varmasti riittää rahat ja saa siirrettyä vähän sivuunkin. 

Merkkivaatteita, HAHHAAHHAA! Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Kuljen 10-20v vanhoissa rytkyissä,joita korjailen. Jos jokin rikkoutuu, uuteen ei ole heti varaa.  Lapsi saa uusia vaatteita lähinnä jouluisin-en edes tiedä, mitä ovat nykypäivän merkkivaatteet.

Kasvuiässä olevan lapsen tulisi siis elää hernekeitolla ja porkkanasoseella? Kyllä minä ostan jatkossakin lihaa proteiinin tarpeen täyttämiseksi, kasvisruoka ja puurot eivät pitkälle kanna, vaikka kouluissa niin ilmeisesti nykyään kuvitellaankin. 

Hyvillä käyttörahoilla? Ihmiset eivät taida ymmärtää, paljonko hinnat ovat nousseet. Hinnat ovat noin kolminkertaistuneet -jo ihan pelkkä sokerikilokin maksaa kolme kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Jos aiemmat (siis ainoastaan ruokaan käytettävät menot,ei hygienia,vaate tms) kauppakulut olivat jossain 200-250 euron välillä, nyt voi kolminkertaistaa tuon summan ja miettiä, paljonko käteen sitten todellisuudessa jää. Ja ei-emme ostele valmislaatikoita ym.eineksiä tai kalliita sisäfileitä tai tuoretiskiltä mitään-hyvät perusraaka-aineet yksinkertaisesti ovat todella kalliita nykyisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Vierailija
224/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun antaa lapsikauppaa käyville fantsuttelijoille valtaa.

Vierailija
225/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi keskiluokkaisilla (heh) on ollut myös järkeä säästää. :D Toistaiseksi ei ole näkynyt meidän perheessä yhtään hintojen nousu. Aivan normaalisti vaihdoimme perheen auton uuteen vuoden vaihteessa, teetimme taloon rempat ja nyt olemme hiihtolomamatkalla koko perheen voimin. Elämä jatkuu. 

Vierailija
226/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Korkojen ja hintojen nousu on tietenkin vaikuttanut keskiluokkaisten elämään, mutta keskiluokkaisten elämä muutenkin muuttui muutamassa vuosikymmenessä. 30 vuotta sitten tämä taloyhtiö oli aika uusi. Asuntolainojen korot olivat korkeat ja takaisinmaksuajat lyhyet. Taloyhtiön parkkipaikoilla näkyi vanhoja datsuneita, opeleita ja toyotoja. Vanhemmat työnsivät vauvojaan vaunuissa, joista näki, että ne on ollut jollain toisella lapsella jo ennenkin. Muutenkin kaikkea mahdollista kuten lasten vaatteita, rattaita, polkupyöriä, suksia, luistimia jne jne kierrätettiin sukulaisten ja kavereiden kanssa. Ei käyty ravintoloissa eikä matkusteltu joka vuosi ulkomaille. Syötiin edullista ruokaa ja hyödynnettiin kauppojen tarjoukset. Kun se 10-14 vuotta oli asuntolainaa maksettu ja oltiin taas velattomia, parkkipaikoille ilmestyi uusia audeja, mersuja jne. Alettiin matkustella, käydä ravintoloissa jne. Nyt jo pitkään lainojen korot ovat olleet olemattomat ja maksuajat pitkät (20-25 vuotta). Audeja, mersuja, ravintolaillallisia, matkustelua, harrastuksia jne on haluttu, vaikka samaan aikaan maksellaan edelleen asuntolainaa. Ihan ymmärrettävää, koska ei kukaan halua kitkuttaa neljännesvuosisataa. 

Taas niitä valintoja,ärsyttäviä valintoja. Mutta ymmärrän hyvin, että kaikki eivät pidä järkevänä tai hirveän kivana sitä, että elettäisiin taloudellisesti lähes kituuttaen parhaat vuodet esim. lasten kasvuvuodet ja muutama vuosi ennen eläkeikää tulee kroisos elämä, kun on velaton asunto.

Vierailija
227/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Sitten vaan ei kuluteta enää. Ei osteta palveluja jne. Yrityksiä menee nurin, ihmisiä jää työttömäksi. Verorahat vähenee, valtion kulut nousee.

Miksi keskiluokan pitäisi saada kiristää ja uhkailla, jos muutkaan eivät saa? Ihan turhaan luulette olevanne maailman napa. 

Koska me maksetaan koko tämä yhteiskunta. 

Uhriudu vähän lisää, vai ettekö te olekaan maksaneet niitä rahoja myös itsenne hyväksi? 

Aika vähän tulee rahalle vastiketta. Emme juurikaan keskiluokassa käytä julkista terveydenhuoltoa, sosiaalietuuksia ei tipu lapsilisää lukuunottamatta. Kirjastotkin alkavat korvaantua äänikirjapalveluilla ja koulutus on kovaa kyytiä menossa maksulliseksi lapsillamme. Kukaan ei tutki, jos polkupyörämme varastetaan tai kellariimme murtaudutaan. 

Se on ihan oma valinta, jos ette halua käyttää tarjottuja palveluja. Tuskin edes huomaat, jos kirjastot ja terveyskeskukset lakkautetaan, vai mitä? 

Joten en tiedä, mistä valitat. Te ette halua maksaa yhteiskunnasta, jota ette käytä, joten miksi teille pitäisi antaa verohelpotuksia tai mitään muitakaan etuja? Ettehän te oikeasti välitä siitä, mitä pienituloisille käy. 

Niin meidän pitäisi saada ne omat asuntolainamme, vastikkeemme, lastemme harrastukset jne maksettua. Miksi minua kiinnostaisi enemmän jonkun pienituloisen kirjastokäynnit kuin oman lapseni harrastus?

Meillä lapsilla ei ole omia harrastuksia lainkaan, ei edes omaa huonetta, vaikka on teinejä, tyttö ja poika. Vuokrat on kalliita eikä saada asumistukea.

Ou shit Sherlock! Tehän aina usutatte muuttamaan asuntolainaa maksavia vuokralle ja leijutte, kun vuokralla on niiiin mukava, kun sähkölasku on kympin kuussa ja korot ei nouse. Käydään molemmat töissä eikä meillä vanhemmilla ole omaa huonetta. Lapsille ollaan tietenkin omat huoneet annettu.

Vierailija
228/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellista keskiluokkaa edustaa duunarit ja valkokaulus "köyhälistö", kuten putkimiehet, palomiehet, hoitajat, kirjanpitäjät, poliisit, sihteerit, palkanlaskijat. He tienaavat keskimäärin mediaanin (3000-3300/kk bruttona) tai jonkin verran sen alle tai yli.

Ylemmän keskiluokan nimityksen taas voisi muuttaa rehellisesti varakkaiksi, sillä hehän tienaavat nykyisin yleensä 4000 - 12 000/kk, kuten monet kunnallishallintojen asiantuntijat ja johtajat, valtion virkamiehet ja johtajat, lääkärit, juristit.

Mielenkiintoinen näkemys. Kuulun siis varakkaisiin kun bruttotuloni ylittää nipin napin tuon 4000€/kk. 

Isäni on taas köyhä eläkeläinen kun bruttoeläke on 2500€/kk. Mutta kun verrattiin nettotuloja verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen niin tienasin nettona vain 500€/kk enemmän kuin pienituloiseksi laskettava eläkeläinen. Multa varmaan voisi nipistää  kuitenkin  vielä lisää koska kuulun hyvätuloisiin?

Vierailija
229/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista keskiluokkaa edustaa duunarit ja valkokaulus "köyhälistö", kuten putkimiehet, palomiehet, hoitajat, kirjanpitäjät, poliisit, sihteerit, palkanlaskijat. He tienaavat keskimäärin mediaanin (3000-3300/kk bruttona) tai jonkin verran sen alle tai yli.

Ylemmän keskiluokan nimityksen taas voisi muuttaa rehellisesti varakkaiksi, sillä hehän tienaavat nykyisin yleensä 4000 - 12 000/kk, kuten monet kunnallishallintojen asiantuntijat ja johtajat, valtion virkamiehet ja johtajat, lääkärit, juristit.

Mielenkiintoinen näkemys. Kuulun siis varakkaisiin kun bruttotuloni ylittää nipin napin tuon 4000€/kk. 

Isäni on taas köyhä eläkeläinen kun bruttoeläke on 2500€/kk. Mutta kun verrattiin nettotuloja verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen niin tienasin nettona vain 500€/kk enemmän kuin pienituloiseksi laskettava eläkeläinen. Multa varmaan voisi nipistää  kuitenkin  vielä lisää koska kuulun hyvätuloisiin?

Kyllähän sille isällesi ilmainen kunnallinen siivous pitäisi saada :-)

Vierailija
230/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, karsimme ensimmäisenä veroista millä maksetaan laiskojen tuet. 

Vierailija
231/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska me maksetaan koko tämä yhteiskunta. 

Uhriudu vähän lisää, vai ettekö te olekaan maksaneet niitä rahoja myös itsenne hyväksi? 

Aika vähän tulee rahalle vastiketta. Emme juurikaan keskiluokassa käytä julkista terveydenhuoltoa, sosiaalietuuksia ei tipu lapsilisää lukuunottamatta. Kirjastotkin alkavat korvaantua äänikirjapalveluilla ja koulutus on kovaa kyytiä menossa maksulliseksi lapsillamme. Kukaan ei tutki, jos polkupyörämme varastetaan tai kellariimme murtaudutaan. 

Se on ihan oma valinta, jos ette halua käyttää tarjottuja palveluja. Tuskin edes huomaat, jos kirjastot ja terveyskeskukset lakkautetaan, vai mitä? 

Joten en tiedä, mistä valitat. Te ette halua maksaa yhteiskunnasta, jota ette käytä, joten miksi teille pitäisi antaa verohelpotuksia tai mitään muitakaan etuja? Ettehän te oikeasti välitä siitä, mitä pienituloisille käy. 

Niin meidän pitäisi saada ne omat asuntolainamme, vastikkeemme, lastemme harrastukset jne maksettua. Miksi minua kiinnostaisi enemmän jonkun pienituloisen kirjastokäynnit kuin oman lapseni harrastus?

Meillä lapsilla ei ole omia harrastuksia lainkaan, ei edes omaa huonetta, vaikka on teinejä, tyttö ja poika. Vuokrat on kalliita eikä saada asumistukea.

Ou shit Sherlock! Tehän aina usutatte muuttamaan asuntolainaa maksavia vuokralle ja leijutte, kun vuokralla on niiiin mukava, kun sähkölasku on kympin kuussa ja korot ei nouse. Käydään molemmat töissä eikä meillä vanhemmilla ole omaa huonetta. Lapsille ollaan tietenkin omat huoneet annettu.

Onpa sinulla agressiivinen ulostuonti. Huutamisen ja räyhäämisen sijaan olisi ehkä ideaa etsiä kumppani  ja näin nostaa koko talouden tuloja tai mennä mihin tahansa töihin ja laittaa lapsi pk:hon. Pienituloinen ei maksa suuria summia hoidosta. Kyllä siitä köyhyydestä aina jotenkin ulos pääsee. Ja huom. en ole itsekään keskituloinen. 

Vierailija
232/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Tämä talvi on menty niin, että joka kuukausi on pitänyt siirtää rahaa säästötililtä käyttötilille. En kyllä usko, että kokoomus millään tavalla minun asiaani ajaisi.

T. Keskiluokkainen kolmen lapsen vanhempi.

Vihreät saa ääneni.

Vihreät on menneen kauden perusteella ihan viimeinen puolue, jota tullaan äänestämään.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkojen ja hintojen nousu on tietenkin vaikuttanut keskiluokkaisten elämään, mutta keskiluokkaisten elämä muutenkin muuttui muutamassa vuosikymmenessä. 30 vuotta sitten tämä taloyhtiö oli aika uusi. Asuntolainojen korot olivat korkeat ja takaisinmaksuajat lyhyet. Taloyhtiön parkkipaikoilla näkyi vanhoja datsuneita, opeleita ja toyotoja. Vanhemmat työnsivät vauvojaan vaunuissa, joista näki, että ne on ollut jollain toisella lapsella jo ennenkin. Muutenkin kaikkea mahdollista kuten lasten vaatteita, rattaita, polkupyöriä, suksia, luistimia jne jne kierrätettiin sukulaisten ja kavereiden kanssa. Ei käyty ravintoloissa eikä matkusteltu joka vuosi ulkomaille. Syötiin edullista ruokaa ja hyödynnettiin kauppojen tarjoukset. Kun se 10-14 vuotta oli asuntolainaa maksettu ja oltiin taas velattomia, parkkipaikoille ilmestyi uusia audeja, mersuja jne. Alettiin matkustella, käydä ravintoloissa jne. Nyt jo pitkään lainojen korot ovat olleet olemattomat ja maksuajat pitkät (20-25 vuotta). Audeja, mersuja, ravintolaillallisia, matkustelua, harrastuksia jne on haluttu, vaikka samaan aikaan maksellaan edelleen asuntolainaa. Ihan ymmärrettävää, koska ei kukaan halua kitkuttaa neljännesvuosisataa. 

Taas niitä valintoja,ärsyttäviä valintoja. Mutta ymmärrän hyvin, että kaikki eivät pidä järkevänä tai hirveän kivana sitä, että elettäisiin taloudellisesti lähes kituuttaen parhaat vuodet esim. lasten kasvuvuodet ja muutama vuosi ennen eläkeikää tulee kroisos elämä, kun on velaton asunto.

Tottakai valintoja, mutta erityisesti asuntolainojen takaisinmaksuaikojen kaksinkertaistuminen on johtanut siihen, että asuntovelkainen haluaisi elää samanlaista elämää kuin se, jolla asuntolainat on jo maksettu. Vähän  aikaa se onnistuikin, kun korot olivat mitättömät ja hinnat vielä maltilliset. Nyt korot nousivat "yllättäen" ja samoin hinnat nousivat lyhyessä ajassa. Ainahan hinnat ovat nousseet, mutta yleensä pidemmällä aikavälillä eikä parissa vuodessa. 

Vierailija
234/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Kuule-yhden kerran poliisin kanssa juttelin ja totesi vain, että tällaisia asioita ei enää lainkaan tutkita ja vaikeaahan se olisikin, kun pyöräkellareihin ei haluta asentaa valvontakameroita. Kotivakuutusko korvaisi? Jopa vitsikäs olet :D

Pyörä saatiin takaisin alussa kaksi kertaa vain hyvällä tuurilla-toisella kerralla tekijä pääsi karkuun(omaksi onnekseen, olisi ollut nenukka poskella jos ei olisi ollut kyllin nopeat kintut) ja toisella kerralla löytyi vain pyörä, varas ei ollut paikalla. Kolmannella kerralla annoin jo olla, irtisanoin asunnon ja muutimme muualle. Nitkutelkoot nistit nyt siellä keskenään ja varastelkoot vaikka mummojen rollaattoreita.

Unohdinpa mainita, että ennen pyörävarkauksia meiltä varastettiin myös lastenvaunut jotka olivat unohtuneet yön ajaksi rappukäytävän oven viereen sekä sisään muuton yhteydessä pöytätiskikone joka odotti kantajaa pari tuntia rappukäytävässä. Omaa huolimattomuutta näissä toki ja perusteetonta sinisilmäisyyttä, mutta on ne kyllä nopeita nykyisin.

Kuten sanottu-kaikki köyhät ängetään näihin rikollisia päihdeongelmaisia täynnä oleviin lähiöihin ja yhteiskunnalliset ongelmat kumuloituvat. Kun kaikki lähitalojen asukkaat on näiden varkaiden toimesta putsattu, siitä sitten siirrytään omakotitaloalueille ja keskiluokan pariin. Sitä varmasti haluatte tekin, joiden mielestä tuet ovat liian suuria? 

Vierailija
235/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?

Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.

Jos B ei käy töissä ja elätä itseään, hänen pitäisi ymmärtää, että muiden halut ja kyvyt elättää häntä eivät ole kiveen hakattuja. Niitä voidaan aina muuttaa. 

Mutta millä hinnalla? Sitä sinä tai kukaan ei halua olla todistamassa.

Suurimmassa osassa maailman maita on kevyempi verotus. 

Suurimassa osassa maailman maita on myös pienemmät tulot. Tai jos ei niin vähemmän yhteiskunnan maksamia palveluita.

Vierailija
236/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei ole köyhä 2500e/kk bruttotuloilla. Saadakseen sen verran eläkettä on myös ansainnut varsin mukavasti työelämässä.

Vierailija
237/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, karsimme ensimmäisenä veroista millä maksetaan laiskojen tuet. 

Itse osaan karsia myös oman kotitalouteni menoista. En ole työtön toisin kuin jokainen näyttää kommenttini perusteella olettavan, vaan pienituloinen kerrostaloasuja, jolla on pienituloinen mies ja lapsi.

Vierailija
238/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut varmaan hymähtelevät, että eihän sitä tarvitse kituuttaa, jotta saa velattoman asunnon. Ei aina tarvitsekaan. Sehän riippuu ihan henkilön taloudellisesta tilanteesta ja kuinka tiukalle sen joutuu vetämään jos haluaa velattoman asunnon esim. alle 20 vuodessa. Ja kituuttamisestakin ja mitä se on voidaan olla niin eri mieltä.

Vierailija
239/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvan kasvun vaatimus tuhoaa elämän maapallolla. Riistämme luontoa ja toisiamme. Ahneudella ei ole rajaa.

Kukaan ei pysty tätä kierrettä pysäyttämään.

Useimmat haluavat parempaa elintasoa vaikka vähemmälläkin tultaisiin toimeen.

Monilla on tarve näyttää varakkaalta, vaikka velaksi. Inhimillisyys ja auttamisenhalu ovat hukassa.

Vierailija
240/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samahaan on tapahtunut maailmalla ja siksi rauhaa Ukrainaan on moni alkanut vaatimaan, eikä tätä älytöntä sotimista viimeiseen ukrainalaiseen globalistien puolesta.

No mene vaatimaan sitä Venäjää lopettamaan sotatoimintansa.

Ja jos Venäjä voittaa, niin sehän on jo suunnitellut toisiin maihin hyökkäämistä. Eli eipä se sota lopu, vaikka se loppuisi Ukrainassa. 

Miksi uskot kaiken mitä lukee valtamediassa? He eivät kertoneet sinulle totuutta koronasta mutta luotat että Ukrainasta kertoo?

Niinpä. Jos päättömät hinnat johtuu sodasta, niin miksi ne ampaisivat hillittömään nousuun jo ainakin puoli vuotta ennen sitä sotaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän