Keskiluokan kulut räjähtäneet
Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.
Kommentit (1432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.
Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.
Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?
Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.
Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.
Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?
Anteeksi mutta jos vuokran jälkeen jää 800€ se on paljon rahaa kahdelle. Meillä on nelihenkinen perhe ja meillä menee alle tuon verran kuukaudessa ruokaan. Miten ihmeessä ei ollut rahaa korjata pyörän rengasta? Kiinotaisi tietää missä asut ja paljonko niihin lääkkeisiin sitten menee. Tässä on vaikea tehdä arviota mutta kirjaisin itse tulot ja menot esim. paperille tai exceliin. Pyöriäkin saa myös kirppisryhmissä usein tosi edullisesti ettei jalan tarvi kulkea.
Minä tiedän eläkeläisen, jolla jää 600€ itselle vuokran jälkeen. Ja hän valittelee aina köyhyyttään. Kaikki on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika sen, että ihminen ottaa vastuun omasta toimeentulostaan.
Sosiaalitukia pitää alentaa ja rajata ajallisesti, jotta työnteko on AINA kannattavampaa kuin työttömänä oleminen.
On aika muuttaa yhteiskuntaa enemmän markkinatalousvetoiseksi. On aika unohtaa sosialismi, joka ei vie Suomea oikeaan suuntaan.
Suomi saadaan nousuun työtä tekemällä eikä sohvalla makaamalla!
90 000 työtöntä on aktivoitu. Pitääkö tarhassa palkkatuella kertoa lapselle satu sen ilkeästä keskiluokkaisesta äidistä.
Ilkeä keskiluokka vie lapsilta ruoat ja lapset pelkää heitä. Omasta äidistä tulee pelottava mörkö.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukia pitää alentaa ja rajata ajallisesti, jotta työnteko on AINA kannattavampaa kuin työttömänä oleminen.
On aika muuttaa yhteiskuntaa enemmän markkinatalousvetoiseksi. On aika unohtaa sosialismi, joka ei vie Suomea oikeaan suuntaan.
Tässä lainaus toisesta ketjusta:
"Just tuollainen kuin tuossa työttömiä koskevassa ketjussa. Asia ei mitenkään koske itseä, jolla on töitä ja oman ilmoituksen mukaan ei ole koskaan ollutkaan työttömänä. Silti hän tuntee olevansa pätevin asiantuntija työttömien asiassa. Työttömät ovat niitä asiantuntijoita, joita pitäisi kuunnella. Ja varmasti kaikki tuo ilmaistyön malli tulee työnantajilta. Se on nähty. Jokainen ikäiseni tuttu työtön nainen pääsisi ilmaistyöhön omaan entiseen työpaikkaansa."
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat ei riitä, tienaa lisää tai luovu saavutetuista eduista. Näin tekee sadattuhannet muutkin ihmiset ilman rääkymistä ja valittamista.
Just tämä.
Kuten joku muu ehti jo kirjoittaa, monet keskituloiset eivät ole tyytyneet keskituloisen elämään, vaan ovat yrittäneet elää rikkaampana kuin ovatkaan. Nyt on vaika luopua jostain. Sori siitä.
Toisekseen heillä on ollut tapana tällä palstalla huudella pienituloisille, että opiskelkaa enemmän ja hankkikaa parempi työ. Voisivat nyt noudattaa omia neuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 000 työtöntä on aktivoitu. Pitääkö tarhassa palkkatuella kertoa lapselle satu sen ilkeästä keskiluokkaisesta äidistä.
Ilkeä keskiluokka vie lapsilta ruoat ja lapset pelkää heitä. Omasta äidistä tulee pelottava mörkö.
Lapsi ei halua enää kotiin, kun äiti tulee hakemaan. Äiti onkin mörkö joka kairaa ihmisten hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä säästän kaikessa missä voin ja rahat patjan alle. Näin ollen meillä on tämän vuoden lopussa noin 20 000 euroa säästettynä. Se riittää runsaaksi vuodeksi, vaikka ei muita tuloja olisikaan. Jos tulonsiirroista leikataan, niin sitten vain en säästä yhtä paljon.
Mutta säästöt eivät tietenkään ole syntyneet ilman kieltäytymistä monista asioista tai ilman vaivannäköä. Meillä ei ole autoa, emme shoppaile mitään, ruoat teemme alusta alkaen itse, emme käy ravintoloissa tai kahviloissa, leikkaan itse perheen hiukset, poimimme marjat ja sienet, meillä ei ole lemmikkejä, asumme vaatimattomassa kerrostaloasunnossa kaukana keskustasta, kulutamme sähköä vähän, keräämme pullot ja tölkit, kaiken tarvittavan ostamme kirpputoreilta jos mahdollista.
"Ja muita satuja hölmöläisille".
Teillä ei ole autoa, mutta asutte kaukana keskustasta? Pulloja ja tölkkejä löytyy syrjäseudulta kerättäviksi asti? Ja marjat ja sienet ovat autottomana tarpeeksi lähellä kotianne?
En tiedä, mikä kirjoittajasta on "köyhä", mutta jos esim. avioparille jää minimituista käteen noin tonni (vähän vajaa) asumismenojen jälkeen, vaatii aikamoista silmänkääntötemppua saada säästettyä siitä 20 000€ vuoden aikana. :D
Bussit kulkevat. Lähellämme on suosittu matkailukohde, joten pulloja ja tölkkejä löytyy, tosin kesällä paremmin. Ensi kesänä kotimme läheisyydestä kulkee turisteille tarkoitettu ilmainen bussilinja keskustaan ja sitä hyödynnämme sitten. Metsään on noin 50 metriä. Marjoja ja sieniä löytyy sieltä.
Emme ole vuodessa säästäneet, mutta vuoden kuluttua on koossa tuo summa.
En kutsuisi köyhäksi ihmistä, joka saa säästöön 20 000 vuodessa, oli sen hankkimistapa mikä tahansa.
Eikö kumpikaan teistä kommentoijista osaa lukea? Ei kirjoittaja sanonut, että saavat 20 000€ säästöön vuodessa, vaan että vuoden lopussa heillä on 20 000€ säästössä. Pieni ero tuossa. Säästämisaika on voinut olla vaikka 10 vuotta.
Minä sain viime vuonna 15 000€ säästöön, tänä vuonna jäätäneen 10 000€:n. Sen verran on vaikuttanut tämä elinkustannusten nousu. MUTTA. Minä en ostakaan käytännössä mitään ylimääräistä, ja kaikki vaatteet yms. alennusmyynneistä.
Joo, pahoittelen, että luin väärin tuon lauseen, mutta jos nyt otetaan esimerkiksi ihminen, joka on oikeasti pienituloinen ja saa tt-tukea, niin olisitko yhtä iloinen tiedosta, että hän on säästänyt 10 vuoden aikana 20 000 euroa ja pitää niitä sukanvarressa samalla kun edelleen nostaa tukia?
Hyvin pienituloinen ei välttämättä pysty mitenkään säästämään tuollaisia summia, koska niiden 10 vuoden aikana vastaan tulee monta asiaa, joihin siihen asti säästetyt eurot on jo pitänyt ottaa käyttöön.
Olen itsekin säästänyt aikanaan perustoimeentulotuesta. Ei siinä mitään väärää ole, jos siihen pystyy. Kunhan ei sitten vaan tehtaile ylimääräisiä laskuja ja tarpeita, että saa jotain harkinnanvaraisia tukia päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.
Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.
Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?
Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)
Keskiluokka on kaikkein tärkein porukka. Ja se kun menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja karsiikin kun ei muuta voi. Harmi että ovat nettomaksajia jotka pitävät kulutuksellaan ja veroillaan hyvinvointivaltion pystyssä. Vaikuttaa aivan kaikkiin, myös sinuun. Eikä lainkaan hyvällä tavalla.
Lisäksi keskiluokan kulutus pitää talouden pyörimässä. Kyse ei ole pelkistä verotuloista koska tuloverot on pakko maksaa. Sen sijaan kulutuksesta voi tinkiä sen mitä pystyy. Ja usein se säästö tehdään juuri palveluista: kauneudenhoito, ravintolat, hierojat, siivoojat, yms.
Suomalaisten ostovoima oli kuralla ennen koronaa ja Ukrainaa. Tässä maassa on EU:n vanhin autokanta ja vähän sähköautoja. Italialaisilla kotitalouksilla on enemmän rahaa sukanvarressa.
Keskiluokan kulutus ei pyörittele pyöriä. Rahat uppoavat pitkälti neljän seinän kannatteluun, jopa siinä määrin, että eu on varoitellut lainariskeistä valtiota. Lainaa otetaan, kun tulotaso sen sallii. Yksi syy Suomen korkeisiin työttömyyslukuihin. Kotimainen kulutus on vähäistä. Vientisektori on edelleen talouden veturi.
Muutaman vuoden takainen keskustelu Ruotsin asuntovelkasysteemistä paljasti, että velkoja ei tarkoitus kuitata. Rahat päätyvät kulutukseen länsinaapurissa. Suomessa puputetaan hampaat irvessä kaurapuuroa.
Autokannan vanhuus johtuu paljon myös autoilun valinnoista. Siinä kun eteläinen Eurooppa ajaa pääosin pikkuautoilla, meillä joka perheellä pitää olla se iso farmari. On ihan selvää että jos meillä se lapsiperheen normiauto on joku farmari-Volvo niin se on samaan rahaan ainakin 5 vuotta vanhempi kuin se Italialaisen Fiat Punto.
Ja sähköautojen määrässä olemme muuten ihan hyvää euroopalaista tasoa ja esim. Italiaa valovuoden edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei halua enää kotiin, kun äiti tulee hakemaan. Äiti onkin mörkö joka kairaa ihmisten hampaita.
Ilkeä kauppias ei maksa palkkaa ja työtön hyllyttää tavaroita nälkäisenä. Lapset voivat joutua tuohon asemaan myöhemmin. Pelottavia satuja.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä lähti kampaamonpalvelut. Siitä se alkaa
Itse karsisin matkustelusta, mutta jokainen tietysti arvostaa eri asioita.
Hintojen nostamisen alettua en ole "matkustellut" kuin ruokakaupassa. Hyödynsin myös samalla laihdutuskuuriin ryhtymällä. N. 10 kg. lähti kuukaudessa. -Muu virikkeellinen hupitoiminta oli täydellisesti keskeytettävä.
Aloituksessa nyt vain mainittiin että kun on se matkustaminenkin jo niin kallista. :(
600 käteen. No se on aika vähän. Siitä pois sähköt, lääkkeet, puhelimet jne. Ei se nyt kateudenaiheelta tunnu, ainakaan minusta.
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä lähti kampaamonpalvelut. Siitä se alkaa
Itse karsisin matkustelusta, mutta jokainen tietysti arvostaa eri asioita.
Hintojen nostamisen alettua en ole "matkustellut" kuin ruokakaupassa. Hyödynsin myös samalla laihdutuskuuriin ryhtymällä. N. 10 kg. lähti kuukaudessa. -Muu virikkeellinen hupitoiminta oli täydellisesti keskeytettävä.
Aloituksessa nyt vain mainittiin että kun on se matkustaminenkin jo niin kallista. :(
On kyllä. Viikon loma jossain maksaa noin kolme kertaa enemmän kuin vielä hetki sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin maksan minäkin, olen tuo joka kommentoi että miehen kanssa säästetään pienistä palkoista ja on yksi lapsikin. Menot vaan minimissä ja asutaan kaupungin halvimmassa lähiössä. Valintoja.
Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä säästän kaikessa missä voin ja rahat patjan alle. Näin ollen meillä on tämän vuoden lopussa noin 20 000 euroa säästettynä. Se riittää runsaaksi vuodeksi, vaikka ei muita tuloja olisikaan. Jos tulonsiirroista leikataan, niin sitten vain en säästä yhtä paljon.
Mutta säästöt eivät tietenkään ole syntyneet ilman kieltäytymistä monista asioista tai ilman vaivannäköä. Meillä ei ole autoa, emme shoppaile mitään, ruoat teemme alusta alkaen itse, emme käy ravintoloissa tai kahviloissa, leikkaan itse perheen hiukset, poimimme marjat ja sienet, meillä ei ole lemmikkejä, asumme vaatimattomassa kerrostaloasunnossa kaukana keskustasta, kulutamme sähköä vähän, keräämme pullot ja tölkit, kaiken tarvittavan ostamme kirpputoreilta jos mahdollista.
"Ja muita satuja hölmöläisille".
Teillä ei ole autoa, mutta asutte kaukana keskustasta? Pulloja ja tölkkejä löytyy syrjäseudulta kerättäviksi asti? Ja marjat ja sienet ovat autottomana tarpeeksi lähellä kotianne?
En tiedä, mikä kirjoittajasta on "köyhä", mutta jos esim. avioparille jää minimituista käteen noin tonni (vähän vajaa) asumismenojen jälkeen, vaatii aikamoista silmänkääntötemppua saada säästettyä siitä 20 000€ vuoden aikana. :D
Bussit kulkevat. Lähellämme on suosittu matkailukohde, joten pulloja ja tölkkejä löytyy, tosin kesällä paremmin. Ensi kesänä kotimme läheisyydestä kulkee turisteille tarkoitettu ilmainen bussilinja keskustaan ja sitä hyödynnämme sitten. Metsään on noin 50 metriä. Marjoja ja sieniä löytyy sieltä.
Emme ole vuodessa säästäneet, mutta vuoden kuluttua on koossa tuo summa.
En kutsuisi köyhäksi ihmistä, joka saa säästöön 20 000 vuodessa, oli sen hankkimistapa mikä tahansa.
Eikö kumpikaan teistä kommentoijista osaa lukea? Ei kirjoittaja sanonut, että saavat 20 000€ säästöön vuodessa, vaan että vuoden lopussa heillä on 20 000€ säästössä. Pieni ero tuossa. Säästämisaika on voinut olla vaikka 10 vuotta.
Minä sain viime vuonna 15 000€ säästöön, tänä vuonna jäätäneen 10 000€:n. Sen verran on vaikuttanut tämä elinkustannusten nousu. MUTTA. Minä en ostakaan käytännössä mitään ylimääräistä, ja kaikki vaatteet yms. alennusmyynneistä.
Joo, pahoittelen, että luin väärin tuon lauseen, mutta jos nyt otetaan esimerkiksi ihminen, joka on oikeasti pienituloinen ja saa tt-tukea, niin olisitko yhtä iloinen tiedosta, että hän on säästänyt 10 vuoden aikana 20 000 euroa ja pitää niitä sukanvarressa samalla kun edelleen nostaa tukia?
Hyvin pienituloinen ei välttämättä pysty mitenkään säästämään tuollaisia summia, koska niiden 10 vuoden aikana vastaan tulee monta asiaa, joihin siihen asti säästetyt eurot on jo pitänyt ottaa käyttöön.
Olen itsekin säästänyt aikanaan perustoimeentulotuesta. Ei siinä mitään väärää ole, jos siihen pystyy. Kunhan ei sitten vaan tehtaile ylimääräisiä laskuja ja tarpeita, että saa jotain harkinnanvaraisia tukia päälle.
No, me olisimme saaneet harkinnanvaraista tukea vanhemman lapsen lukiokirjoihin ja läppäriin, mutta ei tarvinnut hakea, pärjäsimme ilman. Harmittaa, että emme voi myydä kirjoja joihin meni iso summa, kun kirjoja ei enää käytetä. Huonoon saumaan sattui lapsen lukio, onneksi nuoremmalle kaikki on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeä kauppias ei maksa palkkaa ja työtön hyllyttää tavaroita nälkäisenä. Lapset voivat joutua tuohon asemaan myöhemmin. Pelottavia satuja.
Kauppiaan lasten kanssa ei leiki kukaan. Kauppias on pelottava. Kuka tahansa voi joutua nälkäisenä hyllyttämään tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaan lasten kanssa ei leiki kukaan. Kauppias on pelottava. Kuka tahansa voi joutua nälkäisenä hyllyttämään tavaroita.
No, ainakin näkee, jos naapuri ostaa kondomeita ja voi sitten juoruta muiden asukkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta jos vuokran jälkeen jää 800€ se on paljon rahaa kahdelle. Meillä on nelihenkinen perhe ja meillä menee alle tuon verran kuukaudessa ruokaan. Miten ihmeessä ei ollut rahaa korjata pyörän rengasta? Kiinotaisi tietää missä asut ja paljonko niihin lääkkeisiin sitten menee. Tässä on vaikea tehdä arviota mutta kirjaisin itse tulot ja menot esim. paperille tai exceliin. Pyöriäkin saa myös kirppisryhmissä usein tosi edullisesti ettei jalan tarvi kulkea.
Minä tiedän eläkeläisen, jolla jää 600€ itselle vuokran jälkeen. Ja hän valittelee aina köyhyyttään. Kaikki on suhteellista.
Toimeentulotuen yksi määritelmä kuuluu juuri noin, elikä 600 euroa pitää jäädä jäljelle pakollisten kulujen, kuten vuokran ja sähkön jälkeen. Aiheesta siis valittaa.
OECD:llä on määritelmä keskiluokasta. Siellä todetaan boldattuna, että on iso joukko ihmisiä, jotka lukevat itsensä keskiluokkaan, mutta eivät ole sitä.