Mitä teette jos rekka ajaa olemattomalla turvavälillä perässä
Etenkin liukkaalla kelillä. Eihän se rekka kesälläkään ihan hetkessä pysähdy. Tässä viimeisen vuoden parin aikana on tullut aivan sekopäisiä rekkakuskeja kohdattua. Rekka ajaa ihan lähellä takana enkä saa sitä karistettua kannoilta edes 90km/h vauhdilla. Tänään oli lähellä ettei rekka jyrännyt autoani kun jouduin hiljentämään lumitöitä tekevän traktorin takia. Välillä tekisi mieli kääntyä sivutielle pois alta, mutta rekka tulee niin lähellä etten uskalla maantiellä hiljentää lähes pysähdyksiin kääntymisen takia. Voiko noista hulluista kuskeista ilmoittaa johonkin?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Niin kun ne raukat ajavat 80 km/h rajoitusalueella 90 km/h tai ainakin pyrkivät siihen. Mitäpä siinä voi tehdä, itse olen vilkutellut jarruvaloja johon ovat vastanneet pitkillä valoilla.
voi soittaa häkeen
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, että tuommoisia löytyy. Aatelkaa nyt, että rekkakuski saattaa olla kolme vuotta sitten päässyt ylä-asteelta. Ehkä jopa aikaisemminkin nykyään. Tuntuu, että tuommoisen tappomobiilin ajamiseen pitäisi olla korkeammat vaatimukset ja ikäraja.
Tuttavani lapsi valmistuu ensi vuonna. Hän on täysi kohelo ja jäänyt myös alaikäisenä kiinni rattijuopumuksesta, sekä muutamasta pahoinpitelystä.
tiedän yhden ambulanssikuskin (ensihoitaja siis), joka hätätilanteissa (tai potentiaalisissa sellaisissa) sulki silmät, irotti kädet ratista ja kiljui. En tiedä oppiko hän koulussa sitten toisenlaista ajotyyliä, mutta totisesti toivon sitä etenkin kun ajattelee, että kuljettavat ambulansseilla potilaita.
Takasumarin vilautus toimiva kikka, ei tarvi riskeerata jarrulla.
Vierailija kirjoitti:
tunnen erään rekkakuskin, joka ajelee hyvin usein uk:ssa. Se mitä olen kuullut häneltä juttuja, niin aika paljon heidän joukossaan on ihmisiä, joilla on keltainen neste noussut päähän. Saattavat siis ihan huvikseen pelotella muita tiellä liikkujia, etenkin pyöräilijöitä tykkäävät pelotella ohittamalla heidät mahdollisimman läheltä. Yksi oli erään hidastelijan kanssa kyllästynyt ja ajoi rekan kirjaimellisesti puskuriin kiinni ja sitten antoi edessä olevalle autoilijalle lisävauhtia. KAikenlaisia selkäpiitä karmivia juttuja olen kuullut. ja siinä missä heitä on uk:ssa, niin on suomessakin varmasti. Olen nähnyt liian monta läheltä piti ohitusta rekkakuskien taholta. monta kertaa on itse joutunut väistämään pientareelle, kun vastaan tulee rekka ohittamassa toista autoa, toisinaan rekkaa. tuollaisten tilanteiden jälkeen olen aina pitänyt kameraa kuvaamassa autossa.
Olisikin hyvä laittaa auton taakse myös kamera ja teksti: hymyile, olet kamerassa.
Nuorena pelästyin kun rekka ajoi puskurissa kiinni, onneksi tunsin tien ja osasin poistua ekalle p-paikalle. Nopeus mulla oli se lain sallima 8o+auton mittari huomioitu. Ehkä rekan kuljettajaa ärsytti kun takaikkunassa oli 80 tarra mikä oli silloin pakollinen.
Nyt vanhemmiten ajelen yleensä cruise päällä, ei juuri tarvi miettiä. Pikkuteillä ajelen hiljalleen koska katselen maisemia. Seuraan taustapeiliä ja väistän, myös vinkkaan jos ohitus on mahdollista, hidastanut ja väistän. Tää on aika hankalaa, täytyy olla varma että ohitus on turvallinen0
Kauhein kuolemanpelon täyttämä automatka on ollut n. 200km reissu ennestään tuntematonta tietä. Keli oli aivan karsea, tosi liukas ja välillä satoi jäätävää tihkua, joka tarrasi lasinpyyhkijöihin jolloin näkyvyys olematon. Lisäksi jokainen ohi ajava auto nostatti valtavan valkoisen pilven, jonka läpi ei sitten moneen sekuntiin nähnyt mitään, pakko oli aina hieman hiljentää lisää. Koko matkan siis rekka aivan puskurissa kiinni. Olisin mieluusti väistänyt tienlaitaan, mutta kaikki potentiaaliset paikat tulivat liian äkkiä, enkä todellakaan uskaltanut lyödä yhtäkkiä jarruja pohjaan. Voi olla, että siellä kuski kiroili, mutta olisi jättänyt edes vähän väliä, että olisin uskaltanut antaa tietä :((
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on oikeasti uhkaava, laita vilkku päälle todella hyvissä ajoin ja ala hiljentää vähän kerrallaan ja kun rekka on varmasti hidastanut perässäsi, käänny sivutielle.
Muuten teen samoin, paitsi että kun olen laittanut vilkun vasemmalle ja hidastan, niin hidastan pysähdykseen asti. Sitten otan vilkun pois ja kiihdytän ripeästi takaisin normaali-nopeuteen. Parhaiten tämä toimii, jos teet tämän jyrkän ylämäen juurella, niin rekka ei pitkään aikaa vaivaa sinua.
Rupean pumppaamaan nopeutta välillä hitaammaksi ja sitten taas täyskiihdytys ja uudelleen...
Työkaverin mies on poliisi.
Laitan tälle viestin ja usein joku hänen kollega on tien päällä, antaa sakot.
Rekat aiheuttavat niin paljon onnettomuuksia
Jotkut bussit ovat samanlaisia. Itse yleensä vaan luotan, ettei aja päälle, kun käännyn pikkutielle jonne siis olen menossakin.. Vilkun laitan ajoissa, ja alan hiljentämään pikku hiljaa. Tosin silloin kyllä menen isomman risteyksen kautta jos oikeasti tuntuu, että on perseessä kiinni, koska ajattelen näkeekö kuski edes mun jarruvaloja. Mulla vielä oikeasti pieni auto, joka hukkuu helposti muiden taakse parkkipaikallakin.
Ajan rekkaa työkseni. Meidän autot on rajoitettu max 82km/h. Eikä mene kovempaa vaikka haluaisi.
Ihan älyttömän monta kertaa käy niin että joku tulee 80km/h alueella eteen ja se vauhti seilaa 65-75 koko matkan. Etenkin jos on mäkistä niin kun oma painava auto lähtee rullaamaan alamäkeen ja joku junnaa kuuttakymppiä siellä niin saattaa tuntua siltä että hiillostaa kun hetkellisesti välimatka pienenee.
Parhaita on nämä jotka ohittaa ja sen jälkeen joko kääntyy heti seuraavasta (eli jarruttaa heti, yleensä ilman vilkkua) tai sitten ajaa sitä reilusti alle sallitun.
Todella raivostuttavaa ja epätaloudellista ajoa tuollainen tarkoituksenmukainen vittuilu jotta se 70t auto jää himmaamaan ylämäkeen.
Ja olen N26 enkä mikään sata vuotta ajanut. Kyllä muakin jännittää ajaa liukkaalla. Eikä sitä paranna ne hitaasti köröttelevät kauppakassit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä "ammattikuskeja"ja "sankareita", joita muiden tienkäyttäjien pitää palvoa ja nöyristellä. Vaikka itse ajavat nokka telkkarinruudussa tai kännykässä.
Ei saa silti yleistää. Moni ajaa hyvin. Itse seuraan muutenkin kuskien elämää esim videoiden kautta. Sielläkin osa paheksuu jopa toistensa käytöstä liikenteessä. On paljon eroa kaikessa. Tuli mieleen se, että onko ikäviä kokemuksia aiheuttaneet ns kotimaiset vai ulkomaalaiset rekat? Jos mietin itseäni niin kyllä moni kotimaan rekkakin näissä jutuissa mukana.
Kotimaanrekassakin voi olla ulkomaalainen kuljettaja.
Itse olen useammankin kerran ajanut bussipysäkille ja päästänyt rekan menemään menojaan. Niissä on niin tehokkaat valotkin nykyään, ettei pysty kunnolla pimeässä ajamaan, vaikka olisivat puolen kilometrin päässä takana.
Vierailija kirjoitti:
Ajan rekkaa työkseni. Meidän autot on rajoitettu max 82km/h. Eikä mene kovempaa vaikka haluaisi.
Ihan älyttömän monta kertaa käy niin että joku tulee 80km/h alueella eteen ja se vauhti seilaa 65-75 koko matkan. Etenkin jos on mäkistä niin kun oma painava auto lähtee rullaamaan alamäkeen ja joku junnaa kuuttakymppiä siellä niin saattaa tuntua siltä että hiillostaa kun hetkellisesti välimatka pienenee.
Parhaita on nämä jotka ohittaa ja sen jälkeen joko kääntyy heti seuraavasta (eli jarruttaa heti, yleensä ilman vilkkua) tai sitten ajaa sitä reilusti alle sallitun.
Todella raivostuttavaa ja epätaloudellista ajoa tuollainen tarkoituksenmukainen vittuilu jotta se 70t auto jää himmaamaan ylämäkeen.
Ja olen N26 enkä mikään sata vuotta ajanut. Kyllä muakin jännittää ajaa liukkaalla. Eikä sitä paranna ne hitaasti köröttelevät kauppakassit.
Itselläni taas sellainen kokemus, että vaikka ajan yli 90 km tuntivauhtia 80:n alueella, rekat ovat silti koko ajan perseessä kiinni. Autoni on uusi, joten ei siinä mittarikaan juuri paljon väärää lukemaa näytä.
Pari vuotta sitten ajoin Mikkeli Savonlinna välillä jossain oli jotain 20 km kiertotie ja nopeus taisi olla 60km. Rekka tuli taakse, tie oli liian kapea turvalliseen ohitukseen, oli aamuyön pimeänhämärä. Se ajoi kilometritolkulla takapuskurissa kiinni, vaikka siinä ei todellakaan voinut ohittaa koska tie oli liian kapea turvallisen ohitukseen.. Lopulta tuli risteys tietyömaalle ja käännyin heti vauhdista siihen sivuun. Rekka meni ja mä lepäsin ennekuin jatkoin matkaa.
Jatkoa,. todellakin, ne rekan valot häikäisi lisäksi näkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni taas sellainen kokemus, että vaikka ajan yli 90 km tuntivauhtia 80:n alueella, rekat ovat silti koko ajan perseessä kiinni. Autoni on uusi, joten ei siinä mittarikaan juuri paljon väärää lukemaa näytä.
Mitähän väliä sillä on mittarilukemaan onko auto uusi vai vanha?
En yhtään ihmettele, että tuommoisia löytyy. Aatelkaa nyt, että rekkakuski saattaa olla kolme vuotta sitten päässyt ylä-asteelta. Ehkä jopa aikaisemminkin nykyään. Tuntuu, että tuommoisen tappomobiilin ajamiseen pitäisi olla korkeammat vaatimukset ja ikäraja.
Tuttavani lapsi valmistuu ensi vuonna. Hän on täysi kohelo ja jäänyt myös alaikäisenä kiinni rattijuopumuksesta, sekä muutamasta pahoinpitelystä.