Mitä teette jos rekka ajaa olemattomalla turvavälillä perässä
Etenkin liukkaalla kelillä. Eihän se rekka kesälläkään ihan hetkessä pysähdy. Tässä viimeisen vuoden parin aikana on tullut aivan sekopäisiä rekkakuskeja kohdattua. Rekka ajaa ihan lähellä takana enkä saa sitä karistettua kannoilta edes 90km/h vauhdilla. Tänään oli lähellä ettei rekka jyrännyt autoani kun jouduin hiljentämään lumitöitä tekevän traktorin takia. Välillä tekisi mieli kääntyä sivutielle pois alta, mutta rekka tulee niin lähellä etten uskalla maantiellä hiljentää lähes pysähdyksiin kääntymisen takia. Voiko noista hulluista kuskeista ilmoittaa johonkin?
Kommentit (167)
Landström tai lindströmin auto teki noin tampereella. Valitin firmaan.tulivat ihan ovelle uhkaileen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat puhelimen käteen ja kuvaan auton taakse ikkunaan jossa näkyy että ajaa lähellä. Otat rekkarin ylös ja teet rikosilmoituksen liikenteen vaarantamisesta.
No ei sinua ainakaan tilanne pelota! Rekka liian lähellä persettäsi, alat Puhelimella kuvaamaan tilannetta takanasi, otat rekkarin ylös (kirjoitat sen kaupan kuittiin?)... Teetkö sen rikosilmoituksenkin samalla ajaessasi? Ihan parhaita neuvoja, näin toimin jatkossa 🤣🤣🤣🤣🤣
Etkö ole kuullut auton takakameroista?
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä "ammattikuskeja"ja "sankareita", joita muiden tienkäyttäjien pitää palvoa ja nöyristellä. Vaikka itse ajavat nokka telkkarinruudussa tai kännykässä.
Itsekkin näen päivittäin näitä " ammattikuskeja", vauhti seilaa, kaistalla ei pysytä, vilkkua ei osata käyttää. Kerran jopa "ammattikuski" painoi kaasua, etten päässyt ohi. Näin hänen naamansa vilkuilevan hymyssä suin taustapeilin kautta. Mut eipä nämä tajua, et mulla on kojelautakamera. Sit kun menee jo yli äyräiden, saatan lähettää hyvää matskua lööppilehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuorma-autoissa mittari ei valehtele. Jos ajat mittarinopeutta 80, niin todellinen nopeutesi on vain 70-76km/h. Siksi tulevat perään. Nosta mittari nopeus rajoitus +10, niin ei tule rekat perään. Isolla autolla kestää jarruttaa, niin siksi tulevat lähelle herkästi.
Ei alinopeus ole syy vaarantaa liikenneturvallisuutta. Jos ohi ei pääse, niin on ajettava hiljaa turvallisesti takana riittävän välimatkan pääss-
Rekalla jarruttaminen kestää kauan ja sen vuoksi heidän pitäisi pitää normaalia pidemmät turvavälit.
suomessa ei ole alinta vaadittua ajonopeutta, joten vaikka joku ajaisi 80 km/h alueella 60 km/h, hän ajaa rajoitusten mukaan. Millään ei voi selittää rekkojen puskurissa roikkumista rekkakuskien tiukoilla aikatauluilla. Jos en väärin muista, laissa on myös velvoite pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Turvaväli on syytä pitää mielessä, vaikka miten olisi tien tukko edessä. Hänestä pääsee kyllä ohi turvavälinkin takaa sitten kun sopiva ohituspaikka tulee.
Kun oma nykyinen autoni oli vielä minulle uusi ja vieras, ajelin alussa tarkoituksella hiukan hitaammin. Syynä oli se, että auto meni todella helposti ylinopeudelle ja halusin tietenkin sitä välttää, etenkin kun ajelin tieosuuksia, joilla kameroita oli enemmän kuin sieniä sateella. En myöskään halunnut käyttää vakinopeudensäädintä, koska halusin ensin tottua, tai tottuttaa itseni, ajamaan tuolla autolla ja tulla sen kanssa paremmin tutuiksi. Hyvin usein jotkut ääliöt alkoivat ajaa ns. puskurissa kiinni ikäänkuin kuvittelivat, että ymmärtäisin siitä ajaa kovemmin. En edes aikonut ymmärtää. Koko matkan ajan olin koukannut sitten p-paikan kautta, jotta mahdollinen jono takanani pääsee ohi ja pääsevät kuvittelemaan, että heidän matkansa nopeani huomattavasti, kun pääsivät ohi minusta ja näin perille ehkä 3 minuuttia nopeammin.
Tien päälle ei pitäisi koskaan lähteä minuuttiaikataululla, ei edes rekkakuskien.
Mistä seikoista se liikenteen sujuvuus koostuu?
Terv. Enska.
Minä lisään mäkeen vauhtia,jos olen rekan edessä,etenkin liukkaalla talvikelillä,että rekkakin pääsee kunnialla isonkin mäen päälle. On pidettävä moraalinen ryhti ja ihmisyys niin hyvin kuin taitaa,niin voi kunnioittaa itseäänkin. Jos näin ei tee ,pian on niin syvällä pahuudessa,että itsekin joutuu häpeämään sitä.
Koukkaanpa levikkeellekin,jos joudun hitaammin jostakin syystä ajamaan.
Erikoisin tapaus sattui itselleni vuosia sitten Tampere-Helsinki moottoritiellä. Oli ilta, räntäsateinen keli. Kaistojen väliin kerääntyi loskaa, eikä huvittanut liikaa vaihdella kaistaa. Tuli eteen rekka ja sen takana yksi auto. Tässä tapauksessa rekka ajoi ihan moitteettomasti, mutta ehkä vähän alinopeutta ja vähän aikaa siinä jonotettuani totesin, että vettä roiskuu liikaa, eikä noiden kahden nopeus ole ihan normaalilla tasolla.
Lähdin ohi. Kun olin sen rekan takana ajavan auton kohdalla, huomasin, että auto oli aika vanha pommi ja sitä ajoi aggressiivisen näköinen äijä, joka viittoili jotain minulle. Hän lähti myös sitten heti rekan ohi ja liimautui puskuriini. Kiihdytin vauhtia, mutta tuo sekopää pysyi kiinni puskurissa. Sydän hakkasi ja mietin, etten viitsi mistään liittymästäkään poistua moottoritieltä, koska tuo roikkuja voi seurata ja tehdä ties mitä sairasta. Jatkoin ajamista välillä nostaen nopeutta ja välillä hidastaen. Sekopää pysyi aina liimattuna puskuriin. Lopulta yli puolen tunnin jälkeen hän luovutti ja poistui liittymästä muualle. Siinä vaiheessa pulssini tasaantui ja huokasin helpotuksesta.
Hidastan ja kun tulee bussipysäkki ajan sille ja päästän peräveijarit ohi.
En anna muiden tappaa itseäni, selvisin jo kerran syövästä. Minulla on vielä elämäntehtävää jäljellä ennen kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
suomessa ei ole alinta vaadittua ajonopeutta, joten vaikka joku ajaisi 80 km/h alueella 60 km/h, hän ajaa rajoitusten mukaan. Millään ei voi selittää rekkojen puskurissa roikkumista rekkakuskien tiukoilla aikatauluilla. Jos en väärin muista, laissa on myös velvoite pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Turvaväli on syytä pitää mielessä, vaikka miten olisi tien tukko edessä. Hänestä pääsee kyllä ohi turvavälinkin takaa sitten kun sopiva ohituspaikka tulee.
Kun oma nykyinen autoni oli vielä minulle uusi ja vieras, ajelin alussa tarkoituksella hiukan hitaammin. Syynä oli se, että auto meni todella helposti ylinopeudelle ja halusin tietenkin sitä välttää, etenkin kun ajelin tieosuuksia, joilla kameroita oli enemmän kuin sieniä sateella. En myöskään halunnut käyttää vakinopeudensäädintä, koska halusin ensin tottua, tai tottuttaa itseni, ajamaan tuolla autolla ja tulla sen kanssa paremmin tutuiksi. Hyvin usein jotkut ääliöt alkoivat ajaa ns. puskurissa kiinni ikäänkuin kuvittelivat, että ymmärtäisin siitä ajaa kovemmin. En edes aikonut ymmärtää. Koko matkan ajan olin koukannut sitten p-paikan kautta, jotta mahdollinen jono takanani pääsee ohi ja pääsevät kuvittelemaan, että heidän matkansa nopeani huomattavasti, kun pääsivät ohi minusta ja näin perille ehkä 3 minuuttia nopeammin.
Tien päälle ei pitäisi koskaan lähteä minuuttiaikataululla, ei edes rekkakuskien.
Jos joku tulee puskuriin kiinni, silloin pitää hidastaa niin että takana tuleva voi lähteä ohittamaan.
Jos en voi lisätä nopeutta hidastan nopeutta niin paljon, että rekan on pakko ajaa hitaammin. Sitten kun tulee sopiva paikka ja se lähtee siitä kuitenkin.
Mutta omaa matkaa ne hidastaa paljonkin, kun ei voi turvallisesti ajaa tasaista sallittua nopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee puskuriin kiinni, silloin pitää hidastaa niin että takana tuleva voi lähteä ohittamaan.
ei vaan soittaa häkeen ja ilmoittaa, että turvaväliä ei pidetä
Vierailija kirjoitti:
Jos en voi lisätä nopeutta hidastan nopeutta niin paljon, että rekan on pakko ajaa hitaammin. Sitten kun tulee sopiva paikka ja se lähtee siitä kuitenkin.
Mutta omaa matkaa ne hidastaa paljonkin, kun ei voi turvallisesti ajaa tasaista sallittua nopeutta.
ohituskieltoalueilla voisi olla kätevää hidastaa noiden perässäroikkujien suhteen
Katot elokuvan Kauhun kilometrit. On opetuselokuva ja varoitus tämmöisten varalle.
Vierailija kirjoitti:
Ajan sen verran ylinopeutta että karisee.
Jos ei 80 alueella 80 km/h vauhti kelpaa, niin kannattaa vaihtaa alaa.
No rekkakuskienkin joukossa on samanlaisia kusipäitä, joten eipä siinä montaa vaihtoehtoa jää.
tunnen erään rekkakuskin, joka ajelee hyvin usein uk:ssa. Se mitä olen kuullut häneltä juttuja, niin aika paljon heidän joukossaan on ihmisiä, joilla on keltainen neste noussut päähän. Saattavat siis ihan huvikseen pelotella muita tiellä liikkujia, etenkin pyöräilijöitä tykkäävät pelotella ohittamalla heidät mahdollisimman läheltä. Yksi oli erään hidastelijan kanssa kyllästynyt ja ajoi rekan kirjaimellisesti puskuriin kiinni ja sitten antoi edessä olevalle autoilijalle lisävauhtia. KAikenlaisia selkäpiitä karmivia juttuja olen kuullut. ja siinä missä heitä on uk:ssa, niin on suomessakin varmasti. Olen nähnyt liian monta läheltä piti ohitusta rekkakuskien taholta. monta kertaa on itse joutunut väistämään pientareelle, kun vastaan tulee rekka ohittamassa toista autoa, toisinaan rekkaa. tuollaisten tilanteiden jälkeen olen aina pitänyt kameraa kuvaamassa autossa.
Niin kun ne raukat ajavat 80 km/h rajoitusalueella 90 km/h tai ainakin pyrkivät siihen. Mitäpä siinä voi tehdä, itse olen vilkutellut jarruvaloja johon ovat vastanneet pitkillä valoilla.
Jos ajaisin enemmän autolla ja joutuisin usein tekemisiin puskurissa roikkujien kanssa, niin tekisin näin:
Asentaisin todella kirkkaan spot-valon takaikkunalle, jonka saisi halutessaan kytkettyä päälle. Jos joku tulisi puskuriin vilkuttelemaan pitkiä valoja tai muuten uhkailemaan, niin kytkisin valon päälle, niin että uhkailija ei näkisi enää mitään ja joutuisi jarruttamaan.
Minä en tiedä mistä on kyse, mutta haluatko kertoa, että miksi he vaarantavat toisen ihmisen hengen? Tätähän tapahtuu aivan kirkkaassa päivänvalossa aivan samalla tavalla kuin pimeällä. Mulle on sinällään ihan sama mitä sen liikenteen vaarantajan päässä liikkuu, mutta pelkään näitä tilanteita ja rekkoja niin paljon, että olen luopunut ajamisesta.