Syitä miksi miehet eivät ole pitäneet perhevapaita
- työnteon vähentäminen riistäisi minulta pääasiallisen tarkoitukseni, vaimoni tarkoitusta ei voida ottaa pois sen ollessa sisäänrakennettu hänen naiseuteensa
- vaimoni on luonteeltaan enemmän hoivaaja ja kestää toistuvaa rutiinia paremmin
- vapaiden pitäminen ei olisi urasuunnitelmien kannalta näyttänyt hyvältä
- äiti on lapselle tärkein ihminen
- ei minusta mitään apua olisi ollut
- vaimo halusi olla kotona
- ei noissa pikkufirmoissa isäkuukausia pidetä enkä osaa olla lomalla töistä kuin viikon kerrallaan
- miksi miehistä yritetään tehdä naisia?
- lapset ovat tylsiä ja töissä on mukavampaa
- en erityisesti pidä pienten lasten hoitamisesta
Kaikki kohdat lainattu Hesarin jutusta. Aivan järkyttävää. Miksi tällaiset ihmiset hankkii lapsia ja miksi joku haluaa hankkia tällaisten miesten kanssa lapsia???? Onpa valtavan hyvä ettei lastensaanti vaikuta naisten uraan sitten mitenkään.
Kommentit (425)
Lapset on äitien oma pikku juttu johon ei edes miehiä kaivata sekaantumaan, mutta aiheesta on toki mukava kerätä uhripisteitä.
Olin työtön kun saimme lapsen. Ei olisi ollut järkeä molempien olla kotona miehen tulojen pudotessa. Meille sopi hyvin näin.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku myös sen, että sairasta lasta jää yleensä hoitamana äiti palkatta, vaikka isä voisi jäädä palkallisena?
Äiti jää hoitamaan palkatta? Hän ei siis ole töissä ollenkaan?
Meillä ainakin maksettiin kaiken aikaa kaikki puoliksi. Kun olin hoitovapaallakin. Mies ei elätellyt, kuten on ollut perinteenä 100 000 vuotta. Itse tienasin paremmin ja oli säästössäkin. Mies suostui "pakottamalla" olemaan hoitovapaalla. Hänellä siis pienempi palkka ja pidempi työmatka. Harmillista, että perinne ohjaa näissäkin tilanteissa, ainakin runsas 10 vuotta sitten, kun olisi selvästi järkevämpää miehen jäädä kotiin. Itse olen huolehtinut urakehityksestäni, nettotulot n. 65000/vuosi. Ja erottua tuli, kun ei sitä tasa-arvoa ollut. N43v.
Ja sitten miehet ihmettelevät, miksi tulee ero. Niin kävi meilläkin, että mies halusi kovin lasta ja lupasi hoitaa tasavertaisesti. Eipä hoitanut, joten sai jäädä yksin itkemään. Ei minuakaan valvominen ja vaippojen vaihto kiinnostanut yhtään, mutta jonkun nekin hommat on hoidettava, että päästään hauskempiin ikävaiheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo naiset halunneet lapsen eli kyseessä on yksinkertaisesti se, että nainen tahtoo lapsen, rakastava mies suostuu tähän ja sitten nainen saa olla sen lapsensa kanssa niin paljon kuin ikinä haluaa, vaikka ulospäin pitää selittää, että vaadin tasa-arvoa.
Harva mies kun on kertonut julkisesti, että ollessani 2 kk ajan perhevapailla vaimo maksoi kaiken, niin asuntolainan lyhennykset kuin autonkin kulut. Ehei, mieheltä odotetaan tuolloinkin elatusvastuuta koko perheestä eli säästöt pienenevät, koska vaimohan on just ollut 6 kk rahatta, mitä nyt saanut ensin 3 kk ajan täyden palkan ja sen jälkeen 3 kk ajan päivärahaa. Mies sai olla senkin ajan töissä, miksi ei säästänyt, koska toki hän maksaa puolet, vaikka vauvan kanssa olevalta äidiltä ei voi odottaa samaa.
Sulla ei selvästi toi laskupää pelaa tai meillä on hyvin erilainen käsitys oikeudenmukaisesta taloudellisesta panoksesta perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on että naisille tulee kerta toisensa jälkeen yllätyksenä että miehet eivät ole samanlaisia kuin naiset? Väännän rautalangasta: Miesten tehtävä on ollut aina pitää perheensä toimeentulosta ja turvallisuudesta huolta, naisten tehtävä on ollut hoitaa lapset.
Näin on menty 100 000 vuotta ihmiskunnan historiaa. Nyt luullaan että jotenkin muutamassa vuodessa kaikki yhtäkkiä kääntyy erilaiseksi. Oletteko kuulleet koskaan edes evoluutiosta? Kun tietynlaiset ihmiset jäävät ympäristön paineesta henkiin ja toisenlaiset eivät, ei niitä periytyneitä taipumuksia voida ideologisilla päätöksillä muuttaa tuosta vain.
Joo mekin kuoltiin kun mies oli kotona lapsen kanssa!, eiku.😂😂😂
Sosiaalituet voisi poistaa niin saattaisi ääni kellossa vähän muuttua
Voi kyynel. Kokeeko Iso Mies nyt paikkansa yhteiskunnassa uhatuksi? 😅 Voi pientä... kuule, jos yhtään lohduttaa, niin kyllä teitäkin tarvitaan... johonkin.
ps. Suihkauta jotain dödöä, sun eksistentiaalinen pelkosi haisee tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on että naisille tulee kerta toisensa jälkeen yllätyksenä että miehet eivät ole samanlaisia kuin naiset? Väännän rautalangasta: Miesten tehtävä on ollut aina pitää perheensä toimeentulosta ja turvallisuudesta huolta, naisten tehtävä on ollut hoitaa lapset.
Näin on menty 100 000 vuotta ihmiskunnan historiaa. Nyt luullaan että jotenkin muutamassa vuodessa kaikki yhtäkkiä kääntyy erilaiseksi. Oletteko kuulleet koskaan edes evoluutiosta? Kun tietynlaiset ihmiset jäävät ympäristön paineesta henkiin ja toisenlaiset eivät, ei niitä periytyneitä taipumuksia voida ideologisilla päätöksillä muuttaa tuosta vain.
Joo mekin kuoltiin kun mies oli kotona lapsen kanssa!, eiku.😂😂😂
Sosiaalituet voisi poistaa niin saattaisi ääni kellossa vähän muuttua
Joo toki... ja alkaa kulkemaan hevosilla ja asumaan maakuopissa. Hei, mee Afrikkaan, saat just mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on. Miehen ei kannata kotiin jäädä. Tienaa usein enemmän, tekee enemmän töitä ja takaa perheen toimeentulon. Nainen voi sitten puuhastella kotona sen mitä kiinnostaa.
Meidän perheessä minä (nainen) tienaan enemmän, mutta koska mieheni on yrittäjä niin hän pitää isyysvapaata vain noin kuukauden. Toisaalta koska hän on yrittäjä, minulla ei ole oikeutta jäädä palkalliselle vapaalle, jos lapsi on kipeä joten mies hoitaa sairaat lapset.
Mä ihmettelen näitä 60+ ikäisiä naisia, jotka tekevät kotona kaiken. Jos he ovat poissa kotoa päivänkin, niin miehelle tehdään ruuat valmiiksi jääkaappiin. Osa tuon ikäluokan miehistä ei osaa edes perunoita keittää, kun on joku aina passannut heitä. Enkä tarkoita tällä kaikkia tuon ikäisiä pariskuntia, mutta kunhan Kommentoin, että tuokin on suht yleistä. Se malli mikä sitten kotoa tulee, niin sitä on nähtävästi vaikea muuttaa.
Ihmiset haluavat lapsia, mutta eivät käsitä sitä, kuinka paljon se oikeasti sitoo aikuista ja mitä se arjenpyöritys oikein vaatii. En yhtään ihmettele sitä, jos syntyvyys laskee. Moni on nähnyt sen perhe-elämän rankkuuden, eivätkä halua itselleen samaa.
Ap oli poiminut jutusta nimenomaan niiden miesten kommentit, joita lastenhoito ei kiinnostanut. Nämä jäivät mainitsematta:
”Vaimo ei antanut pitää vapaita, koska ei halunnut töihin”, kertoo 44-vuotias mies.
”Äiti halusi jäädä kotiin, ja minusta äidin tulee saada valita”, kirjoittaa 38-vuotias mies.
Joskus äidit suorastaan jyräävät isän. 55-vuotias mies kertoo:
”Olisin halunnut pitää enemmän mutta lasten äiti halusi käyttää kaikki vapaat itse.”
Meitä on joka junaan ja lentokoneeseen. Ja jokainen pääsee paremmin elämään omannäköistään elämää, kun ei oteta lähtökohdaksi sitä, että jokainen nainen on äitimyytin sädehtivä ruumiillistuma tai mies alfametsästäjä, joka loisteputkien valossa toimistaa saalistaa perheelleen raivokkaasti elantoa.
Keskustelupalstoilla ymmärrän välillä kärjekkäätkin kannanotot, mutta nuo perheiden sisäiset ristiriidat, jossa toinen pakotetaan mukautumaan täysin omiin haluihin, ovat kyllä todella surullisia. Jokaisen isän pitäisi saada hoitaa lapsia ja naisen käydä töissä.
Se, että toinen valitsee itselleen mieluisamman roolin ottamatta ollenkaan puolisonsa tunteita huomioon, ei ennusta hyvää parisuhteen tulevaisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on. Miehen ei kannata kotiin jäädä. Tienaa usein enemmän, tekee enemmän töitä ja takaa perheen toimeentulon. Nainen voi sitten puuhastella kotona sen mitä kiinnostaa.
Meidän perheessä minä (nainen) tienaan enemmän, mutta koska mieheni on yrittäjä niin hän pitää isyysvapaata vain noin kuukauden. Toisaalta koska hän on yrittäjä, minulla ei ole oikeutta jäädä palkalliselle vapaalle, jos lapsi on kipeä joten mies hoitaa sairaat lapset.
Mikä tuollainen sääntö on, että et voi jäädä palkalliselle vapaalle? Oma mieheni on yrittäjä, mutta silti minulla on oikeus jäädä hoitamaan kotiin sairasta lasta, kaksi ekaa päivää on palkallista. Työehtosopimukset on toki erilaisia, mutta ei ainakaan meidän sopimuksessa ole tuollaista kielletty.
Miehet voisi joskus kokeilla sellaista, että tekisi 15 vuotta joka ikinen päivä pelkästään asioita mitkä ei kiinnosta eikä jaksa tehdä. Ja ne tehtäisiin silloinkin kun on sairaana, mikään muu kuin kooma ja kuolema ei ole pätevä este olla suoriutumatta kaikesta normaalisti. Saisi käsityksen siitä miltä tuntuu elää naisena. Naiset ei saa valita ( paitsi miehettöminä, lapsettomina sinkkuina ) mikä on kivaa ja mihin riittää aika ja voimat. Asiat vain pitää tehdä, vaikka inhoaisi joka ikistä sekunttia elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Ap oli poiminut jutusta nimenomaan niiden miesten kommentit, joita lastenhoito ei kiinnostanut. Nämä jäivät mainitsematta:
”Vaimo ei antanut pitää vapaita, koska ei halunnut töihin”, kertoo 44-vuotias mies.
”Äiti halusi jäädä kotiin, ja minusta äidin tulee saada valita”, kirjoittaa 38-vuotias mies.
Joskus äidit suorastaan jyräävät isän. 55-vuotias mies kertoo:
”Olisin halunnut pitää enemmän mutta lasten äiti halusi käyttää kaikki vapaat itse.”
Meitä on joka junaan ja lentokoneeseen. Ja jokainen pääsee paremmin elämään omannäköistään elämää, kun ei oteta lähtökohdaksi sitä, että jokainen nainen on äitimyytin sädehtivä ruumiillistuma tai mies alfametsästäjä, joka loisteputkien valossa toimistaa saalistaa perheelleen raivokkaasti elantoa.
Keskustelupalstoilla ymmärrän välillä kärjekkäätkin kannanotot, mutta nuo perheiden sisäiset ristiriidat, jossa toinen pakotetaan mukautumaan täysin omiin haluihin, ovat kyllä todella surullisia. Jokaisen isän pitäisi saada hoitaa lapsia ja naisen käydä töissä.
Se, että toinen valitsee itselleen mieluisamman roolin ottamatta ollenkaan puolisonsa tunteita huomioon, ei ennusta hyvää parisuhteen tulevaisuudelle.
Tässä ei ole kyse nyt mistään tunteista. Naisen paikka ON kotona jo ihan biologian perusteella. Koko ihmiskunnan historia todistaa tämän puolesta.
Meillä ainakin äiti haluaa pitää enemmän vapaita, ja nytkin tulevissa perhavapaissa hän toivoi että luovutan omia päiviäni hänelle käytettäväksi. Saan onneksi kuitenkin jonkinlaisen pätkän itselleni myös. Voisin kuitenkin aivan hyvin olla pidemmänkin jakson kotona lapseni kanssa.
Hän myös tienaa enemmän kuin minä, joten senkin vuoksi olisi taloudellisestikin järkevämpää antaa minunkin pitää vapaita enemmän.
Ex-mieheni työnantajat oli sellaisia, että ura olisi tyssännyt siihen, jos jotain vanhempainvapaita olisi pitänyt. Ja tämä on minusta se ongelma. Jos työyhteisössä olisi sellainen meininki, että ihminen on muutakin kuin rahantekokone, niin asia saattaisi muuttua. Mutta eiköhän moni mies tykkääkin enemmän siitä rahan tahkoamisesta kuin vaikka kipeän lapsen hoidosta.
Minä en ole luonnostani mikään hoivaaja enkä nyt niin täysillä nauttinut kotiäitivuosista. Halusin kuitenkin hoitaa lapsen kotona ne ensimmäiset vuodet ja kyllähän se meitä lähensi. Isälleen olisin kyllä suonut myös tämän, mutta minkäs teet jollei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se syy on joko miehen paksu lompakko tai iso kulli tai molemmat. Heti ollaan lettu levällään.
Onneksi sinulla ei ole pelkoa tällaisesta, lerppa.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni työnantajat oli sellaisia, että ura olisi tyssännyt siihen, jos jotain vanhempainvapaita olisi pitänyt. Ja tämä on minusta se ongelma. Jos työyhteisössä olisi sellainen meininki, että ihminen on muutakin kuin rahantekokone, niin asia saattaisi muuttua. Mutta eiköhän moni mies tykkääkin enemmän siitä rahan tahkoamisesta kuin vaikka kipeän lapsen hoidosta.
Minä en ole luonnostani mikään hoivaaja enkä nyt niin täysillä nauttinut kotiäitivuosista. Halusin kuitenkin hoitaa lapsen kotona ne ensimmäiset vuodet ja kyllähän se meitä lähensi. Isälleen olisin kyllä suonut myös tämän, mutta minkäs teet jollei kiinnosta.
Miehenä en suostuisi nostamaan sormeakaan sellaisen työnantajan eteen, jolle olen vain rahantekokone. Harmi, että miehelläsi ei ole yhtään itsekunnioitusta, vaan alistuu orjaksi.
Onneksi olen alalla, jossa saan aika vapaasti valita työnantajani - ja aika pitkälti myös palkkani.
Vamhempainvapaan aika on pois dokaamisesta.
Siinä se.
Jos on valmis vanhemmuuteen, pitää olla valmis myös keskustelemaan nämä asiat valmiiksi jo ennen lapsen tekemistä. Ei voida ensin sopia että nainen on kotona, ja sitten muuttaa miletä että minä haluankin töihin mutta kun isä ei suostu jäämään kotiin.